Waar in Oostenrijk jong gezin leren skiën?

Komende winter wil ik graag met een jong gezin, moeder en jongens van 7 en 4 jaar, naar Oostenrijk om ze daar een week skiles te laten volgen. Alleen de moeder heeft eerder 1 week skiles gehad.
We willen vooral dat kinderen het leuk hebben en zoeken daarom een kindvriendelijk skigebied in Oostenrijk met een kinderland onderaan het skigebied. Het gebied hoeft niet groot te zijn, 25km aaneengesloten piste is waarschijnlijk al voldoende. Sfeervol en prijsvriendelijk zou fijn zijn.

Als ik op de site naar Kindvriendelijke skigebieden ga en wat voorkeuren aanklik blijft er nog een hele lijst over. Sankt Johann leek mij leuk, maar dat is meer op gevoel dan dat het ergens op gebaseerd is. Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij helpen?

Er zijn echt heel veel leuke keuzes. Hoe ver wil je rijden en wanneer ga je. Kerstvakantie vs. voorjaarsvakantie maakt best wel uit namelijk.
Zoek je rust, overweeg dan eens plekken als de Riesneralm, Loser Altaussee, Diedamskopf Schoppernau en Tannheimertal. In mindere mate rustig maar wel echt leuk is Werfenweng.

Sankt Johann is meer dan prima, maar wel redelijk druk. Dit merk je vooral bij het met de gondel de dag starten en de lunch. Ook in het prijspeil van de accomodaties trouwens.
Skischaukel Radstadt-Altenmarkt voldoet ook aan je wensen, maar is wat drukker in de vakanties.

*bericht bewerkt door Bennie op 08 nov 2022 16:41

Wij zijn met ons jonge gezin de eerste keer op wintersport gegaan naar Bolsterlang in Zuid-Duitsland. Op de grens met Oostenrijk. Dat was ideaal, kinderland in het dorp. Rustig en heel betaalbaar allemaal. Zowel skiles, skipas als accommodatie. Klein, maar leuk skigebied. Goed aan te rijden en vriendelijke mensen. Via hoernerdoerfer.de kun je een appartement boeken.

Check Galtür eens.
Kinderland beneden aan de piste. Einde van een dal dus rustig.
Heel kindvriendelijk. Familieskipas(bij betalende ouders 2 kinderen gratis skipas onder de 19j), skihuur gratis voor kids bij betalende ouders. Ook de skilessen met korting als men met gezin lessen volgt.
https://www.galtuer.com/en/Active/Active-Winter?gclid=Cj0KCQ…

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Mauterndorf lungau, is voor kinderen en ouders top. Skischool en oefenhelling bij de gondel naar boven. Ca 40-50km groot. Dalafdalingen eindigen op de oefenhelling. Zeer goede skischool, ook nederlands sprekend . Geen rijen voor de liften, nog rustig. Mooi dorp met kasteel en goede restaurants. Skipas met 3 andere gebieden op ca 10 autominuten of met de skibus. Onze kinderen hebben er leren skien en hebben het nog steeds over Smarty.

Oberjoch.de

Gebieden genoeg.
Maar probeer wel iets te zoeken waar het ook hoogstwaarschijnlijk wit zal zijn.
Het is een grote domper als je met veel plezier toeleeft naar jullie vakantie, en er zou dan geen sneeuw liggen als je ter plekke komt.
M.a.w. kies niet meteen het eerste gebiedje wat aan Oostenrijk grenst en maar beperkte hoogte heeft.

Ik zou gelijk boeken voor Achenkirch, dit gebied voldoet aan al je wensen. Het is niet groot, maar toch afwisselend daarnaast komt uiteindelijk iedereen bij dezelfde piste benden uit dus je kan elkaar niet kwijtraken, het kinderland is zowel beneden als boven. Dit is vooral leuk omdat je dan je eigen kind af en toe voorbij ziet komen. Verder is het lang niet zo duur als de bekendere omliggende gebieden voor zowel de accomodaties, skipassen en eten op de piste.

Er zijn twee skischolen en beide hebben nederlandse leraren in dienst.

Wij komen hier al jaren en onze zoon heeft hier leren skien ( hij is inmiddels tien) maar gaat nog steeds op les.

Verder is het ook niet al te ver rijden. Je kan kijken naar het filmpje met Kristy, zij was zeer enthousiast en dat zijn wij ook.

@pkikkert als pure beginner zou ik niet direct voor Achenkirch opteren. Het overgrote deel van de pistes is rood en zwart, wat het een sportief gebied maakt. Ja het is er rustig, maar verre van optimaal om er te leren skiën.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 09 nov 2022 05:36

Born to Ride

Hochzeiger in het Pitztal kan ik van harte aanbevelen. Voordelige verbijfskosten in de regio, hoog dus sneeuwzeker, goede kwaliteit skiles en gratis skipassen voor kinderen (geboren 2013 of jonger). En misschien nog wel belangrijker; zelfs in de voorjaarsvakantie geen lange wachttijden bij de liften.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 09 nov 2022 09:50

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Voor jonge kinderen kan ik Berwang (Zugspitze Arena) aanraden. Aan de noordkant van de Alpen en niet al te ver rijden. Leuk kindvriendelijk gebied en je komt de kinderen steeds tegen op de piste. Ook Hochzeiger is een fijn sneeuwzeker gebied met gratis skipassen voor kinderen net als Fulpmes in het Stubaital. Allemaal gebieden die niet al te ver rijden zijn waar vaak leraren zijn die NL spreken, met tussen 25-50 km piste en een gezellige kinderlanden.

Hierboven al genoemd: Galtür. Ca. 40 km aan pistes.
Wij zijn daar jaarlijks geweest (in Wirl) van 2003 t/m 2015.
Zo kindvriendelijk het in 2003/2004 nog was, werd dat vervolgens elk jaar minder.
Steeds minder skileraren (ze hadden er daar in 2003 heel erg veel, voor zo’n klein gebied!!), steeds minder kinderen.
Uiteindelijk zijn we naar andere skigebieden gegaan, vooral vanwege onze kinderen, die toch wel meer km.'s aan pistes wilden.
Dus, hoe het sinds 2016 in skigebied Galtür is, geen idee.

Ben zelf met mijn gezin begonnen in het Pillerseetal, de Buchensteinwand vonden wij echt een mooi gebiedje om te leren skiën.
Niet groot (20 km) en daarom mooi overzichtelijk, de kids kom je telkens tegen met het klasje :-) https://www.wintersport.nl/skigebieden/pillersee

Als je ook opzoek bent naar de Apres-ski moet je daar niet naar toe gaan maar voor een heerlijke rustige wintersport ben je daar op de juiste plek.

In de omgeving kan je ook nog naar de Steinplatte, mooi familiegebied met veel makkelijke pistes. https://www.wintersport.nl/skigebieden/steinplatte

En naar Lofer https://www.wintersport.nl/skigebieden/lofer

Kijk ook eens naar Gargellen in de Montafon. https://www.wintersport.nl/skigebieden/gargellen

Mijn oudste heeft leren skien in Fugen (Spieljoch).
Het kinderland is daar wel boven bij het bergstation van de lift. Er is ook een oefenweide met lopende band beneden, maar toen wij er waren lag daar geen sneeuw.
Kinderhotel Mia alpina heeft een eigen kinderland achter het hotel, met eigen leraren.

Het leuke hier is dat wanneer de kinderen de piste op gaan, je ze daar tegen komt. En als je een dagje geen zin hebt om te skien is het Erlebnis zwembad een leuk uitje.

Jongste heeft haar eerste meters gemaakt op de Kronplatz. Nadeel daar was dat er geen andere Nederlandse kindjes in de les zaten.

*bericht bewerkt door Suuski op 09 nov 2022 14:32

@Bennie Hoewel niet heel bepalend heeft een reisafstand tot ongeveer 900 km van Utrecht wel de voorkeur. Het gaat om de voorjaarsvakantie.

Duitsland kan ook mooi zijn, maar ik wil graag naar Oostenrijk wat wellicht ook wat meer sneeuwzeker kan zijn.
Ik verwacht dat de kinderen (7 en 4 jaar) de eerste week op het kinderland blijven en nog geen skipas nodig zullen hebben dus de prijs daarvan is niet heel bepalend. Of is die verwachting onjuist?

Bedankt voor jullie reacties, vooral ook de voor- nadelen en ervaringen. Ik ga jullie suggesties tot nu toe verder bekijken.

  • Riesneralm (1038km vanaf Utrecht, 32km pistes.
  • Loser Altaussee (1018km vanaf Utrecht, 34km pistes)
  • Diedamskopf Schoppernau (837km vanaf Utrecht, 40km pistes)
  • Tannheimertal (780km vanaf Utrecht, 43km pistes veelal niet aaneengesloten)
    heb ik al bekeken. Dat gebied is niet aaneengesloten en Tannheim zelf lijkt me te klein. Ik zag ook slechts halve dagen les voor volwassenen.
  • Werfenweng (979km vanaf Utrecht, 29km pistes)
  • Skischaukel Radstadt-Altenmarkt (989km vanaf Utrecht, 18km pistes)
  • Galtür (895km vanaf Utrecht, 43km pistes)
  • Mauterndorf lungau (1040km vanaf Utrecht, 50km pistes)
  • Achenkirch (876km vanaf Utrecht, 51km pistes)
  • Hochzeiger (Pitztal) (864km vanaf Utrecht, 40km pistes)
  • Berwang (Zugspitze Arena) (815km vanaf Utrecht, 36 pistes)
  • Fulpmes (Stubaital) (905km vanaf Utrecht, 22km pistes)
  • Pillerseetal (930km vanaf Utrecht, 21km pistes)
  • Steinplatte (914km vanaf Utrecht, 42km pistes)
  • Lofer (936km vanaf Utrecht, 46km pistes)
  • Gargellen (874km vanaf Utrecht , 28km pistes)

Kind van 4 krijgt in de meeste gebieden een gratis skipas. Mijn kinderen gingen na 4 dagen les al van de blauwe piste af en zijn zeker niet de snelste leerlingen, dus ik zou er niet van uit gaan dat ze de hele week in het kinderland blijven.

Ik ben als kind voor het eerst naar Vandans gegaan. Pistekaart Golm, liggen goede herinneringen. Als het wit is, lekker dichtbij en prima gebied voor beginners.

845km vanaf Utrecht als je een beetje je best doet ben je er binnen 7 uurtjes.

Lofer is een goed gebied voor kinderen. De twee kinderlanden zijn goed uitgerust, maar die bevinden zich aan het bergstation van de kabelbaan. Aan het middenstation moet je uitstappen en dan een 100m te voet om deel twee naar het bergstation te nemen.

Kinderen van 7 zijn al een stuk sterker en leren daardoor vaak ook een stuk sneller. Mijn ervaring is toch dat die vaak na 2 dagen het kinderland al verlaten.

Voor het totaalplaatje, dus het dorp, de omgeving, het uitzicht en het skigebied zou voor mij (persoonlijk) Berwang, Werfenweng of Mauterndorf de voorkeur hebben… Die eerste twee hebben ook sowieso het kinderland in het dal, van Mauterndorf ben ik daar niet zeker van. In Berwang kan je bovendien als beginner wel al leuke kleine tochtjes skiën over blauwe pistes.

In de voorjaarsvakantie kun je prima naar de Hörnerdorfer gaan. Krijg je veel vakantie voor je geld en hoef je ook niet heel erg ver te reizen.

Mauterndorf inderdaad kinderland in het dal , direct naast de gondel. Ideaal want je skiet als ouder makkelijk naar beneden en komt je kinderen dan tegen op de oefenhelling.

Kappl! ideaal gebied voor kinderen maar ook voor volwassenen. Sneeuwzeker en een kinderland.

Hoe Hoger Hoe Beter

Nauders vind ik echt een mooi gebied om met kinderen naartoe toe te gaan. Best prijs gunstig. Zeer kindvriendelijk gebied. Onderaan makkelijke pistenen het gebied ligt zelf al vrij hoog waardoor er daar ook voldoende sneeuw ligt. Vaak Nederlands sprekende leraren. De bij het bergrestaurant daarboven is een makkelijke blauwe piste die heel breed is. Al is het gebied wel groter dan je vraagt qua grote

*bericht bewerkt door Ronski op 13 nov 2022 19:54

Mijn dochter (18) ook in Nauders “opgegroeid”. Lekker sneeuwzeker gebied, kinderland op middenstation.
Goed “doorgroeigebied” voor de kids.
Vaak mooi weer dankzij ligging.
Succes met de keuze en heel veel plezier !

Ik geef graag Altenmarkt als tip. Mijn kinderen zijn hier begonnen en willen zelfs nu ze goed kunnen skiën graag naar terug.
Het is een compact en sfeervol skigebied, met leuke hutten. Een fijn kinderland onderaan de piste, waar ze ook al snel zelf wat afdalingen kunnen maken. Zit ook een heerlijke hut bij voor zeer kindvriendelijke apres ski. Echte wintersport beleving met alles erop en eraan, en ideaal voor beginners. Wat ook erg prettig is : het is er zelf tijdens de vakanties niet druk. Geen wachtrijen bij de liften, echt een verademing.

Succes met de keuze

ik lees mee, heb een zoontje van 4,5 en willen eind januari voor het eerst op wintersport.

veel gebiedjes hierboven zijn als nog 9 a10u rijden vanuit Zeeland. Oberjoch en Bolsterlang springen er nu wel uit voor mij. Iemand nog tips voor een eerste ski vakantie??

Ellmau.

Skiwelt. Lekker dichtbij, leraren hebben ervaring met nederlanders. Best leuk dorpje.

Totales Vollidiot
Nauders § Pirmin op 14 nov 2022 12:42
Nauders § Ronski op 13 nov 2022 19:52

Yep, Nauders is heel geschikt. Leuk voordeel is dat je met dezelfde skipas ook in Schöneben (op 10 minuutjes rijden maar wel in Italië) op geweldig brede pistes kan gaan skiën.
En bij slecht weer is de rodelbaan in Nauders meer dan dikke fun. 🙂

*bericht bewerkt door bartvwg op 17 nov 2022 16:02

Bla, bla, bla.

Oetz?

ik lees mee, heb een zoontje van 4,5 en willen eind januari voor het eerst op wintersport.

veel gebiedjes hierboven zijn als nog 9 a10u rijden vanuit Zeeland. Oberjoch en Bolsterlang springen er nu wel uit voor mij. Iemand nog tips voor een eerste ski vakantie??

sandernogwat op 17 nov 2022 13:12

Je kunt ook naar Balderschwang gaan. Ligt ook in de Hörnerdorfer (net als Bolsterlang). Balderschwang is met 40 km piste een stukje groter dan Bolsterlang. Maar is ook helemaal gericht op gezinnen. Ook hier heb je een hele goede prijs-kwaliteit-verhouding.

Plaats een reactie