Omstandigheden “saukalt” Ischgl

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun

Vandaag m’n eerste skidag van een weekje Ischgl gehad. Het is ook mijn eerste keer in Ischgl. Wat me opvalt is dat er veel steile pistes zijn, rood is echt rood en zwart is soms niet steiler dan sommige rode pistes. Er zijn een paar brede glooiende blauwe pistes maar ook blauwe pistes met steile stukken waar beginners zich beter niet aan kunnen wagen. Het voordeel van dit alles is dat het skiniveau hoog ligt en je weinig kamikazepiloten en stilstaand volk tegenkomt (zal deels te maken hebben met het feit dat er geen schoolvakanties zijn).

Het thema van de dag was de kou, iedereen had het erover. Het was de hele dag rond de -14 op de Idalp en -17 op de toppen. Hierbij stond er een schraal windje, vooral hogerop. Normaal ben ik geen fan van stoelverwarming maar bij deze omstandigheden is het toch triest dat ze allemaal uitstaan (symboolpolitiek). Je komt aanskiën en mag plaats nemen in een harde zetel van zo’n 15 graden onder nul met een laagje poedersneeuw erop. Binnen een minuut koel je af tot niveau ijsklontje. Geen pretje! Gelukkig hebben sommige liften kappen waardoor je de wind kon afschermen. Deze kappen waren wel bedekt met een laag rijp dus je moest goed opletten wanneer je uit moest stappen. Gedurende de dag werd het geleidelijk zonniger, het werd er niet warmer van maar het contrast zorgt door beter zicht op de piste.

Dan de pistekwaliteit: zeer uiteenlopend. Gisteren en vannacht is er 5 cm sneeuw gevallen en de kanonnen hebben de nacht doorgespoten waardoor sommige afdalingen bedekt waren met 10-20 cm poeder. Vroeg in de ochtend is dat best lekker maar in de middag krijg je enorme hopen met ijs ertussen. Verder vrij ijzig op steile stukken maar nergens echt doorzichtig ijs dus met goed geslepen kanten was alles te doen. Wat me verder opviel: poedersneeuw bij -15 is niet glad! Meer prikken / schaatsen dan normaal dus.

50 km gemaakt (om 13:30 vonden mn bovenbenen het genoeg geweest voor dag 1) en slechts twee steentjes geraakt (op de piste). er staan hier en daar al off-piste sporen maar dat is nog erg riskant met 10-40 cm (afhankelijk van de wind en ligging van de helling).

Morgen nog een dagje bibberen en daarna gaan de temperaturen in de Alpen rap in de lift. Ik hoop dat die lift niet te hoog boven het vriespunt zal eindigen.

Een paar plaatjes bij het verhaaltje:

null
null
uploading: 7A3ED68E-B196-4534-A848-9BD0139BAA94.jpeg
uploading: 9E203B70-E0E6-4972-82C0-E6244527E599.jpeg
uploading: 48869F28-1B27-41E2-9838-85B0ED2A2281.jpeg
uploading: 63C15915-9A09-4CF8-B4A6-A841F28A0E5F.jpeg
uploading: B0D2EB51-C008-48A9-B7CD-4942B0189D07.jpeg
uploading: BF447EAA-02D6-470A-A25A-2F35322AB916.jpeg
uploading: 6CDB6BD8-25C1-455E-B1A2-76BABBC6C615.jpeg
uploading: 9843524C-F777-4886-8B83-17ED57A894DB.jpeg

*bericht bewerkt door KrisWeer op 11 dec 2022 15:49

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Alleen de eerste twee foto’s doen het. Nog een poging voor een paar extra.

null
null
null
null
null
null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Leuk verslagje, ziet er super uit daar! Nog nooit geweest maar trekt wel om een keer een dagje heen te gaan 😎

Ziet er vooral erg koud uit inderdaad.

Mr. Slow

Kris, dank voor het delen. Ik kijk hier zo naar uit. Vrijdag morgen sta ik op de Idalp.(eerste keer Ischgl)
Ps en off dit heerlijke topic: ben je met de wagen daar, zo ja via A61: is deze open in Kerpten/Venlo?
Groet.

Wij waren in Ischgl met de Openingsweek,
2 dgn sneeuw erbij gekregen en tot het dal kunnen skien, echt geweldig!
Het is een Top gebied, we komen er al een aantal jaren 1 x per jaar, de andere ski trips bezoeken we altijd weer een ander gebied,
De weg er heen via de Arlbergpas beviel ons het beste, de Fernspass hield flink op door het langzame verkeer.
De pistes zijn pittig, maar vreselijk lekker!
Een beginnende skiër zou ik niet aanraden, maar als je van uitdaging houd zeg ik “doen!”
De verwarming in de liften deden het niet, maar wij zijn geen watjes! 🤪🤣⛷🎿

Wij zijn vandaag ook voor het eerst in Ischgl onderweg geweest. Wat een fijn gebied.

Onze ervaring met skiën in Oostenrijk beperkt zich tot Fügen en Gerlos/Königsleiten. We maken graag dag tochten over soms lekker glooiende pistes, en tussendoor ook pittige lange afdelingen. Daarom gaan we graag naar de grote Franse skistations zoals Les Arcs/la Plagne en Trois Vallees.

Maar in Ischgl kunnen we ook lekker uit de voeten. De pistes liggen er goed bij. Soms heeft de wind wat harde stukken veroorzaakt, maar die zijn goed te doen. Het was wel koud (in de ochtend min 18 ) . De hoge pistes beginnen vaak lekker pittig en lopen dan glooiend uit.

Ik vind Ischgl en het bijbehorende gebied van Samnaun zeer geslaagd. Het oogt ook groter dan dat ik had verwacht. Het heeft wel iets van La Plagne weg. Ik hoop dat het weer de komende dagen goed blijft en dat we nog veel kilometers kunnen maken.

Mijn eerste ervaring in Ischgl was in februari 2012, toen was het hier in Nederland kouder dan -20° C en in Ischgl bovenop de berg tot -28° C, dat was afzien…

Ik vond het een leuk gebied en zeer goed te doen met mijn 4 dagen ski-ervaring

Vandaag was in veel opzichten beter dan gisteren; iets minder koud, (nog) rustiger en aanmerkelijk betere pistecondities. Goede hardpack op vrijwel alle pistes, top geprepareerd na de sneeuw / kanonnensneeuwvloed van de afgelopen 48 uur. Divers kanonnen staan nog steeds vol te spuiten, ook overdag. Vooral op de toppen (waar de sneeuw vanaf waait) en langs de dalafdalingen. Prima zichten vandaag, wisselend bewolkt met wolkenbasis boven 3500 meter. Nergens hoeven wachten voor een lift. Middagtemperaturen van -5 in Ischgl, -12 op de Idalp en -15 op de toppen.

Lekker gelunched in het Zwitserse Samnaun waar het zelfs rond lunchtijd extreem rustig was. De restaurants aan de Oostenrijkse kant zijn behoorlijk druk (zelfs op rustige dagen als vandaag) maar blijkbaar eet men liever niet in Samnaun. De prijzen zijn even hoog (käsespätzle, ,braadworst met friet e.d. 14 Euro tot 30 euro voor een fancy steak of 3 gangen menuutje). Ook een halve liter gerstenat kost zowel in AU als CH 5 tot 6 euro. Je hebt in Samnaun keuze uit honderden likeuren, wijnen en gedestileerd voor 20 tot 50 procent lagere prijzen dan in NL. Helaas had ik maar een klein rugzakje mee ;-)

Wat is de bergwand tussen Samnaun en het skigebied trouwens schitterend, zeker met een poederlaagje.

Twee opmerkelijke dingen die ik tegenkwam:

  • Dalafdaling 7 zou open moeten zijn volgens de app en alle borden, inclusief het bord bovenaan de piste zelf. Daarnaast prijkte echter een afzetting en “gespert” bord.

  • Voor het eerst heb ik een skilift genomen die naar beneden ging in plaats van naar boven. Het betreft een schoteltjessleeplift om een vlakker stuk op een van de dalafdalingen te overbruggen. Op sommige stukken moest de pizzapunt worden toegepast omdat je anders sneller ging dan de lift. Dat is niet handig met een paal tussen je benen. Aan het begin van de lift staat een bord “slight slope, 10%”. Pas helemaal aan het einde gaat de lift omhoog waardoor het einde misschien net hoger ligt dan het begin.

Hieronder wat plaatjes, van de gesloten 7 en de sleeplift omlaag en als het uploaden werkt nog wat indrukken; Samnaun, snowpark Idalp en de steile kant van de Palinkopf waar een paar heerlijke zwarte pistes liggen.

null
null
null
null
null
![uploading: 0CD9BFAE-F4FF-48EA-A07D-911DED224965.jpeg])
null
null
null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 12 dec 2022 21:27

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Kris, dank voor het delen. Ik kijk hier zo naar uit. Vrijdag morgen sta ik op de Idalp.(eerste keer Ischgl)
Ps en off dit heerlijke topic: ben je met de wagen daar, zo ja via A61: is deze open in Kerpten/Venlo?
Groet.

StefVC op 12 dec 2022 17:41

Dat wordt volop genieten Stef! Nee ik ben met de trein (nightjet naar Innsbruck) en de bus gekomen.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Voor de liftfreaks:

Ik heb nog even opgezocht hoe het zit met die sleeplift die omlaag gaat en het gaat om de Schwarzwasserlift (G2) van Doppelmayer. In 1999 gebouwd om de doorstroming op het platte stuk van de dalafdaling (piste 37) te bevorderen. Het beginstation ligt 10 meter hoger dan het eindstation. Een unicum of zijn er meer van dit soort liften?

Hier een filmpje op Youtube met wat extra info in de beschrijving:

*bericht bewerkt door weerchris@gmail.com op 12 dec 2022 23:47

Voor de liftfreaks:

Ik heb nog even opgezocht hoe het zit met die sleeplift die omlaag gaat en het gaat om de Schwarzwasserlift (G2) van Doppelmayer. In 1999 gebouwd om de doorstroming op het platte stuk van de dalafdaling (piste 37) te bevorderen. Het beginstation ligt 10 meter hoger dan het eindstation. Een unicum of zijn er meer van dit soort liften?

weerchris@gmail.com op 12 dec 2022 23:44

Lijkt me ronduit irritant eigenlijk, maar je kunt dus ook gewoon skiën tot het eind toch? Klein stukje op het eind omhoog moet best te doen zijn, ik kluun liever dan dat ik een vlakke/ naar beneden lopende skilift doe. Heb al wel eens een hele lange sleeplift gehad die eerst 2/3 vlak (en soms ook dalend) was en pas laatste stuk steeg. Wat mij betreft hadden ze enkel het laatste stukje dan lift gemaakt.

@StefVC Ben een maand terug naar Tirol gereden en de A61 is in zuidelijke richting gewoon open. Enkel op de terugweg is hij voor een deel afgesloten en kun je beter via de A3.

*bericht bewerkt door Amelm op 13 dec 2022 07:45

Kris, dank voor het delen. Ik kijk hier zo naar uit. Vrijdag morgen sta ik op de Idalp.(eerste keer Ischgl)
Ps en off dit heerlijke topic: ben je met de wagen daar, zo ja via A61: is deze open in Kerpten/Venlo?
Groet.

StefVC op 12 dec 2022 17:41

De afslag Venlo is weer open . Scheelt weer wat omrijden…

Als snowboarder is die lift wel noodzakelijk, anders is het echt flink steppen. Dat een lift soms wat naar beneden gaat wel vaker meegemaakt, maar meestal slecht een klein stukje.
Verder inderdaad een heel fijn gebied!

Die Schwarzwasserlift (G2) heeft een lengte van 681 m. Ik was blij als skiër dat deze lift hier was want het is een flink stuk lopen zonder lift, was inderdaad een aparte ervaring :)

Het altijd gezellig Ischgl, wat een topgebied!
Helaas als je lekker de Après-ski hebt afgesloten in de Paznauner Taya moet je die ellendige dalafdaling nemen, dat ze na al die jaren daar nog steeds geen beteren oplossing voor hebben gevonden. Als snowboarder spring ik altijd halverwege in als de meesten eruit gevallen zijn omdat de lift idd soms wat omlaag gaat. Ik houd daarbij de lift gewoon in mn hand vast want zo zwaar is het toch niet.
De zwarte pistes zijn daarnaast heerlijk aangezien er maar weinig mensen daar naar beneden gaan. Pistes aan de Palinkopf en de Lange Wand zijn echt top!
Nog veel plezier de komende dagen!

Top gebied, kom er al 20jaar.
Alles goed voor elkaar en dat Ischgl duurder is als andere gebieden, kan ik niet zeggen.
Als de piste 81 open is, is dit een aanrader.
Ook 14 (Steile Wand) en 42 (Piz Val Gronda) zijn de moeite waard.

Ik vertrek aanstaande donderdag voor een shortski naar Ischgl, dus lees hier graag even mee. Alle tips zijn welkom!

.

*bericht bewerkt door weerchris@gmail.com op 14 dec 2022 19:33

Korte update vanuit Ischgl:

Volop genieten van de veelzijdige pistes en de rustige omstandigheden. Gisteren tegenvallend weer met sneeuwval van 9-12 u (paar cm) en in de middag flink wat wind. Het vroor matig en de lucht was een stuk vochtiger dan de afgelopen dagen. Voor het gevoel nog steeds behoorlijk koud. En plots stond bij ongeveer 1/3 van de liften de stoelverwarming wel aan. Het zicht hogerop was slecht dus de lagere afdalingen waaronder de dalafdalingen werden vooral benut.

Vandaag viel het weer erg mee. Pas in de namiddag wat lichte sneeuw maar overwegend prima zicht tot op de hoogste toppen. Af en toe een bleek zonnetje. De gestegen temperatuur (rond het vriespunt op 2300 meter, -4 op de toppen) voelde aan als een warm bad. Geen baselayer meer nodig dus en ook geen last meer van bevriezende handschoenen, buff en rijp op het vizier.

Voor de verandering geen foto’s maar een filmpje van de zwarte 20 en een stuk van de rode 32, druk he!? ;-)

*bericht bewerkt door KrisWeer op 14 dec 2022 19:37

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Heerlijk zeg, even zo’n stukje mee de piste op.

Geniet er van.

(Als t zo druk is dan kan ik dat ook wel 🥳)

Beste Kris,

wij waren/zijn er ook. Wintersport mag koud zijn en zeker in december. Wij hebben geen van allen afgelopen maandag last of hinder ondervonden van de door jou omschreven zaken. Als je je goed aankleedt is het uitstekend te doen in Ischgl. Wij hebben geen koude kont gehad en waren blij met hoe alle pistes erbij lagen zo vroeg in het seizoen. Ik hoop dat je het de dagen erna wel lol gehad hebt, want het werd beduidend minder koud per dag. In NL en B is het nu een stuk kouder, dus hou daar ook even rekening mee als je terug gaat. 😉

Het was inderdaad koud maandag maar goed te doen. -19° op de berg. Buiten wat koude vingertoppen en tenen op het einde van de dag was het verder zalig rustig skiën. Heerlijk zonnetje, zeker vandaag.
Persoonlijk ben ik geen koude, harde of bevroren liften tegen gekomen. Het gebied bevat heel veel moderne, snelle liften. Beste condities die ik al heb meegemaakt in mijn beperkte ervaring. Apres ski was buiten de Kuhstahl wel rustig te noemen.

De 34, 35 en 33 zwart lagen er vandaag nog goed bij. Vooral de 33 was leuk knallen. Heel de kant aan de paznauer thaya is heel leuk. Rode 7 en blauwe 2 heel vroeg als er niemand over de ribbeltjes is geweest ook.
Rode 40 is ook vaak rustig. Wel veel steentjes nu.

Beste Kris,

wij waren/zijn er ook. Wintersport mag koud zijn en zeker in december. Wij hebben geen van allen afgelopen maandag last of hinder ondervonden van de door jou omschreven zaken. Als je je goed aankleedt is het uitstekend te doen in Ischgl. Wij hebben geen koude kont gehad en waren blij met hoe alle pistes erbij lagen zo vroeg in het seizoen. Ik hoop dat je het de dagen erna wel lol gehad hebt, want het werd beduidend minder koud per dag. In NL en B is het nu een stuk kouder, dus hou daar ook even rekening mee als je terug gaat. 😉

Jarno80 op 14 dec 2022 20:32

Hoi Jarno,
Misschien heb ik de kleine ergernissen wat te zwaar aangezet in m’n berichtjes want ik heb ook op de koude dagen volop genoten hoor. Als weergek kan het me eigenlijk niet extreem genoeg zijn. Wat soms wel lastig was bij het skiën bij strenge vorst was rijpvorming op m’n vizier. Misschien moet ik toch voor een losse skibril gaan. Omdat ik m’n buff tot over m’n neus had met direct daarop m’n vizier bevroor m’n uitgeademde vocht op de buitenkant van het vizier. Bij gebrek aan ruitewissertjes met antivries dus maar geschraapt met de handschoenen. Ik had dit overigens niet eerder meegemaakt maar ski ook pas een paar jaar met geïntegreerd vizier.

Het wintertje in de Benelux is zondag als ik terugkom weer voorbij. Maar wat een mooie plaatjes komen er voorbij in de media en op de weerforums. Net in m’n hotelkamer de marathon op natuurijs gekeken, blijft een heerlijke traditie en fijn dan dit ondanks klimaatverandering nog kan (al is het op een bespoten sintelbaan).

Ik wens je een goede terugreis!

*bericht bewerkt door KrisWeer op 14 dec 2022 20:51

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Na een prima skidag gisteren (wel voor het eerst deze week vrij veel harde / licht ijzige stukken en aardig wat stenen) is het vandaag de hele dag aan het sneeuwen. Er is al een centimeter of vijf gevallen. Alleen helemaal beneden in het dorp valt natte sneeuw / regen bij +2. Slecht zicht op de toppen en overal weinig diepte te zien dus icm sneeuwhopen wordt het skiën steeds zwaarder.

Maar wat een heerlijk Kerstsfeertje!

null
null
null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Plaats een reactie