short ski: 07/12 - 12/12

Op 07/12 vertrek ik tem 12/12 richting de sneeuw.
We zoeken een 150km+ (zonnig) gebied waar inmiddels voldoende sneeuw gevallen is en waar alle/het merendeel van de liften draaien. Vorig jaar in dezelfde periode naar Alpe d’Huez (club med) geweest en we hadden topweer, topcondities maar slechts de helft van het gebied was open… (aan volle skipasprijzen)
Frankrijk staat dit jaar het laagst op onze keuzelijst.

Heeft er iemand suggesties waarheen te gaan, of moet ik nog een week wachten? We zijn slechts met 2 koppels, dus een last minute accommodatie vinden zal wel geen probleem zijn…

Alvast bedankt voor jullie advies.

Wij gaan in hetzelfde weekend, maar vertrekken pas op vrijdagavond om zaterdag, zondag, maandag te skiën.

Normaalgezien gaat er die zaterdag al een pak meer gebieden open en is de keuze dus groter.

Finale bestemming kiezen we pas over een dikke week, dan is er meer duidelijkheid over sneeuwcondities en weersverwachting voor dat weekend

Bijkomend belangrijk weetje: donderdag 8 december is in Oostenrijk een feestdag, wellicht zullen velen een verlengd weekend nemen, waardoor de Oostenrijkse gebieden wel wat drukker (en duurder) kunnen zijn

*bericht bewerkt door Skiwi op 28 nov 2022 16:31

Ischgl, St. Moritz, Davos-Klosters & Dolomiti Superski

Dat zijn uit mijn ervaring degene die typisch in deze periode de meeste moeite doen zoveel mogelijk open te hebben, ook omdat hun boekings en bezoekersgraad dat rechtvaardigd.
(Sulden ook, maar die is te klein…)

Op basis van de huidige sneeuwcondities en de energiemaatregelen zal er dit jaar sowieso nog minder animo zijn om “te veel” te openen/daarin te investeren voor de topweken.

*bericht bewerkt door FORZAM op 28 nov 2022 16:30

Bedankt voor de reacties. Is er een site waar je een overzicht kan vinden van de gebieden en % open?

Bedankt voor de reacties. Is er een site waar je een overzicht kan vinden van de gebieden en % open?

huggie80 op 29 nov 2022 09:20

Niet 100% up to date, en soms wat moeilijk bij skipassen die in verschillende deelgebieden geldig zijn (Davos, Dololiti Super Ski,…) , maar wel een goede eerste aanzet.
https://www.skiresort.info/snow-reports/europe/sorted/open-s…

*bericht bewerkt door FORZAM op 29 nov 2022 09:51

Ik verschiet dat er nog maar zo weinig open is… Ik zie wel redelijk wat gebieden met openingsdata vanaf 3 december. Mogelijks brengt dat het aantal beschikbare kilometers omhoog… Fingers crossed.

wij zijn ons ook aan het oriënteren voor 8-13 december: vorig jaar zaten we in Madonna di Campiglio en dat was super meegevallen: https://www.wintersport.nl/dorpen/madonna_di_campiglio/forum…

Het lijkt erop dat ook nu Italië de beste kaart gaat trekken… ben benieuwd. @huggie80 en @FORZAM en @Skiwi zullen we elkaar hier op de hoogte houden van onze info en boekingen ;-)

8 December is een feestdag in Italië, en de vrug diedeze feestdag vormt creërt het eerste drukke weekend in de dan geopende Italiaanse en dicht bij Italië gelegen gebieden.
Ik heb dus een boeking van 13 - 17 November in Corvara (Dolomiti Super Ski) om dit te vermijden.
(Vorig jaar kon ik nog voor deze periode, nu pas erna.

Ik maak me 0,0% zorgen over sneeuw of aantal geopende pistes tegen die tijd.
Madonna di Campiglio is ook een goede tip die periode, maar weer nog net wat verder in reistijd, en minder pistekm. open dan Dolomiti Superski.

Dolomieten altijd redelijk veilige keuze (veel open zodra het kan en het kan snel want veel kanonnen en gras). Zelfde geldt ook voor Ski Amadé, heel veel kunstsneeuw, snel veel open en ook weinig nodig ivm veel grashellingen.

Ischgl, Obergurgl etc lijken me ook redelijke veilige keuzes, maar zijn wat vatbaarder voor slecht weer. Herken wel de twijfel bij Franse en Zwitserse gebieden (of ze wel echt vroeg veel openen). Ik ga een weekje later, maar dan naar de Dolomieten. Was vorig jaar in Ski Amadé waar bijna alles (hier en daar een zwarte niet) open was. Maar toen waren de omstandigheden erg goed.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

8 December is idd. een feestdag in Italie (de dag van de onbevlekte ontvangenis grinnik), en de meeste mensen nemen dit jaar de brug (want een donderdag). Je zal dus wel wat meer volk op de pistes zien dan. Vandaar dat wij hier meestal of het weekend ervoor starten of 't weekend na 8 dec.

Maar je kan er wel van uit gaan dat de meeste skigebieden in de Dolomieten dan open zijn. De meesten openen 't eerste weekend van december (dit weekend dus).

Over de 8ste kan je nog discussieren maar de periode om echt te vermijden is de “witte week”. Dit is de week wanneer driekoningen valt. Dan is 't echt wel over de koppen lopen.

't Ziet er stilletjesaan naar uit dat tegen volgende weekend er in heel wat gebieden meer dan genoeg sneeuw gaat liggen, maar ook dat het dan nog steeds niet al te best weer gaat zijn…

Iemand goeie tips voor gebieden die vrijdag de 9de al open zijn en dan al veel pistes tussen de bomen open hebben?

Wij hebben net geboekt: vertrekken overmorgen naar Sölden/Obergürgl. Heel goeie deal gevonden in een 4* hotel met welness. Gaat paar dagen minder weer zijn, maar hebben er veel zin in!

Wij vertrekken volgende week donderdag. We gaan al een aantal jaren het weekend voor de kerstvakantie maar het lijkt erop dat er nu veel minder gebieden open zijn. Ik hoop dat er aanstaand weekend nog een aantal bijkomen :-)

We dachten aan portes du soleil, Morzine, maar een aantal hotels schreef dat ze pas die vrijdag openen…

Volgens mij kan je beter naar Oostenrijk.

Plaats een reactie