Welke edge angle Völkl Deacon (87,6 vanaf fabriek)

Goedemorgen!
Ik heb sinds dit jaar een paar Völkl Deacon ski’s, erg blij mee. Na een weekje kunstsneeuw (en af en toe wat steentjes) kunnen ze al wel weer wat onderhoud gebruiken, dit wil ik graag zelf gaan doen. Op de site van Völkl lees ik het volgende:

All ski edges (incl. Junior Pro and new Master models from the 2021/22 season), except for the FIS Race and Adult Pro models, are manufactured and sharpened with the following standard angles: 1,4° base bevel, 87,6° sidewall.

Dit betekent dus dat ik moet gaan kiezen tussen een 87 of een 88 graden hoek voor het slijpen. Ik heb tot nu toe een variabele hoek gebruikt, maar ben daar niet super enthousiast over dus wil een vaste bestellen. Welke zouden jullie aanraden, 87 of 88?

Voor algemeen gebruik zou ik gewoon naar 88 gaan.

Edwin van Riel

Voor algemeen gebruik zou ik gewoon naar 88 gaan.

evr66 op 29 dec 2022 09:38

Daar doe ik ze ook altijd gewoon op, al had ik ze vorig jaar afgegeven en hadden ze zonder te vragen ze op 89 geslepen. Poeh dat was even wennen zeg en heb ze 2 dagen later gelijk op 88 laten slijpen.

Even een vraag; mocht het nou een week super ijzig zijn, slijpen jullie ze dan op 87 i.p.v. 88 voor nog extra grip? Of heeft dat geen nut omdat 87 ook sneller bot wordt?

Ik heb 2 jaar terug dezelfde vraag gehad (Völkl Deacon 74) en ben toen naar 87 gegaan. Heb de ski’s nooit 88 geskied dus kan het verschil moeilijk benoemen. Voor mij skiet het heerlijk.

Voor algemeen gebruik zou ik gewoon naar 88 gaan.

evr66 op 29 dec 2022 09:38

Daar doe ik ze ook altijd gewoon op, al had ik ze vorig jaar afgegeven en hadden ze zonder te vragen ze op 89 geslepen. Poeh dat was even wennen zeg en heb ze 2 dagen later gelijk op 88 laten slijpen.

Even een vraag; mocht het nou een week super ijzig zijn, slijpen jullie ze dan op 87 i.p.v. 88 voor nog extra grip? Of heeft dat geen nut omdat 87 ook sneller bot wordt?

Amelm op 29 dec 2022 09:45

Offtopic:
Deze week ben ik op wintersport in het Montafon gebied. Vanwege de niet al te beste sneeuwcondities mijn skis scherp, 86°, en hangend laten slijpen. Skis van mijn vader 88° laten slijpen. Een wereld van verschil op de harde kunstsneeuw pistes.

Ik probeer de pisteskwaliteit vooraf te bepalen en laat mijn skis hier op waxen en slijpen. Bij koud weer andere wax als met warm weer.

Ontopic:
Bepaal voor jezelf welk karakter je van de ski wilt, happerig en veel grip op ijs iets scherper. Ski je veel geslipt en minder ijzige situaties dan wat minder scherp. Mijn voorkeu

Ik ski alles met 88 graden, wat mij betreft de beste keuze tussen bruikbaarheid en duurzaamheid van het materiaal. Wisselen tussen hoeken doe ik niet, kost m.i. teveel materiaal voor wat het oplevert aan eventuele grip.

Mijn slijpset kan ook halve graden aan. Toevallig gisteren voor het eerst zelf mijn Völkl RTM’s geslepen die ik een klein jaar geleden nieuw had gekocht. Eerst geprobeerd op 87,5° maar daar zou de hoek in werkelijkheid minder scherp mee worden, dus voor 87,0° gegaan.

Ik probeer de pisteskwaliteit vooraf te bepalen en laat mijn skis hier op waxen en slijpen. Bij koud weer andere wax als met warm weer.

RoyD op 29 dec 2022 12:11

Elke keer je een andere hoek inslijpt ben je een pak materiaal kwijt. Als je dat elke skivakantie doet, ga je snel toe zijn aan nieuwe ski’s 😛. Geen probleem als je je dat kan (en wil) veroorloven, maar toch een kanttekening waard.

Verder maakt het voor de overgrote meerderheid van skiërs weinig uit of de hoek 87, 88 of 89 graden is, zolang je die kanten maar goed onderhoudt. Hoe kleiner de effectieve hoek, hoe sneller hij slijt, hoe meer onderhoud er nodig is. En als het erop aankomt is een scherpe kant van 89 graden nog steeds beter dan een botte kant van 87 graden 😉.

Voor de TS: de effectieve hoek van je kanten is nu 87.6 + 1.4 = 89 graden (vanwege de vrij grote base edge angle), dus persoonlijk zou ik eerder naar de 87 graden side angle (dus 88.4 graden effectief) gaan. Dat is iets scherper, maar niet meteen zo scherp dat de kanten eraf gesleten zijn door er boos naar te kijken. Tenzij je natuurlijk van plan bent om ook de base edge angle aan te passen.

Plaats een reactie