reizen naar Livigno met de auto

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Je weet dat Livingo, je een vignet Zwitserland kost, retourtje met de trein en je moet livigno nog in, het is wat het is.

Harald3 op 12 feb 2023 20:10

Niet noodzakelijk. Moest ik een Nederlander zijn zou ik ernstig overwegen via Scuol te rijden, dan is het enkel een vignet Oostenrijk, geen Zwitserland vignet en geen trein, maar wel de drukke route Stuttgard-Ulm-Memmingen (ik geloof dat daar zowel half België als half Nederland mee naar Oostenrijk mee gaat), de Fernpas (schijnt ook niet heel plezant te zijn qua drukte). Vanuit mijn positie is dat bovendien nog eens ver om, dus je zin klopt wel voor mij. Maar als ik lees dat er zelfs Nederlanders overwegen om via Basel te rijden (A5) , zal het dus echt wel gesteld zijn met die A7-A5 rond Ulm.

Kan je je ervaringen met de Julierpas even geven, @Harald3 ? Druk? Vaker wel dan geen sneeuwkettingen? Mooi open?

Route die jij schrijft terug een keer gedaan, nooit weer, druk bij de Fernpas en door duitsland druk. Als je heel vroeg weg kunt rijden uit Livigno denk ik wel een optie, voor ons niet zitten in Hotel, ontbijten rustig en rijden dan naar huis.

Julierpas, prima te doen, wij gaan daar alleen over met zonneschijn, 2 keer gedaan de laatste 10 jaar, kiezen vaak voor de trein. Kettingen heb ik ik al die jaren nog nooit nodig gehad, hoop dat dit zo ff blijft.

Groeten, Harald

Intussen rond half 10 aan beide zijden 90 minuten wachttijd op deze drukke dag aan de Vereina tunnel. Wetende dat je 45 minuten verliest via de Julierpas…

Dank je @Harald3

A gossie, een vignet van 4 tientjes is te duur op een skivakantie van €5.000 🤣

Ik snap echt niet dat mensen dit soort uitgaves totaal niet in perspectief kunnen zien.

*bericht bewerkt door havana op 18 feb 2023 16:43

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

A gossie, een vignet van 4 tientjes is te duur op een skivakantie van €5.000 🤣

Ik snap echt niet dat mensen dit soort uitgaves totaal niet in perspectief kunnen zien.

havana op 18 feb 2023 16:42

Ik vind persoonlijk dat dit inderdaad meevalt. Op weg naar Morzine en terug was ik €170 kwijt aan péage. En ga ik terug, is het nog eens dat bedrag.

Terwijl in Zwitserland ben je ervan af voor €40 en als je het goed plant kun je het twee vakanties gebruiken (dec 22-jan 24). En wie weet in de zomer nog eens?

Vandaag eens gekeken bij de Vereina tunnel. Om 7:30 was er al een wachttijd van 30 min richting Klosters, rond 8:30 begon deze ook 30 min te bedragen richting Saglians. Deze liep op tot 90 aan beide kanten rond 9:30.

Rond de middag kwam dan de piek richting Sagliains van 3 uur wachttijd astemblieft.

null

Gelukkig begon het verkeer huiswaarts af te nemen. Rond 14:00 was het daar niet meer wachten. Maar wel nog 2uur richting Livigno. 15:30 was het nog 90 minuten wachten. 17:30 60 min (dus altijd richting Livigno). 18:45 zakte het tot een half uur. 19:30 pas waren alle wachttijden tot 0 herleid.
Misschien interessant om te weten dat je op wisseldagen dus feitelijk quasi altijd sneller bent via de Julierpas. Als daar geen files staan (kan ik niet checken). Mocht die zo druk zijn als de Fernpas klopt dit niet natuurlijk.

Ja, ik heb autisme.

@King_of_the_Wedge
Handig, thanks! Dan kloppen de verwachtingen op hun site vrij goed. Voor vandaag 150 min / 90 min.
Elke 30 minuten is er een trein overdag en ze geven aan dat de wachttijd ‘up to x min’ is. Met wat geluk is de opgegeven wachttijd een half uurtje korter schat ik zo.

De Julierpass is trouwens een uitstekend uitgebouwde bergpas met immer twee rijvakken. Nergens echt steile pentes (op het begin in Tiefencastel en de tunnel in Silvaplana na) en goed bereden, maar onvoldoende voor wachttijden. Zelfs bij lichte tot matige sneeuwval een valabel alternatief.

De route nemen over Lindau, vervolgens afrit Hohenems/Diepoldsau (niet vignetplichtig) en vervolgens doortuffen (met een Zwitsers vignet) naar Thusis-Süd. Ontspannend, relatief snel en een garantie op een nagenoeg filevrije rit.

@King_of_the_Wedge
Handig, thanks! Dan kloppen de verwachtingen op hun site vrij goed. Voor vandaag 150 min / 90 min.

Hupla op 18 feb 2023 20:27

Nochtans slaan ze de bal wel eens mis. Op 21 januari voorspelden ze 30 min maar rond 16:00 was het 3 uur.

Al bij al viel het gisteren dus mee voor het begin van de krokusvakantie. Maar je mag op basis van deze steekproef concluderen dat op zaterdag je in de namiddag 3 uur staat te wachten.

@Matthijs! Bedankt voor je review van de Julierpas.

De route nemen over Lindau, vervolgens afrit Hohenems/Diepoldsau (niet vignetplichtig) en vervolgens doortuffen (met een Zwitsers vignet) naar Thusis-Süd. Ontspannend, relatief snel en een garantie op een nagenoeg filevrije rit.

Mathijs! op 18 feb 2023 23:05

Is de A7 in Duitsland van Ulm tot Memmingen niet erg druk?

Afgelopen gelopen zaterdag was het aardig druk tussen Ulm en Memmingen, veel files.

Wij gaan komende vrijdag naar Livigno, vlak voor Karlsruhe beslissen wij of via Bazel, of via Bregrenz, is voor ons wel de kortste route. Gaan om 4:30 rijden, vorig jaar ook gedaan prima bevallen 20 min gewacht bij de trein en waren om 14:30 over. normaal gereden 140/150 op de cruise control.

Groeten, Harald

De route nemen over Lindau, vervolgens afrit Hohenems/Diepoldsau (niet vignetplichtig) en vervolgens doortuffen (met een Zwitsers vignet) naar Thusis-Süd. Ontspannend, relatief snel en een garantie op een nagenoeg filevrije rit.

Mathijs! op 18 feb 2023 23:05

Is de A7 in Duitsland van Ulm tot Memmingen niet erg druk?

King_of_the_Wedge op 19 feb 2023 13:44

Rijdt meestal niet vlot, maar de filelast vind ik moeilijker om in te schatten in een vakantieperiode. Het stuk tussen Ulm en Memmingen is natuurlijk erg beperkt in afstand.
Het alternatief veronderstelt een passage in Basel en Zürich, wat ook niet bevorderlijk is voor het tijdsverlies.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 19 feb 2023 17:49

Ik heb eens goed gekeken en zowat elke zaterdag staat er zo’n 3 uur file aan de Vereina tunnel. Wie op vrijdag of zondag rijdt kan zo een mooi stukje tijd besparen, meer nog dan gelijk welke andere vakantiebestemming, want het is natuurlijk een universele regel.

Via de Julierpas is het zo’n 40 minuten extra volgens Google Maps, maar die houdt geen rekening met dat er sowieso elk half uur maar een trein is. Reken dan ook nog eens aanschuiven aan de kassa en in het slechtste geval ben je evenveel tijd kwijt met de Vereina tunnel. De Julierpas lijkt mooi open te zijn in de winter:

Ik wil dan ook nog even polsen of er mensen zijn die via de Foscagna- én Julierpas geweest zijn. Dit is zeker niet de kortste route en duurt volgens Google Maps zo’n 1u09m langer (68km en plus), maar je hebt én geen Vereina én geen Munt La Schera tunnel. Dat scheelt enorm in tol, al is dat een verwaarloosbaar bedrag op een skireis. Ik vraag me af hoe vlot het vertrek gaat via Munt La Schera. Zaterdag zal dat wel druk zijn, ook al is het open in één richting, maar wel vroeg: tijd voor ontbijt in het hotel is er niet. Ook heb ik gelezen dat de Foscagna pas enorm druk is op zijn minst tot Bormio. Dus ik weet niet of er hier iets te winnen valt buiten de tolkosten.

Het ding heet Foscagno en begint in Bormio, dus ik heb geen idee hoe je erbij komt dat ie druk is tot Bormio. Dat is technisch onmogelijk, of we moeten het over de andere kant hebben.

Volgens Google is de route via de Foscagno zo’n 110 km om. Aangezien het vooral B-weg is, zal dat zeker zo’n 1h45 extra zijn. Daar kun je dan de wachttijd voor de Munt la Schera en de wachttijd voor de trein en de trein zelf vanaf trekken om een eerlijke vergelijking te maken.

Eigenlijk zouden we een soort beslisboom moeten maken voor de routes naar Livigno op basis van een paar criteria

  • wel of geen tolvignet
  • wel of geen autotrein
  • wel of geen Fernpas
  • liever door Duitsland of meer door Zwitserland
  • wel of geen Munt la Schera

*bericht bewerkt door havana op 07 mrt 2023 10:15

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Het ding heet Foscagno en begint in Bormio, dus ik heb geen idee hoe je erbij komt dat ie druk is tot Bormio. Dat is technisch onmogelijk, of we moeten het over de andere kant hebben.

???
https://en.wikipedia.org/wiki/Foscagno_Pass

null

Volgens Google is de route via de Foscagno zo’n 110 km om. Aangezien het vooral B-weg is, zal dat zeker zo’n 1h45 extra zijn. Daar kun je dan de wachttijd voor de Munt la Schera en de wachttijd voor de trein en de trein zelf vanaf trekken om een eerlijke vergelijking te maken.

Als je via de trein gaat heb ik zelfs 137km om, ivm de Julierpas is het 68 km vanuit mijn locatie. Livigno, Trepalle, Bormio, Tirano, Sankt Moritz, Thusis…

Eigenlijk zouden we een soort beslisboom moeten maken voor de routes naar Livigno op basis van een paar criteria

  • wel of geen tolvignet
  • wel of geen autotrein
  • wel of geen Fernpas
  • liever door Duitsland of meer door Zwitserland
  • wel of geen Munt la Schera
havana op 07 mrt 2023 09:43

Ik heb de mijne al klaar: MLS open nee (boze review gezien waarbij tunnel toe was) —> Foscagno pass
ja --> Wachttijden Vereina tunnel checken in Landquart, +60 min --> Julierpas
-60 min --> Vereine Tunnel

De facto zal dit dus neerkomen als ik een accommodatie kan boeken van vr-vr of zo-zo dat het via de autotrein is en za-za via de Julierpas.

Dat is toch precies wat ik zeg. Die pas loopt van Bormio naar Livigno. Als je het over de terugweg hebt, dan snap ik 'm. Als het over de heenweg gaat dan snap ik 'm niet, want die pas begint in Bormio.

Afijn ik heb een begin gemaakt met de beslisboom. Nog concept, kunnen nog foutjes in zitten.

Nog to do: de reisafstanden erin zetten.

null

*bericht bewerkt door havana op 07 mrt 2023 11:42

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Hahaha @havana lekker bezig

Dat is toch precies wat ik zeg. Die pas loopt van Bormio naar Livigno. Als je het over de terugweg hebt, dan snap ik 'm. Als het over de heenweg gaat dan snap ik 'm niet, want die pas begint in Bormio.

Afijn ik heb een begin gemaakt met de beslisboom. Nog concept, kunnen nog foutjes in zitten.

Nog to do: de reisafstanden erin zetten.

null

havana op 07 mrt 2023 11:15

Eén van de meest voor de hand liggende mogelijkheden ontbreekt: Bregenz - Hohenems/Diepoldsau - Thüsis-Sud - Julierpass - Munt La Schera.

Geen autotrein, geen Oostenrijks vignet, wél een Zwitsers vignet en wél Munt La Schera.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 07 mrt 2023 13:07

Dat is toch precies wat ik zeg. Die pas loopt van Bormio naar Livigno. Als je het over de terugweg hebt, dan snap ik 'm. Als het over de heenweg gaat dan snap ik 'm niet, want die pas begint in Bormio.

havana op 07 mrt 2023 11:15

Klopt. Deze ochtend van mijn madame gehoord dat ze Livigno wel eng vindt door het “vossenhol” (MLS) en wat als dat gesloten is en we daar gevangen zitten? Zo beginnen praten over de Foscagno pas en steeds vanuit de terugreis geredeneerd…

Knap werk met de beslissingsboom. Vat alles mooi samen (op een paar details na ma bon).

@Matthijs!

Toegevoegd. Ook de afstanden zijn toevoegd. Alles gemeten vanaf Utrecht stad.

null

*bericht bewerkt door havana op 07 mrt 2023 14:40

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Bedankt voor alle inspanningen die tot nu toe geleverd zijn! Ik vraag me toch nog 1 ding af die hiervoor nog niet besproken is:

De Vereina tunnel wordt het meest besproken. Google Maps geeft deze weg ook als snelste route weer. Een retourtje met deze tunnel is al gauw zo’n 70 euro voor een auto (met het risico dat je inderdaad moet wachten door de drukte). De route via de Arlbergtunnel kost met een retourtje 22 euro per auto, maar is zo’n 60 kilometer verder rijden naar Livigno dan via de Vereina tunnel. Naar mijn idee scheelt dit en geld en de kans op het vermijden van de wachttijden bij de Vereina tunnel. Bovendien hoef je je ook geen zorgen te maken om de Fernpas.

Waarom wordt de route via de Arlbergtunnel nauwelijks besproken/overwogen (ook op andere websites niet…)? Zie ik iets over het hoofd?

*bericht bewerkt door Markbub9 op 29 mrt 2023 16:39

Op de heenreis naar Livigno met carnaval neem ik altijd deze route.
Ik vertrek dan rond 20:00 vrijdag avond, en ben dan meestal tussen 5:30 en 06:00 aan het tunneltje (Munt la Schera). Op tijd om nog richting Livigno te kunnen.
Door deze route te nemen vermijd ik het risico om niet op de eerste trein te staan, waardoor je ook niet meer op tijd aan het tunneltje komt, en dus een paar uurtjes moet wachten op de parking op de Offenpass.
Ik heb nog nooit problemen ondervonden op deze route, maar reis natuurlijk 's nachts.

Bedankt voor alle inspanningen die tot nu toe geleverd zijn! Ik vraag me toch nog 1 ding af die hiervoor nog niet besproken is:

De Vereina tunnel wordt het meest besproken. Google Maps geeft deze weg ook als snelste route weer. Een retourtje met deze tunnel is al gauw zo’n 70 euro voor een auto (met het risico dat je inderdaad moet wachten door de drukte). De route via de Arlbergtunnel kost met een retourtje 22 euro per auto, maar is zo’n 60 kilometer verder rijden naar Livigno dan via de Vereina tunnel. Naar mijn idee scheelt dit en geld en de kans op het vermijden van de wachttijden bij de Vereina tunnel. Bovendien hoef je je ook geen zorgen te maken om de Fernpas.

Waarom wordt de route via de Arlbergtunnel nauwelijks besproken/overwogen (ook op andere websites niet…)? Zie ik iets over het hoofd?

Markbub9 op 29 mrt 2023 16:37

Geen idee waarom de anderen het niet bespreken, maar als West-Vloaming is dat héél ver om. Niet voor de Nederlanders natuurlijk…

Hallo allemaal,

Ik kwam jullie interessante reacties tegen over reizen naar Livigno.
Volgende week vrijdag ga ik vanuit NL richting Livigno. We overnachten vrijdag in Wangen im Allgau… Vanuit daar rijden we op zaterdag door richting Livigno.
Door de info hier ben ik gaan kijken wat handig is qua reizen. Ik overweeg om via Scuol te rijden. Als ik een en ander goed begrijp rijdt de autotrein nl niet constant… https://www.rhb.ch/en/car-transporter#timetable
Vanaf 09.18 gaat de trein ieder uur ipv ieder half uur. En als ik het goed begrijp kost een enkele reis chf 42,00 https://vereina-shop.rhb.ch/willkommen-autoverlad-vereina-13…

Ik heb een 2-maandenvignet voor Oostenrijk dus die hoef ik niet te halen wel die voor de S16 Alrbergstrasse € 23,00.
De route over scuol is qua tijd iets langer maar ik verwacht dat de route met de trein ook niet zo snel gaat als nu aangegeven…

null

Ik hoor graag even jullie mening over de wachttijden bij de trein en de alternatieve route.

*bericht bewerkt door Fabiola op 05 jan 2024 20:26

Hallo allemaal,

Ik kwam jullie interessante reacties tegen over reizen naar Livigno.
Volgende week vrijdag ga ik vanuit NL richting Livigno. We overnachten vrijdag in Wangen im Allgau… Vanuit daar rijden we op zaterdag door richting Livigno.
Door de info hier ben ik gaan kijken wat handig is qua reizen. Ik overweeg om via Scuol te rijden. Als ik een en ander goed begrijp rijdt de autotrein nl niet constant… https://www.rhb.ch/en/car-transporter#timetable
Vanaf 09.18 gaat de trein ieder uur ipv ieder half uur. En als ik het goed begrijp kost een enkele reis chf 42,00 https://vereina-shop.rhb.ch/willkommen-autoverlad-vereina-13…

Ik heb een 2-maandenvignet voor Oostenrijk dus die hoef ik niet te halen wel die voor de S16 Alrbergstrasse € 23,00.
De route over scuol is qua tijd iets langer maar ik verwacht dat de route met de trein ook niet zo snel gaat als nu aangegeven…

null

Ik hoor graag even jullie mening over de wachttijden bij de trein en de alternatieve route.

Fabiola op 05 jan 2024 20:25

null

Ik heb eens op drukke dagen regelmatig gecheckt en op sommige dagen is de wachttijd 3 uur. Vrijdag en zondag is er nagenoeg geen wachttijd. Daarom denk ik dat wanneer je zaterdag rijdt het de moeite loont om de Julierpas te nemen als die proper ligt. 40 min extra, maar dat valt in het niets als je 3 uur moet wachten.

Als je 4G hebt (lees: je bent Nederlander, want blijkbaar roamen enkel de Belgen aan woekerprijzen in Zwitserland) best even checken in Landquart en dan een beslissing nemen.

Hallo allemaal,

Ik kwam jullie interessante reacties tegen over reizen naar Livigno.
Volgende week vrijdag ga ik vanuit NL richting Livigno. We overnachten vrijdag in Wangen im Allgau… Vanuit daar rijden we op zaterdag door richting Livigno.
Door de info hier ben ik gaan kijken wat handig is qua reizen. Ik overweeg om via Scuol te rijden. Als ik een en ander goed begrijp rijdt de autotrein nl niet constant… https://www.rhb.ch/en/car-transporter#timetable
Vanaf 09.18 gaat de trein ieder uur ipv ieder half uur. En als ik het goed begrijp kost een enkele reis chf 42,00 https://vereina-shop.rhb.ch/willkommen-autoverlad-vereina-13…

Ik heb een 2-maandenvignet voor Oostenrijk dus die hoef ik niet te halen wel die voor de S16 Alrbergstrasse € 23,00.
De route over scuol is qua tijd iets langer maar ik verwacht dat de route met de trein ook niet zo snel gaat als nu aangegeven…

null

Ik hoor graag even jullie mening over de wachttijden bij de trein en de alternatieve route.

Fabiola op 05 jan 2024 20:25

null

Ik heb eens op drukke dagen regelmatig gecheckt en op sommige dagen is de wachttijd 3 uur. Vrijdag en zondag is er nagenoeg geen wachttijd. Daarom denk ik dat wanneer je zaterdag rijdt het de moeite loont om de Julierpas te nemen als die proper ligt. 40 min extra, maar dat valt in het niets als je 3 uur moet wachten.

Als je 4G hebt (lees: je bent Nederlander, want blijkbaar roamen enkel de Belgen aan woekerprijzen in Zwitserland) best even checken in Landquart en dan een beslissing nemen.

King_of_the_Wedge op 05 jan 2024 21:23

Dank je wel voor jouw reactie.
Kon geen twee screenshots bijvoegen maar dit is de route die mijn voorkeur heeft, dan hoef ik sowieso de trein niet te pakken. Qua afstand maakt het niet enorm veel uit. Qua kosten scheelt het wel want volgens mij is het 2x een ticket voor de trein. Of heb ik dat fout?
(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2024/01/05/WhatsApp_Image_2024-01-05_at_19.54.15.jpeg)

null

Hier vind je een pdf bestand met de piekdagen en verwachte wachttijden voor de autotrein. Is inderdaad CHF 42 enkele rit. https://www.rhb.ch/en/car-transporter#vereina

Voor de route via Bregenz en dan de autotrein heb je in principe ook een Zwitsers wegenvignet nodig of je moet de snelweg mijden van aan de grens tot in Landquart.

*bericht bewerkt door Hupla op 05 jan 2024 22:48

Dat lijkt me niet praktisch. Als je geen Zwitsers vignet wil, lijkt Scuol de beste oplossing. Liechtenstein misschien ook? Heb even geen tijd om het op te zoeken.

Bedankt voor alle inspanningen die tot nu toe geleverd zijn! Ik vraag me toch nog 1 ding af die hiervoor nog niet besproken is:

De Vereina tunnel wordt het meest besproken. Google Maps geeft deze weg ook als snelste route weer. Een retourtje met deze tunnel is al gauw zo’n 70 euro voor een auto (met het risico dat je inderdaad moet wachten door de drukte). De route via de Arlbergtunnel kost met een retourtje 22 euro per auto, maar is zo’n 60 kilometer verder rijden naar Livigno dan via de Vereina tunnel. Naar mijn idee scheelt dit en geld en de kans op het vermijden van de wachttijden bij de Vereina tunnel. Bovendien hoef je je ook geen zorgen te maken om de Fernpas.

Waarom wordt de route via de Arlbergtunnel nauwelijks besproken/overwogen (ook op andere websites niet…)? Zie ik iets over het hoofd?

Markbub9 op 29 mrt 2023 16:37

Rij deze route straks in maart 2024 voor de 10e keer. Rij dan altijd langs al die wachtende auto’s bij de treintunnel……

Hi HansM,
Je bedoelt de route via de Arlbergtunnel? Wij gaan redelijk last minute as donderdag naar Livigno dus ik ben mij als een razende roeland aan het oriënteren op de beste en meest geschikte route…

Bedankt voor alle inspanningen die tot nu toe geleverd zijn! Ik vraag me toch nog 1 ding af die hiervoor nog niet besproken is:

De Vereina tunnel wordt het meest besproken. Google Maps geeft deze weg ook als snelste route weer. Een retourtje met deze tunnel is al gauw zo’n 70 euro voor een auto (met het risico dat je inderdaad moet wachten door de drukte). De route via de Arlbergtunnel kost met een retourtje 22 euro per auto, maar is zo’n 60 kilometer verder rijden naar Livigno dan via de Vereina tunnel. Naar mijn idee scheelt dit en geld en de kans op het vermijden van de wachttijden bij de Vereina tunnel. Bovendien hoef je je ook geen zorgen te maken om de Fernpas.

Waarom wordt de route via de Arlbergtunnel nauwelijks besproken/overwogen (ook op andere websites niet…)? Zie ik iets over het hoofd?

Markbub9 op 29 mrt 2023 16:37

Rij deze route straks in maart 2024 voor de 10e keer. Rij dan altijd langs al die wachtende auto’s bij de treintunnel……

HansM op 11 feb 2024 18:11

Plaats een reactie