Early bird catches the worm, ofwel verslag van een vroege ski vakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Intro
Vroeg is relatief. Eerder dit jaar lag ik in de zon op te drogen naast mijn zwembad toen ik op mijn tijdlijn een oude bekende van dit forum langs zag komen die al op de piste stond (voor de goede orde: dit was niet mijn woning in Nederland, maar veel zuidelijker gelegen, het gaat om een maand geleden).

Voor de dolomieten is het vroeg. Wie vandaag de moeite neemt om te kijken zal zien dat vrijwel alles vandaag nog dicht is. Slechts twee gebieden vertonen echt tekenen van leven. Kronplatz en Val di Fiemme.

Het is het tweede gebied waar ik zal starten dinsdag a.s. Obereggen is mijn eerste standplaats, alwaar ik een hotel aan de piste met Tesla lader heb geboekt.

Daydreaming
Ik zal vast niet de enige gek zijn die voor de vakantie al loopt te f5-en op de pagina’s met webcams en informatie over pistes en liften. Als je vroeg gaat is dat best zenuwslopend. Ja, een paar weken geleden was er al wit te zien op de webcams, maar alles dicht. En afgelopen zaterdag toen de eerste drie gebieden open gingen was het bepaald geen grote opening.

Inmiddels is er wel wat meer open en zie je dat ze bezig zijn op de plekken die nu nog dicht zijn. As we speak is eigenlijk het gehele deel van Obereggen toegankelijk (niet iedere piste, maar je kan wel door het gehele gebied) en Pampeago draait ook half mee. Predazzo is nog gesloten, al is daar nu ook activiteit zichtbaar.

Wat nu echt mist is de Oberholz (de linker die naar het gelijknamige restaurant gaat) en Pala di Santa (die hoge berg met zwarte piste in het midden van het gebied). Oberholz verwacht ik wel open dit weekend gelet op de activiteit en ik verwacht ook dat Predazzo dan actief is geworden. Hoe dan ook: er is vandaag al voldoende open om daar heerlijk te kunnen skien.

In Obereggen blijf ik tot en met de 10e, daarna ga ik richting Alta Badia. Daar is nog alles dicht. Logisch, want de opening is gepland voor 3-12. Dat wordt f5-en…

Stay tuned voor meer voorpret en het echte verslag in de sneeuw.

Eind september al in de sneeuw mogen staan in Kronplatz, daarna werd het weer heel warm.

Lekker vooruitzicht wel zo vroeg in het jaar. Dit jaar geen vroege wintersport voor mij, maar in het verleden wel een paar keer bij de opening van Tignes geweest en een keer Les Arcs, is toch wel lekker!

Dit weekend starten wij ook ;-) … natuurlijk zijn wij maar weekendwarriors en gaan wij niet de hele week (kind in school, paps en mams werken).

  • Dit weekend (3-4dec) 2 dagen Kronplatz
  • Donderdag 8 dec dagje Alleghe/Civetta (daar is best wel wat sneeuw gevallen). Feestdag in Italie.
  • Weekend 10-11, waarschijnlijk dagje bellamonte/Alpe Lusia met de kleine
  • Verlengd weekend 16-18, dagje Falcade/san pellegrino, dagje Bellamonte/Alpe Lusia en dagje Obereggen/Latemar (nog nooit geweest).

Benieuwd wat er nog aan wit poeder gaat vallen, maar in ieder geval valt het dit seizoen voorlopig voor het pre seizoen al mee. Ga je verslagjes volgen DSVier… altijd leuk!

Ik kijk al uit naar je verslagjes vooral wat het eten daar betreft, als ik me herinner zorg jij voor een halvering van het runderenbestand in Italië en ik wil ook nog wat.

lwaar ik een hotel aan de piste met Tesla lader heb geboekt. § DSvier op 01 dec 2022 09:13

Ik boek doorgaans een hotel met halfpension.

Bla, bla, bla.

Een topic om lekker te volgen.
Thanks DSvier!

Aftellen maar!

Dit weekend starten wij ook ;-) … natuurlijk zijn wij maar weekendwarriors en gaan wij niet de hele week (kind in school, paps en mams werken).

  • Dit weekend (3-4dec) 2 dagen Kronplatz
  • Donderdag 8 dec dagje Alleghe/Civetta (daar is best wel wat sneeuw gevallen). Feestdag in Italie.
  • Weekend 10-11, waarschijnlijk dagje bellamonte/Alpe Lusia met de kleine
  • Verlengd weekend 16-18, dagje Falcade/san pellegrino, dagje Bellamonte/Alpe Lusia en dagje Obereggen/Latemar (nog nooit geweest).

Benieuwd wat er nog aan wit poeder gaat vallen, maar in ieder geval valt het dit seizoen voorlopig voor het pre seizoen al mee. Ga je verslagjes volgen DSVier… altijd leuk!

Asterino op 01 dec 2022 11:06

Woon je in de buurt? Dat staat nog op mijn bucket list. Voor de wintermaanden dan.

Alpe Lusia en San Pellegrino staan ook op de agenda, maar dan na kerst/oud en nieuw (dan ga ik even terug naar Nederland).

Ik kijk al uit naar je verslagjes vooral wat het eten daar betreft, als ik me herinner zorg jij voor een halvering van het runderenbestand in Italië en ik wil ook nog wat.

lwaar ik een hotel aan de piste met Tesla lader heb geboekt. § DSvier op 01 dec 2022 09:13

Ik boek doorgaans een hotel met halfpension.

bartvwg op 01 dec 2022 14:53

Teslalader EN halfpension. Mijn excuses.

En ik zal wat dode koe voor je overlaten. :)

Dit weekend starten wij ook ;-) … natuurlijk zijn wij maar weekendwarriors en gaan wij niet de hele week (kind in school, paps en mams werken).

  • Dit weekend (3-4dec) 2 dagen Kronplatz
  • Donderdag 8 dec dagje Alleghe/Civetta (daar is best wel wat sneeuw gevallen). Feestdag in Italie.
  • Weekend 10-11, waarschijnlijk dagje bellamonte/Alpe Lusia met de kleine
  • Verlengd weekend 16-18, dagje Falcade/san pellegrino, dagje Bellamonte/Alpe Lusia en dagje Obereggen/Latemar (nog nooit geweest).

Benieuwd wat er nog aan wit poeder gaat vallen, maar in ieder geval valt het dit seizoen voorlopig voor het pre seizoen al mee. Ga je verslagjes volgen DSVier… altijd leuk!

Asterino op 01 dec 2022 11:06

Woon je in de buurt? Dat staat nog op mijn bucket list. Voor de wintermaanden dan.

Alpe Lusia en San Pellegrino staan ook op de agenda, maar dan na kerst/oud en nieuw (dan ga ik even terug naar Nederland).

DSvier op 01 dec 2022 21:06

Ja redelijk in de buurt (Feltre), 45 min van Civetta/Alleghe, anderhalf uur van alles tem arraba, noordelijk van dat wat langer ;-)

San Pellegrino is geen groot gebied maar wel echt fun. Op de pas heb je aan de zuid kant leuke cruisers (blauw en makkelijk rood), aan de col margherita kant heb je veel leuk rood, een enorm fijne dalafdaling richting Falcade en een super toffe zwarte terug naar de pas (La Volata, heb daar vorig jaar Sofia Goggia zien trainen). Van de pas v San Pellegrino ben je op 10 minuutjes aan Ronchi wat de opstap is vanuit die kant voor Alpe Lusia. Daar een beetje 't zelfde verhaal maar nog wat kleiner. De Bellamonte kant allemaal lange brede cruisers, de Ronchi kant wat steiler met een leuke zwarte dalafdaling.

Zeker de moeite om eens te doen. Als je voor wat meer dagen gaat kan je combineren met Alleghe dat op 30 minuutjes ligt van San Pellegrino… of vanuit Ronchi/Moena ben je direct richting het Latemar gebied.

Ja redelijk in de buurt (Feltre), 45 min van Civetta/Alleghe, anderhalf uur van alles tem arraba, noordelijk van dat wat langer ;-)

San Pellegrino is geen groot gebied maar wel echt fun. Op de pas heb je aan de zuid kant leuke cruisers (blauw en makkelijk rood), aan de col margherita kant heb je veel leuk rood, een enorm fijne dalafdaling richting Falcade en een super toffe zwarte terug naar de pas (La Volata, heb daar vorig jaar Sofia Goggia zien trainen). Van de pas v San Pellegrino ben je op 10 minuutjes aan Ronchi wat de opstap is vanuit die kant voor Alpe Lusia. Daar een beetje 't zelfde verhaal maar nog wat kleiner. De Bellamonte kant allemaal lange brede cruisers, de Ronchi kant wat steiler met een leuke zwarte dalafdaling.

Zeker de moeite om eens te doen. Als je voor wat meer dagen gaat kan je combineren met Alleghe dat op 30 minuutjes ligt van San Pellegrino… of vanuit Ronchi/Moena ben je direct richting het Latemar gebied.

Asterino op 01 dec 2022 22:19

Dat is ook niet ver van San Martino di Castrozza. Vind ik ook geen onaardig gebied. Al zijn sommige liften wel erg oud en koud.

San Pellegrino ken ik goed. Kom ik ieder jaar (als er geen virus rondwaart) wel een of meerdere keren. Alpe Lusia ook. En Alleghe. Ik verblijf dan altijd in Moena. Bij San Pellegrino hoop ik altijd dat de ski route buiten het gebied om, die door de bossen gaat open is (de 20). Vanwege de stukjes die je omhoog moet klunen is 1 keer op een dag zat, maar het blijft toch heerlijk zo door de natuur.

Dat obsessief checken van liften & piste informatie komt me toch wel bekend voor… En dat terwijl ik 19 december pas vertrek

Leuk! Veel plezier, ik kijk uit naar de verslagen : )

Gang is alles

Ja redelijk in de buurt (Feltre), 45 min van Civetta/Alleghe, anderhalf uur van alles tem arraba, noordelijk van dat wat langer ;-)

San Pellegrino is geen groot gebied maar wel echt fun. Op de pas heb je aan de zuid kant leuke cruisers (blauw en makkelijk rood), aan de col margherita kant heb je veel leuk rood, een enorm fijne dalafdaling richting Falcade en een super toffe zwarte terug naar de pas (La Volata, heb daar vorig jaar Sofia Goggia zien trainen). Van de pas v San Pellegrino ben je op 10 minuutjes aan Ronchi wat de opstap is vanuit die kant voor Alpe Lusia. Daar een beetje 't zelfde verhaal maar nog wat kleiner. De Bellamonte kant allemaal lange brede cruisers, de Ronchi kant wat steiler met een leuke zwarte dalafdaling.

Zeker de moeite om eens te doen. Als je voor wat meer dagen gaat kan je combineren met Alleghe dat op 30 minuutjes ligt van San Pellegrino… of vanuit Ronchi/Moena ben je direct richting het Latemar gebied.

Asterino op 01 dec 2022 22:19

Dat is ook niet ver van San Martino di Castrozza. Vind ik ook geen onaardig gebied. Al zijn sommige liften wel erg oud en koud.

San Pellegrino ken ik goed. Kom ik ieder jaar (als er geen virus rondwaart) wel een of meerdere keren. Alpe Lusia ook. En Alleghe. Ik verblijf dan altijd in Moena. Bij San Pellegrino hoop ik altijd dat de ski route buiten het gebied om, die door de bossen gaat open is (de 20). Vanwege de stukjes die je omhoog moet klunen is 1 keer op een dag zat, maar het blijft toch heerlijk zo door de natuur.

DSvier op 01 dec 2022 23:02

San Martino is 't dichtste voor ons (samen met alleghe), maar vind het niet zo’n super gebied voornamelijk vanwege die oude liften. Ze zijn ze wel aan 't vernieuwen (dit seizoen is er weer 1 vervangen), maar 't gaat in Veneto allemaal wat trager dan in Trentino-Alto Adige (veel minder subsidies in Veneto). Ja San pellegrino blijft erg leuk, die 20 (de inamorati) heb ik vorig jaar niet open gezien (en ben gespreid over 't hele seizoen toch een keer of 10 naar San Pellegrino geweest). Is idd een erg leuke.

Wanneer je in de buurt bent stuur maar een berichtje en mss kunnen we eens afspreken.

Wanneer je in de buurt bent stuur maar een berichtje en mss kunnen we eens afspreken.

Asterino op 02 dec 2022 00:28

In San Pellegrino weet ik een perfect tentje voor Tagliata (voor de niet ingewijden: een vorm van dode koe).

Leuk topic om nog ongeduldiger te worden. Pas 17/12 die kant op. Maarre hoe doen jullie dat @Asterino? Elk weekend heen en weer of is Feltre waar je kinderen naar school gaan (werken kun je tegenwoordig overal). Van @DSvier weet ik t ongeveer (hele jaar sparen en dan :-)). Veel plezier alvast en laat wat sneeuw voor ons over!

De laatste voorbereidingen
Ik rij elektrisch, dus voor mij betekent dat, dat ik de gehele route even uitteken. Ik kan het de auto laten bedenken, maar de auto is wat dat betreft heel erg voorzichtig en op deze manier rij ik efficiënter en heb ik mijn stops in lijn met mijn liefde voor af en toe wat voedsel en drinken. Al rij ik (op basis van de berekening) tussen 9u en 19u, dus zal ik alleen lunch onderweg genieten.

Ok, genieten… het wordt McDonalds, want dat is wat er te eten is bij de Supercharger.

En dan het pakken. Altijd weer een feest, omdat ik zo chaotisch ben als maar kan. Het is ieder jaar weer de vraag wat ik kwijt ben. Dit jaar is het twee sokken (helaas wel van twee verschillende versies van de skisokken die ik heb, dus maar liefst 2 paar) en een thermoshirt. Nou heb ik gelukkig alles in ruime mate, dus daar ga ik weinig van merken.

Maar zoals u hieronder ziet: het zit erin en het past allemaal precies in de achterbak. Behalve dan de ski’s omdat ze te lang zijn en u ziet ook nog een blauwe tas gevuld met materialen om de ski’s scherp te houden en van wax te voorzien.

null
null

En ja, dit is voor 1 persoon. Maar ik ben nu eenmaal van het doorpakken tot de boel vol zit. Het lukte mij indertijd ook met mijn (inmiddels ex-) vrouw samen in een 911 uit het jaar kruik. Met de ski’s op het dak natuurlijk.

Kortom: klaar voor de start. Vanaf morgen begint het verslag pas echt!

*bericht bewerkt door DSvier op 04 dec 2022 19:31

Jullie Nederlanders en het meeslepen van prullen, het blijft ongelofelijk. 😂
Veel plezier en een veilige reis. 😉

Bla, bla, bla.

Jullie Nederlanders en het meeslepen van prullen, het blijft ongelofelijk. 😂
Veel plezier en een veilige reis. 😉

bartvwg op 04 dec 2022 19:44

Ach, valt mee. Het is geen Volendammer 😉

May the ski force be with you !!

Stomme vraag misschien DSVier, maar vind je het niet vervelend om in je eentje een paar weken te gaan skiën? Zoek je dan actief aanspraak of ga je wel eens met anderen een dagje skiën? Ik vraag me af hoe dat precies werkt. Ik zou misschien ook wel vaker (alleen) die kant op gaan, maar dat alleen houdt me toch tegen…

Mr. Slow

Stomme vraag misschien DSVier, maar vind je het niet vervelend om in je eentje een paar weken te gaan skiën? Zoek je dan actief aanspraak of ga je wel eens met anderen een dagje skiën? Ik vraag me af hoe dat precies werkt. Ik zou misschien ook wel vaker (alleen) die kant op gaan, maar dat alleen houdt me toch tegen…

Quick op 04 dec 2022 20:08

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik skien op zichzelf heel prettig vind alleen. Ik hou van een hoog tempo en meters maken en het is zeldzaam om mensen te treffen die dat ook leuk vinden. Een paar vrienden van mij houden ook wel van enig tempo en meters en daar spreek ik ook wel mee af gedurende dat ik daar ben. Zo zal in januari een van hen een week mee skien.

Dat heeft dan (voor mij) meerwaarde op de momenten dat je niet op de latten staat. Maar als je alleen bent tref je vanzelf weer andere mensen. Zeker als het wat drukker is komen er wel weer mensen bij je aan tafel zitten en ik ben dan wel iemand die dan open staat voor aanspraak. En als het rustig is klets je wat met de bediening.

Hoe dan ook, deze keer ben ik de gehele tijd alleen. Prima. Ik ga mij echt niet vervelen.

Met een groep gaan is ook leuk, ook vaak gedaan. Maar dat is dan vaak toch een shortski (week of minder, ik hanteer een andere definitie dan de meesten).

Dan heb ik weer geen tijd voor een verslag. ;)

Flink volgepakt en dan nog maar 1 paar ski’s? 😆
Altijd fijn die laatste voorpret. Ben benieuwd hoe vol onze bak straks wordt in januari. Zit er aan te denken om ook de ski’s me te nemen, naast alle snowboards en paraglide schermen.

Flink volgepakt en dan nog maar 1 paar ski’s? 😆
Altijd fijn die laatste voorpret. Ben benieuwd hoe vol onze bak straks wordt in januari. Zit er aan te denken om ook de ski’s me te nemen, naast alle snowboards en paraglide schermen.

Tiny-M op 04 dec 2022 22:14

2 paar ski’s, 2 paar skischoenen, twee ski jacks, 3 ski broeken, 2 paar handschoenen, enz.

Onderschat de volksverhuizing niet. :)

Leuk topic om nog ongeduldiger te worden. Pas 17/12 die kant op. Maarre hoe doen jullie dat @Asterino? Elk weekend heen en weer of is Feltre waar je kinderen naar school gaan (werken kun je tegenwoordig overal). Van @DSvier weet ik t ongeveer (hele jaar sparen en dan :-)). Veel plezier alvast en laat wat sneeuw voor ons over!

Sndr op 03 dec 2022 09:05

Ik werk officieel in Parijs (en vlieg daar ook elke maand een week naartoe), maar de rest is gewoon thuiswerk (thuis = Italie, dus het school is ook Italie. De kleine ziet Belgie maar een week of 2 per jaar, hij is in Italie geboren dus hij meer pasta/polenta dan frietjes, maar hij spreekt wel een woordje nederlands (met een raar accent)).

Kan je goed volgen Dvier. Vind het zelf ook erg lekker om af en toe alleen op stap te zijn, want afhankelijk van 't weekend kan 't soms met vrienden wel heel “italiaans” zijn (dwz skieen om 9u en om 10u al uitkijken naar de expresso). Gelukkig zijn er wel een paar bij die gewoon houden van knallen. Maar gewoon meters maken op je eigen is gewoon fantastisch, en aan de dis of bar 's avonds vind je zowiezo wel gezelschap om te praten als je wilt, maar ik vind het net zo fijn (dit dan werk gerelateerd) om 's avonds alleen te eten en een boek te lezen of zo.

Kijk in ieder geval uit naar je verslagjes!

Je kunt nooit vroeg genoeg in het seizoen beginnen! Have fun!

Of woe and sadness, joy and happiness.
Inmiddels sta ik in Biberwier op een van de meest bizarre supercharge plekken (mobiele supercharger, staat er dan ook niet altijd).

null

Het begin van de rit was niet best. Regen in Nederland, maar dat verwacht je. Vervolgens ben ik net 2 minuten in Duitsland en het gaat sneeuwen.

Dat helpt het tempo niet. En erger nog, vanwege slecht zicht heb ik gewoon een afslag gemist bij de bruinkoolmijn. 20 minuten omrijden…

Het werd erger en erger en op zeker moment waren er zelfs rijstroken afgezet vanwege de hoeveelheid sneeuw.

De eerste stop na ruim 400 km bij Rauenberg. Lunchtijd. Teruggekomen van de lunch (15 min weggeweest) was de accu alweer vol genoeg om door te kachelen naar Illertissen. Geen tijd voor een update dus.

Rondom Stuttgart klaarde het weer op. Maar bij Mühlhausen im Täle stond een file des doods op mij te wachten. Nog eens 30 minuten vertraging erbij. Al met al dus meer dan een uur verloren. Ook al omdat ik zelf 7 minuten te laat vertrokken was. My bad.

Bij Illertissen had de lader er zin an. Ik kon alleen afwateren en nieuw vocht kopen en moest alweer door. Weer geen tijd voor een update dus.

null

De 7 was rustig genoeg om echt even ‘gas’ te geven. Met ruim 200 richting Oostenrijk. Het blijft toch altijd een geweldig gezicht om de bergen in de verte te zien opdoemen.

En zowaar… we konden ook weer tijd goedmaken.

Tijd voor het laatste stukkie naar het hotel. Minder dan 200 km nog (198…). Benieuwd wat er op het menu staat!

Alvast eet smakelijk gewenst!
Goed om te zien dat je echt wel de 400km redt voor je weer aan het sap moet.
Maar een file van een half uurtje, file des doods? Tis wel vervelend, maar ik heb zeker weleens langer vast gestaan 😁

*bericht bewerkt door Tiny-M op 05 dec 2022 17:36

Alvast eet smakelijk gewenst!
Goed om te zien dat je echt wel de 400km redt voor je weer aan het sap moet.
Maar een file van een half uurtje, file des doods? Tis wel vervelend, maar ik heb zeker weleens langer vast gestaan 😁

Tiny-M op 05 dec 2022 17:36

Het was misschien een tikje overdreven. ;)

Vanaf Biberwier terug de fernpass op. Lekker rustig, sneeuw, tikje glad… heerlijk spelen. Af en toe een langzame verkeersdeelnemer (dit is relatief…), maar omdat het rustig is was ik er steeds in no time voorbij. Alleen de laatste 6 km naar de snelweg achter een vrachtwagen gehangen in een treintje.

Onderweg is er een tweede plek die ik altijd graag zie en dat is Innsbruck in het donker. Prachtig plaatje voordat je de Brennerpass opdraait.

De Brennerpass was minder leuk. Al snel was het tempo 35 km/u.

null

Vanaf het moment dat ze weg waren kon het gas er weer op (met enig beleid, het is niet voor niets dat de strooiwagens naar buiten gestuurd waren). Om vervolgens net in Italië last te krijgen van een lens. Waarschijnlijk een wimper onder de lens gekropen en de enige oplossing was snel de lens uitdoen. Maar ja, dan zie ik niet zo heel best. En dat icm donker en sneeuw is niet echt prettig.

Op zeker moment kon ik een afslag nemen naar een autohof. Populair afslagje. In de file naar het autohof snel de achterbak ingedoken voor een nieuwe lens.

Met 20/20 vision weer de Italiaanse snelweg op. De sneeuw was snel weg en er kon weer tempo gemaakt worden, naar de afslag Bolzano-Nord om daar heerlijk over een slingerweg te rijden naar Obereggen. Het laatste stuk (via Eggen, dus niet de hoofdroute) werd steeds verraderlijker, maar omdat er ook werkelijk niemand reed daar kon ik daar alleen maar van genieten.

Net iets voor 19.30u aangekomen. De auto is inmiddels weer tevreden aan het spinnen:

null

Kleine sum up:

  1. als alles meezit is het binnen 9 uur te doen met deze Tesla.
  2. als @Roel sneeuw heeft voorspeld in Duitsland, Oostenrijk en Italië vandaag, dan had hij het bij het rechte eind.
  3. De liefde voor baustellen van de Duitsers is en blijft ongeëvenaard.
  4. De bekende verzengende hitte op de hotelkamers is niet in dit hotel te vinden. Zou het bij het hotel horen, of bij het huidige prijspeil. Wat mij betreft een vooruitgang.

Klaar om te gaan skiën (morgen). Het diner was uitstekend:

null
null

Ziet er goed uit. Maar ‘multivitamindrink’ op de kaart als gang?!

Mr. Slow

Ziet er goed uit. Maar ‘multivitamindrink’ op de kaart als gang?!

Quick op 05 dec 2022 21:33

Geen idee. Ik heb de soep genomen.

Het is ook wel makkelijk, van die idiote alternatieven. Dan heb je geen keuzestress. ;)

In 2019 genoten van je verslagen waarbij het een dagelijkse houvast werd in het aftellen naar mijn eigen vakantie in de Dolomieten, ik ga dit jaar hetzelfde doen. Veel plezier man!

Goed verslag weer. Krijg ontzettend de kriebels.
Latemar: heerlijk!

Aftellen maar!

Plaats een reactie