Esf - kinderen

Hi all

Ik ben al wat aan het zoeken geweest voor mijn kinderen in Frankrijk naar de les te sturen bij ESF. Eerste keer Frankrijk voor ons, dus heb niet echt een idee van het niveau.
Mijn beide kinderen komen vlot van een blauwe piste naar beneden. Ik neem hen ook op makkelijke rode mee en laat hen voor me skiën. Technisch kunnen ze zeker nog veel verbeteren.
Nu heb ik geen idee in welk niveau ik hen moet indelen, 1ste ster lijkt me wel correct, maar is puur op die filmpjes dat ik me baseer… Iemand enig idee?

Hoe oud zijn ze?
Hoeveel skiweken?
Hoeveel weken groepsleden/privéles.
Zijn ze thuis ook sportief actief?

Glide on!

De filmpjes van zeg geven een aardig idee: https://www.esf-nl.nl/tests-et-etoiles/ski-alpin-enfants/…

Indeling wordt ter plekke vaak nog wat gewijzigd dus. Iet al te ingewikkeld maken voor jezelf

Anders graaft even wat meer info als hierboven gevraagd (of filmpje van de kids)

Edwin van Riel

Leuk, die reactie :)
Ze zijn 8 en 10, hebben elk 3 weken ski-ervaring, laatste keer in grossarl.
Beide zijn best sportief, judo en voetbal.
Elke week hebben ze les gehad, telkens in de voormiddag.
Funslopes gaan vlotjes
En schuivend draaien op blauwe piste ook vlot

Afgaand op filmpje zeg ik 1* in verhouding tot de RAF filmpjes. Niveau aan elkaar geregen, vrij statische geslipte bochten. 2 * is de volgende stap, vraagt/geeft vooral wat meer dynamiek in de bochten.

Edwin van Riel

Ok… dus jij zou inschrijven voor 2e ster?

Weet je toevallig of ESF (Val Cenis in dit geval) na 1 of 2 dagen kinderen een niveau hoger kan steken?
Wil uiteraard ook niet dat ze in een te hoge groep starten, het moet vooral plezant blijven…

Als ze niet op hun plek zijn, wordt er normaal gewisseld (heb geen specifieke kennis van val Cenis, wel div andere esf vestigingen). Zou 2* inschrijven met een opm dat ze nu volgens jou op 1 zitten.

Plezier in de les is belangrijker dan te veel pushen om een jaar eerder een sterretje extra te scoren.

Die esf leraren zijn echt top, komt helemaal goed!

Edwin van Riel

Je kan de ESF in Val Cenis ook mailen met ervaring, zo raadden ze mij de 3e ster aan voor mijn dochter (maar die carvet al). Ze zijn echt heel fijn in advies geven!

Ze kunnen kinderen ook omhoog of omlaag plaatsen tussendoor!

*bericht bewerkt door LoveToSki op 12 dec 2022 20:20

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik heb ESF gemaild over het niveau van mijn kinderen. Zij hadden in Zwitserland les gehad en heb toen hun Zwitserse niveau doorgemaild. ESF heeft toen doorgegeven in welke groep ze het beste in konden stromen.
Misschien een idee, als je de Oostenrijkse niveaus door kan geven.

Ik heb t filmpje net gezien en qua niveau denk ik ook tussen 1 of 2 ster. Ik zou gokken op 2 ster. Ik denk dat ze bij 1 ster snel uitgeleerd zijn en net boven t niveau uitkomen waar ze nu op skiën.

*bericht bewerkt door Eliza op 12 dec 2022 20:36

Je kan de ESF in Val Cenis ook mailen met ervaring, zo raadden ze mij de 3e ster aan voor mijn dochter (maar die carvet al). Ze zijn echt heel fijn in advies geven!

Ze kunnen kinderen ook omhoog of omlaag plaatsen tussendoor!

LoveToSki op 12 dec 2022 20:19

Goed idee! Ik ga ze mailen… bedankt voor de nuttige tips allemaal. Is niet evident, vind ik.

Op zich vind ik het niet erg dat ze een groepje lager (of op huidig niveau) starten, er gaan nog 2 vriendjes mee en die zijn zeker en vast maximaal 1 ster, dus zeker die eerste dagen goed om te wennen aan het Frans en het skigebied…
Top om te horen dat esf goede leerkrachten heeft, dat doet me nog meet uitkijken naar de skiweek :)

Gewoon lekker gaan genieten en esf hun werk laten doen, komt goed. Wat ze leren is ook niet alleen afhankelijk van t klasje waar ze in zitten maar ook voor een belangen deel van waar ze zelf aan toe zijn.

Edwin van Riel

Afgelopen januari in Val Cenis geweest… daar gezien dat ze inderdaad na elke les feedback geven aan de ouders (voor elk kind aangeven hoe het ging). Ook als het te makkelijk was of te moeilijk werd dat zeer duidelijk aangegeven, zelfs na 3 dagen…(toen mijn dochter niet wilde werd gezegd dat ze OF door kon skieen, OF naar 1 ster kon gaan)… en ook anderen werden nog gewoon op niveau van het kind geplaatst… erg fijn!

Zoals hierboven aangegeven is de feedback van de ESF zeer goed en ook is de communicatie vooraf goed geregeld. Dat komt mede doordat het gemiddelde niveau van een Franse skischool vele malen hoger is dan in Oostenrijk. De organisatie is landelijk, waar het in Oostenrijk vaak per dorp of gebied geregeld is. Met soms meerdere skischolen in 1 dorp. Allemaal kleine organisaties. Daarnaast zijn de diploma eisen in Frankrijk vele malen hoger. Een Frans skileraar diploma is vergelijkbaar met het staatlich diploma in Oostenrijk, terwijl het grootste deel van de leraren in Oostenrijk maar Anwärter of Landes hebben.

Born to Ride

Daarnaast zijn de diploma eisen in Frankrijk vele malen hoger. Een Frans skileraar diploma is vergelijkbaar met het staatlich diploma in Oostenrijk, terwijl het grootste deel van de leraren in Oostenrijk maar Anwärter of Landes hebben.

Matthias123 op 12 dec 2022 22:54

Meteen een belangrijke reden waarom er in Frankrijk zo weinig Nederlandstalige skileraren (m/v) zijn.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@matthias123 voor een volledig landes moet je toch echt wel aardig kunnen skiën, dit komt zo wat denigrerend over. Van het lesgeven op basis van een anwärter papiertje ben ik geen voorstander. Op dat niveau nog te veel kaf onder het koren naar mijn mening.

Ben zeer zeker voorstander van het systeem zoals bv Frankrijk hanteert. Los van de taal (ik zie hier persoonlijk geen bezwaar in), weet je wel zeker dat de leraar/lerares mee dan prima kan skiën.

Edwin van Riel

@matthias123 voor een volledig landes moet je toch echt wel aardig kunnen skiën, dit komt zo wat denigrerend over. Van het lesgeven op basis van een anwärter papiertje ben ik geen voorstander. Op dat niveau nog te veel kaf onder het koren naar mijn mening.

Ben zeer zeker voorstander van het systeem zoals bv Frankrijk hanteert. Los van de taal (ik zie hier persoonlijk geen bezwaar in), weet je wel zeker dat de leraar/lerares mee dan prima kan skiën.

evr66 op 13 dec 2022 08:56

Ik zeg toch nergens dat dat niet zo is. Ik geef alleen aan dat de Franse opleiding vergelijkbaar is met Staatlich en het is gewoon een gegeven dat het overgrote deel van de leraren in Oostenrijk alleen maar anwärter of landes hebben. En Landes is nu eenmaal een lager niveau dan Staatlich of een Franse skileraar. Niets denigrerende, gewoon een vaststaand feit.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 13 dec 2022 09:16

Born to Ride

Het is niet de bedoeling om hier een discussie te starten over de kwaliteit vh lesgeven Oostenrijk vs. Frankrijk. Ongetwijfeld heeft elke aanpak haar voor en nadelen ;)

Bedankt voor de reacties, ik kan er zeker en vast mee verder!

Hier zelfde verhaal, tot nu toe skiles in Duitsland, Oostenrijk en Italië maar dit jaar eerste keer Frankrijk en ESF.

Ik heb onze 8 jarige die intussen 4 jaar les heeft gehad en vrij vlot van een gewone rode pist skiet ingeschreven bij de 1ste ster. Lijkt mij op basis van de feedback hierboven precies een onderschatting, al was het parallel draaien vorige winter nog niet helemaal aan de orde.

Oudste is 12 en skiet volgens de leraar vorig jaar bijna volledig parallel. Ingeschreven voor 3de ster. Ok of niet?

Kids hier hebben een belgische snow ID, maar ik vind die moeilijk te vergelijken met het niveau van ESF. Jongste heeft Chilly gehaald, de oudste tweede kroon. Middelste tweede kroon nog net niet gehaald - die heb ik bij 2e ster ingeschreven.

Ook hier zijn tips welkom! Ze zijn dus nu ingeschreven voor 1e, 2e en 3e ster
@dJaco dat zijn precies skifriends groene hesjes op het filmpje ?

2e ster zijn ze echt gefocust op parallel skieën, bij 1e ster wel parallel stop, maar nog niet echt parallel alle bochten draaien…
Als parallel skieën beheerst wordt, lijkt 3e ster me prima.

Meestal wordt er bij de ESF op de eerste lesdag een beetje voorgeskied door de leerlingen en dan bepalen de leraren in overleg met de ouders op welk niveau het kind mag instromen en in welke klasje ze komen.

https://photos.app.goo.gl/sgY6zzxPgrLYVWN39

dJaco op 12 dec 2022 19:42

Perfect filmpje om iets te kunnen beoordelen!
einde 1* = bochten in pizza-vorm aan elkaar rijgen zoals op jouw filmpje
einde 2* = parallele bochen maken

Ik zou ze, afgaande op het filmpje, inschrijven voor de lessen 2*
je kan dit natuurlijk ook gewoon naar ESF doormailen of aan de ESF balie laten zien op de dag voor de les zodat zij de keuze voor jou bevestigen.

Tijdens de eerste afdalingen blijven de verschillende groepjes nog dicht bij elkaar, zodat ze indien nodig van groepje kunnen wisselen (kan ook op dag 2 als het pas later duidelijk wordt dat ze te laag of te hoog zitten om plezier te hebben aan de les).

Veel plezier in de sneeuw.

Glide on!

Even een complete off-topic discussie onzichtbaar gemaakt. On-topic blijven graag.

Click. Click. Peace

Je kan de ESF in Val Cenis ook mailen met ervaring, zo raadden ze mij de 3e ster aan voor mijn dochter (maar die carvet al). Ze zijn echt heel fijn in advies geven!

Ze kunnen kinderen ook omhoog of omlaag plaatsen tussendoor!

LoveToSki op 12 dec 2022 20:19

Goed idee! Ik ga ze mailen… bedankt voor de nuttige tips allemaal. Is niet evident, vind ik.

Op zich vind ik het niet erg dat ze een groepje lager (of op huidig niveau) starten, er gaan nog 2 vriendjes mee en die zijn zeker en vast maximaal 1 ster, dus zeker die eerste dagen goed om te wennen aan het Frans en het skigebied…
Top om te horen dat esf goede leerkrachten heeft, dat doet me nog meet uitkijken naar de skiweek :)

dJaco op 12 dec 2022 20:34

Mocht je in Lanslevillard verblijven, dan is de ESI daar ook een goede optie. Qua lestijden in de schoolvakanties gunstiger dan de ESF, kleinere groepen en vergelijkbaar qua prijs, voor langere lessen… wij hebben met zowel de ESF als de ESI in Val Cenis prima ervaring, maar het voordeel van de ESI zijn de kleinere groepen em het feit dat ze daar twee niveaus combineren, waardoor van niveau wisselen heel makkelijk gaat.

Je kan de ESF in Val Cenis ook mailen met ervaring, zo raadden ze mij de 3e ster aan voor mijn dochter (maar die carvet al). Ze zijn echt heel fijn in advies geven!

Ze kunnen kinderen ook omhoog of omlaag plaatsen tussendoor!

LoveToSki op 12 dec 2022 20:19

Goed idee! Ik ga ze mailen… bedankt voor de nuttige tips allemaal. Is

Mocht je in Lanslevillard verblijven, dan is de ESI daar ook een goede optie. Qua lestijden in de schoolvakanties gunstiger dan de ESF, kleinere groepen en vergelijkbaar qua prijs, voor langere lessen… wij hebben met zowel de ESF als de ESI in Val Cenis prima ervaring, maar het voordeel van de ESI zijn de kleinere groepen em het feit dat ze daar twee niveaus combineren, waardoor van niveau wisselen heel makkelijk gaat.

Jorien83 op 14 dec 2022 19:30

Net te laat, geboekt bij esf… Zitten in Lanslevillard… maar esf lijkt me zeker zo goed te zijn… enkel startuur bij esi is wel top… 10u, dat schilt wel voor de ochtenddrukte :D

Plaats een reactie