Dryvent vs Goretex

Ik heb een brandende vraag. Ik zit op dit moment te kijken naar een nieuwe jas en ik ben er over uit dat ik toch voor een gevoerde jas ga. Ik zie echter GoreTex jassen van 400-600 euro terwijl een North Face jas met praktisch dezelfde eigenschappen maar ipv 2L Goretex gebruik maakt van 2L DryVent te vinden is voor 250-300 euro. Is het bekend dat dit materiaal slechter is? Kan er verder niks over vinden online.

Als er nog verder tips zijn voor jassen in deze categorie, ik hoor het graag! :)

https://casualgeographical.com/dryvent-vs-gore-tex-technolog…

Eerste link op google…

Droopy2 op 01 nov 2022 22:56

Die had ik inderdaad gevonden, vond hem echter een beetje oppervlakkig. Er staat bijvoorbeeld dat DryVent minder lang mee gaat, echter staat er niet of dat betekent dat je hem een jaar later weg kan gooien of dat je hem alsnog voor een goed aantal jaren kan gebruiken. Vandaar dat ik graag ervaringen zou horen! :)

Ik heb een North Face Descendit met Dryvent. Ik draag deze als standaard winterjas en ga er ook mee skiën. Ik heb hem nu drie jaar en hij bevalt prima. Super comfortabel/soepel, super licht, warm genoeg en volledig waterdicht. Die gaat nog zeker eenzelfde aantal winters mee en waarschijnlijk nog wel langer…

Vooropgesteld: ik heb geen ervaring met Hyvent/Dryvent. Wel heb ik een boel Gore tex jassen, in alle soorten en maten (van Paclite tot meerdere Pro’s). Imo zijn twee dingen belangrijk: okselritsen en goede impregnatie. Geen okselritsen is voor mij een no go.
Goretex vind ik erg gehypet. Zo is mijn beste jas (Arcteryx Theta AR) altijd zweterig, zelfs met de okselritsen open. Daar staat wel tegenover dat hij onverslijtbaar aanvoelt en super impregnatie heeft.
Hét pluspunt van Gore tex vind ik dat het (echt) volledig winddicht is.
Mijn absolute favoriet is echter Pertex Shield. Draagt soepel, ik zweet er nauwelijks is door de zeer prettige binnenkant en het is slijtvast. Qua draagcomfort lijkt het erg op Gore tex C-knit, dat vind ik ook erg prettig. Dat is alleen veel duurder.

*bericht bewerkt door DrPhil op 02 nov 2022 13:30

Voor gewoon toeristisch wintersport gebruik is dryvent top. Het is veel minder stug dan goretex en voelt comfortabeler zodoende. Gore Tex zal ongetwijfeld langer mee gaan, maar dat lijkt me vooral van toepassing bij zeer zeer intensief gebruik. Heb mn skikleding met dryvent nu 6 jaar, gebruik 2 a 3 weken per jaar en daar is nog geen slijtage aan te zien.

Plaats een reactie