Mag dit? --> Snowtrex verhoogt prijzen na boeking

Wij hadden een wintersport geboekt bij snowtrex.nl. Een maand na boeking ontvingen wij een mail dat de prijs 650 euro omhoog gaat. Snowtrex.nl is blijkbaar een Duits bedrijf en volgens hun mag je van de Duitse wet de prijs verhogen als je achteraf erachter komt dat je iets verkeerds hebt gedaan in de prijsberekening. Dit betekent eigenlijk dat al hun prijzen niet geloofwaardig zijn, want ze kunnen achteraf alles aanpassen.

We mogen gratis annuleren. Dat is eigenlijk geen optie, want de trein is geboekt en we gaan met 3 andere families. De andere families kregen andere verhogingen en één familie kreeg extra tegoedbonnen voor een nieuwe boeking. Alles lijkt dus geheel willekeurig. We hebben tot nu toe ook geen duidelijke berekening ontvangen waarop die 650 euro extra is gebaseerd.

De mogelijkheid om prijzen achteraf te verhogen staat niet in hun algemene reisvoorwaarden. Hieronder hun onderbouwing:

e paragraaf waarin wordt besproken dat in geval van foutieve inhoud dit mag worden verholpen, namelijk § 119 van het algemeen burgerlijk recht (het Duitse BGB), geldt altijd, ook als dit dus niet in onze algemene voorwaarden staat.

Als we deze paragraaf van het BGB vertalen, dan komt hier het volgende volgende uit:
“Een persoon die zich bij het afleggen van een wilsverklaring heeft vergist over de inhoud daarvan of die helemaal niet van plan was een verklaring met die inhoud af te leggen, kan in hoger beroep gaan indien moet worden aangenomen dat hij die verklaring niet zou hebben afgelegd indien hij de feiten had gekend en de zaak redelijkerwijs had beoordeeld.”

Niet alleen personen, maar ook bedrijven kunnen in dit geval in hoger beroep gaan.

Ze mogen niet zomaar prijzen verhogen, maar wel een fout herstellen.
In de Nederlandse wet mag dit ook, als het duidelijk zou moeten zijn voor de consument dat een prijs niet kan kloppen.
Is er iets in je boeking belachelijk goedkoop doordat een komma verkeerd staat, of er een persoon net is meegenomen in de berekening, dan mogen ze dat corrigeren.
Ik zou dan wel verwachten dat ze je kunnen vertellen welke fout er gecorrigeerd is.

Een kennelijke fout mag gecorrigeerd worden. Bijvoorbeeld een all inclusive hotel in Val Thorens in de krokusvakantie voor € 100 pp.

Ook mag de prijs van een reisovereenkomst worden aangepast als de vervoerskosten onvoorzien stijgen na afsluiten van de overeenkomst. Dat mag tot 20 dagen voor vertrek.

Bij beide prijswijzigingen heb je altijd het recht om te annuleren.

Verder: bij snowtrex verklaren ze Duits recht van toepassing. Dat kan, maar omdat de website de Nederlandse markt bedient, heb je recht op toepassing van de bescherming van het Nederlands consumentenrecht. Ik heb het niet helemaal uitgediept hoe dat in deze situatie helpt, maar ze kunnen dus geen beroep doen op een Duitse wettelijke bepaling die prijsaanpassing mogelijk maakt, als er niet eenzelfde Nederlandse wettelijke bepaling is.

Hoe dan ook, ze zullen die prijswijziging wel moeten onderbouwen. Kunnen ze dat niet, dan kun je eens bij een rechtswinkel of rechtsbijstandsverzekering informeren over hoe sterk je nu staat om de oude prijs te eisen.

Zoals hierboven aangegeven moet er echt een goede onderbouwing zijn dat aantoonbaar maakt dat ze een foute berekening hebben gemaakt. Als er voor een familie 650 euro bij komt, wat zeker als je met meerdere families gaat en met meer dan 1 persoon niet een heel groot bedrag is, is het heel moeilijk aannemelijk te maken dat er echt een foute prijs op de website stond tijdens het boeken. Daarnaast is inderdaad het Nederlandse recht van toepassing.

Het zou de Redactie in ieder geval sieren wanneer Snowtrex uit de zoekmachine verdwijnt hier op de website aangezien die blijkbaar proberen mensen op te lichten, aangezien ook de andere families soortgelijke dingen hadden lijkt het namelijk structureel te zijn.

Born to Ride

Aangezien ze samen gaan met 3 andere families verwacht ik dat ze ongeveer tegelijkertijd geboekt hebben. Als er dan 1 of 2 dagen een fout op de website heeft gestaan of een programmeerfout in de boekingsmodule, zou ik dat niet direct bestempelen als oplichting of structureel.
Maar 650 euro is een behoorlijk bedrag dus ik zou zeker bewijs willen zien van de fout.

Heb je alleen de accommodatie geboekt of bv ook een skipas of ski lessen erbij? In het laatste geval is het een zgn. pakketreis. Daar gelden specifieke bepalingen voor.

Nou nou, “Het zou de Redactie in ieder geval sieren wanneer Snowtrex uit de zoekmachine verdwijnt hier op de website aangezien die blijkbaar proberen mensen op te lichten, aangezien ook de andere families soortgelijke dingen hadden lijkt het namelijk structureel te zijn.”

Mss handig om eerst even Snowtrex de mogelijkheid te geven eea toe te lichten/uit te zoeken richting klant in plaats van ze hier direct als oplichters af te schilderen en van een site te bannen?

Edwin van Riel

Nou nou, “Het zou de Redactie in ieder geval sieren wanneer Snowtrex uit de zoekmachine verdwijnt hier op de website aangezien die blijkbaar proberen mensen op te lichten, aangezien ook de andere families soortgelijke dingen hadden lijkt het namelijk structureel te zijn.”

Mss handig om eerst even Snowtrex de mogelijkheid te geven eea toe te lichten/uit te zoeken richting klant in plaats van ze hier direct als oplichters af te schilderen en van een site te bannen?

evr66 op 06 dec 2022 14:59

Nou zoals je kan lezen hebben ze die mogelijkheid gegeven maar komt er van snowtrex geen fatsoenlijke toelichting en word daarom hier dit bericht geplaatst. Dat ze daarnaast in Nederland met het Duitse recht gaan lopen wapperen geeft ook geen vertrouwen.

Born to Ride

@Matthias123 een rechtskeuzebepaling in de algemene voorwaarden is vrij gewoon. Zeker nu het hier om een Duits bedrijf gaat.
Echter, ze bedienen wel actief de Nederlandse markt, dus dan geldt Nederlandse consumentenbescherming. Die is dan weer grotendeels Europees geregeld, dus redelijk vergelijkbaar met het Duitse consumentenrecht.

En laat TS eerst eens het gesprek aangaan met de reisorganisatie. Grote woorden als “oplichting” slaan, zeker zonder alle feiten te kennen, helemaal nergens op.

@Matthias123 een rechtskeuzebepaling in de algemene voorwaarden is vrij gewoon. Zeker nu het hier om een Duits bedrijf gaat.
Echter, ze bedienen wel actief de Nederlandse markt, dus dan geldt Nederlandse consumentenbescherming. Die is dan weer grotendeels Europees geregeld, dus redelijk vergelijkbaar met het Duitse consumentenrecht.

En laat TS eerst eens het gesprek aangaan met de reisorganisatie. Grote woorden als “oplichting” slaan, zeker zonder alle feiten te kennen, helemaal nergens op.

Hessel op 06 dec 2022 15:10

@Hessel Nogmaals als je het bericht van de TS goed leest kan je merken dat ze contact hebben gehad met de reisorganisatie maar dat die gewoon geen duidelijke berekening willen geven.

Wanneer er zoveel red flags zijn, geen berekening geven, meerdere mensen met hetzelfde soort dingen opzadelen, zich op het Duitse recht beroepen terwijl ze in Nederland zaken doen, het doen terwijl ze het niet in hun algemene voorwaarden hebben staan, dan is dat voor mij duidelijk meer dan een ongelukje.

De reviews (4.2/10) zijn ook niet erg hoopvol https://nederlandreview.nl/vakantie/snowtrex-nl-ervaringen-b…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 06 dec 2022 15:29

Born to Ride

Laat ik het zo zeggen:
TS is op geen enkele wijze geholpen met onzinnige en uit de heup geschoten kwalificaties van de reisorganisatie.
Beter wijs je hem/haar op de juridische en praktische mogelijkheden in plaats van vervallen in roeptoeterij.

Heb je alleen de accommodatie geboekt of bv ook een skipas of ski lessen erbij? In het laatste geval is het een zgn. pakketreis. Daar gelden specifieke bepalingen voor.

DrPhil op 06 dec 2022 14:57

We hebben een pakketreis geboekt: hotel, volpension en skipas

@pverp check even je reisverzekering of daar rechtsbijstand gedekt is voor geschillen met de reisorganisatie.
Die kunnen je goed verder helpen in wat je mogelijkheden hier zijn.

En even voor de duidelijkheid; hoeveel procent is 650 euro? Want zoals gezegd kan een flatscreen smart TV voor 10 euro niet en mag men zich daar op beroepen omdat je als consument kon weten dat het niet kon kloppen. Dus als jullie bij wijze van 100 euro betaald hebben en het moet 750 zijn dan zeg ik; dat kun je daar wel onder scharen. Maar als je ipv 3.000 euro nu ineens 3.650 euro moet betalen lijkt dat me niet de situatie waarin jij als consument direct de fout kon zien.

Maar goed, dat is dus uitgaande van het NL recht en of dat hier van toepassing is kan ik als leek niet bepalen. Maar het lijkt me toch relevant om de oorspronkelijke prijs te weten. En hebben de andere gezinnen die andere verhogingen krijgen hetzelfde profiel (zelfde huis geboekt, zelfde prijs, zelfde gezinssamenstelling enz enz)?

Als het een pakketreis is, zoals de topicstarter aangeeft, mag er geen verhoging zijn, als dat niet in de reisvoorwaarden duidelijk staat omschrijven. En dat is Europees recht. https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/holidays/packag…
Staat het wel omschreven, dan kan een verhoging enkel in zeer specifieke gevallen en moet de reisaanbieder duidelijk vermelden waarop de prijswijzinging berust.
Ook dit is niet gebeurd, als ik de topicstarter goed begrijp.
Dus als het effectief een pakketreis is, lijkt het me dat de topicstarter gelijk heeft.

*bericht bewerkt door oldgrumpy op 06 dec 2022 16:38

Vandaar mijn vraag.

Kennelijke misslagen staan daar natuurlijk los van, zoals hier terecht al is opgemerkt.

ven gekeken. Ook in Duitsland mag een tour operator de prijs alleen met een goede redenen (brandstoftoeslag) tot max. 8% verhogen (§651f BGB). (https://www.anwaltonline.com/reiserecht/tipps/1429/kann-der-reiseveranstalter-den-preis-wegen-kostensteigerungen-erhoehen) . Na mijn ervaring zijn prijsverhogingen in Duitsland over het algemeen veel lastiger door te zetten omdat veel reizigers naar de rechter gaan en de rechten van de consument vaak nog beter beschermd zijn dan in Nederland. Wel is het zo als de prijs zo laag was dat je de fout had moeten herkennen (b.v. € 100 voor een week in een 4* hotel met skipas) dan heb je geen poot om op te staan.

*bericht bewerkt door BenB op 06 dec 2022 17:10

Ik ben blind voor mijn eigen schrijffouten ;-)

Wat is een kennelijke vergissing. De reis gaat nu van 1950€ maar 2600€. Snowtrex adverteert alleen maar met aanbiedingen en acties, dus leek en logische prijs.

Dat is precies 1/3de van de originele prijs omhoog. Gaan jullie toevallig met 4 maar hadden ze 3 geoffreerd? Of iets dergelijks.
Los daarvan, het is eerst aan hen om uit te leggen waarom. Als ze dat niet kunnen en het op willekeur lijkt, zoals je aangeeft, zou ik zeker gebruik maken van je juridische ondersteuning zoals hierboven al aangegeven.

Dat lijkt me niet mogelijk inderdaad.
Maar gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen.
Je kunt het zelf proberen af te handelen, maar mocht je hiervoor verzekerd zijn dan zou ik daar wel contact mee opnemen.

Wij hebben een aantal maanden terug ook via Snowtrex geboekt. Tot nu toe geen enkel probleem.

Update. Snowtrex was bereid om de verhoging te verlagen van 650 naar 550 euro als wij geen juridische stappen nemen.

Hun antwoord:
Na overleg met onze juridische afdeling willen wij u het volgende meedelen: zoals eerder aangegeven zijn we met grote uitzondering bereid om de toeslag van uw reis met € 100,- te verlagen tot € 550,-.
U kunt ons ook laten weten dat u de reis kosteloos wilt annuleren.

Bovendien willen wij u hierbij graag informeren dat u bij aanvaarding van dit aanbod akkoord gaat met het afzien van het nemen van verdere juridische stappen en de inschakeling van een advocaat. We zullen u niet tegemoet komen met de prijs als een gebaar van goede wil en vervolgens met uw advocaat hierover verder gaan.

Door de toeslag van 550 euro te aanvaarden, accepteert u dus dat de zaak hiermee is beëindigt.
Mocht u toch juridische stappen willen ondernemen, dan staat u dat uiteraard vrij. Wij zullen u echter niet vooraf tegemoetkomen in de prijs. We hopen dat u dit begrijpt.

En wat ga je nu doen?

Update. Snowtrex was bereid om de verhoging te verlagen van 650 naar 550 euro als wij geen juridische stappen nemen.

Hun antwoord:
Na overleg met onze juridische afdeling willen wij u het volgende meedelen: zoals eerder aangegeven zijn we met grote uitzondering bereid om de toeslag van uw reis met € 100,- te verlagen tot € 550,-.
U kunt ons ook laten weten dat u de reis kosteloos wilt annuleren.

Bovendien willen wij u hierbij graag informeren dat u bij aanvaarding van dit aanbod akkoord gaat met het afzien van het nemen van verdere juridische stappen en de inschakeling van een advocaat. We zullen u niet tegemoet komen met de prijs als een gebaar van goede wil en vervolgens met uw advocaat hierover verder gaan.

Door de toeslag van 550 euro te aanvaarden, accepteert u dus dat de zaak hiermee is beëindigt.
Mocht u toch juridische stappen willen ondernemen, dan staat u dat uiteraard vrij. Wij zullen u echter niet vooraf tegemoetkomen in de prijs. We hopen dat u dit begrijpt.

pverp op 21 dec 2022 18:07

Maar hebben ze nu al aangegeven waarop die prijsverhoging berust?
In elk geval lijkt me dat ze niet echt sterk in hun schoenen staan

Lijkt me een impliciete schuldbekentenis. Anders zouden ze geen dading vooropstellen.

Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Als een bedrijf wil schikken NA overleg met hun juridische afdeling (als dat al zo is) krijg ik het idee dat ze niet heel sterk denken te staan. Het kan natuurlijk ook blufpoker zijn waarmee ze toch nog een flink deel van hun verhoging binnen denken te slepen.

Heb je iets van rechtsbijstand? Voordat ik zou reageren zou ik die eens het verhaal voorleggen en hun eventueel een reactie laten geven.

🏂

Dit is gewoon een poging voor een koopje klaar te zijn. Ze geven liever 100 eur weg dan een juridische procedure in te gaan, kan ik ze geen ongelijk in geven 😂. Als je nu twijfelt, zou ik proberen er voor de halve verhoging uit te komen of zo. Lijkt wel wat ruimte in te zitten.

Edwin van Riel

Je kan ook een redelijk tegenvoorstel doen voor een verlaagde bijkomende kost waarmee je dan wel onmiddellijk akkoord zou kunnen gaan. Toch wanneer de reis en acco die prijs waard zijn voor die periode en het dan ook aannemelijk is dat ze zich vergist hebben.
Vaak is het beter die dingen niet op de spits te drijven want dan ben je op het einde van de rit misschien verder van huis met extra trein tickets, geen geschikte acco’s meer, enz.

Welke reis/ en accomodatie heb je geboekt?

Accomodatie,Half pension, skipas voor 4 personen a totaal prijs 1950 is een schijntje, dus ben benieuwd.

Zelfs 2600 klinkt niet verkeerd…als je ziet wat alles tegenwoordig kost

Plaats een reactie