Voorbereid op lawines?

Na het zien van de heftige beelden van de lawine in de buurt van Lech, ben ik benieuwd wie er (enigszins) is voorbereid op lawines? En dan heb ik het over skiërs die alleen op de piste skiën. Hebben jullie bijvoorbeeld een Recco detector? Of iets anders?

Recco is second best na pieper waarschijnlijk. Gelukkig is de kans dat dit gebeurt echt bijzonder klein.

Edwin van Riel

Na eens een lawine over de piste hebben zien gaan waar ik vlakbij was, ga ik er niet zonder meer vanuit dat pistes altijd veilig zijn. Ben dus ook meer zelf naar de omstandigheden van kijken zoals je eigenlijk met off piste doet.

Ik ben ook zo’n pisteskier…
Heb wel een Recco in mijn jas zitten. Voor de rest eigenlijk geen speciale voorbereiding.

Wat zou ik moeten doen als er toch een lawine over de piste raast?

Totales Vollidiot

Een Recco is een lijkenbergingssysteem.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Een Recco is een lijkenbergingssysteem.

havana op 28 dec 2022 08:55

Kan je dit wat meer uitleggen?

Een Recco is een lijkenbergingssysteem.

havana op 28 dec 2022 08:55

Kan je dit wat meer uitleggen?

timtim88 op 28 dec 2022 08:57

Voordat ze met een detector ter plaatse zijn, ben je al gauw een half uurtje verder. En dat is meestal te laat om je nog levend uit de sneeuw te halen.
Voor lawinereddingen is de pieper de enige snelle detectie, op voorwaarde dat degenen die niet onder de sneeuw liggen er ook een bij zich hebben en meteen kunnen (en weten hoe te) gaan zoeken.

Na eens een lawine over de piste hebben zien gaan waar ik vlakbij was, ga ik er niet zonder meer vanuit dat pistes altijd veilig zijn. Ben dus ook meer zelf naar de omstandigheden van kijken zoals je eigenlijk met off piste doet.

Tiny-M op 28 dec 2022 08:54

Eens, maar dat is de meeste piste skiërs niet gegeven qua kennis

Edwin van Riel

Wie echt wat meer wil weten cq een beetje idee hebben waar het over gaat: begin eens met lawine 1 theorie via SnowSafety.nl

Ken evt online alhoewel live leuker is.

Voor de centen van een avondje apres ski light weet je 100x meer dan de gemiddelde piste skiër. Risico is wel dat je dan verder wilt 😂😂😂

Er zijn ook online (Engelstalige) gratis varianten volgens mij.

Edwin van Riel

Na eens een lawine over de piste hebben zien gaan waar ik vlakbij was, ga ik er niet zonder meer vanuit dat pistes altijd veilig zijn. Ben dus ook meer zelf naar de omstandigheden van kijken zoals je eigenlijk met off piste doet.

Tiny-M op 28 dec 2022 08:54

Eens, maar dat is de meeste piste skiërs niet gegeven qua kennis

evr66 op 28 dec 2022 09:14

Ook helemaal eens.
Moet zeggen dat ik er niet constant op let hoor, maar bij heftige sneeuwval of flinke regenbuien ben ik er extra alert op.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 28 dec 2022 09:26

Ook deze is een goede start om als pisteskiër/ beginnend off pisteskiër wat meer kennis op te doen:
https://wepowder.com/nl/academy

En wil je echt het terrein in, dan komt daar ook oefenen in de praktijk bij. Net als skiën of boarden leer je niet alles uit een boekje.

Dank voor de interessante reacties! Als ik het dus goed begrijp heb je aan recco niet zoveel en heeft het niet zoveel nut om zo een extra reflector (https://recco.com/attachable-recco-reflector/) te kopen. Of zijn de meningen daarover verdeeld?

Dank @hessel voor de wepowder tip. Ben net met de eerste (gratis) module begonnen. Vooral ook interessant!

Qua recco, het is beter dan niets, maar je moet er ook geen wonderen van verwachten. Zit het in je kleding, dan prima. Maar ben je pisteskiër dan voegt een extra reflector kopen nauwelijks iets toe. Ben je offpiste skiër dan eigenlijk ook niet. Je hebt dan immers al je pieper.

Een piste moet alleen open gesteld worden als dit veilig kan. Punt.

En dan kan het dus zijn dat sommige toffe pistes, of misschien wel een heel stuk van een gebied, een dag gesloten blijven terwijl de condities er op het oog super uitzien. Dat moet je accepteren. De piste dienst moet geen druk voelen om die piste toch maar open te gooien.

Piste skiers moeten zonder lawine kennis veilig kunnen recreëren en gelukkig kan dat over het algemeen ook.

Een Recco reflector in je uitrusting is een goed idee voor het geval dat het toch mis gaat. Het is waar dat de overlevingskansen van een volledig bedolven slachtoffer in de eerste 45 minuten hard teruglopen maar om nou te beweren dat Recco helemaal geen nut heeft gaat mij te ver. Daarbij, hoe sneller een slachtoffer geborgen kan worden hoe minder risico de professionele hulpverleners lopen.

Zie ook: https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2021.05.030…

Recco kan zeker geen kwaad, maar het is een tool om gevonden te worden, en niet om zelf te zoeken. Dus in een groepje waar je vriend(in) begraven ligt, kan je alleen maar toekijken en hopen dat je hem/haar evt. hoort roepen of een lichaamsdeel/kledingstuk kan herkennen in de lawinekegel.

Tenzij het ondertussen veranderd is (kans bestaat zeker, ik spreek over enkele jaren terug dat ik het toen las), maar niet alle skigebieden / hulpdiensten hebben Recco zoekapparaten.

Vanaf 15’ onder de sneeuw nemen overlevingskansen al af dus zodra er een lawine is telt elke seconde en is het volle bak en 200% sprinten geblazen.

Het is o zo hard genieten.

Piste skiërs hebben normaal gesproken geen pieper, schep en sonde bij zich. Dus de kans dat je daar mensen treft die het hebben en kunnen gebruiken is klein en de kans dat de piste skiër die er onder ligt er een heeft is nog kleiner.

Recco zorgt er idd voor dat de spulletjes netjes bij de nabestaanden kan worden bezorgd.

Wat wel een feit is en dat lees ik ook hierboven, dat de piste in principe een veilige plek is om te sporten. Dat is auto rijden ook en toch gaat er af en toe wat mis. Maar dat gezegd hebbende: de pistedienst is verantwoordelijk voor die veiligheid. Dat is ook een aansprakelijksheidskwestie.

Er is 1 ding dat je nog kan doen als je bang bent dat je dit overkomt. Er zijn lawinelinten te koop. Dat is een lang lint dat je op kunt rollen. Die maak je zodanig aan schoen en ski vast dat als je ski uitgaat dit lint onder je broekspijp uitkomt en afgerold wordt. Vaak zijn die linten 2 a 3 meter lang en van een fluorescerende kleur voorzien. De kans dat een deel van het lint boven de sneeuw uitsteekt na een lawineongeval is groot. Daarmee weten omstanders dat daar iets ligt zonder dat ze een pieper hebben.

Maar, wie gaat alle dagen dit vastmaken terwijl de beleving is dat dit nooit voorkomt? Maar wel een tip voor als je je zorgen maakt en je wil iets doen.

@Ee1coo, na 15 minuten gaat de overlevingskans extreem snel naar beneden. Na 45 minuten iemand nog levend bevrijden is de uitzondering op de regel.

@SPAM, werkt dat werkelijk zo’n lint? Gaat bij het bedolven worden onder een lawine de ski daadwerkelijk uit en komt die dan boven drijven? En breekt dat lint dan niet gewoon onder de kracht van een lawine? Heb echt geen idee, dus oprechte vragen.

@SPAM, werkt dat werkelijk zo’n lint? Gaat bij het bedolven worden onder een lawine de ski daadwerkelijk uit en komt die dan boven drijven? En breekt dat lint dan niet gewoon onder de kracht van een lawine? Heb echt geen idee, dus oprechte vragen.

Patrick1980 op 28 dec 2022 17:45

Dat lint rolt zich uit en omdat je er 2 hebt is er een serieuze kans dat 1 of beide zichtbaar zal zijn. Deze linten zijn eigenlijk bedoelt om je ski’s terug te vinden maar dat kan dus ook voor je eigen lijf.

Reken maar dat de krachten van een lawine sterk genoeg zijn om je ski’s uit te laten gaan.
Het lint zal de lawine wel overleven. Overigens is er ook zoiets als de lawinebal. Een bal aan een lint. De bal heeft nog meer drijvend vermogen.

@SPAM, werkt dat werkelijk zo’n lint? Gaat bij het bedolven worden onder een lawine de ski daadwerkelijk uit en komt die dan boven drijven? En breekt dat lint dan niet gewoon onder de kracht van een lawine? Heb echt geen idee, dus oprechte vragen.

Patrick1980 op 28 dec 2022 17:45

En dan iedere keer vastmaken aan je ski als je die aantrekt en weer los bij de koffie. Jaja, niet voor niets dat je ze nooit (meer) ziet.

Edwin van Riel

@Ee1co, na 15 minuten gaat de overlevingskans extreem snel naar beneden. Na 45 minuten iemand nog levend bevrijden is de uitzondering op de regel.

@Otto-V, ongeveer 18% noem ik zelf geen uitzondering op de regel. Als ik die kans had om de loterij te winnen dan zou ik zeker een lot kopen. Omdat de overlevingskans bij een kameraden redding nog groter is koop ik zelf, als freerider / tourskier, dat lot daarom ook. Daarnaast heb ik meerdere lawinecursussen gevolgd om zo goed mogelijk te kunnen inschatten wat de risico’s zijn en hoe je ze moet vermijden. Als laatste heb zelfs nog een airbag aangeschaft om mijn straat loten compleet te maken.

De vraag van TS is wat piste skiers kunnen doen om zich voor te bereiden op een lawine ongeval. Dan denk ik dat het dragen van een Recco reflector een proportionele maatregel is ten aanzien van het risico dat je loopt. Een lawinecursus, het aanschaffen van een 3-eenheid, airbag en avalung zouden ook erg goede maatregelen zijn maar die vind ik zelf nogal disproportioneel ten aanzien van het risico dat je op de piste loopt. Ik draag ze zelf ook niet op piste.

*bericht bewerkt door Ee1co op 28 dec 2022 19:55

Ik ging even uit van een slachtoffer die volledig bedolven is. Na een kwartiertje, of beter gezegd, na 18 minuten, blijkt de overlevingskans nihil. Als je het 45 minuten wilt volhouden zal je iets van ademruimte of een luchtgat moeten hebben. (bron Wepowder academy)

Ben het overigens wel helemaal met je eens dat het aanschaffen van een 3-eenheid disproportioneel is voor de piste skiër. De kans dat je bijvoorbeeld onderweg naar wintersport verongelijkt, ligt een stuk hoger dan de kans om op de piste een lawine over je heen te krijgen.

Eerste vraag van ts was eigenlijk wat je kunt doen/voorbereiden. Dan gaat basic kennis (niveau l1 theorie, vanuit welke bron dan ook) boven alle technische gadgets.

Edwin van Riel

Eerste vraag van ts was eigenlijk wat je kunt doen/voorbereiden. Dan gaat basic kennis (niveau l1 theorie, vanuit welke bron dan ook) boven alle technische gadgets.

evr66 op 28 dec 2022 20:46

Dit inderdaad

Eerste vraag van ts was eigenlijk wat je kunt doen/voorbereiden. Dan gaat basic kennis (niveau l1 theorie, vanuit welke bron dan ook) boven alle technische gadgets.

evr66 op 28 dec 2022 20:46

De eerste vraag van TS ging specifiek over skiërs die enkel op de piste skiën en daar verrast worden door een lawine.

Basiskennis lawinekunde zijn er in eerste instantie op gericht om niet verrast te worden door een lawine door de juiste inschatting te maken van het terrein, heersende omstandigheden en je eigen kunde. Voor elke geopende piste werd deze afweging gemaakt door een team van mensen met een veelvoud van die ervaring en kunde, op basis van meer en recentere informatie, met als doel een rest-risico dat quasi nul is.

Ik kan me niet voorstellen hoe basiskennis lawinekunde in de recente gevallen van “lawine-over-de-open-piste” het verschil gemaakt zou kunnen hebben voor de mensen die bedolven werden.

Wat wél werkt zijn net technische gadgets (pieper en/of Recco) voor mensen die bedolven zijn, en reddingsmateriaal/kennis bij de getuigen die niet bedolven zijn en direct kunnen beginnen zoeken.

Je kan oeverloos discussiëren over het nut van Recco vanwege het feit dat je een specifiek apparaat nodig hebt dat enkel reddingsteams hebben die zelden op tijd zijn bij een lawine buiten de piste. Maar je kan wel argumenteren dat bij een lawine op de piste lokale reddingsteams/pistiers/skileraars véél sneller kunnen ter plaatse zijn, en veel skigebieden Recco-apparaten beschikbaar hebben (die overigens niet veel groter zijn dan een sigarendoos tegenwoordig).

Om te antwoorden op de vraag van de TS: de kans is héél erg klein dat je op een (geopende) piste door een lawine bedolven wordt, wat meteen ook de reden is waarom het nieuws is als het eens gebeurt. In het uiterst zeldzame geval dat je toch een lawine tegenkomt die over de piste gaat, zijn er paar dingen die jij kan doen:

Je kan enerzijds het redders makkelijker maken om je te vinden als je bedolven zou worden (en dus de kans te verhogen dat je op tijd wordt uitgegraven). Een Recco-plaatje in je kleding is goedkoop (of gratis), en verhoogt je kans tegenover helemaal niets. Een actieve lawinepieper dragen (duurder) doet daar nog een stevige schep bovenop. Lawine-linten en ballonnen zijn niet van deze tijd, en riskeren zelfs redding te vertragen als mensen op een verkeerde plek beginnen graven omdat het lint aan een ski hangt (en niet aan een skiër). Er is een reden waarom iedereen buiten de piste lawinepiepers gebruikt 😉.

Anderzijds kan je altijd proberen om niet bedolven te worden als je in een situatie zit waar je de lawine ziet aankomen en je tijd hebt om te reageren door zo veel mogelijk te skiën in een richting naar waar de lawine niet gaat 😛 (naar de zijkanten of naar boven). Voor een lawine blijven in de hoop sneller te zijn is doorgaans een vrij hopeloze zaak. Basiskennis lawinekunde zou hierbij kunnen helpen bij inschatten welke plekken safe spots zijn, maar er is volgens mij een heel verschil tussen bovenaan de helling bekijken waar safe spots liggen en je afdaling plannen, en op de piste beginnen zoeken naar een safe spot als er een lawine aan komt gedenderd.

Last but not least: als je de kennis en het materiaal hebt om buiten de piste te skiën, heb je ook de kennis en materiaal om mensen te helpen die op de piste pech hebben door een lawine verrast te worden. Bovendien is de kans groot dat je je een pak minder onzeker gaat voelen over lawines als je beter begrijpt waar ze vandaan komen, hoe ze zich gedragen, en hoe klein de kans is dat je er eentje tegenkomt op de piste.

*bericht bewerkt door Morzel op 29 dec 2022 12:08

Hoe zit dat eigenlijk met geopende skiroutes? Is dat off-piste? Zo ja, zou je daar pieper, sonde en schep nodig hebben of mag je het zien als geopende piste die dus veilig (genoeg) is om met piste uitrusting te nemen?

Een geopende ski route is gecontroleerd. Daarmee mag je er in principe vanuit gaan dat het veilig is en heb je geen pieper, sonde en schep nodig.

Hoe zit dat eigenlijk met geopende skiroutes? Is dat off-piste? Zo ja, zou je daar pieper, sonde en schep nodig hebben of mag je het zien als geopende piste die dus veilig (genoeg) is om met piste uitrusting te nemen?

Mathijs6 op 29 dec 2022 12:15

In principe wordt dat beschouwd als “beveiligd gebied”, wat wil zeggen dat als ze open zijn, ze lawine-veilig zijn verklaard (en voldoende veilig voor andere risico’s). Persoonlijk vind ik het een grijze zone, zeker voor skiroutes die zijn afgebakend met palen in het midden van de route, omdat het niet altijd even duidelijk is waar de “veilige zone” ophoudt.

Het Franse systeem (piste sécurisée, non-damée) is doorgaans duidelijker: daar zijn vaak ook de zijkanten van de route afgebakend (net zoals bij een piste) zodat het veel duidelijker is waar de veilige zone is.

*bericht bewerkt door Morzel op 29 dec 2022 12:23

Eerste vraag van ts was eigenlijk wat je kunt doen/voorbereiden. Dan gaat basic kennis (niveau l1 theorie, vanuit welke bron dan ook) boven alle technische gadgets.

evr66 op 28 dec 2022 20:46 Basiskennis lawinekunde zijn er in eerste instantie op gericht om _niet_ verrast te worden door een lawine door de juiste inschatting te maken van het terrein, heersende omstandigheden en je eigen kunde. Voor elke geopende piste werd deze afweging gemaakt door een team van mensen met een veelvoud van die ervaring en kunde, op basis van meer en recentere informatie, met als doel een rest-risico dat quasi nul is.
Morzel op 29 dec 2022 12:06

In principe eens. Kans is heel klein. In de praktijk echter wat anders meegemaakt en ben nog steeds van mening dat in de situatie waar ik in zat wat verkeerde keuze zijn gemaakt. Dat professionele team zag er op een gegeven moment ook erg zenuwachtig uit. Uiteindelijk niemand bedolven en geen ongelukken, maar scheelde erg weinig.
In een soortgelijke situatie zal ik ervoor kiezen het nog eerder gezien te hebben voor die dag.
Bepaalde omstandigheden ga ik dan maar voor de nog meer voorzichtige keuze dan het professionele team.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 29 dec 2022 12:47

@Tiny-M: quasi nul is nog steeds niet nul 😉. Dat wordt er bij de cursus lawinekunde ook ingehamerd: nul risico bestaat niet.

Dat wil zeggen dat het af en toe toch nog fout gaat, en ik kan me inbeelden dat als je in zo’n situatie verzeilt geraakt je de vraag gaat stellen wat je anders had kunnen doen (met de inzichten die je hebt door de situatie achteraf te bekijken). Dan kan je alleen maar gelukkig zijn dat het zelden gebeurt, en dat het goed afgelopen is.

Dan maakt me wel benieuwd naar de omstandigheden: ging het hier over een piste die geopend was, maar niet geopend had mogen zijn; of over een groep buiten de piste die een lawine hebben getriggerd die uiteindelijk over een piste is gegaan?

Hoe zit dat eigenlijk met geopende skiroutes? Is dat off-piste? Zo ja, zou je daar pieper, sonde en schep nodig hebben of mag je het zien als geopende piste die dus veilig (genoeg) is om met piste uitrusting te nemen?

Mathijs6 op 29 dec 2022 12:15

In principe wordt dat beschouwd als “beveiligd gebied”, wat wil zeggen dat als ze open zijn, ze lawine-veilig zijn verklaard (en voldoende veilig voor andere risico’s). Persoonlijk vind ik het een grijze zone, zeker voor skiroutes die zijn afgebakend met palen in het midden van de route, omdat het niet altijd even duidelijk is waar de “veilige zone” ophoudt.

Eigenlijk geen twijfel over mogelijk. Naslag uit de wePowder Safety Academy:
"Een skiroute is een afdaling die gemarkeerd is, deels gecontroleerd wordt door de pistedienst, maar niet geprepareerd wordt. Een skiroute wordt gemarkeerd door borden/palen die in het midden van de route staan. Tot 25 meter links en rechts van een dergelijk bord bevind je je op de skiroute. Verder daarbuiten ben je off-piste. Is een skiroute geopend dan kun je er vanuit gaan dat deze veilig is, mits je binnen de 25 meter marge blijft. "

Plaats een reactie