Nederlandse skiles in Frankrijk

Hi allemaal,

Wij kunnen helaas door omstandigheden niet in een normale week op skivakantie, maar pas vanaf 26/12.
In Frankrijk zijn er echter meerdere opties, dus wellicht dat we dat gaan doen. Onze dochters zijn echter 6 jaar en hebben nu 1 jaar geskied in Serfaus. Ik zou het wel fijn vinden, als ze Nederlandse les krijgen. Is dat mogelijk in Frankrijk? En hebben jullie tips?

Groet,
Mike

Geen antwoord op je vraag maar mijn ervaring met mijn kinderen is dat het echt niet uitmaakt in welke taal ze les krijgen. Ze leren het echt wel, die leraren spreken soms toch een beetje Nederlands (omdat ze vaak NL-kindjes hebben gehad) en verder is het vooral ‘learning-by-doing’.

Hängt van het gebied af. In de meeste grotere Franse gebieden zijn wel leraren te vinden die een mondje Nederlands spreken.
In de wat meer op Fransen gerichte gebieden vind je deze niet zo snel. Wat zijn je gebiedsopties?

Dank voor jullie reacties, elk gebied kan wat mij betreft. Hoef alleen niet tussen de studenten te zitten, dus beetje een familiegebied is snel goed.

Les Gets of Chatel

Val Cenis misschien? Daar gaan wij dit jaar heen en zoontje lest bij ESI, I staat voor International ( vorig jaar ook ESI gehad in La Clusaz en zoontje vond t super, leraar sprak enkel paar woordjes Nederlands maar dat was voor hem al genoeg). Ik heb me ingelezen op Val Cenis en lees overal dat het een familieplaats is, geen apres ski dorp. Succes met de zoektocht!

La Norma heeft sowieso Nederlandse sprekende skileraren. Maar weet niet of dat gebied aan jouw verwachtingen voldoet.

Met skiën kom je echt tot rust.

Dank! We zijn ook nog aan het kijken naar Alta Badia (Italië), hebben jullie daar nog ervaringen mee? En tips voor leuke locaties?

Dochters beide zes dus een tweeling (= een aanname). Hebben ze hetzelfde niveau? (dus zitten ze dan in dezelfde groep en hebben ze iig elkaar!)

Mijn dochter van toen 7 heeft afgelopen januari les gehad in Val Cenis. Leraar sprak 2 woorden Nederlands of zo maar er zaten andere Nederlandse kindjes in de les en ze heeft een top tijd gehad! Mijn dochter van (toen) 10 spreekt behoorlijk Engels dus die mocht tolken voor de andere Nederlandse kindjes in de groep.

Hoewel ik je vraag volledig snap heb ik uit 1e hand ervaren dat mijn kids het niet uit maakt welke taal de leraar spreekt (en de oudste begint “na te denken” dus dan is het wel handig dat ze zich in het Engels kan uitdrukken, wat vaak ook gesproken/begrepen wordt door de Franse leraren).

Val Cenis misschien? Daar gaan wij dit jaar heen en zoontje lest bij ESI, I staat voor International ( vorig jaar ook ESI gehad in La Clusaz en zoontje vond t super, leraar sprak enkel paar woordjes Nederlands maar dat was voor hem al genoeg). Ik heb me ingelezen op Val Cenis en lees overal dat het een familieplaats is, geen apres ski dorp. Succes met de zoektocht!

Loesch83 op 06 dec 2022 06:08

De I staat er omdat de F al bezet was. Niets meer niets minder. ESI is net zo nationaal of internationaal als ESF.

On topic: In de gebieden waar veel Nederlanders komen, zijn er vaak enkele leraren die wat woorden Nederlands spreken. Verwacht geen hele gesprekken, ze spreken en verstaan een paar basiswoorden en dat zijn er genoeg om een les met Nederlandse of Vlaamse kids leuk te kunnen begeleiden. Wat overigens ook vaak prima lukt zonder die Nederlandse woordjes. Vaak hebben de ouders meer behoefte aan een Nederlands sprekende leraar dan de kids zelf.

In Italië waren vorig jaar geen andere Nederlandse kindjes in de les. Dat vonden mijn kinderen toch minder leuk.
De taal van de skileraar is idd niet zo belangrijk, maar ik zou eerder voor Frankrijk gaan dan voor Italië omdat andere Nederlandse kinderen om mee te praten tijdens skiles wel zo fijn is.

We gaan naar Frankrijk op reis en heb mijn kind al voorbereid dat ze daar geen Nederlands spreken. Veel kan je er niet aan doen, maar dingen nadoen, zou toch moeten lukken.

De standaardstrekking hier is altijd ‘het maakt voor een kind niet zoveel uit’. Nou dat is veel te kort door de bocht. Dat hangt nogal af van je kind en dat kun je zelf het beste inschatten. Ik heb 1 kind die kan huilend van het lachen over de grond rollen met kinderen die hij niet verstaat, maar ook een kind (die notabene ouder is) die weken wakker kan liggen van het idee dat iets mogelijk voorvalt en dat de juf dan niet begrijpt wat er aan de hand is (denk aan; handschoen kwijt, moet naar toilet of iets anders kleins).

Inhoudelijke tips heb ik niet voor je aangezien ik niet naar Frankrijk wil als Oostenrijk ook bestaat :)

Wij gaan naar Val Cenis en de ESF geeft daar aan dat ze leraren hebben die geen volledig Nederlands spreken maar klasjes met Nederlandse kinderen er in prima redden. Dus ik heb dochter daarop voorbereid en haar de belangrijkste Franse woorden bijgebracht: "Arret’ (Stop), Toilet, Manger (eten), Boire (drinken) en Fatigue (moe). Ik verwacht genoeg andere kinderen die ook Nederlands zijn dat alles gewoon goed gaat komen. Ze heeft ook al eens in een volledig Duits klasje gezeten in Oostenrijk.

Mijn dochter is 7 en gaat voor de 3eme ster in Frankrijk.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

In Le Grand Domaine (zowel Valmorel en St Francois Longchamp) zijn leraren die wat Nederlands kunnen bij de ESF, zelf les gehad van een Belg daar. Ook een leuk gebied om te leren skieen weet ik uit ervaring.

*bericht bewerkt door Leonmvd op 10 dec 2022 12:57

De kans op een leraar met een beetje kennis van het nederlands is in mijn beleving groter in Frankrijk dan in Italië.
Ook.mijn kids hebbben nooit een Nederlands sprekende leraar gehad, en toch prima geleerd te boarden. Leraren zijn goed voorbereid op anderssprekende kinderen en doen veel.met gebaren en spreken de basis woorden ook vaak.
Wij hebben destijds onze kids ruim vantevoren laten wennen aan t idee. Dat hielp, en ze zijn zo druk met het aanleren van een nieuwe sport, dat ze vergeten dat ze de taal niet spreken. Meestal zijn ze verschrikkelijk trots als je ze weer ophaalt. En ook een Franse leraar kent vast wat apps die spraak kunnen vertalen.
Als je als ouder dit als een “normale” situatie aanvliegt, en de eventuele zorgen van je kind wat wegneemt en vooral niet cultiveert, komt het goed.

@Leonmvd dit gebied staat op mijn shortlist. Goed om te weten dat men daar wat Nederlands praat.

Plaats een reactie