Early bird catches the worm, ofwel verslag van een vroege ski vakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Die spreuk :)

Zeit ist alles, was du hast :)

Ik verheug mij stiekem op de update die straks komt.

Ik verheug mij stiekem op de update die straks komt.

Dinictus op 06 dec 2022 17:34

Welke spreuk zou er de laatste avond onder het menu staan?

Edwin van Riel

Gisteren tot 22u op de latten gestaan. Vanavond geen avondskiën, dus verslag van gisteren en vandaag komt gelijktijdig.

Nu aan het wachten op dode koe bij een nieuw tentje Treska. Designtechnisch een soort van kleine Oberholz. Met een grill.

null

En daar is de dode koe al. Later meer…

null

Lap, hier zit een hele fanclub klaar om je verslag te lezen.
Komt er een dode koe aan en we kunnen allemaal wachten 😬.

Man man man, jaloers hoor!

Lap, hier zit een hele fanclub klaar om je verslag te lezen.
Komt er een dode koe aan en we kunnen allemaal wachten 😬.

Errant op 07 dec 2022 12:30

Fleur Jongepier heeft haar Wintersport profiel opgezegd… ;-)

Fleur Jongepier heeft haar Wintersport profiel opgezegd… ;-)

Bonfix op 07 dec 2022 15:04

Mooi!

Dag 1:
Op de verjaardag van de goedheiligman begint het echte werk dan.

Het uitzicht van mijn balkon beloofde veel goeds.

Prima ontbijt (zij het wat karig met opties die uit de kip komen) en daarna in ski outfit.

null

Mijn vader vertelde mij ooit: als je iets goed gedaan wil hebben, doe het dan zelf. Nou is dat op veler vlakken volstrekte onzin (ik zou mijzelf b.v. zelfs geen simpele kijkoperatie toevertrouwen), maar vandaag was het bij het begin en het einde wel van toepassing.

Een eerste dag begin je toch wat rustiger en zelf ik als eerste lifts fetisjist stond pas op 9 uur bovenaan de piste om af te zakken naar de eerste lift (open om 8.30u). Een van mijn ski’s was einde ingekort seizoen (2020) beschadigd geraakt (belang) en dat moest worden gerepareerd. Kennelijk moet je daarvoor de lengte van de bindingen veranderen. Kortom, ik ging heel soepel in de ene ski en de andere ski zat ‘wat losjes’.

Na een snelcursus ‘vloeken in het Nederlands’ gegeven te hebben aan nietsvermoedende omstanders dus snel rechtsomkeert met de ski’s (ok, dat was dom, beiden meenemen…) en in de ski raum de juiste schroevendraaier zien te pakken (extra irritant, op de plek waar ik stond heeft jarenlang van Wurth zo’n self service ding gehangen).

Met 15 minuten vertraging dan toch eindelijk op weg.

null

Het heeft de afgelopen tijd gesneeuwd. Waardoor de pistes geen witte paden zijn in de overige in camouflage gestoken natuur. En waardoor de pistes ook niet zo knetterhard zijn zoals ik het graag zie (iedere gek zijn gebrek).

Zo’n eerste afdaling in de bergen na bijna 3 jaar is altijd weer even wennen en de bovenbenen zijn ongetraind. Normaal hou ik het bij, maar in de coronatijd heb ik (noodgedwongen) het laten verslappen. Na 2 afdalingen had ik het ritme weer te pakken en was dat gelukkig voorbij.

De pistes zijn nog niet allemaal open. Alles wat zwart is, is dicht. Ik overweeg een klacht bij het College voor de Rechten van de Mens. Die zijn nogal snel met toewijzen. Maar ook een deel van de rode pistes is (nog) niet open. Dat maakt het gebied nu net wat minder afwisselend.

Daar staat de rust tegenover. Het is zo rustig dat aan het einde van de dag er zelfs geen buckels te bekennen waren. En dat met een relatief zachte toplaag.

Wel kun je overal komen. Predazzo is enkele dagen geleden ook open gegaan. Dus het is nog steeds een prima gebied, maar ik hoop wel dat er de komende dagen nog wat zwarte pistes bij gaan komen. Zoals de Pala di Santa (sowieso een groot gemis, want daardoor moet je dat trage liftje in om terug te geraken richting Obereggen.

Ook had ik even de ski mojo aangetrokken om uit te proberen. Maar dan ook alleen maar daarvoor. Want ik wil dat ding alleen gebruiken als mijn knieën echt gaan opspelen, al was het maar omdat je dan je beenspieren meer traint, die vervolgens de knie weer goed ondersteunen. Maar als je hem niet gebruikt zit hij toch een beetje in de weg. Dus na een uurtje even terug naar de hotelkamer (lang leve het hotel aan de piste) en terug naar mijn normale braces.

Sfeerplaatje tussendoor:

null

Bovenaan de lift Tresca bleek er een nieuw eettentje te zijn. Treska geheten. Hoe zouden ze op die naam zijn gekomen? Mooie plek (het is een van de mooiste uitzichtpunten aldaar) en mooie architectuur. Een beetje alsof je een Chinees bedrijf de Oberholz toont (alleen dan zonder kans op instortingsgevaar) en vraagt of ze dat kunnen bouwen.

Maar nou ben ik op zich eenkennig met eten. Totdat ik de hoek om skiede en de geur rook van dode koe op de grill. Dat werkt op mij, zoals de geur van een loopse teef op een niet Gordoniaanse Reu. Daar moest ik in!

(uit de teaser bleek vandaag al dat dit op dag twee pas gebeurde)

In Predazzo begon ik echt honger te krijgen. Het was ook al 13u. En dus rap naar Baita Passo Feudo, waar ze een van mij favoriete pizza’s hebben, de Rustica.

null

Vervolgens na de lunch nog een keer naar beneden, maar Predazzo is op zijn best in de ochtend. In de middag gewoon koud. Wat het een goed toevluchtsoord maakt in maart, alleen is daar de sneeuw vaak in maart al voor 11u pap.

Vervolgens via Pampeago (met nog wat uitstapjes daar) terug naar Obereggen. Einde dag is het daar toch vaak het beste.

Laatste lift om 16.30 en terug naar het hotel skien. Opfrissen, diner en terug de piste op. Stukje in het donker skien en terug met de shuttle bus.

Weinig woorden vuil aan maken, het is slechts 1 piste. Al lag hij er wel lekker bij en viel het mee met de drukte.

null

Van net na 20u tot 22u geskied. In totaal een kleine 110 km. Niet slecht voor een eerste dag.

Maar weet u nog de tip van mijn vader? Die shuttle die kwam dus niet. Kon ik snel een vervolgcursus ‘vloeken in het Nederlands’ geven en dat tijdens de 10 minuten durende tocht naar boven als ridder te voet.

En vervolgens met de auto snel de ski’s ophalen.

Stay tuned voor dag 2, ik ga eten.

Gelukkig kregen we na de dode koe ook nog een volledig verslag😜

Lekker geschreven en geniet er nog even van!

*bericht bewerkt door Amelm op 07 dec 2022 20:17

Dag 2:

Weer een prachtige dag in het vooruitzicht. Vroeg wakker (om 6 uur al), dus alle tijd om rustig te ontbijten en daarna om te kleden.

Besloten om vandaag met de raceski’s te gaan skien. Om 8.20u was ik naar beneden gegleden en stond ik vooraan. Eerste lift genot! En hij ging nog 5 minuten eerder open ook! Die pak je toch maar mooi mee.

Gisteren voelde ik bij de eerste afdaling de bovenbenen een beetje. Bij deze ski’s voel ik ze echt. Ook dat werd weer beter nadat ik in het ritme kwam. Al merk je aan alles dat het veel harder werken is. Maar daar krijg je dan ook een versnelling voor terug van heb ik me jou daar. Na in het begin een beetje in Obereggen te blijven hangen maar doorgegaan richting Pampeago. Onderweg bleek er een extra piste open te zijn tov gisteren. Meteen gebruik van gemaakt. En door.

Opvallend was dat het merkbaar drukker was. En aan het einde van de dag waren de buckles ook weer terug van weggeweest. Pampeago in eerste instantie links laten liggen en door naar Predazzo. Lekker warm daar. En al met al toch aardig wat varianten om beneden te komen open (4 van de 6). Ook lijkt de Torre di Pisa (die zwarte) snel open te gaan, waardoor wellicht morgen al variant 5 erbij komt.

null

Nadat ik het weer had gezien, door naar Pampeago, alwaar ik zou gaan voor dode koe.

Maar eerst nog een paar keer goed de piste af daar. Om vervolgens nog voor 12 uur voor een vroege lunch te gaan om te voorkomen dat ik de hond in de pot zou vinden. Ik hou niet van hond…

Uiteindelijk was dat onnodig, maar ik had daardoor wel een tafel met zeer goed uitzicht.

null

Het eten is er goed. En veel keuze in varianten op dode koe (en nog andere grill specialiteiten). Lokaal, maar ook uit andere gebieden. Eerst wilde ik gaan voor de T-bone, maar ze hadden alleen maar T-bone van ruim 1 kg en dat ligt mij dan te zwaar op de maag als ik nog moet skien. Het werd de picana op aanraden van de ober.

Die wordt geserveerd op een hete plaat. Wat dus inhoudt dat je razendsnel je vlees op je gewone bord moet deponeren, anders is de boel al snel doorbakken. Het oogt spectaculair (en kerstachtig, aangezien ze een halve spar erop mikken), maar voor mij hoeft het niet.

Smaaktechnisch geen klachten. Heerlijke lunch gehad. Die wel lang duurde. Meer dan een uur binnen gezeten. Maar dat is vrij standaard bij dode koe dat het wat langer duurt.

Eerlijk is eerlijk: ik heb een hekel aan vroeg lunchen. Morgen neem ik wat mee te eten om niet meer zo vroeg de pits in te hoeven draaien (pitsstops en Italië is geen beste combi). Na de lunch ga je altijd wat minder lekker. Nou ja, ik dan. Misschien omdat ik geen alcohol nuttig tijdens de lunch…

Temeer ook omdat de keuze voor de raceski’s zich begon te wreken. Niet alleen de spieren begonnen te laten merken dat het toch echt werken was, ook de rechterknie liet op het laatst weten dat ik geen twintiger meer ben (toen begon de ellende met mijn knieën al…). Laatste uurtje dus maar rustig aan gedaan.

Wel even een shout out naar Wim Jacket Sports (tegenwoordig Daka) die met wat kleine aanpassingen een pijnlijke plek lijkt te hebben opgelost (ik ben voorzichtig met conclusies trekken). Begrijp mij goed, mijn raceboots zijn niet comfortabel, maar een Hallux Valgus begon op te spelen (al heb ik ook met wat training het probleem inmiddels wat beter onder controle) en de laatste keer had ik daar zo’n pijn van dat het zeker 6 maanden duurde dat ik er helemaal niets meer van voelde en ik ook van de pijn 2-3 nachten van wakker heb gelegen. Probleem is ook dat als je de boots aanhebt het meevalt, omdat je voeten bevriezen in die krengen en je dus er veel te lang mee door blijft gaan.

De dag afgesloten met 97,5 km op de teller.

Daarna naar het dorp Welschnofen om even hallo te zeggen tegen bekenden. Om vervolgens mijn raceski’s weg te brengen naar de enige persoon die er mee aan de gang mag naast ikzelf. Nog afgezien van dat het een zeer appetijtelijke dame is: ze kent mijn voorkeuren uit haar hoofd, dus dat wekt vertrouwen. En heeft zelf best aardig kunnen skien, dus weet om te gaan met dit type ski’s. Voor wie een goed adres zoekt voor onderhoud en in de buurt is: Sport Laurin.

Omdat het dan toch weer wat te gezellig was in Welschnofen, was ik te laat terug om in het zwembad te kunnen (lees: mogen) duiken, dus dat heb ik dan maar weer een dag opgeschoven.

De benen voel ik nog steeds, dus dat ik nu even gedwongen terug moet naar de GS is geen straf. Het duurt toch altijd weer een week voordat ik echt seizoensfit ben. En na morgen schijnt het een paar dagen te gaan sneeuwen, dus dan is het sowieso beter om de GS te pakken. Al moet ik het nog zien. Het zou zo maar eens een laf buitje kunnen zijn.

Ook goed nieuws: het gebied Carezza heeft inmiddels wat meer open dan 1 piste. Dus daar ga ik wellicht ook nog langs deze week. Anders wordt het in januari. Maar zeer benieuwd naar de nieuwe lift naar Konig Laurin/Laurin’s lodge. Dat was altijd afzien (koud! en traag). Terwijl de pistes de moeite waard zijn.

Het eten was overigens weer erg lekker in het hotel. Dus mocht je in Obereggen willen verblijven, dan is Hotel Royal een prima optie.

Reken alleen niet op een shuttle met het avondskien…

Weer met veel plezier gelezen. Je pakt behoorlijk wat kilometers voor iemand die zoals je het zelf zegt nog niet seizoensfit is.
De King Laurin gondel is overigens een mooie verbetering.

Aftellen maar!

Heerlijke verslagen weer. Genot om te lezen als voorpret… 🥳

Super geschreven verslag! Veel plezier nog.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Weer met veel plezier gelezen. Je pakt behoorlijk wat kilometers voor iemand die zoals je het zelf zegt nog niet seizoensfit is.
De King Laurin gondel is overigens een mooie verbetering.

Matthieu op 07 dec 2022 22:17

Eerlijk is eerlijk: Obereggen heeft ideale liften en pistes om veel kilometers te maken. Mijn personal best (net geen 170 km) heb ik ook daar behaald.

Overigens: druk vandaag! Niet normaal. Het is hier een feestdag en dat icm niet alle pistes open (ruwweg de helft in km’s als ik mij niet vergis) maakt dat het wel de carnavalsvakantie lijkt.

Veel lokalen natuurlijk, waardoor het waarschijnlijk vanaf 12u weer een stuk rustiger zal worden.

Epifania DSvier ;-) Dit lang weekend is erg druk (bijna even druk als de witte week of carnaval)! Mijn vriendin staat ook op de ski’s (en 't kleintje misschien ook), maar arme ik moet werken want voor mij is 't geen vakantiedag :-p

Leuk verslag weer en ik moet dit jaar echt maar eens richting Latemar/Obereggen trekken… 't staat op de planning.

Dag 3:

[disclaimer: eerste alinea niet lezen als je heel religieus bent en/of niet tegen grappen ten koste van religie kan]
Vandaag vieren ze in Italië de onbevlekte ontvangenis. Kun je nagaan. Ruim 2.000 jaar na dato heb ik last van een vrouw die vreemd is gegaan en daarbij zwanger raakte (waarschijnlijk vaker dan 1 keer vreemd gegaan, anders is het wel pech hebben) en niet alleen haar man, maar hele volksstammen wist te overtuigen van een van de minst geloofwaardige smoesjes ooit.

Het zag er weer goed uit in de ochtend:

null

Mijn eerste WTF! momentje was toen ik zag dat de wc rol door de schoonmaakster was verhangen. Kent u de discussie van papier naar je toe, of papier tegen de muur (een soort van friet of patat verhaal, terwijl iedereen met gezonde hersenen weet dat het friet is)? Nou, deze dame neemt dat wel heel serieus. Dat je als er een nieuwe opgehangen moet worden je je favoriete keuze maakt, ok. Maar waarom zou je in godsnaam je hiermee bezig houden. Ik ben eigenwijs, dus weer terug verhangen.

Aangekomen bij de lift om 8.15u stond er een flinke groep al te wachten. Italianen doen dat graag op afstand (het liefst in de route naar de lift toe), wat mij de gelegenheid ga om dan maar wel vooraan te gaan wachten. Vooraan genoeg om het laatste vrije zitje te hebben in de eerste lift. Met als beloning het maagdelijk (alhoewel… het kan een smoesje zijn) corduroy.

Vaak ga ik even terug naar het begin, maar met de mensenmassa beneden in het achterhoofd snel door naar Absam.

null

Daar meermaals de kortste variant gedaan, totdat het wat drukker werd. Mijn idee was dat de massa bij het startpunt dan wel verdwenen zou zijn. Dat viel tegen, dus toch maar weer terug naar Absam, maar toen stond er een rij dat ik direct de Laner weer in ben gestapt. En maar even mijn tijd heb uitgezeten in de liften in Obereggen, met wat skiën tussendoor.

Het was extreem druk op de piste en eerlijk gezegd: drukker dan ik ooit heb gezien. En ik ben vele jaren daar ook in de carnavalsvakantie (of krokusvakantie voor mensen die in verstandige gebieden wonen waar ze gewoon geen carnaval vieren) geweest, dus ik ben wel wat gewoon.

Op zeker moment toch maar weer de oversteek gewaagd. Aangekomen in Pampeago bleek er een extra piste te zijn toegevoegd. Het is maar een variant op en niet heel spectaculair, maar een kinderhand is gauw gevuld en ik heet alle extra opties welkom. Zo te zien komt er morgen nog een optie bij overigens. Fingers crossed (helpt dat eigenlijk?).

Snel door naar Predazzo, want ik had ook al gezien dat mijn voorspelling dat de Torre di Pisa snel open zou gaan bewaarheid was. Wat een heerlijkheid om eindelijk een zwarte piste af te gaan. Nou is de moeilijkheidsgraad niet echt hoog voor een zwarte piste, maar je kan er wel heerlijk vol vanaf knallen (en dan snelheden van 130-140 km/u halen… van horen zeggen natuurlijk…).

De euforie verdween geheel beneden. &^(^&$%$#!!! Wat een rij voor de lift!!! Had ik al gezegd dat het druk was? Wachttijd 15 minuten. Ik weet het, het kan erger, maar ik ben verwend en heb besloten om de vroege lunch te nemen, zodat de piekdrukte aan mij voorbij zou gaan. Ik hou niet van een vroege lunch, maar vergeleken bij wachten op de lift is het hemels.

Baita Passo Feudo, Pizza Rustica… Ik ben eenkennig met eten.

Wel een topkeuze om vroeg te gaan lunchen, want om 11.10u stonden er al mensen vergeefs te kijken of er nog ergens plek was. Ik heb rustig aan gedaan en om iets voor 12 opnieuw geprobeerd of de lift gewoon bruikbaar was. Dat was hij. Vervolgens nog een keer of 5 de Torri di Pisa gedaan. Gelukkig werd die snel wat minder druk. Teveel mensen op die piste die leden aan enorme zelfoverschatting. Ik zal de eerste steen niet werpen overigens, al heb ik er dan weer op andere momenten last van.

Nog even snel een paar pistes gedaan in Pampeago. Maar erg druk, dus hopen op minder drukte in Obereggen. Mijn god, wat ben ik naïef…

Wel nog een plaatje geschoten aldaar.

null

Voordeel is wel dat het in Obereggen wat minder koud is dan de andere gebieden. Voor de goede verstaander: het was best fris vandaag.

Om 16.29u nipt de laatste lift kunnen pakken (vrij belangrijk, anders moet ik omhoog lopen naar het hotel en dat is mij niet bevallen).

Mijn plan was om even lekker te gaan zwemmen, maar al ski je nog zo snel, je werk achterhaalt je wel… Morgen dan…

Vanwege de feestdag maar liefst 6 gangen.

null

Na 5 heb ik het gelaten voor wat het is. Niet omdat het niet lekker was, maar het was genoeg geweest.

Dat geldt ook voor dit verslag.

Jammer van de drukte, wel weer een leuk verslag om te lezen en mooie plaatjes!

Hoe om hangt de wc rol nu dan?

Leuk om te lezen. Ik ga tweede week januari weer naar de Dolomieten. Ik had me al voorgenomen weer een verslagje te maken, en het lezen van jouw verhaal zie ik als een extra aanmoediging om dit inderdaad te doen.

Geniet er nog van!

Blijkbaar in dat deel van Italië drukker dan hier. Hier was het drukker dan eerder deze week maar zeker niet vervelend of zo.

Hoe om hangt de wc rol nu dan?

DomiG op 08 dec 2022 23:36

We wachten in spanning!

Bla, bla, bla.

Hahaha. Leuk verslag.
Jammer van de grote drukte zeg.

Mooie plaatjes ook. Maar lunchen om 11.00? Jeetje. Dat is wel erg vroeg.

Totales Vollidiot

Hoe om hangt de wc rol nu dan?

DomiG op 08 dec 2022 23:36

Zoals het hoort natuurlijk! ;)

Btw: sneeuw valt voorlopig erg mee. Heel dun laagje gevallen en wat er nu nog uit de lucht komt mag helemaal geen naam meer hebben.

Wederom eerste lift genot. Zelfs zomaar helemaal privé!

Het hotel heeft voor mij speciaal een menu gemaakt overigens:

null

Drukte. Ik heb er in het dagelijks leven al een hekel aan en dat geldt zeker op wintersport.

Mr. Slow

Btw: sneeuw valt voorlopig erg mee. Heel dun laagje gevallen en wat er nu nog uit de lucht komt mag helemaal geen naam hebben.

DSvier op 09 dec 2022 08:34

Dit was natuurlijk de goden verzoeken en het is meteen harder gaan sneeuwen.

Drukte. Ik heb er in het dagelijks leven al een hekel aan en dat geldt zeker op wintersport.

Quick op 09 dec 2022 08:35

Eens. Maar het slechtere weer zal de drukte wel dempen. In ieder geval was het bij de eerste lift veel minder druk.

Het hotel heeft voor mij speciaal een menu gemaakt overigens:

DSvier op 09 dec 2022 08:34

Geweldig, dat is nog eens meedenken!
Het gebrek aan nachtskimogelijkheden aan de Sella Ronda / Alta Badia vind ik eingenlijk het enige minpunt aan die regio.

Hier is 't ondertussen ook goed aan 't sneeuwen (Feltre), da’s in vogelvlucht maar een goeie 40km. Effe afwachten wat we van 't weekend gaan doen. Heb gisteren ook een beetje de webcams in 't oog gehouden en 't zag er idd. echt wel pittig druk uit, maar dat is te verwachten. Dit is het top weekend van 't voorseizoen, dan heb je de witte week en driekoningen (befana) en dan carnaval.

Maar je geen zorgen maken Dvier, je blijft nog effe niet? In de zuidelijke dolomieten blijft het voor de rest best kalm. Geniet ervan!

Ps: Volgend weekend vrij-zo een hotelletje geboekt in San Pellegrino, misschien doen we wel een dagje predazzo ;-)

Plaats een reactie