reizen naar Livigno met de auto

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Wat is tussen kerst en nieuwjaar de beste manier om in Livigno te geraken?
Ik lees veel verschillende routes maar ik geraak er niet uit.

De website van Livigno is aardig duidelijk. https://www.livigno.eu/nl/index

Aan je taalgebruik te zien kom je uit België, maar dat zal voor de route niet veel uit hoeven te maken.

HOE BEREIKT U ONS
AUTO
Vanuit Nederland bereik je Livigno met de auto het beste via Innsbruck (Oostenrijk), Landeck en vervolgens Zernez (Zwitserland). Je rijdt Livigno binnen via de ‘Munt la Schera’ tunnel. Deze eenrichtingstunnel is 24 uur per dag geopend, maar op zaterdag is er de volgende dienstregeling: van 06:00 tot 09:00 gaat de tunnel open in de richting van Livigno naar Zwitserland (het dorp uit). De tunnel gaat open van 10:00 tot 18:00 uur in de richting van Zwitserland naar Livigno (het dorp in). Vanaf 18.00 uur is de tunnel normaal open, met het afwisselende eenrichtingsverkeer.

Afhankelijk van je reisdag. Kijk ook eens naar de alternatieven via Zwitserland, rijdt beter door dan bijvoorbeeld de fernpass op de drukke dagen en is niet veel om in kilometers. Ik doe dat in ieder geval voor Bormio

De website van Livigno is aardig duidelijk. https://www.livigno.eu/nl/index

Aan je taalgebruik te zien kom je uit België, maar dat zal voor de route niet veel uit hoeven te maken.

HOE BEREIKT U ONS
AUTO
Vanuit Nederland bereik je Livigno met de auto het beste via Innsbruck (Oostenrijk), Landeck en vervolgens Zernez (Zwitserland). Je rijdt Livigno binnen via de ‘Munt la Schera’ tunnel. Deze eenrichtingstunnel is 24 uur per dag geopend, maar op zaterdag is er de volgende dienstregeling: van 06:00 tot 09:00 gaat de tunnel open in de richting van Livigno naar Zwitserland (het dorp uit). De tunnel gaat open van 10:00 tot 18:00 uur in de richting van Zwitserland naar Livigno (het dorp in). Vanaf 18.00 uur is de tunnel normaal open, met het afwisselende eenrichtingsverkeer.

Geraertshoven op 24 nov 2022 14:32

Deze route reden wij ook en werkte erg goed (prachtig ook dat laatste stuk!!), maar dat was destijds in april. Op een drukke wisseldag (zaterdag) zou ik ook zoeken naar alternatieven voor de Fernpas…

Rijden via Innsbruck/Landeck betekent toch niet per definitie via de Fernpas?
Mag aannemen dat bekend is dat dat weers-/drukte afhankelijk is.

Ik zou zelf ook eerder kiezen om het merendeel via Zwitserland te rijden. Sowieso is de 5 (of zelfs FR) een stuk rustiger rijden dan alle andere Duitse routes. Richting het einde pak je nog de autotrein Vereinatunnel en dan ben je er zo! Alleen wel even opletten hoelaat je inderdaad bij de Munt la Schera tunnel komt (afhankelijk van de dag) :)

*bericht bewerkt door Rene op 24 nov 2022 16:50

Ik heb dit een paar jaar geleden eens op een rijtje gezet. TLDR: alle routes hebben hun eigen voor- en nadelen en welke de snelste is, hangt van de omstandigheden af (en geluk).

A: Autotreinroutes

Deze routes maken een tussenstop in het Zwitserse Klosters, waar je autotrein pakt.

Optie 1: via Vaduz (952 km)
Deze route rijd je maar een heel klein stukje door Zwitserland. Je hebt daarvoor wel een vignet nodig, al kun je dat voorkomen door B-wegen te pakken. De afstand is dan vrijwel gelijk, maar reken wel 45 minuten reistijd.

Voordelen
Kortste route en als het meezit waarschijnlijk de snelste
Geen Fernpass en Füssentunnel
Geen vignet nodig voor Oostenrijk

Nadelen
Vignet nodig voor Zwitserland
Autotrein, als je pech hebt met wachttijden ben je je voordeel kwijt
Duur

Optie 2: via Basel (988 km)
Via deze route rijd je via Kalsruhe en Basel. Deze route is iets langer dan optie 1, maar omdat je langer door Zwitserland rijdt kan de reistijd toch korter uitvallen.

Voordelen
Meestal rustiger dan optie 1 op de snelweg
Geen vignet voor Oostenrijk nodig
Geen Fernpass en Füssentunnel

Nadelen
Vignet nodig voor Zwitserland
Autotrein, als je pech hebt met wachttijden ben je je voordeel kwijt
Duur
Oppassen met boetes in Zwitserland (veel tempowisselingen)

B: Julierpasroutes

Bij mooi weer (lees: geen sneeuw) kun je de autotrein omzeilen door via de Julierpas te rijden. Dat is een omweg van ongeveer 2 uur, maar als de wachttijden bij de trein oplopen, kan het toch sneller zijn.

Optie 1: via Vaduz (1020 km)

Voordelen
Geen vignet nodig voor Oostenrijk
Geen autotrein
Geen Fernpass en Füssentunnel

Nadelen
Op één na langste route, dus hoge brandstofkosten
Niet altijd mogelijk
Niet altijd de snelste route
Optie 2: via Basel (1057 km)

Voordelen
Geen vignet nodig voor Oostenrijk
Geen autotrein
Mogelijk rustiger dan optie 1 op de snelweg

Nadelen
Langste route van allemaal, dus hoogste brandstofkosten
Niet altijd mogelijk
Niet altijd de snelste route
Oppassen met boetes in Zwitserland (veel tempowisselingen)

C: Noordelijke routes

Optie 1: Fernpasroute (977 km)
Deze route rijd je via de Füssentunnel, Fernpas en vervolgens via de 180 en de 27 richting Zernez.

Voordelen
Goedkoop, want geen enkel vignet nodig
Geen autotrein
Geen risico op dure Zwitserse boetes

Nadelen
Vooral in de vakantieweken is dit de drukste route
Füssentunnel en Fernpas zijn bij sneeuwval een regelrecht drama
Snelweg door Duitsland vaak druk
Optie 2: Arlbergtunnelroute (1024 km)
Deze route ontwijkt de Füssentunnel en de Fernpas.

Voordelen
Geen vignet nodig voor Zwitserland
Geen autotrein
Geen problemen met Füssentunnel en Fernpass, bij slecht weer dus aan te raden
Geen risico op dure Zwitserse boetes

Nadelen
Langer dan route 2, dus meer brandstofkosten
Vignet Oostenrijk nodig
Arlbergtunnel moet je tol betalen

*bericht bewerkt door havana op 24 nov 2022 17:02

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wij willen op een vrijdagnacht naar Livigno rijden vanuit Limburg België. Wat is dan de beste en snelste optie?

Kan je de autotrein nemen om 5u20 en op tijd zijn voor de tunnel?

Of beter via de Fernpass zonder trein?

Googlemaps werkt niet goed mee om de route te bepalen 😅

*bericht bewerkt door Jtrois op 29 nov 2022 14:49

Waar je ook mee moet oppassen is het tunneltje juist voor Livigno (Munt la Chera). Dit tunneltje is 24/24 open, maar wel afwisselend in of uit. Je moet echter opletten op zaterdag, want dan gebruikt men een ander verkeersplan: Van 05.00 tot 09.00 kun je enkel Livigno uit, vanaf 10 uur tot 16.00 enkel Livigno in. Tot nu waren we altijd op tijd maar heb gehoord dat ze de auto’s die met de eerste trein nog door laten (5.20) maar dan gaat het dicht en moet je op een grote parking wachten tot 10 uur eer je verder kunt.

we zijn vorig jaar via oostenrijk gereden en waren om 05 uur bij de tunnel.
we zijn ook van Belgie limburg

Wij willen op een vrijdagnacht naar Livigno rijden vanuit Limburg België. Wat is dan de beste en snelste optie?

Kan je de autotrein nemen om 5u20 en op tijd zijn voor de tunnel?

Of beter via de Fernpass zonder trein?

Googlemaps werkt niet goed mee om de route te bepalen 😅

Jtrois op 29 nov 2022 14:49

Wanneer je beslist 's nachts te rijden en de trein van 5u20 in Davos beoogt te nemen, lijkt het me verstandiger om de route over de Fernpass of eventueel door de Arlbergtunnel te nemen. Van verkeersdrukte zal er uiteraard geen sprake zijn.

Waar je ook mee moet oppassen is het tunneltje juist voor Livigno (Munt la Chera). Dit tunneltje is 24/24 open, maar wel afwisselend in of uit. Je moet echter opletten op zaterdag, want dan gebruikt men een ander verkeersplan: Van 05.00 tot 09.00 kun je enkel Livigno uit, vanaf 10 uur tot 16.00 enkel Livigno in. Tot nu waren we altijd op tijd maar heb gehoord dat ze de auto’s die met de eerste trein nog door laten (5.20) maar dan gaat het dicht en moet je op een grote parking wachten tot 10 uur eer je verder kunt.

we zijn vorig jaar via oostenrijk gereden en waren om 05 uur bij de tunnel.
we zijn ook van Belgie limburg

nickske op 29 nov 2022 15:46

In de geschetste situatie zou je beter overwegen om de route langs de Julierpass te nemen en vervolgens het Oberengadin opnieuw in noordelijke richting uit te rijden. Bespaart wat geld en tijd.

Als we dan over de Fernpass rijden is het toch niet nodig de autotrein te pakken, of zie ik dat verkeerd?

Als we dan over de Fernpass rijden is het toch niet nodig de autotrein te pakken, of zie ik dat verkeerd?

Jtrois op 30 nov 2022 14:02

Inderdaad. In Nassereith de afslag naar Imst nemen en vervolgens over Zams naar het Oberinntal. Daarna de grensovergang nemen in Martina, het Unterengadin inrijden tot in Zernez en daar richting Ofenpas/Munt De La Schera rijden.

Inmiddels een aantal keer naar Livigno gereden, meestal via Zwitserland (autotrein en vignet nodig).
Vorig jaar met Pasen probeerden we via Duitsland en Oostenrijk. Zoals steeds vertrokken rond middernacht (kinderen slapen nog lekker in de auto)
Na hevige sneeuwval in Duitsland en afgesloten routes kwamen we uiteindelijk aan bij de Fernpass waar het bijgevolg ook aanschuiven was. Een rit van 18u vanuit Gent was het gevolg.

Toch besloten om opnieuw via deze weg terug te keren. 's Ochtends omstreeks 09u vertrokken vanuit Livigno. Fernpass was beter te doen maar op sommige plekken vrij druk.

Besluit (voor ons althans);
Wil je vlot in Livigno geraken is Zwitserland het eenvoudigst. Hou wel rekening met de meerprijs (vignet en treintunnel) en hou je aan de max snelheid.

Via Duitsland en Oostenrijk is er in principe weinig verschil in rijtijd, maar time goed wanneer je de Fernpass wil oversteken. Persoonlijk vind ik rijden doorheen Oostenrijk wel mooier, maar dat is smaak uiteraard. Het is wel goedkoper.
Kom op tijd aan de tunnel net voor Livigno aan en koop op voorhand het ticket daarvoor online. Je betaalt minder en kan bij drukte makkelijker passeren.

Geniet vooral van Livigno en de tax free zone.
Grts

Wij reden tweede week van Pasen 2022 vanuit België (Oost-Vlaanderen) naar Livigno via Namen > Luxemburg > Metz > Strasbourg > Basel > Zürich > Landquart (afrit) tot in Klosters via de Vereinatunnel. Heenrit reden we op vrijdagnamiddag met overnachting nabij Landquart. 's Morgensvroeg richting Vereinatunnel waar het helemaal niet druk was. We kwamen rond 07u30 aan en konden vrijwel direct op de autotrein. Vandaar via Zernez naar Munt la Schera tunnel. Op de parking hebben we maar een half uurtje moeten wachten, men heeft de tunnel ergens rond 09u30 opengezet en we waren een van de eersten door de tunnel. Zowel autotrein en tunnel op voorhand gekocht, dus ging vlotjes.

Met de terugrit stonden we ergens rond 06u45 aan de treintunnel waar net de trein wegreed. We zijn vlot op de volgende trein geraakt. Zelfde terugweg. Enige ‘file’ met die naam was vlak voor de grens in Luxemburg met half uurtje vertraagd verkeer door de werken.

In 2016 ook Livigno gedaan (off topic: heerlijk gebied! - nadeel zijn de ‘2delen’ en bus nodig)
Gereden via CH en Vereinatunnel. Was best makkelijk.
PS: let in CH op je snelheid!! Bij tunnel uitgangen op Autobahn staat er op wisselweekends vaak een fotograaf, en deze doet het landschap en de vogels niet. In de tunnel 100km/u.

Hoe je er komt is hier uitgebreid besproken maar je moet ook nog terug, en dat is nooit de leukste rit. Nadeel van de weg via de Vereinatunnel: in Zwitserland is het teruggaand op zaterdag heel druk en lang niet allemaal snelweg. Veel verkeer, veel bijna- files.
Een ander jaar via de Unterengadin richting Oostenrijk gereden, bij slecht weer, sneeuwval. Ook geen pretje. Kortom: nooit echt makkelijk, en dat is de heenreis nog wel te verteren, maar teug…niet fijn

Life is what happens while you were checking your phone

Als je van plan bent om op vrijdag avond te vertrekken, stippel je reis dan zo uit dat je rond 05.45 aan het tunneltje bent (munt la shera) Zo kan je nog Livigno binnen. Anders wordt je afgeleid naar een parking onder aan de pas waar je een aantal uurtjes (3 à 4 u) kunnen zitten wachten in je auto. Je reist dan ook het best via Oostenrijk (Bregenz - Arlbergtunnel - Landeck - St Moritz) of via Fernpass (hou hier wel rekening met de weersomstandigheden. Met sneeuw zeker niet nemen) Via de Vereinatunnel (trein) is ook een mogelijkheid, maar je bent niet altijd zeker dat je op de eerste trein staat, waardoor je misschien niet voor 05.45 aan het tunneltje bent. Ik heb al geweten dat de auto’s van de eerste trein nog door het tunneltje mochten, behalve de laatste 10. Die mochten wachten op de parking.
Als je op zaterdag de terugweg zou aanvatten, vertrek dan zo vroeg mogelijk. (04.00) Dan geraak je vlot voorbij de Vereinatunnel. Ik spreek van uit mijn ervaring. Wij zitten altijd met Karnaval in Livigno en doen het zoals hierboven beschreven. Als je je aankomst niet op zaterdag plant maakt het eigenlijk niet uit. De kortste weg is dan via Frankrijk, richting Basel - Zurich - Landquart - Klosters -Vereinatunnel.

Wij reizen in feb ook naar Livigno… IK denk dat ik deze route ga nemen… Suggesties altijd welkom!

null

Ik ben ook eens aan het kijken voor Livigno eind dit jaar. Ik zit een beetje verveeld (zoals zovelen zeker?) met de Vereina tunnel. Als ik zaterdag aanrij, zou ik waarschijnlijk hier zijn rond 15u00-17u00. Ik heb nog nooit deze trein genomen, maar mijn kleine teen zegt me dat dit een druk moment is. Klopt dit? Het is een uur extra via de Julierpas of via Scuol, maar zou ik niet beter mijn verlies nemen dan een paar uur te staan aanschuiven voor de autotrein?

Ik neem aan dat zondag de beste route is via de Vereina autotrein sowieso?

En wat bij hevige sneeuwval? Zelfs met wachttijden op zaterdag met de autotrein?

Ik ben ook eens aan het kijken voor Livigno eind dit jaar. Ik zit een beetje verveeld (zoals zovelen zeker?) met de Vereina tunnel. Als ik zaterdag aanrij, zou ik waarschijnlijk hier zijn rond 15u00-17u00. Ik heb nog nooit deze trein genomen, maar mijn kleine teen zegt me dat dit een druk moment is. Klopt dit? Het is een uur extra via de Julierpas of via Scuol, maar zou ik niet beter mijn verlies nemen dan een paar uur te staan aanschuiven voor de autotrein?

Ik neem aan dat zondag de beste route is via de Vereina autotrein sowieso?

En wat bij hevige sneeuwval? Zelfs met wachttijden op zaterdag met de autotrein?

King_of_the_Wedge op 03 jan 2023 11:30

Wij zijn van zaterdag terug. We zijn via Oostenrijk gereden. De fernpass genomen want er ligt geen sneeuw. Dus geen trein en geen vignet van Zwitserland moeten kopen. EN geen file gehad aan de fernpass.

Ik ben ook eens aan het kijken voor Livigno eind dit jaar. Ik zit een beetje verveeld (zoals zovelen zeker?) met de Vereina tunnel. Als ik zaterdag aanrij, zou ik waarschijnlijk hier zijn rond 15u00-17u00. Ik heb nog nooit deze trein genomen, maar mijn kleine teen zegt me dat dit een druk moment is. Klopt dit? Het is een uur extra via de Julierpas of via Scuol, maar zou ik niet beter mijn verlies nemen dan een paar uur te staan aanschuiven voor de autotrein?

Ik neem aan dat zondag de beste route is via de Vereina autotrein sowieso?

En wat bij hevige sneeuwval? Zelfs met wachttijden op zaterdag met de autotrein?

King_of_the_Wedge op 03 jan 2023 11:30

Wij zijn van zaterdag terug. We zijn via Oostenrijk gereden. De fernpass genomen want er ligt geen sneeuw. Dus geen trein en geen vignet van Zwitserland moeten kopen. EN geen file gehad aan de fernpass.

heyligen op 03 jan 2023 11:34

Dus ik neem aan moest er wel hevige sneeuwval zijn dat je de trein had genomen? Zelfs met de drukte op zaterdag?

Bon, ik heb denk ik genoeg gelezen. Dit is natuurlijk een Nederlandse site waar een Belgische .be frontend voor geplakt is en als ik vanuit Amsterdam mijn routeplanner zet, gaat die inderdaad altijd via Duitsland en is het onzinnig om via Frankrijk te rijden, terwijl Duitsland voor mij als West-Vlaming echt wel om is. Ik lees dan ook dat via Ulm alles lekker dicht zit, om dan de A5 naar Basel te nemen als alternatief is helemaal krankzinnig. Via Frankrijk is dus het kortste voor mij. Grofweg €10 péage (€4,5+5,5).

Dat betekent ook een vignet voor Zwitserland. Ik vind persoonlijk dat dit nog meevalt, de omschrijving als “duur” past hier niet. Op weg naar Morzine betaalde ik verleden jaar €139,40 H/T aan tol, een vignet voor Zwitserland bedraagt €40 per jaar. Munt la Schera ontsnap je niet aan, €42 H/T.

Dan is de grote vraag de autotrein. Als je via Frankrijk/Zwitserland aanrijdt, heb je eigenlijk maar twee keuzes (of vergis ik mij?): De Julierpas of de Vereina tunnel. Ik zit met 3 kinderen in de wagen die klokvast na een traject van 8 uur beginnen ruzie maken. Mijn issue is om de reis zo kort mogelijk te houden. Mijn plan is om te kijken hoe lang de wachttijd bedraagt voor de Vereina trein, staat op hun website ( https://www.rhb.ch/en/car-transporter#vereina ) ongeveer in Landquart en dan een beslissing te maken, afhankelijk van hoeveel sneeuwval er is op de Julierpas. Toch doortrekken naar de Forcolapas bij goed weer lijkt me utopisch, ik heb gezien dat deze al toe is van in december, terwijl de Fluëlapas pas recent gesloten is. Mocht de Fluëlapas natuurlijk open liggen is dat uiteraard bonanza.

Op de terugweg zal het ook weer afhangen van de autotrein wachttijden. Hier heb je bij lange wachttijden meer keuze: je kan dan eventueel terugkeren via Scuol en Oostenrijk bij wachttijden van meer dan een uur. Of de Julierpas uiteraard. Ik vermoed dat de 27 via Scuol makkelijker begaanbaar is dan de Julierpas.

39€ voor de Vereina tunnel vind ik anders wel behoorlijk. Dus minimum tol: €10+€10+€40+€42=€102 maximum tol €180. Behoorlijk bedrag, maar ik ga echt niet omrijden en een uur verliezen met die jengelende pubers op de achterbank…

@King_of_the_Wedge - denk dat een goeie samenvatting is. De weg van Metz naar Basel is een pak rustiger rijden dan de autobahn. Over Reims kan misschien ook (meestal ook rustig) maar ietsje duurder in péage.
Ben niet 100% zeker, maar denk dat het ticketje voor Vereina enkele rit is. Verder staat er ook een tabel op hun site met een voorspelling van wachttijden voor dit jaar.

Al vaak in Livigno geweest, de weg via Zwitserland met de autotrein in Klosters draagt toch wel echt mijn voorkeur uit en is vaak de snelste route. Vergeet niet dat Livigno een tax free zone is en dat je eigenlijk verplicht bent om alle aankopen boven 500€ aan te geven. Deze winter nog een controle gehad aan de Italiaanse grens ( we reden van Livigno naar Canazei ) de hele wagen moeten uitladen en een grondige controle gehad omdat ik de aankoop van een iPhone voor de zoon niet had aangegeven. ( ze zagen het zakje van de winkel liggen in de wagen ) een boete van 170€ en twee uur tijdverlies waren het resultaat.

@King_of_the_Wedge - denk dat een goeie samenvatting is. De weg van Metz naar Basel is een pak rustiger rijden dan de autobahn. Over Reims kan misschien ook (meestal ook rustig) maar ietsje duurder in péage.
Ben niet 100% zeker, maar denk dat het ticketje voor Vereina enkele rit is. Verder staat er ook een tabel op hun site met een voorspelling van wachttijden voor dit jaar.

Hupla op 19 jan 2023 08:48

Neen, je bent correct: is een enkeltje.

Alles hangt af van de reële drukte en gelukkig geven ze die ook weer op hun website. Ik vraag me wel af of je effectief korting krijgt als je online een ticket koopt. Anders is het geen moeite om de wagen even aan de kant te zetten en een ticket te kopen, zal wel kunnen gescand worden op je GSM neem ik aan?

Ik zal alleszins zaterdag 21/01/23 even controleren of hun voorspellingen kloppen, dat schijnt een drukke dag te worden.
@Domi75 Erg sneu. Nu weten we dat we erg moeten opletten met zulke zaken.

Iemand met ervaring in Livigno die me hier een antwoord op kan geven:
Vanuit Livigno loopt er een weg richting het oosten (de SS301 richting Trepalle).

Is die open in de winter? Ik zou denken van wel, maar ik zie dat er een tweetal pistes over die weg lijken te lopen.
(wij overwegen over een week naar daar te vertrekken, en heb een leuke accomodatie gevonden in Trepalle, maar als ik er niet raak met de auto is het niet best natuurlijk…)

EDIT
Blijkbaar heeft deze weg ook een “normale” naam, de Foscagno pas en deze is het jaar rond geopend.

*bericht bewerkt door mgelade op 20 jan 2023 13:47

Is inderdaad altijd open.

Volgens de verwachtingen was er vandaag enkel drukte in Klosters, verwacht 30 min wachttijd. Maar intussen is er 90m te Klosters en 60m te Sagliains wachttijd. Dus onderschatting.

Dat belooft voor de 25e februari, dan voorspellen ze 2 uur wachttijd.

null

null

Toe maar, 3 uur wachttijd. Ik denk dat wie nu in Landquart zit, best via de Julierpas gaat. Bedekt met sneeuw weliswaar, maar open. Heel mistig op het moment zie ik op de weersvoorspelling.

Iemand ervaring met die condities? In theorie een half uur extra, maar ik denk dat dit een onderschatting is.

Iemand ervaring met die condities? In theorie een half uur extra, maar ik denk dat dit een onderschatting is.

Hier hem ik ook heel benieuwd naar ivm mijn reis naar Bormio. Ervaring van mensen die over de Julierpas gereden zijn in de winter……. Half uur langer, uur langer als de weg vrij is?

Wij gaan altijd in de voorjaarsvakantie (noord) naar Livigino, checken altijd de wachttijden bij de trein als die te lang zijn dan gaan wij via de Julierpas, dat is denk ik al met al 45 min om, beetje afhankelijk hoe druk het op die pas is. Moet eerlijk zeggen wij hebben nog nooit langer dan 30 min. gewacht voor een trein, als het echt druk is gooien ze er en extra trein erbij.

Onze route is via Basel, Klosters, op basis van de wachttijden de trein, met de trein of via de Julierpas. Wij rijden altijd rond 3:30 weg en zijn rond 9;30/10:00 vaak bij de grens, Rheinfelden dan is het nog 3,5 uur rijden naar Livigno. Voor ons de snelste route.

Route via Landeck/Fernpass, druk op de wisseldagen, of Bregrenz ook druk en Oostenrijk vignet nodig.

Je weet dat Livingo, je een vignet Zwitserland kost, retourtje met de trein en je moet livigno nog in, het is wat het is.

*bericht bewerkt door Harald3 op 12 feb 2023 20:11

Groeten, Harald

Plaats een reactie