Midlayer - wat dragen jullie?

Hoi!
Ben even aan het kijken om mijn midlayer te vervangen. De oude donsjas van Decathlon (Wedze; een vijftal jaren) laat het niet per se afweten maar is misschien wel aan vervanging toe door mijn vele gebruik.

Vandaar even de vraag welke merken en modellen jullie dragen!
Er is zoveel keuze.
Naast deze donsjas draag ik een soort fleece die strak zit, met kap, ook nog erbij voor echt koude dagen.
Dit in combinatie met een full-on hardshell van Eider.

Ik ski dit seizoen voornamelijk op de piste, gebruik de midlayer ook wel om naar de bakker te wandelen in het skigebied, in België ook als vrijetijds jas, wandelen etc.
Seizoen 2023-2024 zal ik weer gaan toerskiën, dus is deze daar ook van toepassing.

Advies en tips welkom!
Wel of niet dons, welk type dons, …

Het is o zo hard genieten.

Als het echt koud is draag ik een jasje van Save the Duck, type Alexander onder m’n Northface Descendit… Supersoepel, lichtgewicht jasje met Plumtech vulling en op zichzelf al draagbaar tot -5…

Is je dons jas echt op, of heb je hem misschien al een tijd niet gewassen?
Indien het laatste, dan kan wassen (met donswasmidel) en lang, heel lang, in de droger met een paar tennisballen wonderen verrichten.

1 van arcteryx, perfect, 1 van head is ook ok, maar qua ventilatie iets minder. Mijn dochter heeft er 1 van simond (decathlon) en dat is ook heel mooi zonder meteen idioot geprijsd te zijn. Ski ook vaak zonder Shell er overheen, dus hier en daar beginnen wat sneetjes van staalkant en te ontstaan 😂

Edwin van Riel

Spoor van veertjes achter je aan?

Ik probeer altijd even te denken aan pasvorm, wat langer en slanker past me beter. Dan kom je vaak uit bij de scandinavische merken.
Daarnaast heeft Odlo ook een slanke/lange maatvoering.

North face, salamon etc past me allemaal niet zo goed.

Totales Vollidiot

Inderdaad @Kdtl , de slankere pasvorm is wat ik zoek.
@Slim zeker niet écht op, althans dat denk ik. Is zeker niet zwaar gescheurd of geschuurd door staalkanten, maar ik heb het gevoel dat deze minder warm is dan vroeger en vooral de lagen eronder de warmte dragen (zoals dit weekend in een nat Ierland). Daarnaast droogt deze veel minder snel van een paar druppeltjes regen en lijkt de jas harder af te zien.
Hoe zou jij merken / omschrijven dat je dons ‘op’ is?
Iets nieuws is altijd fijn maar ik ben me bewust van het ‘laten verrotten in de kast’ principe dus wil wel een bewuste keuze maken…

Daarom ook kijken naar manieren om deze (op)nieuw leven in te blazen, is zeker geen slecht idee.
Producten van Nikwax of Grangers vind ik online terug - heb jij andere tips of merken die je gebruikt?

*bericht bewerkt door Hendrik5 op 07 dec 2022 09:35

Het is o zo hard genieten.

Hier verschilt het nogal… vaak draag ik de volgende lagen:

  • craft thermoshirt
  • Merino midlayer trui van de decathlon
  • hardshell (eerst ongevoerd, dit jaar voor het eerst een licht gevoerde van Burton)

Als het echt koud is, heb ik nog een nep donsje van de Decathlon die ik er tussen kan doen… of een fleece, maar daar zweet ik sneller in…

Maakt niet uit wat voor een weer het is altijd zelfde…

  • Thermoshirt van Craft of Hema (helaas verkopen ze het oude type niet meer)
  • Jas van Spyder Leader GTX

Bij warm weer gaan de okselritsen (ventilatie) van de jas open…
Bij koud weer een buff over mij hoofd :-)

Momenteel een wandelt-shirt en dan deze 2 milayers:
https://www.mammut.com/eu/en/products/1014-04031-5118/mammut…
https://www.mammut.com/eu/en/products/1014-04300-5118/aconca…

Daarover een 3L hardshell, ook van Mammut.

Tot -10 een prima combinatie, bij kouder doe ik er nog een baselayer van Falke bij. Zelfs bij -20 goed uit te houden. Bij -25 ook nog maar dan moet ik toch gaan opwarmen na een afdaling. 🥶

Bla, bla, bla.

Voor mij een goedkoop thermoshirt van Decathlon, met daarover afhankelijk van de kou een fleece, simpel katoenen t-shirt of niks. Als het echt warm is alleen een t-shirt en geen thermokleding. Daar overheen een licht gevoerde softshell jas van Ice Peak. Heb het snel te warm en niet heel snel te koud, dus heb liever te weinig aan en een shirtje in de tas dan te warm.

Het voldoet eigenlijk prima, maar ben toch beetje bij beetje de goedkopere spullen uit aan het faseren en aan het investeren in wat kwalitatief beter materiaal. Jas en thermokleding gaan de komende jaren wel aan de beurt komen, om wat beter bestand te zijn tegen de nattere omstandigheden. Nog nooit echt last gehad van te nat, maar ik kan wel voelen dat het wat vochtig is als het heel de dag sneeuwt of als ik per ongeluk in de poeder terecht ben gekomen.

Als midlayer heb ik verschillende opties, afhankelijk van de weersomstandigheden:
Patagonia R1 fleece full zip, dunne fleece
Patagonia R2 fleece full zip, iets dikkere fleece
Patagonia Nano Puff, geen dons maar vergelijkbaar en warm genoeg onder je hard shell jas
Ook qua baselayer heb ik een midweight en lightweight versie van het thermo shirt

Als dons niet meer zo schoon is, gaat het aan zichzelf plakken. Hetzelfde gebeurt als het vochtig is en je drukt er op (door het dragen of inpakken bijvoorbeeld).
Het resultaat is hetzelfde, de jas is minder dik, en dus minder warm (het is immers de lucht tussen de dons vezels die isoleert, niet de vezels zelf).

Allebei de situaties zijn op te lossen door het te wassen en in de droger te stoppen.
Ik neem aan dat elk merk dons was middel wel goed zal werken, maar getest heb ik het niet. Laatste tijd heb ik zelf Nikwax gebruikt, omdat dat te koop was.

Nat Ierland zou ik überhaupt geen dons kleding meenemen. Vanwege de vochtigheid.
Dat is ook de reden dat ik het niet graag draag voor lift served skiën.

Je hebt dan immers meestal een waterdichte shell jas aan, en dus bouw je veel luchtvochtigheid op binnen die jas. Het dons wordt dan vochtig, en als je er dan op drukt (onder je rugzak, in je ellebogen of als je hem in een tas propt) dan klit het dons plat, en totdat er een droger aan te pas kromt, komt dat niet meer goed.

Ik zou hem dus wassen en drogen, en dan als reserve jas gebruiken voor het skiën, in je tas voor als het koud wordt. Het voordeel van dons is immer dat het heel klein te proppen is.
En dan ‘s avonds goed uithangen boven de verwarming, en eventueel na een paar dagen skiën eens in de droger als je die hebt tijdens het skiën.

Voor dagelijkse isolatie laag is fleece uitstekend geschikt. Kies wel een versie die vrij ‘open’ geweven is, sommige dichtgeweven soorten ademen slecht.

Polartech Alpha Direct is een soort super open fleece, waardoor het nog beter ademt en lichter is, maar is moeilijk te vinden.
Van de grote merken is het meestal heel duur. Kleine garage ateliers bieden het wel aan voor schappelijke prijzen, maar ik ken de Europese merken niet.

Een goede tweede keuze, zeker als het wat kouder is, is Patagonia Nanoair, of vergelijkbare ‘actieve insulation’. Dat is wat lichter en lichter dan fleece, dus draagt fijner als het dikker is. Nadeel is dat de binnen en buitenstof het advent vermogen reduceren.

Als midlayer heb ik 2 opties, een fleece voor minder koude dagen of de Peak Performance hybrid jacket. Rond de 180-200 euro. Topkwaliteit en kan ook prima als herfstjas. Zit ook heerlijk door de stretch mouwen. Misschien goed om te weten hoe ik de layers opbouw: een thermoshirt, technische skipully, en dan als midlayer de fleece of Peak en een dunne hardshell als buitenste laag.

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 07 dec 2022 15:05

Thermoshirt Hema zwart of grijs…skipully van Crivit (Lidl) inmiddels 10 in bezit in verschillende kleurvarianten.
Daar overheen als het echt frisjes is een gewone reguliere trui, vest wat dan ook dat warm en comfortabel zit.

Falcon jas erover en genieten.

Warmere dagen is daar een soft-shell.

Ben zelf ook het kijken voor een andere set. Waardevol topic dus met goede suggesties.

Vroeg me nog een ding af. Wat zijn de ervaringen met base-/midlayers met vaste capuchon? Het kledingstuk op zich bekeken kan ik het de voor- en nadelen wel inschatten. Maar hoe werkt dat i.c.m. met je jas als die ook een capuchon heeft? Gaat dat vervelen in de nek ofzo?

Thermoshirt Hema zwart of grijs…skipully van Crivit (Lidl) inmiddels 10 in bezit in verschillende kleurvarianten.
Daar overheen als het echt frisjes is een gewone reguliere trui, vest wat dan ook dat warm en comfortabel zit.

Falcon jas erover en genieten.

Warmere dagen is daar een soft-shell.

Bonfix op 07 dec 2022 15:16

Voor het eerst een kort verhaal van je wat ik kan volgen en wat ik vergelijkbaar doe. Alleen wat andere merken/winkels. Onderkleding veelal Decathlon, buitenlaag een wat duurder (technischer) merk/uitvoering.
@DomiG: meerdere capuchons vind ik niet fijn. Dat probeer ik te voorkomen.

Misschien zie ik het verkeerd maar het wordt wel een beetje een kijk-mij-topic met al die termen/merken/technieken. 3-lagen principe kan ook met goedkoper spul.

Als dons niet meer zo schoon is, gaat het aan zichzelf plakken. Hetzelfde gebeurt als het vochtig is en je drukt er op (door het dragen of inpakken bijvoorbeeld).
Het resultaat is hetzelfde, de jas is minder dik, en dus minder warm (het is immers de lucht tussen de dons vezels die isoleert, niet de vezels zelf).

Allebei de situaties zijn op te lossen door het te wassen en in de droger te stoppen.
Ik neem aan dat elk merk dons was middel wel goed zal werken, maar getest heb ik het niet. Laatste tijd heb ik zelf Nikwax gebruikt, omdat dat te koop was.

Nat Ierland zou ik überhaupt geen dons kleding meenemen. Vanwege de vochtigheid.
Dat is ook de reden dat ik het niet graag draag voor lift served skiën.

Je hebt dan immers meestal een waterdichte shell jas aan, en dus bouw je veel luchtvochtigheid op binnen die jas. Het dons wordt dan vochtig, en als je er dan op drukt (onder je rugzak, in je ellebogen of als je hem in een tas propt) dan klit het dons plat, en totdat er een droger aan te pas kromt, komt dat niet meer goed.

Ik zou hem dus wassen en drogen, en dan als reserve jas gebruiken voor het skiën, in je tas voor als het koud wordt. Het voordeel van dons is immer dat het heel klein te proppen is.
En dan ‘s avonds goed uithangen boven de verwarming, en eventueel na een paar dagen skiën eens in de droger als je die hebt tijdens het skiën.

Voor dagelijkse isolatie laag is fleece uitstekend geschikt. Kies wel een versie die vrij ‘open’ geweven is, sommige dichtgeweven soorten ademen slecht.

Polartech Alpha Direct is een soort super open fleece, waardoor het nog beter ademt en lichter is, maar is moeilijk te vinden.
Van de grote merken is het meestal heel duur. Kleine garage ateliers bieden het wel aan voor schappelijke prijzen, maar ik ken de Europese merken niet.

Een goede tweede keuze, zeker als het wat kouder is, is Patagonia Nanoair, of vergelijkbare ‘actieve insulation’. Dat is wat lichter en lichter dan fleece, dus draagt fijner als het dikker is. Nadeel is dat de binnen en buitenstof het advent vermogen reduceren.

Slim op 07 dec 2022 14:39

Heel waardevolle feedback en uitleg, dankje @Slim !
Erg nuttig.

Had 'm in Ierland aan onder de gewone regenjas shell, maar met regen bedoel ik vooral: de kraag die niet altijd bedekt is door de kap, werd wat bedruppeld, maar de jas zelf natuurlijk niet echt.

Iig. zal het goed zijn om deze eens te wassen en goed te drogen, dat ga ik zeker proberen. De verzorging van deze jas was zeker niet top over de jaren heen.

Ik start altijd met een merino baselayer, eventueel tweede laag erbovenop, en dan fleece/dons en dan de hardshell.
Een combinatie die nooit teleurstelt eigenlijk.

Het is o zo hard genieten.

Ben zelf ook het kijken voor een andere set. Waardevol topic dus met goede suggesties.

Vroeg me nog een ding af. Wat zijn de ervaringen met base-/midlayers met vaste capuchon? Het kledingstuk op zich bekeken kan ik het de voor- en nadelen wel inschatten. Maar hoe werkt dat i.c.m. met je jas als die ook een capuchon heeft? Gaat dat vervelen in de nek ofzo?

DomiG op 07 dec 2022 15:19

Persoonlijk moeten al mijn layers geen capuchon hebben, zit alleen maar irritant. Plus, als het echt koud is gebruik ik de capuchon van mijn shelljas over mijn helm. Dan wil je niet nog een capuchon van een layer (die nooit over je helm past) weggepropt in je nek hebben, tenminste ik niet.

Dat dacht ik zelf ook al. Maar er zijn er zo veel met capuchon te koop, dat ik begon te twijfelen. Maar zonder capuchon dus 👍

Heb er 1 met, 1 zonder, dat laatste is lekkerder

Edwin van Riel

Ik heb laatst mijn north face donsjas gewassen met neutral wool & fine met koel wolwasprogramma
Wel eerst de wasmachine gereinigd.

Daarna 4?? rondes op lage temperatuur in de droger met 3 tennisballen.

Hij is nu voor mn gevoel mooier dan vorig jaar van de wasserij.

Ik volg even voor een mooie water afstotende spray. Hij is nog wel waterdicht maar kan beter.

Ondershirt met capuchon vind ik vaak nog wel ok, dat is zo dun, dat zit niet in de weg (maar ik heb ook een dunne nek).
Mid layer met capuchon is inderdaad niet prettig met skiën.

De reden dat ik veel onder- en midden-lagen met capuchon bezit, is meer vanwege andere activiteiten, en sporten, waar je geen helm, of een kleinere, aan hebt dan met alpine skiën.

Thermoshirt Hema zwart of grijs…skipully van Crivit (Lidl) inmiddels 10 in bezit in verschillende kleurvarianten.
Daar overheen als het echt frisjes is een gewone reguliere trui, vest wat dan ook dat warm en comfortabel zit.

Falcon jas erover en genieten.

Warmere dagen is daar een soft-shell.

Bonfix op 07 dec 2022 15:16

Voor het eerst een kort verhaal van je wat ik kan volgen en wat ik vergelijkbaar doe. Alleen wat andere merken/winkels. Onderkleding veelal Decathlon, buitenlaag een wat duurder (technischer) merk/uitvoering.
@DomiG: meerdere capuchons vind ik niet fijn. Dat probeer ik te voorkomen.

Misschien zie ik het verkeerd maar het wordt wel een beetje een kijk-mij-topic met al die termen/merken/technieken. 3-lagen principe kan ook met goedkoper spul.

Geraertshoven op 07 dec 2022 15:34

Ik heb hier eens aangegeven dat het veelal een beetje ‘show’ is.
Een weekje wintersport staat veelal niet gelijk aan overleven in -25 op de berg alhoewel het soms frisjes kan zijn.

Ik heb zeker hele koude momenten meegemaakt met gigantische sneeuwbuien waardoor het gebied Tignes dicht ging en wij vroegtijdig besloten huiswaarts te keren voor het echt te gevaarlijk werd, lawines en afgesloten wegen 7 februari 2014 (opgezocht).

Je kon werkelijk niets meer: zwemmen en in het appartement verblijven.
Sneeuwbuien gaan vanzelfsprekend niet altijd gepaard met extreme koude maar inmiddels heb ik alles wel een beetje meegemaakt.

Ik was ook degene met de L3V Helly H jas aan en deze een volle week uitgeprobeerd. Ik was er niet van onder de indruk, hij was goed maar zeker niet uitmuntend.

Afgelopen jaar voor het eerst een nieuwe Falcon jas geprobeerd en die beviel mij tot op heden prima inclusief matching broek. De jaren daarvoor redelijk als Oost-Duitser gegaan met de rood-wit-zwarte Spyderjas. Ging altijd prima en de thermokleding van de Hema/Lidl ik heb daar echt niets op aan te merken dan: prima.

De middenlaagjes prima als je als fashionable boy/girl van die piste wenst te gaan maar ik raak daar niet zo van onder de indruk.
Zoveel mensen zoveel meningen maar ook die eeuwige capuchon, ik wil slechts een jas waar het ding altijd valt af te ritsen.

Patagonia R1, R2 en de daarop volgende tekst van Marijnt…wellicht is het tegen het zere been maar in mijn vriendengroep zouden ze een damesnaam op een hoodie printen en dat aan je geven. Je doet het lijken of je ‘stoer’ de hele merklijn hebt gekocht maar ondertussen lees ik iets enorms sneus af aan het bericht an sich.

Wellicht is het tegen het zere been maar ik breng het slechts even over.

Aan allen: ik heb dit topic gestart wegens een vraag die ik had, een vraag naar ervaringen in het gebruik hiervan.
Die ervaring kan van welk merk, welke winkel of kostprijs, welke kleur, … Zijn en is me onverschillig, en dat zou ik graag zo houden in ‘mijn’ topic. Iedereen doet waar hij of zij zin in heeft en al dan niet (meer) geld aan wil uitgeven.

Dus graag ook geen discussie merk vs niet-merk kledij, duur en show vs alles is prima, …
Bij voorbaat dank!

*bericht bewerkt door Hendrik5 op 07 dec 2022 21:27

Het is o zo hard genieten.

De topicstarter vraagt duidelijk naar merken en modellen… als mensen dan hun ervaring geven op de merken en modellen die ze bezitten is dat toch niet raar, vreemd of stoer doen? Ik snap ook niet zo goed hoe bepaalde merken wel of niet stoer zouden moeten zijn of sneu…

Ik draag altijd een thermoshirt en een wollen merinotrui. Als het koud is daarop een dikkere jas en als het warm is een dunne. Je kunt als het koud is ook meer tussenlagen aantrekken, maar dan zit de (dunne) topshell te strak, zie je eruit als een opgepropte worst en draagt dat oncomfortabel. Ik ga ook meestal met het vliegtuig, dus dan kun je niet een hele garderobe meenemen.

*bericht bewerkt door yoguido op 07 dec 2022 22:44

Patagonia R1 is toch gewoon de max ;-) (gezongen door 2 van de beste freeclimbers in de wereld en van 't leuvense)… anders zoek je 2x piolet d’or winnaar Sean Villanueva effe op.

Terug on topic. Bij mij zijn de basislaag gewoon de goedkoopste t-shirts (korte/lange mouwen) in merino die ik kan vinden, da’s dan dikwijls van de lidl, kiwi, decathlon. Daarboven als midlayer heb ik 100gr fleesjes van Patagonia (juist ja die R1) of Arc’teryx, of Karpos (plaatselijk merk) en daarboven of een hardshell of een jas met lichte isolatie (afhankelijk van mijn inspanning en de temperatuur). Belangrijk bij inspanning is om gewoon niet te dikke midlayers te gebruiken, mensen onderschatten meestal wat een warmtefabriek een lichaam is bij inspanning. Start met een laagje meer en doe dat uit na 15 minuten inspanning.

Die fleesjes (en ook de hardshell amehoela) kosten centjes maar gaan gewoon lang mee. Die R1 is al 3x bij de chinees geweest om te repareren en de oudste Arc’teryx is 13 jaar oud. Blijft gewoon goed en bruikbaar voor mij bij skieen of waar ik 't oorspronkelijk voor kocht (wandelen, ferrata’s en klimmen). Ik zit gewoon elke weekend in de bergen dus dat spul wordt gewoon elk weekend gebruikt (al is 't om hout te kappen, of zo).

Flaneren is echt niet aan mij besteed, daarvoor moet je in centrum Cortina, San Martino of Madonna di Campiglio zijn, en dat zijn wel wat andere merken dan een fleeze van 13 jaar oud ;-)

Van de Leuvense kant, hoera!
Thanks for sharing @Asterino. Kende niet wonderbaarlijke nummer nog niet.

Het is o zo hard genieten.

Thermoshirt van craft,
Pully van merino (Norrona) (en wat andere winterportmerken voor de variatie)
Jas van Norrona (valt mooi slank en vooral lang)

It is an amazing world

Ben zelf ook het kijken voor een andere set. Waardevol topic dus met goede suggesties.

Vroeg me nog een ding af. Wat zijn de ervaringen met base-/midlayers met vaste capuchon? Het kledingstuk op zich bekeken kan ik het de voor- en nadelen wel inschatten. Maar hoe werkt dat i.c.m. met je jas als die ook een capuchon heeft? Gaat dat vervelen in de nek ofzo?

DomiG op 07 dec 2022 15:19

Ik vind het wel prettig met capuchon, lekker warm in de nek. Uiteraard moet het niet zo’n dikke capuchon zijn, maar capuchons van hyperfleece zijn vaak dun. Werkt ook prima als nekwarmer als je de capuchon van de jas over de helm doet. Bij echt koud weer doe ik van hem de midlayer onder de helm en dan capuchon van de jas over helm.

*bericht bewerkt door Vinceg op 08 dec 2022 11:50

Baselayer van merino wol (meestal een dunne variant) van Norrona
Midlayer: soms een donsjasje, maar meestal vind ik dat te warm voor het skiën in centraal Europa, dus dan doe ik een midlayer van zeer lichtgewicht en ademende fleece van Norrona aan. Ik vind het belangrijk dat je niet te veel zweet erin en dat materiaal licht is en zeer snel droogt/vocht afvoert.
Als laatse GTX shell jas eroverheen of een gevoerde GTX jas.

goed spul kost veel, maar kan je ook jaren plezier van hebben.

*bericht bewerkt door DaphneK op 08 dec 2022 13:02

Plaats een reactie