Ervaring met gevorderde Tiener-groepen bij skischolen?

Ik zie dat de skischolen in het gebied waar we naar toe gaan (Selva, Val Gardena) ook dagen aanbieden voor jongeren die goed kunnen skiën en “méér willen dan alleen nette bochtjes maken”). Heeft iemand hier ervaring mee? Is het leuk? Echt actief? Ervaring in Val Gardena zou top zijn, maar ook over vergelijkbare activiteiten op andere plekken hoor ik graag meer.

Even wat achtergrond bij mijn vraag: Wij gaan deze voorjaarsvakantie weer met z’n drieën op pad: vader, (stief)moeder en zoon van 14. De oudste zus verkiest, net als vorig jaar, de schoolreis boven haar ouders. (tja… ) We hebben het prima gezellig met z’n drieën, maar merkten ook dat de energie en interesse in zwarte pistes van de 14-jarige iets langer aanhield dan bij zijn ouders. Hem alleen het gebied (Val Gardena/ Dolomiti Superski) in laten gaan is nog wat te vroeg en alleen is ook maar saai. Vriendjes de hele week meenemen is ook geen optie (er zijn geen vrienden die we goed kennen die ook zo goed skiën, dus dat zou geen oplossing zijn).
Één tot drie dag(en) zo’n jongerenclub zou interessant kunnen zijn.

Hi! Onze dochter is ietsje jonger (12), maar skiet ook goed voor haar leeftijd en heeft inmiddels alle niveaus bij de ESF (Franse skischool) doorlopen. Van ons kan ze eigenlijk niets meer leren en ze wil soms ook meer dan wij kunnen/durven, dus een vergelijkbare situatie denk ik.
Afgelopen voorjaar heeft ze de Team Rider-groep gedaan bij de ESF. Dat was een combi tussen freestyle (in het snowpark), freeride en echt pittige pistes. Ze vond het erg leuk en heeft er veel van geleerd. Team Rider van de ESF is ook echt gericht op tieners, zij was de jongste en de oudste was 16. Als ze in Val Gardena ook zoiets aanbieden, zou dat misschien een goede optie zijn.

Hoi Judith, afgelopen winter zaten wij met onze puberzoon van net 15 op de Kronplatz. Skiklas voor pubers viel erg tegen. Hij was de oudste en de langste en vond het allemaal erg kinderachtig. Overige deelnemers waren gemiddeld 11 jaar. Uiteindelijk opgelost door om te boeken naar privé les in de vroege ochtend. Drie keer in de week ging hij op stap met een jonge skileraar van ongeveer 18 jaar uit het dorp. Dat was erg leuk. Hij heeft er veel van geleerd en veel lol gehad. Om ca 10.00 gingen we na de les met zijn drieën de rest van de dag samen skiën. Puberzoon was dan al best moe van de les, dus wij konden hem beter bijhouden. Wij hebben verder alleen ervaring met de skischool in Fiss. Daar hebben ze echt een goed aanbod voor tieners. Dit jaar gaan wij naar de Lungau en gaan we ook weer privé les voor hem boeken. Ik verwacht niet dat er daar groepslessen zijn voor pubers. In ieder geval veel plezier samen!

Plaats een reactie