Ski niveau's

Ik zie hier regelmatig mensen hun ski niveau posten.
Maar hoe kom je er achter waar je zit w.b. niveau?
Ik kan hier op de site niets vinden wat wat inhoud en bij lessen is t vaak beginner/ervaren/gevorderd en daar kan ik eigenlijk ook niet mee uit de voeten want ik voel me geen beginner maar ervaren voel ik me ook niet.

Ook om aan te geven bij skiverhuur wat ik nodig heb w.b. ski’s.

Skiniveaus. Één woord.

GiGi heeft er eens iets over bedacht. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&c…

Maar valt Niveau 4 dan onder beginner of wat zeg je bij de skiverhuur?

Zie ook dat t onder meet en greet staat… niet zo scherp vandaag.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 14 dec 2022 14:22

Geen idee, ik huur geen materiaal. Maar heel eerlijk gezegd als je niet weet wat je “bent” dan ga je denk ik ook niets merken van het verschil in materiaal.
Dus dan zou ik gewoon voor beginner gaan en proberen af te spreken dat je mag wisselen.

Geef bij de evrhuur gewoon aan hoe lang je ongeveer skiet (in weken, niet in jaren ;) ), komen ze er wel uit met je. Als je echt twijfelt, laat ze ff snel een filmpje zien (liefst niet wanneer je met nog 20 huurders ind e rij staat op een wisseldag ;) )

Edwin van Riel

Skiniveaus. Één woord.

GiGi heeft er eens iets over bedacht. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&c…

Geraertshoven op 14 dec 2022 14:15

De stap van niveau 6 naar 7 vind ik wel erg groot. Had naar mijn idee wel een niveau bij tussen gemogen.

Geen idee, ik huur geen materiaal. Maar heel eerlijk gezegd als je niet weet wat je “bent” dan ga je denk ik ook niets merken van het verschil in materiaal.
Dus dan zou ik gewoon voor beginner gaan en proberen af te spreken dat je mag wisselen.

Geraertshoven op 14 dec 2022 14:24

Ik heb naast 1 weekje les in Oostenrijk en het e.e.a. aan indoor dagjes uit, ook les op de rollerband. (10 lessen tegen de tijd dat ik weer naar Oostenrijk ga.
Ik kan beter aan medeskieers vragen waar ik zit natuurlijk. (of om een filmpje te maken)

Ik heb naast 1 weekje les in Oostenrijk en het e.e.a. aan indoor dagjes uit, ook les op de rollerband. (10 lessen tegen de tijd dat ik weer naar Oostenrijk ga.
Ik kan beter aan medeskieers vragen waar ik zit natuurlijk. (of om een filmpje te maken)

SuzannaE op 14 dec 2022 14:47

Doorgaans hanteren ze 3 niveau’s: beginner, gevorderd, expert.
Daar aangekoppeld het aantal weken geskied.
En ze schatten best in welke ski gepast is.
Kwestie is van eerlijk te zijn en niet te overdrijven, je kan beter… euh … onderdrijven qua niveau.
Stel je vast dat een ski toch niet is wat je dacht, ga dan even terug en bespreek het.
Meestal staan ze er hiervoor open hoor.

Bla, bla, bla.

de 10 niveaus zijn voor de meesten natuurlijk terug te brengen tot slechts 2 niveaus.

6 of 7.

Ik vind het ook zeker geen lineaire verdeling. Verschil tussen 1 en 2 is kleiner dan tussen 6 en 7.

Totales Vollidiot

Risico van beginnerski’s: te slap, klapperen op hoge snelheid. Voordeel: makkelijk bochtjes maken en makkelijk om op te leren.
Risico van gevorderde ski’s: te stijf, moeilijk bochtjes maken. Voordeel: zijn directer en meer zekerheid op snelheid.
Wat Bart zegt, beter om te makkelijke ski’s te hebben dan te moeilijke als het je tweede week wintersport is. En als ze je echt niet bevallen, dan is even terug naar de verhuur vaak geen groot probleem.
En als je zegt dat je niveau 4 bent op de GiGi schaal, dan zou ik gewoon voor beginnerski’s gaan.

Ik denk dat ik pas bij mijn 5e week wintersport verschil begon te merken tussen ski’s.

Risico van beginnerski’s: te slap, klapperen op hoge snelheid. Voordeel: makkelijk bochtjes maken en makkelijk om op te leren.
Risico van gevorderde ski’s: te stijf, moeilijk bochtjes maken. Voordeel: zijn directer en meer zekerheid op snelheid.
Wat Bart zegt, beter om te makkelijke ski’s te hebben dan te moeilijke als het je tweede week wintersport is. En als ze je echt niet bevallen, dan is even terug naar de verhuur vaak geen groot probleem.
En als je zegt dat je niveau 4 bent op de GiGi schaal, dan zou ik gewoon voor beginnerski’s gaan.

Ik denk dat ik pas bij mijn 5e week wintersport verschil begon te merken tussen ski’s.

Bierdopje op 14 dec 2022 15:06

Zoals je het hier boven schrijft zou ik sneller voor een stijvere ski kiezen. Ik ben 1.76m, 80kg.
Ik wil wel graag een ski die meewerkt, koers houd bij stukken met papperige sneeuw maar me ook zekerheid geeft bij ijs.

Van t weekend in winterberg had ik een damesmodel van volkl maar ik vond ze behoorlijk hard werken t.o.v de huurski’s in zoetermeer bijv. Ik heb nog nooit 2 verschillende ski’s op eenzelfde piste geprobeerd dus wat dat betreft is t nog gokken.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 14 dec 2022 15:17

Risico van beginnerski’s: te slap, klapperen op hoge snelheid. Voordeel: makkelijk bochtjes maken en makkelijk om op te leren.
Risico van gevorderde ski’s: te stijf, moeilijk bochtjes maken. Voordeel: zijn directer en meer zekerheid op snelheid.
Wat Bart zegt, beter om te makkelijke ski’s te hebben dan te moeilijke als het je tweede week wintersport is. En als ze je echt niet bevallen, dan is even terug naar de verhuur vaak geen groot probleem.
En als je zegt dat je niveau 4 bent op de GiGi schaal, dan zou ik gewoon voor beginnerski’s gaan.

Ik denk dat ik pas bij mijn 5e week wintersport verschil begon te merken tussen ski’s.

Bierdopje op 14 dec 2022 15:06

Zoals je het hier boven schrijft zou ik sneller voor een stijvere ski kiezen. Ik ben 1.76m, 80kg.
Ik wil wel graag een ski die meewerkt, koers houd bij stukken met papperige sneeuw maar me ook zekerheid geeft bij ijs.

SuzannaE op 14 dec 2022 15:14

Juist een stijve ski kan (voor jou) minder grip hebben op ijs, als je te weinig druk zet. Verder heb je weinig aan grip als je de ski niet fatsoenlijk gedraaid krijgt.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398

hier herken ik me weer meer in 5. Ik vind voornamelijk de andere minder ervaren mensen op pistes eng.

Ik heb ook afgelopen jaar leren skiën o.a. op een pittige rode dalafdaling in slushpuppy sneeuw. Gevalletje als dit lukt dan kan je alles.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 14 dec 2022 15:22

Wat wil je nou horen van anderen? Ik lees tussen de regels door dat je best wel weet wat je wilt. Wat is nu de hulpvraag nog?

De kleuren van de pistes zeggen mijn inziens niet zo veel. Mijn ervaring is dat er een groot verschil is tussen de veschillende landen en het kwalificeren van pistes. Blauw, rood of zwart in Frankrijk ervaar ik als zwaarder in Oostenrijk.
Beter is misschien toch het aantal weken dat je geskied hebt, ook al realiseer ik mij dat dat ook niet alles zegt. De een pakt het sneller op dan de ander

Voordeel van huren is dat je ook nog eens kunt wisselen.
Op een harde, ijzige piste werd ik heel blij van de Atomic Redster s9, die hier trouwens afgebrand wordt door de kenners, maar in de slush is het hard werken, dus omgeruild voor de eerst de damesski van volkl. Die vond ik niet fijn dus weer omgeruild, voor de Head superjoy. Die laatste vond ik fijn in de zachte sneeuw en ook geschikt om samen met mijn 4 jarige heel langzaam te skien.
Als je wat zwaarder bent zou ik niet voor een echte beginnersski gaan.
Die Superjoy zou ik zeker aanraden. Ik hoor ook veel positieve verhalen over Atomic cloud serie, maar daar heb ik zelf nooit op gestaan.
Ik wil zelf de redster X9 eens uitproberen, of de Cloud 11, op zoek naar iets met de grip van een slalomski, maar waarmee ik ook niet te hard ga voor mijn kids

Risico van beginnerski’s: te slap, klapperen op hoge snelheid. Voordeel: makkelijk bochtjes maken en makkelijk om op te leren.
Risico van gevorderde ski’s: te stijf, moeilijk bochtjes maken. Voordeel: zijn directer en meer zekerheid op snelheid.
Wat Bart zegt, beter om te makkelijke ski’s te hebben dan te moeilijke als het je tweede week wintersport is. En als ze je echt niet bevallen, dan is even terug naar de verhuur vaak geen groot probleem.
En als je zegt dat je niveau 4 bent op de GiGi schaal, dan zou ik gewoon voor beginnerski’s gaan.

Ik denk dat ik pas bij mijn 5e week wintersport verschil begon te merken tussen ski’s.

Bierdopje op 14 dec 2022 15:06

Zoals je het hier boven schrijft zou ik sneller voor een stijvere ski kiezen. Ik ben 1.76m, 80kg.
Ik wil wel graag een ski die meewerkt, koers houd bij stukken met papperige sneeuw maar me ook zekerheid geeft bij ijs.

SuzannaE op 14 dec 2022 15:14

Juist een stijve ski kan (voor jou) minder grip hebben op ijs, als je te weinig druk zet. Verder heb je weinig aan grip als je de ski niet fatsoenlijk gedraaid krijgt.

DrPhil op 14 dec 2022 15:18

Inderdaad. Daarnaast is een wat “makkelijkere” ski ook echt prettiger bij slechtere omstandigheden. Weinig zicht. Buckels. Veel drukte.
Uiteindelijk is het (voor velen) een vakantie en geen topsport…

Totales Vollidiot

Zorg dat je weet wat voor een ski je wil, dus bijvoorbeeld hoge snelheid en lange bochten op strak prepareerde pistes.
Geef daarnaast je ervaring aan in weken en omschrijf je niveau.
Een goede verhuurder zal je de juiste ski meegeven.
Des gewenst kun je de ski meestal kosteloos ruilen voor een ander type ski.
Ook als de omstandigheden veranderen is dit verstandig om te doen, bijvoorbeeld bij veel sneeuwval.
Een andere optie is voor de vakantie uitzoeken welke ski bij jou al passen en precies dit type gaan huren.

isico van beginnerski's: te slap, klapperen op hoge snelheid. Voordeel: makkelijk bochtjes maken en makkelijk om op te leren. § Bierdopje op 14 dec 2022 15:06

Volgens mij gaan ski’s klapperen als je er te weinig druk op zet. En dat duidt op te weinig controle bij de snelheid en de bochten die je wilt maken.

Technisch schijn ik ik wel goed bezig te zijn.
Ik ga de tips meenemen bij t lenen van ski’s en in de toekomst als ik eigen paar aan wil schaffen.

Ik moet vooral meters maken nu op wat makkelijker pistes om meer op gevoel te kunnen gaan skien.
(En nog 4 lesjes rollerbaan 🥳)

*bericht bewerkt door SuzannaE op 14 dec 2022 22:03

Lekker huren en vooral wisselen en verschillende dingen uitproberen @SuzannaE . Het is allemaal niet zo zwart-wit en ontzettend afhankelijk van stijl, gevoel enzovoort. Veel net-niet beginners, zoals jij, vinden een meer gevorderde ski fijn. Evenzoveel hebben echter liever een heel makkelijk te skien beginners-ski die ze lekker om kunnen gooien om de snelheid eruit te halen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Afbranden is niet hetzelfde als een ski niet als allemansvriend zien @Suuski :). S9’s zijn fantastisch… voor de juiste mensen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoort dit onder “Meet and Greet” of toch eerder onder “Meet en Weet”?

Huub

Plaats een reactie