Raceski's (bijna) gekregen, advies over bindingen en oude ski's mee op vakantie

Dag wintersporters,
Afgelopen weekend iets leuks meegemaakt. Ik heb zelf een paar oude Atomic SX11 ski’s waar ik nog ieder jaar 1 of 2 weken op ski en zag op Marktplaats een paar Fischer RC4 RC ski’s in mijn maat voor slechts €25. Uiteraard met de nodige gebruikerssporen en 10 jaar oud, maar nog altijd een stuk nieuwer dan mijn SX11’s.
Dus de gok genomen en de ski’s opgehaald, maar bij het ophalen viel mij al op dat deze ski’s geen normale ski’s waren, ik vroeg even door en zij gaf aan dat dit raceski’s zijn en niet de normale RC4’s die je kunt kopen/huren. Ze gaf aan dat ze de ski’s afgelopen winter nog helemaal na heeft laten kijken en dat ze in orde waren, maar ze gaat zelf niet meer racen.

Uiteraard in m’n nopjes en kan niet wachten om ze eens te testen, maar heb nu 2 vragen.

  1. De bindingen zijn gemonteerd op raceplaten en niet op “normale” rails. Ik denk dat ik het antwoord al weet maar hiermee moet ik waarschijnlijk langs een werkplaats om de bindingen op mijn schoenen af te stellen.
  2. Ik heb al vaker gelezen dat dit soort ski’s zwaarder skiën dan consumenten ski’s. Iemand die ervaring heeft om met dit soort ski’s een hele week te gaan skiën en die hierover kan adviseren? In verband met de ruimte in m’n skikoffer zou ik mijn SX11 het liefst thuislaten, maar mocht het toch tegenvallen dan heb ik tenminste een back-up. Het zou net het verschil kunnen zijn tussen een extra skikoffer of niet, hij zit bij ons echt altijd bomvol.

Even foto’s toegevoegd van de ski en de binding / raceplaat.

null
null

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 05 dec 2022 14:32

Mooie ski!
Binding losschroeven van de bindingsplaat. Als het goed is heeft de plaat vele schroefpalen. Bij elke rij gaten staat een maat die refereert met de lengte van je skischoen. Deze maat vind je aan de buitenzijde van je skischoen bij de hak
Zo vind je de juiste lengte maat voor jou. Vervolgens moet de binding natuurlijk wel nog afgesteld worden.

Schroefgaten bedoel ik natuurlijk

Ik heb zelf wedstrijden geskied dus ik weet hoe zo’n stijve wedstrijdski’s met raceplate aanvoelen. Ik hou zelf wel van sportieve ski’s, maar voor piste-skiën zijn die mij toch echt te hardcore, daarom heb ik zelf ook gekozen voor een iets mildere rc4 worldcup ski van Fischer, zonder raceplate.

De ski waar jij vanaf komt ken ik verder niet, maar zoals ik een beetje kan vinden is dat een ver verouderde pistecarver. Dat gaat echt een enorme overstap worden naar die rc4’s.

Welk niveau ski jij op. Carve je de gehele dag, of maak je ook slippende bochten.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox
  1. De bindingen zijn gemonteerd op raceplaten en niet op “normale” rails. Ik denk dat ik het antwoord al weet maar hiermee moet ik waarschijnlijk langs een werkplaats om de bindingen op mijn schoenen af te stellen.
  2. Ik heb al vaker gelezen dat dit soort ski’s zwaarder skiën dan consumenten ski’s. Iemand die ervaring heeft om met dit soort ski’s een hele week te gaan skiën en die hierover kan adviseren? In verband met de ruimte in m’n skikoffer zou ik mijn SX11 het liefst thuislaten, maar mocht het toch tegenvallen dan heb ik tenminste een back-up. Het zou net het verschil kunnen zijn tussen

Prima prijs voor dit soort ski’s zodat je kunt uittesten of dit bevalt of niet.
Het model betreft wel de consumentenski (modeljaar rond 2011) van de Fischer RC4 Worldcup RC
En niet de echte (FIS) race variant, de echte race variant had geen plexiglas in het ‘loch’ (gat) in de voorkant van de ski.

Wel nog even een tip:

Binding wordt inderdaad op vaste positie (in gaten) op de bindingsplaat gemonteerd.
Ik zou voor de zekerheid wel even de werking vd binding laten controleren bij een goede wintersportshop.
De binding is volgens mij een andere (oudere?) variant dan standaard op deze ski geleverd werd.

1(meervoud: wintersporten) sport die alleen 's winters beoefend wordt, bv. schaatsen, skiën, sleeën.

Ik heb zelf wedstrijden geskied dus ik weet hoe zo’n stijve wedstrijdski’s met raceplate aanvoelen. Ik hou zelf wel van sportieve ski’s, maar voor piste-skiën zijn die mij toch echt te hardcore, daarom heb ik zelf ook gekozen voor een iets mildere rc4 worldcup ski van Fischer, zonder raceplate.

De ski waar jij vanaf komt ken ik verder niet, maar zoals ik een beetje kan vinden is dat een ver verouderde pistecarver. Dat gaat echt een enorme overstap worden naar die rc4’s.

Welk niveau ski jij op. Carve je de gehele dag, of maak je ook slippende bochten.

dennisdennis12 op 05 dec 2022 13:00

Moeilijk om aan te geven welk niveau je zelf hebt maar ga ik het toch proberen.
Ik ski inmiddels 26 jaar en ik heb zelf het idee dat ik het erg goed kan, maar doe niet aan wedstrijden. Ik haal wel het maximale uit m’n SX11 ski’s en had eigenlijk al lang nieuwe moeten halen. Op hoge snelheid worden m’n ski’s instabiel. Ik probeer eigenlijk altijd heel veel druk te zetten tijdens het carven zodat je mooie snelle bochten krijgt, en dat lukt ook. De enige reden om slippende bochten te maken is wanneer we rustig wachten op wat achterblijvers, want we skiën met een gemixte groep. Anders altijd volgas. Eind van de dag word de sneeuw vaak wel papperig en dan zo hard als m’n bovenbenen het aankunnen, die mogen best een beetje verzuren zo tegen het eind van de dag :)

  1. De bindingen zijn gemonteerd op raceplaten en niet op “normale” rails. Ik denk dat ik het antwoord al weet maar hiermee moet ik waarschijnlijk langs een werkplaats om de bindingen op mijn schoenen af te stellen.
  2. Ik heb al vaker gelezen dat dit soort ski’s zwaarder skiën dan consumenten ski’s. Iemand die ervaring heeft om met dit soort ski’s een hele week te gaan skiën en die hierover kan adviseren? In verband met de ruimte in m’n skikoffer zou ik mijn SX11 het liefst thuislaten, maar mocht het toch tegenvallen dan heb ik tenminste een back-up. Het zou net het verschil kunnen zijn tussen

Prima prijs voor dit soort ski’s zodat je kunt uittesten of dit bevalt of niet.
Het model betreft wel de consumentenski (modeljaar rond 2011) van de Fischer RC4 Worldcup RC
En niet de echte (FIS) race variant, de echte race variant had geen plexiglas in het ‘loch’ (gat) in de voorkant van de ski.

Wel nog even een tip:

Binding wordt inderdaad op vaste positie (in gaten) op de bindingsplaat gemonteerd.
Ik zou voor de zekerheid wel even de werking vd binding laten controleren bij een goede wintersportshop.
De binding is volgens mij een andere (oudere?) variant dan standaard op deze ski geleverd werd.

Uli-Skipulli op 05 dec 2022 13:20

Ik durf niet te zeggen of het een FIS ski is of niet, maar ze vertelde mij dat deze ski niet bij een gewone wintersportzaak te koop zou zijn. Hij is nieuw gekocht door een Oostenrijkse die wel echte wedstrijden deed.
Maakt verder voor mij ook niet uit.

De lak is een beetje van de binding af maar volgens mij kon ik er nog “RC4 Z12” uit opmaken

null

Of ik moet me heel erg vergissen, of het is de RC4 RC Pro 2012: https://www.snow-online.com/ski/fischer-rc4-worldcup-rc-pro-…
Bij het 2013 zie ik staan:
Racetrack Plate System: (…) An intelligent slider system enables tool-free mounting of the binding jaws and optimum adjustment for all boot sizes within seconds.

@DrPhil volgens mij ook inderdaad, Dat zijn dus de niet FIS versies met een normalere radius (17m in dit geval bij 175 lengte, i.p.v. 30m). Maar, wel de pro-versies met raceplaat.

Dus, nee, ze zijn niet zo extreem als de FIS ski’s. maar het zijn wel behoorlijk sportieve ski’s. Maar, niettemin is dit een behoorlijk zware ski, ik zou dus zeker deze ski eerst een keer proberen voordat je de ski als enige ski mee op vakantie neemt. Desnoods op een binnenbaan, op een rustige dag.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

@DrPhil volgens mij ook inderdaad, Dat zijn dus de niet FIS versies met een normalere radius (17m in dit geval bij 175 lengte, i.p.v. 30m). Maar, wel de pro-versies met raceplaat.

Dus, nee, ze zijn niet zo extreem als de FIS ski’s. maar het zijn wel behoorlijk sportieve ski’s. Maar, niettemin is dit een behoorlijk zware ski, ik zou dus zeker deze ski eerst een keer proberen voordat je de ski als enige ski mee op vakantie neemt. Desnoods op een binnenbaan, op een rustige dag.

dennisdennis12 op 05 dec 2022 17:37

Bedankt. Ja ik zat er aan te denken om in januari een dag naar Winterberg te gaan, dan zou ik deze wel eens mee kunnen nemen.

Misschien deed ze mee aan de Gästerennen.

Plaats een reactie