Zomerskiën 2023

Het seizoen staat op het punt te beginnen, maar op dit moment kijk ik al naar zomer 2023 en dan met name de eerste week van juni.
Dit jaar was ik eind juni in Süd-Tirol en het kriebelde toch om te gaan snowboarden op de Stelvio-pas. De condities waren daarentegen om te huilen.

Nu ben ik al een beetje op zoek naar een leuk dal om naar toe te gaan met de auto. Wat is jullie ervaring met skiën/snowboarden in de zomer en welk gletsjergebied is hiervoor het beste geschikt, eventuele natuurlijke redenen daargelaten.

Carnas on Tour

1x op de Stelvio gedaan (verbleef toen in Stilfs dorp) en 1x in Hintertux (verbleef toen in Juns).
Goed voor enkele uurtjes in de ochtend maar slechte sneeuw/ijs/water.
Ik ben niet van plan dit ooit nog te doen, skiën is voor de winter. ;)

Bla, bla, bla.

Met de huidige staat van de gletsjers zou ik echt niks plannen van tevoren

Edwin van Riel

Gezien de ontwikkelingen op klimaatgebied lijkt het mij het beste om zomerskieën helemaal niet meer toe te staan.

@roranje Door preparatie van het sneeuwdek blijven de skigletsjers in verhouding beter beschermd tegen afsmelt. Voor het verstoren van de rust voor het dierenleven aldaar is het een ander verhaal, maar dan zouden massale wandelingen/wandelroutes ook niet meer moeten kunnen.

Heb het altijd van de condities laten afhangen. In juni met een dikke dump in Hintertux echt een prima weekje gehad. Maar zou op voorhand dus niets boeken.

Eerste week juni moet normaal gesproken wel te doen zijn. Eind juni is al een wereld van verschil.
Kaprun is aardig en ook buiten het skiën genoeg te beleven. Zell am See is daarbij ook nog wel een leuk stadje.
Hintertux is dan ook vaak nog prima en Stubai ook. Alleen liggen die gletschers echt achterin het dal, dus vooral geschikt voor enkel bergsportactiviteiten. Wel waarschijnlijk net wat meer skikilometers dan Kaprun (al is dat relatief natuurlijk, het blijft klein zo’n gletschergebied).
Vooral vroeg opstaan en eerste lift omhoog. Rond de lunch is het wel klaar, dan wordt de sneeuw te zacht. Maar is het die week toevallig kouder dan kun je zo een uurtje of wat extra pakken.
Condities gewoon last minute checken. Boeken ook last minute, genoeg te vinden rond die tijd.

Ik was een aantal jaren terug eens in Noorwegen bij Stryn Sommerski. Het gebied was op dat moment gesloten, maar er lag (begin augustus) volop sneeuw en er waren nogal wat tourskiers bezig.

Ik zou last minute beslissen. Er is toch overal plek zat.
Heb de afgelopen jaren in juli en zelfs augustus erg goede sneeuw gehad. Dit jaar was het in mei al duidelijk dat het mis ging met Sahara zand en te weinig sneeuw…
Komend jaar kan het weer heel anders zijn.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie