Advies huur ski's

Beste forumleden,
Graag een 3-tal voorstellen van huur ski’s voor op mijn lijstje. Ben van plan ze aan te kopen na de verhuur als ik uiteraard een match vind.

Verhuurfiliaal : Brundl sports Mayerhofen.

Ga zeker één keer per jaar met de familie een week skiën. Af en toe een shortski en indoor om wat te schaven aan de techniek.
Vorige ski’s heb ik ook 10 jaar gehad. (Blizzard G Force LTD Carbon 167 😁)

Beetje over mezelf.
Als ik het niveau vergelijk zou ik mezelf een 5/6 geven. (Blauw , rood zoals het hoort)
173cm groot , 93kg
40 jaar oud.
Ben op zoek naar een ski voor op de piste, nooit langs de piste maar moet zowat alles kunnen erop. Pap - en ijstoestanden.
Cruise vaak in de groep (vrienden en familie/kindjes) maar hou er van om af en toe wat grote bochten op snelheid te skiën.

Lang verhaal kort.
Zoek wat info zodat ik mijn selectie kan doorgeven aan de verhuur.
Iets waar ik weer enkele jaren mee door kan.
Iets wat nauwer aansluit bij mijn niveau.
Wat zekerder en met meer fun op de piste.

Alvast bedankt voor jullie moeite!
Liefst geen discussies over niveau…ik heb het zo nauwkeurig mogelijk proberen te omschrijven en zeker niet overschat 😉
Qua budget…met de gas- en elektriciteitsprijzen tegenwoordig 🤐😀 nee gezien het niveau en de jaarlijkse vakantie kijken ik naar de midrange prijzen.

Mvg
Bl82

*bericht bewerkt door Lb82 op 05 dec 2022 03:45

Inzake het niveau ben ik zeker een 6 in deze link mooi omschreven : https://gigiski.com/over-skiniveaus/

Zo ff voor de vuist weg, denk eens aan Rossi mt ti, salomon xmax 8 (evt 10 ivm gewicht).

Edwin van Riel

Op basis van hoe jij jezelf omschrijft zou ik kiezen voor een mooie ski in het middensegment, iets breder (±75mm) en een beetje titanal voor wat stijfheid op snelheid.

Zijn er nog bepaalde dingen waar je vaak tegenaan loop bij het skiën. bijvoorbeeld, tails die blijven hangen, moeite om te sturen, e.d. Op basis van jouw niveauomschrijving verwacht ik namelijk dat je niet echt een upper-body seperation hebt (is dat correct?). Hierop kunnen we de keuze dan nog wat verder finetunen, bijvoorbeeld in de stijfheid van de tail, een eventuele multi-radius, wat meer/minder tip rocker, e.d.

Verder nog twee vragen. Moeten we kijken naar dames of herenski’s? En, heb je eigen skischoenen, zo ja welke (vooral welke flex index).

*bericht bewerkt door dennisdennis12 op 05 dec 2022 11:40

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Op basis van hoe jij jezelf omschrijft zou ik kiezen voor een mooie ski in het middensegment, iets breder (±75mm) en een beetje titanal voor wat stijfheid op snelheid.

Zijn er nog bepaalde dingen waar je vaak tegenaan loop bij het skiën. bijvoorbeeld, tails die blijven hangen, moeite om te sturen, e.d. Op basis van jouw niveauomschrijving verwacht ik namelijk dat je niet echt een upper-body seperation hebt (is dat correct?). Hierop kunnen we de keuze dan nog wat verder finetunen, bijvoorbeeld in de stijfheid van de tail, een eventuele multi-radius, wat meer/minder tip rocker, e.d.

Verder nog twee vragen. Moeten we kijken naar dames of herenski’s? En, heb je eigen skischoenen, zo ja welke (vooral welke flex index).

dennisdennis12 op 05 dec 2022 11:36

Ik ben een 8-tal weken op skiverlof geweest, telkens eens week waarvan de eerste 4 telkens een hele week les.
Ook ga ik regelmatige eens indoor met de kinderen of vrienden. (Peer, Landgraaf)
Ik ga ervan uit dat ik de basisprincipes beheers. Hetgeen jij vermeldt merk ik vaak later op de dag wanneer de condities verslechteren of op ijzige pistes. Mijn houding van het bovenlichaam (de komma), moeilijker kunnen sturen en op ijs moet ik echt werken om recht te blijven.
Schoenen Nordica Speedmachine X100
Ik ben wel redelijk sterk in de benen doch heb ik wel eens last van mijn heupen.
Ik zoek een upgrade, die mij wat ondersteuning geeft en mij toelaat wat te verbeteren in techniek en het tempo wat omhoog te doen. (af en toe eens :-) )
Als laatste ik ben een man.
Alvast bedankt voor de reactie.

*bericht bewerkt door Lb82 op 05 dec 2022 11:59

Dat is inderdaad wat ik al vermoedde, en wat ik ook heel veel zie bij recreanten. Dat geeft eigenlijk toch aan dat je (veel) stuurt met het bovenlichaam en te weinig voordruk geeft. Wat je dan nodig hebt, (naast skiles), is een ski die wel de mogelijkheid geeft om te groeien, maar ook goed te skiën is met wat mindere techniek.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan een elan amphibio 14. Net iets breder, klein beetje tip-rocker, niet te stug, maar wel titanal voor voldoende stijfheid. Als alternatief zou je ook iets vergelijkbaars kunnen zoeken van Rossignol, nordica, e.d. Fischer zou ik op basis van jouw omschrijving van weg blijven, die hebben vaak toch een wat stijvere tail die jou niet gaat helpen. Maar, omdat je gaat huren is het juist misschien ook wel interessant om te vragen of je vaak mag ruilen, en dan ook een keer een ski te proberen die wat buiten je comfort-zone ligt, dan weet je tenminste ook wat daar de voor- en nadelen van zijn, en weet je ook wat je niet wilt (denk dan bijvoorbeeld aan een Fischer rc one …, of een wat mildere the curv van Fischer. Waarschijnlijk zijn dat niet jouw ideale ski’s, maar dan voel je tenminste wel wat het voor- en nadeel is van een stijvere tail).

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Dus ik onthoud voorlopig :
Salomon S/Max 8 of 10
Elan Amphibio 14 Ti
Rossignol MT Ti
(Deze mag aangevuld of bevestigd worden 😁)
K2 super charger (advies verkoper Duijvestein)
Hebben jullie ook aanbevelingen qua lengte?
De ski’s die ik gebruikte waren 167 CM groot.

Alvast bedankt 👍

*bericht bewerkt door Lb82 op 05 dec 2022 14:32

Ik lees op ski-essentials.com dat de Rossignol MT Ti voor 2023 een stuk stijver is geworden. Datzelfde schijnen ze ook met de LT To te hebben gedaan.

Iemand die daar wat meer over weet? Of misschien al geskied heeft op de hero elite’s 2023?

Totales Vollidiot

Zijn er nog voorstellen om een ski die wat breder is onder voet 80-85mm die aansluit bij mijn wensen?
Mijn lijstje bestaat nu uit piste allrounders.

Om zoals @dennisdennis12 deze ook te huren en de pro en de contra’s af te wegen.
Kijken wat mij het beste gevoel geeft?
Vaak gaan wij met de kinderen in April en dan zijn het vaak papperige (slush) condities.
Welk soort ski kan de zwaardere skiërs zoals ik hier het beste doorboren 😁?

Alvast bedankt 👍

De k2 ken ik zelf niet, maar zoals ik uit reviews lees zou dat niet mijn keuze zijn, dat is toch een stapje te sportief naar mijn mening.

Als je iets breder wilt gaan/proberen, wat op zich niet verkeerd is in zachtere sneeuw zoals in april, dan is een elan wingman 78 of 82 een mooie keuze. Een atomic vantage 82 of volkl Deacon 79 lijkt mij ook niet verkeerd. Echter, ga ook niet te breed en blijf wel richting de piste-georiënteerde ski’s kijken, de meer off-piste profielen (vaak ook zonder titanal) geven toch echt wel wat minder grijp op ijzige pistes… Een heel basale manier om meer off-piste ski’s te kunnen herkennen is is door te kijken of er standaard (rail-)bindingen op zitten, of dat je de bindingen er los bij moet kopen.

*bericht bewerkt door dennisdennis12 op 05 dec 2022 17:51

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

De k2 ken ik zelf niet, maar zoals ik uit reviews lees zou dat niet mijn keuze zijn, dat is toch een stapje te sportief naar mijn mening.

Als je iets breder wilt gaan/proberen, wat op zich niet verkeerd is in zachtere sneeuw zoals in april, dan is een elan wingman 78 of 82 een mooie keuze. Een atomic vantage 82 of volkl Deacon 79 lijkt mij ook niet verkeerd. Echter, ga ook niet te breed en blijf wel richting de piste-georiënteerde ski’s kijken, de meer off-piste profielen (vaak ook zonder titanal) geven toch echt wel wat minder grijp op ijzige pistes… Een heel basale manier om meer off-piste ski’s te kunnen herkennen is is door te kijken of er standaard (rail-)bindingen op zitten, of dat je de bindingen er los bij moet kopen.

dennisdennis12 op 05 dec 2022 17:51

Ik merk inderdaad bij het lezen van de reviews dat de bredere ski’s minder aansluiten bij mijn behoefte.
Zo op een dag al heel wat info vergaard.
Nu nog wat reviews lezen en de ski’s aan de verhuurder doorsturen.
Ik kan mijn wel indenken dat zij ook hun mening zullen hebben en een ski/merk van het huis ook zullen willen aanbieden. Wil alvast @dennisdennis12 en @evre66 bedanken voor hun advies.

Nog late binnenkomers mogen zeker nog gepost worden. Had gewoon nu de tijd om mijn lijstje te maken!!

Zo ff voor de vuist weg, denk eens aan Rossi mt ti, salomon xmax 8 (evt 10 ivm gewicht).

evr66 op 05 dec 2022 07:29

Zou volgende ski’s passen in het rijtje:
Atomic redster x5
Rossi react 6/8

Mvg
Lode

Die rossignols wel, die atomics zijn een beetje aan de smalle kant denk ik voor wat je wil.
Dan zou ik op basis van jouw gewicht en voorkeur wel gaan voor de iets stevigere van de 2; de 8. Als je ze kunt proberen zou ik zowel de 163 als 170 proberen, maar ik denk dat de 170 het beste bij jou aansluit. Zeker vanwege jouw postuur en de relatief kleine radius i.c.m. rocker.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Bedankt

Ik heb een uurtje op een paar Head’s slalomski’s gestaan…165 met een flinke rocker. Ik voelde mij niet veilig 😅.En ik moest juist naar de slalom wedstrijd van de kinderen gaan kijken op de rode 15 in Mayrhofen. Meteen wist ik dat dit helemaal niets voor mij was en dat ze zeker te kort en te smal zijn.
Voor een resort skiër als ikzelf ben denk ik dat ik met de Rossi react 8 dus al flink wat jaren verder kan. Te beginnen nu met Pasen 🥳

Plaats een reactie