Actuele sneeuwsituatie Porte du soleil

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Over enkele weken ga ik met vrienden naar Chatel. Ben zeer benieuwd naar de actuele situatie en de ervaringen daar. Zorgt de kapotte lift voor veel problemen? Is er nauwelijks sneeuw of kan er nog wel fatsoenlijk geskied worden?

Ik zit niet in Chatel maar Les Gets, dus kan je niks vertellen over de situatie in Chatel maar wel Les Gets, Morzine en Avoroaz: in alle deelgebieden zijn met moeite een paar pistes bij elkaar geschraapt, waaronder sowieso alle beginners en kinder pistes en wat blauwe dalafdalingen, maar na 12 uur was het niet meer te doen. Verbindingen tussen deelgebieden zijn allemaal gesloten. Liftpassen zijn enkel per dag/gebied te koop. Iedereen wijkt uit naar hoger gelegen gebiedennzoals Avoriaz waar het nog wel goed is. Door drukte daar is het vanaf 12 uur niet meer bereikbaar. Kortom: niet ideaal. Vanaf vrijdag nieuwe sneeuw verwacht.

We zitten er nu voor een week. Vandaag eerste dag geskied dus nog lang niet alles gezien.

Super Chatel gedeelte is bijna allemaal dicht, we zijn er ook niet heen geweest eigenlijk. Kapotte lift maakt dus niks uit, want je skiet toch niet tussen Super Chatel en Linga. Linga en Pré-la-Joux gedeelte zijn alle blauwe pistes wel open en sommige rode. Eigenlijk zijn de pistes daar nog best goed, ook omdat het iets minder druk is dan in de Avoriaz hoek.

Verder, wat betreft de sneeuwkwaliteit, tja… Sommige hogere pistes of pistes in de schaduw of noordzijde kan je best lekker op skiën. Maar de lekkere stukjes zijn echt op 1 hand te tellen. Er is geen piste zonder bruine stukjes.

En wat @Phineas zegt, verbindingen zijn megadruk en na 12u zijn alle pistes omgetoverd in slappe sneeuw met bulten.

Maar je weet wat ze zeggen over shitsneeuw: er bestaan geen slechte pistes, alleen slechte skiers.

*bericht bewerkt door Bierdopje op 01 jan 2023 20:46

Vanaf volgend weekend verblijf ik ook in PDS (Avoriaz). Van tevoren gedacht dat PDS begin januari wel zou moeten kunnen al, maar begin nu toch wel een beetje treurig te worden. Hopen op een mooie sneeuw verrassing volgend weekend. Ik ga dit topic maar even volgen ☹️🤞🙏

Het was vandaag al een stuk beter omdat het beetje bewolkt en ietsje koeler was, alhoewel ook een stuk drukker omdat alle klasjes ook begonnen waren.

We zijn vandaag wel opnieuw tot de conclusie gekomen dat de hoek van Pré-la-Joux en Linga eigenlijk wel het meest relaxed skiën is. Pistes liggen niet zo in de volle zon en het is niet zo idioot druk als in Avoriaz. Boven Avoriaz zijn de pistes nog wel het best maar iedereen uit het hele gebied is daar nu. Het is echt slalommen op de mierenhoop.

Het Zwitserse gedeelte is echt heel treurig. Alles is groen. Er zijn misschien 3 of 4 pistes open.

We kopen nu gewoon per dag een skipas en we zien wel hoe lang we gaan en of we voor skipas voor Chatel gaan of heel PdS. Eigenlijk is het het niet waard om heel PdS skipas te kopen op het moment.

Al met al is het niet ideaal, maar skiën is nog steeds leuk. Vandaag hebben we ook gewoon van 9 tot 5 geskied.

Maar er is echt een serieuze dump nodig voor het gebied weer normaal open kan. Een halve meter minimaal is toch wel vereist.

Zicht op Chatel vanuit Linga:

null

In Avoriaz vanmorgen wat verse sneeuw, maar iedereen uit de deelgebieden trekt nu daarheen, inclusief alle skischolen+klasjes. Pistes zijn daar in de ochtend zeer goed, maar door de achterlijke drukte voor de lunch al helemaal kapot geskied. 0 zwarte pistes open maar verder wel bijna alles. In Morzine en Les Gets zijn momenteel alleen de dalafdaling en het kinderland open. Momenteel regent het daar ook weer dus het wordt er niet beter op.
Als je volgende week hebt gepland deze kant op te komen en er wordt geen nieuwe sneeuw verwacht zou ik serieus overwegen ergens anders heen te gaan. Het is dat de kinderen zich hier prima vermaken waardoor we nog een leuke vakantie hebben, maar ik ga dit zelf in de toekomst niet nog een keer doen als de omstandigheden zo zijn.

*bericht bewerkt door Phineas op 03 jan 2023 15:54

@phineas, volende week is het als het goed is een heel stuk rustiger! Wij zitten zelf komende week in Chatel, bij de Linga-lift.
Zou je ons ook als het veel rustiger is alsnog aan te raden om (duur) om te boeken?

Ik kan niet over Chatel oordelen want daar kom ik niet dus hoe de omstandigheden daar zijn nu geen idee. Vanuit Avoriaz kunnen ze de Lindarets verbinding richting Chatel in de middag in elk geval niet meer garanderen, en momenteel zijn ze met man en macht letterlijk alle overbodige plukjes sneeuw van gesloten pistes aan het verplaatsen naar de enige verbinsingspiste richting Super Morzine om die nog open te houden. Maar zonder verse sneeuw gaan ze die strijd binnen een paar dagen ook moeten opgeven voor zover ik dat kan beoordelen met wat ik zie.
En als alle skiers uit de deelgebieden in 1 gebied gaan skien hoeft het overal niet heel druk te zijn om daar wel boven de beschikbare capaciteit uit te komen. Ik heb het nog nooit zo druk gezien in een skigebied als vandaag in Avoriaz in de ochtend. Zeker omdat ook alle skischolen daarnaartoe uitwijken en dus sochtends de toegangsgondels naar het gebied een kwartier lang volledig bezet houden.
Het is gewoon hopen op snel heel veel verse sneeuw.

En om nog even aan te geven hoe treurig het is in de andere dorpen: in Morzine zijn alle pistes dicht, in Les Gets is nog 1 blauwe piste open, en in het Mont Chery deelgebied hebben ze in plaats van skipistes de MTB routes maar weer geopend, waardoor je in het dorp nu meer fietsen dan skis ziet…

Hoop echt dat de sneeuwgrens van de aankomende dump laag genoeg is. Het is echt hard nodig.

Dank je wel @phineas! We gokken het er met het huidige weerbericht maar op, nemen wat extra bordspellen mee voor als het in de middag rottig is :)

Update: vandaag eerste skidag, was mede door de lage verwachtingen enorm genieten!

Dag begin met regen in het dorp, dit veranderde halverwege de cabinelift zowaar in sneeuw! Verse sneeuw! Wie had dat gedacht een week geleden.

Het aantal pistes is behelpen, maar het is goed te doen nu het zo rustig is ivm einde vakanties. Het wordt komende dagen alleen maar beter.

Voorzichtig goed nieuws. Laat de rest van de sneeuw naar vallen!

Update: vandaag eerste skidag, was mede door de lage verwachtingen enorm genieten!

Dag begin met regen in het dorp, dit veranderde halverwege de cabinelift zowaar in sneeuw! Verse sneeuw! Wie had dat gedacht een week geleden.

Het aantal pistes is behelpen, maar het is goed te doen nu het zo rustig is ivm einde vakanties. Het wordt komende dagen alleen maar beter.

Basvl op 08 jan 2023 18:09

Gelukkig! Reed er vanmorgen langs en vond het er tot op flinke hoogte nog groen uitzien.

Edwin van Riel

Vandaag eerste skidag vanuit Avoriaz. Viel 100% mee. Vanaf vannacht 5u is het beginnen te sneeuwen en dat is nagenoeg heel de nacht doorgegaan (op lagere pistes wel een beetje smeltende sneeuw). Hier en daar liggen nog harde bulten verborgen onder het verse sneeuwdekje en af en toe was het zicht wat minder door laaghangende bewolking. Maar met een beetje goede pistekeuze hebben we een hele dag heerlijk kunnen skiën in de verse poeder. Viel ons wel op dat er quasi niks geprepareerd wordt, dus strakke pistes moet je niet op rekenen (sowieso lastig met sneeuwval natuurlijk). Aantal open pistes viel ook reuze mee; rondom Avoriaz is er in alle hoeken wel wat open en ook richting Chatel al best wel een mooi aanbod. Hopelijk komt er later in de week ook bij Morzine / Les Gets nog wat aan open pistes bij. Laat het maar lekker verder sneeuwen vannacht ❄️❄️❄️

Na nog een nachtje sneeuwval lagen de pistes er vandaag heerlijk bij. In de ochtend zelfs wat poeder sporen kunnen trekken op de piste bij de Cuboré lift. Verder waren de meeste pistes vandaag prima geprepareerd. Qua piste aanbod is er echter nog weinig tot niks bijgekomen. Mur Suisse en Mossettes was allemaal nog dicht, dus tot in Zwitserland zijn we vanuit Avoriaz niet geraakt (weet niet of daar verder iets open is). Piste richting Chatel (vanuit Avoriaz) lagen er heerlijk bij (hier en daar een opgevroren stukje). Aan die kant was het ook relatief rustig. In Avoriaz was het behoorlijk druk.

Na nog een nachtje sneeuwval lagen de pistes er vandaag heerlijk bij. In de ochtend zelfs wat poeder sporen kunnen trekken op de piste bij de Cuboré lift. Verder waren de meeste pistes vandaag prima geprepareerd. Qua piste aanbod is er echter nog weinig tot niks bijgekomen. Mur Suisse en Mossettes was allemaal nog dicht, dus tot in Zwitserland zijn we vanuit Avoriaz niet geraakt (weet niet of daar verder iets open is). Piste richting Chatel (vanuit Avoriaz) lagen er heerlijk bij (hier en daar een opgevroren stukje). Aan die kant was het ook relatief rustig. In Avoriaz was het behoorlijk druk.

Patrick1980 op 09 jan 2023 19:07

Is de lift bij de Mur ook dicht? Anders kun je die nog maar beneden pakken.
Er was wel wat open bij les Crosets zag ik, maar niet erg veel. Ik duim dat dat snel beter wordt, want onze uitvalsbasis is Champéry. Zolang het maar net koud genoeg blijft, moet dat nog goedkomen. Nog anderhalve week voordat we gaan.
In het ergste geval kunnen we nog met de auto naar Châtel als er geen verbinding open is. Ik kijk morgen even op de live kaarten of het al beter is geworden qua geopende pistes.

Ik hen momenteel in Chatel en het heeft gisteren en vandaag lekker gesneeuwd. De pistes fie open zijn, zijn kwalitatief goed. Lekkere poeder/kraaksneeuw. Helaas is er een beperkt aantal pistes open omdat er op de lager gelegen pistes nog onvoldoende sneeuw ligt. Voor deze week wordt nog meer sneeuw (val) verwacht. Hopelijk leidt dat tot opening van meer pistes. Maar we klagen niet want we kunnen lekker skiën en het verschil met afgelopen zaterdag is aanzienlijk.

null

*bericht bewerkt door Annemarie_ op 09 jan 2023 22:53

De Chavanette lift was vandaag en gisteren wel gewoon open (ik verwacht dat dat ook zo blijft). Maar de Mur Suisse zelf hing een groot net voor met een “gesloten” bord. Dus dat hebben we maar gerespecteerd. Gisteren heb ik wel de Mossetes lift zien draaien waarmee je in theorie naar Les Crosets zou moeten kunnen komen. Vanochtend was die echter weer dicht; en vanmiddag was het weer te slecht (sneeuw en wind) om nog eens te gaan kijken. Ik zal morgen nog eens op inspectie gaan. Van die live kaarten heb ik het idee dat ze globaal kloppen maar niet in alle details.

Is de lift bij de Mur ook dicht? Anders kun je die nog maar beneden pakken.
Er was wel wat open bij les Crosets zag ik, maar niet erg veel. Ik duim dat dat snel beter wordt, want onze uitvalsbasis is Champéry. Zolang het maar net koud genoeg blijft, moet dat nog goedkomen. Nog anderhalve week voordat we gaan.
In het ergste geval kunnen we nog met de auto naar Châtel als er geen verbinding open is. Ik kijk morgen even op de live kaarten of het al beter is geworden qua geopende pistes.

Tiny-M op 09 jan 2023 22:19

Les Crosets is open….maar het is wel kiele kiele . Maar vandaag wel weer lekker verse sneeuw gevallen dus ook Crosets zal wel een stukje verbeterd zijn.

*bericht bewerkt door Annemarie_ op 09 jan 2023 22:57

@Annemarie, hoe ben jij in Crosets geraakt (via welke lift)?

Zie net op de webcams dat ze bij Crosets de sneeuwkanonnen ook vol aan hebben staan. Zou mooi zijn als ze daar meer kunnen openen. Op de kaart zie ik nu nog de link dicht met Avoriaz. Zowel Chavanette als Mossets. Hopelijk later wel open.

@Annemarie, hoe ben jij in Crosets geraakt (via welke lift)?

Patrick1980 op 09 jan 2023 22:59

Via de Léchère en daarna de Cases. Vandaag nemen we de Mosettes (vandaag practige dag).

Mosettes was vanochtend nog een tijdje dicht. Veel lawines horen afschieten in die omgeving, dus daar zal het wel verband mee hebben gehouden. Via Cases wel in Crosets beland en de sneeuwkanonnen stonden inderdaad flink te blazen. Nog een dun sneeuwdek maar wel prima kwaliteit en al een behoorlijk aantal open pistes. Las zonet ook dat er vanaf morgen in Les Gets 6 pistes open gaan, dus het gaat de goede kant op in PDS!

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 10 jan 2023 17:55

Nog nieuws uit Morzine?

Nog nieuws uit Morzine?

Snoazie op 12 jan 2023 08:04

Wst wij hebben kunnen ontdekken komend vanuit Avoriaz 1 piste en 1 lift open. Beetje treurige bedoening daar. Maar er is nog meer sneeuw in aantocht dus wellicht verandert de situatie komende week.

Kan iemand een update geven over de Gabelou lift in Chatel? Is de lift weer open?

Kan iemand een update geven over de Gabelou lift in Chatel? Is de lift weer open?

Laupie op 15 jan 2023 22:34

De lift is nog niet gerepareerd en blijft naar verwachting deze winter buiten werking.
De reparatie zsl in het voorjaar/zomer plaatsvinden. De winter is niet de juiste periode (weersomstandigheden/situatie van de bodem) om de boel te repareren……

Had van een local begrepen dat er aan wordt gedacht om de lift deze winter met de helft van de stoeltjes te belasten, dan zou het zonder de betreffende weggeslagen paal kunnen. Weet niet in hoeverre dit waar is.

Had van een local begrepen dat er aan wordt gedacht om de lift deze winter met de helft van de stoeltjes te belasten, dan zou het zonder de betreffende weggeslagen paal kunnen. Weet niet in hoeverre dit waar is.

Patrick1980 op 16 jan 2023 00:55

Zou ik zelf toch niet aandurven om er nog in te gaan zitten. Ik begreep dit van een skileraar maar goed, hij praatte uiteraard ook alleen vanuit een aanname. We gaan het beleven. In de voorjaarsvakantie ben ik er weer🤪

Plaats een reactie