Beschadiging na harde val, einde verhaal voor dit paar ski's?

Goedemorgen!

Vorig jaar voor het eerst echt hard gevallen, in eerste instantie dacht ik dat het materiaal (behalve de helm natuurlijk) het had overleefd. Komende week staat Serfaus op de planning, voor de zekerheid toch de ski’s nog eens goed geïnspecteerd. Nu zag ik daarbij het volgende:

null
null
null
null

Het lijkt alsof twee lagen van elkaar zijn los gekomen, is dit einde verhaal voor deze ski’s?

Leeftijd van de ski’s en evt vallend onder een reisverzekering? Dan zou ik het eerst daar proberen. Ken een geval waar een dergelijke beschadiging gewoon zonder discussie een nieuwe set opleverde.

Op de foto niet te zien of alleen de topsheet onthecht is (valt wel te lijmen, indien nog nodig goed drogen, epoxy ertussen en met een paar lijmklemmen laten rusten. Wellicht eerst even de binding verwijderen) of dat de kern ook beschadigd is (dan total loss)

Mocht je er zelf voor opdraaien, zou ik sowieso een poging doen met lijmen en eerst eens op gaan skien. Wissel de ski’s een paar keer (li/re) en kijk of je echt verschil merkt.

Aangezien het precies onder de binding zit: Zou het kunnen dat je bij die klapper bijna de binding uit de ski trok? Op zich wel apart, zou verwachten dat dan de acterbak lost voordat de ski schade oploopt.

Edwin van Riel

Leeftijd van de ski’s en evt vallend onder een reisverzekering? Dan zou ik het eerst daar proberen. Ken een geval waar een dergelijke beschadiging gewoon zonder discussie een nieuwe set opleverde.

Vorig jaar was eerste week gebruik, dus dat wil ik zeker proberen. thx!

Op de foto niet te zien of alleen de topsheet onthecht is (valt wel te lijmen, indien nog nodig goed drogen, epoxy ertussen en met een paar lijmklemmen laten rusten. Wellicht eerst even de binding verwijderen) of dat de kern ook beschadigd is (dan total loss)

Mocht je er zelf voor opdraaien, zou ik sowieso een poging doen met lijmen en eerst eens op gaan skien. Wissel de ski’s een paar keer (li/re) en kijk of je echt verschil merkt.

Aangezien het precies onder de binding zit: Zou het kunnen dat je bij die klapper bijna de binding uit de ski trok? Op zich wel apart, zou verwachten dat dan de acterbak lost voordat de ski schade oploopt.

evr66 op 13 dec 2022 11:05

Het was ook een bijzondere val. Ik schoof met vrij hoge snelheid onderuit (weet nog steeds niet helemaal waarom) en ben toen vrij hard tegen een sneeuwkanon (met kussen) geklapt wat midden op de piste stond. Weet niet meer precies wat ik waarmee geraakt heb, maar ski’s lagen naast het kanon en ik een stuk verderop. Hoe de ski’s het kanon precies hebben geraakt weet ik niet meer.

Als ze nog geen jaar oud zijn, dan verzekering bellen.
Heb ook eens de zijkant eruit gehad en kreeg aankoopwaarde terug. Zelfde ski’s toen opnieuw gekocht, oude ski’s werden ingenomen bij keuring.
Per jaar is er wel een afschrijving, dus bij 5 jaar oude ski’s krijg je geen vergoeding meer.

Nou, mazzel als je dan met een kapotte ski weg komt. Nieuw spul, gewoon eerst ff verzekering bellen.

Edwin van Riel

Ik zeg het niet vaak, maar dit is echt wel einde verhaal voor de ski. Helaas. Vaak is de binnenzijde en de gehele sandwich constructie gebroken.

Click. Click. Peace

Nou, mazzel als je dan met een kapotte ski weg komt. Nieuw spul, gewoon eerst ff verzekering bellen.

evr66 op 13 dec 2022 12:24

Dank, dat realiseer ik mij hog heel erg vaak. Bijna een jaar lang last gehad van hersenschudding gerelateerde klachten, dus helemaal ongeschonden bleek het later ook niet te zijn.

Ik zeg het niet vaak, maar dit is echt wel einde verhaal voor de ski. Helaas. Vaak is de binnenzijde en de gehele sandwich constructie gebroken.

Rogier op 13 dec 2022 18:05

Dank, daar was ik ook al bang voor. Ik ga er mee aan de slag.

Plaats een reactie