Snowboard schoenmaat dilemma

Beste kenner(s),

Ik heb nu al een jaar of 4 onduidelijkheid over wat nou de juiste schoenmaat is voor mij wat snowboardschoenen betreft. Ik heb mijn voeten gemeten en kom uit op iets onder 30 cm (29.8 ±). Dit zou volgens meerdere bronnen een schoenmaat van US12 (46 EU) opleveren.

Ik ben mij de laatste jaren gaan focussen op carven en toedrag is een redelijke nogo. Om goed te kunnen carven heb ik een poederboard met camber met een waistwidth van 28 cm om overhangende tenen en hielen te minimaliseren

Tot zover de feiten, nu het probleem.
Ik heb step on bindingen en schoenen gekocht van burton. Ik had eerder burton maat 46 snowboardschoenen. Deze waren eigenlijk te klein. Dus heb ik toen ik step ons kocht zowel maat 47 als 48 besteld. Gek genoeg was ook 47 te klein. Ik board nu op maat 48 (US 15) en deze hangen erg ver over zelfs op het brede board dat ik heb.

Is er iemand die mij kan verklaren waar het vandaan komt dat mijn voeten niet langer zijn dan 30 cm maar snowboardschoenen moet dragen van maat 48 (33 cm mondopoint)?

Is er een ander merk dat schoenen maakt die bijvoorbeeld breder zijn dan burton? Of kent iemand een snowboard bootfitter die mij kan adviseren?

Vriendelijke groet,

Tim Herben

*bericht bewerkt door /TimH\ op 27 dec 2022 18:20

Verschilt nogal per merk, dus zeg niet zoveel. Maar zijn ze echt te kort of te smal waardoor ze niet passen?

En voor carven zijn er een paar oplossingen: breder board (evt op maat bijv van Donek), verhogen van je binding, bindingen schuiner zetten. Je kan ook altijd nog op hardboots overstappen.

Hoi, nou om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat het probleem is. Als ik een wintersportwinkel in stap hoor ik vaak weinig nuttigs (misschien loop ik de verkeerde winkels binnen).

Net mijn voet nog even op een A4 gezet en is precies even lang (A4 is 297 mm).

Donek zou ik kunnen overwegen maar is volgens mij heel prijzig, plus huidige board is verder prima. Verhogen van bindingen lijkt mij niet fijn voor de directheid van input die je aan je board geeft en ben verder persoonlijk niet zo van de hardboots. Vind het juist gaaf om met softboots te carven. Bindingen staan momenteen op +21 en -9. Zelfs als ik mijn achterste binding naar +15 zou zetten zou dit niet veel uithalen omdat het board smaller wordt naar het midden.

Ik hoop dat ik het probleem kan oplossen bij de bron en gewoon normaal passende schoenen kan vinden, desnoods geen step ons…

als aller eerste zou ik adviseren om meerdere merken te passen want elke schoen valt anders.
Ook om te carven zou ik persoonlijk de burton step on bindingen achterwege laten. Het principe is leuk dat je weinig hoeft te doen om in en uit te stappen.
het nadeel is dat je de highback niet fatsoenlijk kunt verstellen zodat je meer/directer contact hebt waardoor je carvebochten nog mooier worden…

voor een goede bootfitter voor Sb schoenen kan ik je frosty aanraden die zitten bij Mk skiservice in bilthoven.

Oke dankjewel, zal ik eens naar gaan kijken. Ik moet zeggen dat de overstap naar step on mij meeviel maar mogelijk is het toch beter om terug te gaan naar normalen bindingen, wordt de keus ook een stuk ruimer.

Toevallig hier precies hetzelfde, voetlengte van bijna 30 en diezelfde Burton schoenmaat op een board met een breedte van 27,5. Ik heb gekeken naar schoenen die korter zijn, maar vond ze niet. Jaren geleden had ik Salomons waarvan de binnenschoen en buitenschoen in elkaar overgingen, dat maakte de schoenen enorm veel compacter. Helaas is die techniek er niet meer.

Een verklaring waarom je zo’n grote maat nodig bent kan ik je niet geven, maar mocht je de combi nog niet geprobeerd kunnen hebben dan kan ik je wel vertellen dat ik geen last heb van m’n wat overhangende schoenen. Toch volg ik je topic even, altijd leuk als iemand een tip heeft voor compactere schoenen…

Hoi Henk,

Wat bedoel je met de combi?

Frosty/MK is inderdaad top voor schoenen. Misschien kun je daar een beter passend paar vinden. Maar of je dan helemaal van je drag af komt, betwijfel ik. Is het proberen waard.
Ik snap trouwens wel dat je de opties niet heel handig vindt, maar er zijn helaas maar beperkt mogelijkheden.

Ik heb zelf een stuk kleinere voeten (38 😁) maar het viel me ook op hoe ontzettend de buitenmaat schoen per merk kan verschillen. Ik had Dc’s (om een andere reden niet geschikt) maar de buitenmaat met mijn Nitro’s scheelt enorm, misschien wel een cm of 2-3! . Als je zo’n grote maat nodig hebt, loont het om andere merken uit te proberen. Eerst de schoen vinden, dan pas de bindingen die er goed bij passen.

Hoi Henk,

Wat bedoel je met de combi?

/TimH\ op 27 dec 2022 19:23

Van je board met schoenen, je schreef dat je die gekocht had. Maar of dat recent is, of dat dit al vier jaar geleden was weet ik natuurlijk niet. Vandaar dat ik je even wilde laten weten dat het mij meeviel dat ik er geen last van had.

Oh zo, oké dankjewel voor de toelichting

Kijk evt naar Thirtytwo boots. Tamelijk compact. Zes jaar terug althans

Plaats een reactie