Goede balans tijdens het skiën

Binnenkort gaan we de sneeuw opzoeken. Ik ben naar een indoor-piste geweest om mijn nieuwe skibotten te testen maar ondervond zelf dat als de piste oneffen is, ik gemakkelijker uit balans geraak. En zeker als ik op hoge snelheid naar beneden ga, maar dat kan ook tijdens een bocht zijn.

Ligt dit dan eerder aan de houding die ik aanhoud op de latten (te veel of te weinig naar voor gebogen), of eerder omdat ik de stokken nog niet goed gebruik of toch eerder aan de skibotten waar ik onvoldoende controle in heb? Bij mijn skibot past mijn linkervoet goed, maar mijn rechtervoet iets minder omdat die iets minder lang is.

Iemand die bruikbare tips heeft?

Les nemen!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Les nemen!

Shane op 04 jan 2023 19:54

Dat spreekt voor zich, maar enkele handige tips die ik al kan toepassen zou wel leuk zijn in afwachting van die lessen ;)

Skiën doe je (zwart wit gezegd) op 1 been, je dalski.😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

First things first, dus eerst balans en techniek, dan de snelheid pas omhoog ;)

Edwin van Riel

Wellicht teveel spanning op je knieen? Dan word je gelanceerd op hopen. Door je benen als het ware wat in te trekken op hopen kunnen je knieen de oneffenheden absorberen, te beginnen op langzaam tempo. Probeer ook goed je buikspieren aan te spannen voor meer balans.

Post fff een filmpje van jezelf tijdens het skiën, dat zorgt voor betere tips!☃️

LA NORMA😍☃️

Stokken thuis laten , de meest gemaakte fout is dat mensen de stokken verkrampt gaan vast houden en dat ze denken dat ze de sneeuw niet mogen raken.
wat hierdoor gebeurt is dat je houding te stijf word waardoor je ook minder controle gaat krijgen.
als je centrale alpine balans goed is ga dan pas stokken gebruiken
zelf ski ik het liefste ( met begeleiden van blinde en slechtziende , maar ook met ziende deelnemers) zonder stokken

Skiën doe je (zwart wit gezegd) op 1 been, je dalski.😉

Shane op 04 jan 2023 19:59

klopt wel dat ik mijn bovenlichaam te veel in de bocht leg, dus meer op de bergski. Het voelt zo heel natuurlijk aan om het zo te doen. > Wellicht teveel spanning op je knieen? Dan word je gelanceerd op hopen. Door je benen als het ware wat in te trekken op hopen kunnen je knieen de oneffenheden absorberen, te beginnen op langzaam tempo. Probeer ook goed je buikspieren aan te spannen voor meer balans.

Wellicht teveel spanning op je knieen? Dan word je gelanceerd op hopen. Door je benen als het ware wat in te trekken op hopen kunnen je knieen de oneffenheden absorberen, te beginnen op langzaam tempo. Probeer ook goed je buikspieren aan te spannen voor meer balans.

toetersenbellen op 04 jan 2023 20:43

goede tip wel!

*bericht bewerkt door yar op 04 jan 2023 22:21

Neem in nederland les op rollerbaan.
Als je ergens echt op techniek moet skieeen is t daar wel.

Neem gewoon een week les op je bestemming. Daar leer je zoveel meer van dan wat aanwijzingen die wij hier van achter ons toetsenbord kunnen geven. Daarnaast is het ook onverantwoord om zelf maar wat aan te gaan klungelen, niet alleen met het oog op je eigen veiligheid maar ook die van anderen.

Luister nou maar naar ome Shane @Yar … Die oneffenheidjes en een beetje ruimte in je schoen voel je echt niet als je op je goed op je buitenski en neutraal (gewoon normaal, niet op je tenen, niet op je hielen) staat. Dat is natuurlijk gelijk het allermoeilijkste van skiën op alle niveaus, maar dan weet je in elk geval waar je het meest op moet letten tijdens de les 😉. En wil je niet op les, dan moet je gewoon veel meters maken, dan komt het ook goed 👍

I can stick uphill ice, on my saucer...

. En wil je niet op les, dan moet je gewoon veel meters maken, dan komt het ook goed 👍

Shane op 04 jan 2023 23:38

Nou nee, dan krijg je er nog een skiër bij die absoluut geen weet heeft van de ‘verkeersregels’ op de piste. Die leer je nl. (als het goed is) ook bij je lessen. En totdat er voldoende meters gemaakt zijn is de kans groot dat regel 2 niet haalbaar is. https://www.anwb.nl/vakantie/wintersport/verkeersregels-op-d…

En wil je niet op les, dan moet je gewoon veel meters maken, dan komt het ook goed 👍

Shane op 04 jan 2023 23:38

Meters maken gaat je niet helpen je techniek te verbeteren.
Doe je mede wintersporters een lol en ga op les. (en nee dat is niet les van een goeie vriend die ook snelheid boven techniek stelt)

Post fff een filmpje van jezelf tijdens het skiën, dat zorgt voor betere tips!☃️

Piefke op 04 jan 2023 20:56

Lang geleden dat we hier filmpjes deelden, altijd leuk 😉. Dat topic sytycs of zoiets weer eens opschudden?

En in dit geval zeker nuttig om een beetje een idee te krijgen.

Edwin van Riel

@Yar komt nu niet echt op me over als een kamikaze piloot @SuzanneE en @Manja en is geen beginner , bovendien was mijn eerste opmerking ook ga op les. Maar de vraag ging over omgaan met oneffenheden en losser voelende schoenen na 1 dagje indoor en meer of veel (indoor) meters maken met aandacht voor druk houden op de dalski helpt daar echt wel bij.

Meters maken gaat je niet helpen je techniek te verbeteren.

SuzannaE op 05 jan 2023 09:04

Dan zal het er bij mij wel niet uitzien :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

En wil je niet op les, dan moet je gewoon veel meters maken, dan komt het ook goed 👍

Shane op 04 jan 2023 23:38

Meters maken gaat je niet helpen je techniek te verbeteren.

SuzannaE op 05 jan 2023 09:04

Oooooh jawel hoor. :)
Net zoals met fietsen, autorijden, schaatsen, voetballen, tennissen, koken, enz.

Bla, bla, bla.

En wil je niet op les, dan moet je gewoon veel meters maken, dan komt het ook goed 👍

Shane op 04 jan 2023 23:38

Meters maken gaat je niet helpen je techniek te verbeteren.

SuzannaE op 05 jan 2023 09:04

Oooooh jawel hoor. :)
Net zoals met fietsen, autorijden, schaatsen, voetballen, tennissen, koken, enz.

bartvwg op 05 jan 2023 10:55

O het is zeker wel meters maken.
Mijn punt is als je je basis niet compleet heb dan zal het veel lastiger zijn.
Daarom tipte ik ook de rollerbaan.

De lessen in de sneeuw gaven me over balans minder kennis als de lessen op de rollerbaan.
Ja mijn hele groep in oostenrijk kwam aan het einde van de week de rode pistes af maar echt in evenwicht op alleen de dalski en kanten vanuit de enkels heb ik op de rollerbaan geleerd. Sneeuw is wat dat betreft een heel stuk vergefelijker.

Ik vatte de post van Yar niet op als iemand met jaren ervaring. Iedereen geeft een eigen invulling aan zo’n los bericht.

@Yar komt nu niet echt op me over als een kamikaze piloot @SuzanneE en @Manja en is geen beginner , bovendien was mijn eerste opmerking ook ga op les. Maar de vraag ging over omgaan met oneffenheden en losser voelende schoenen na 1 dagje indoor en meer of veel (indoor) meters maken met aandacht voor druk houden op de dalski helpt daar echt wel bij.

Meters maken gaat je niet helpen je techniek te verbeteren.

SuzannaE op 05 jan 2023 09:04

Dan zal het er bij mij wel niet uitzien :)

Shane op 05 jan 2023 09:52

absoluut geen kamikaze, maar buiten lessen om wil ik ook nog wat extra bijleren. Ook omdat je niet voortdurend lessen neemt natuurlijk en ik zonder trainer ook info wil verzamelen.

uiteindelijk is het én lessen én meters maken. Ik heb de afgelopen jaren lessen genomen om bv bochten goed te nemen, goed te stoppen maar desondanks voel ik dat er nog steeds iets niet klopt. Voor volgende week ga ik enkele uurtjes les nemen maar daarvoor ga ik nog 1 keer indoor en wil ik wat voorsprong nemen en daar al rekening houden met mogelijke fouten die ik maak.

en door jouw opmerking van de dalski heb ik denk ik een deel van mijn basisprobleem wel gevonden ;) is info die ik me nog herinner tijdens de eerste lessen maar je krijgt zoveel info te verwerken wanneer je begint te skiën dat je niet alles onthoudt en slechts een deel echt toepast

Ik heb wel een vriend die als kamikaze gaat, verstand op 0 en naar beneden knallen. Bochten nemen lukt hem wel maar ook niet met de juiste balans. Hij heeft het voordeel wel te kunnen schaatsen, dus zal wel een betere basisbalans hebben. Dat lukt bij mij alleszins niet, als ik onvoldoende controle heb wil ik niet zomaar los naar beneden gaan :)

*bericht bewerkt door yar op 05 jan 2023 11:49

Ik vind dat mijn “basis” steeds verschuift naarmate ik meer ervaring krijg, en ook waar ik aan moet werken of op moet letten. Wat bedoel je juist met een complete basis?

Ben wel curieus naar de rollerbaan, heb best wel wat werkpuntjes en lees hier op 't forum van veel mensen dat de rollerbaan een ideaal instrument is om aan technische verfijning te werken. Alleen vind ik die rollerbaan niet echt hier in de Dolomieten, zal dus gewoon sneeuw skieen blijven ;-)

Aan Yar, geef eerst eens aan wat je ski niveau is? (aan de moderators, was er niet zo’n niveau lijst van 1 tot 10 die adhv wat details aangaf waar je ongeveer zat)?

Als je weet waar je op moet letten, en dat ook effectief in uitvoering brengt tijdens het skiën, dan gaan meters maken je zeker helpen.
Dus niet zomaar beginnen te knallen zonder aan je techniek of iets anders te denken.

Je leert de berg lezen, inschatten, je geraakt gewend aan de omgeving en bent meer op je gemak waardoor je beter kan focussen op techniek op ipv. de richting of hoe je tot aan die ene lift geraakt.

Het is o zo hard genieten.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398

deze link had ik laatst gekregen toen ik opzoek was naar omschrijvingen van ski-niveaus

https://www.wintersport.nl/forum/topic/417398

deze link had ik laatst gekregen toen ik opzoek was naar omschrijvingen van ski-niveaus

SuzannaE op 05 jan 2023 12:11

Ik zit dan ongeveer aan niveau 5 zonder carving.

Post fff een filmpje van jezelf tijdens het skiën, dat zorgt voor betere tips!☃️

Piefke op 04 jan 2023 20:56

Is het een idee om een nieuw topic aan te maken over technische tips? Ik ben wel benieuwd naar wat er van mijn techniek wordt gevonden :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ik denk ook dat ik op 4 a 5 zit.
Ik ben hier op de rollerbaan bezig (in witte trui)

w.b. les/ervaring: ik heb 1 week skiles gehad in oostenrijk en nu totaal 8 lessen op de rollerbaan.
Rollerbaan begin je echt weer bij 0. Alleen al omdat t zo anders aan voelt.
Op de piste in Zoetermeer red ik me prima en ook in Niederau aan het einde van de week kwam ik wel beneden door de slush…

Naast alle tips die al gegeven zijn: kan het zijn dat je nieuwe schoenen ook stijver zijn, waardoor je niet genoeg druk hebt en je te ver achterover staat?
Ik zou vooral na de les bij de leraar vragen welke punten je op dat moment het beste aan kan werken.

Post fff een filmpje van jezelf tijdens het skiën, dat zorgt voor betere tips!☃️

Piefke op 04 jan 2023 20:56

Is het een idee om een nieuw topic aan te maken over technische tips? Ik ben wel benieuwd naar wat er van mijn techniek wordt gevonden :P

Jools op 05 jan 2023 13:06

https://www.wintersport.nl/forum/topic/487120

Hier kun je al je video’s plaatsen@Jools☃️

*bericht bewerkt door Piefke op 05 jan 2023 13:40

LA NORMA😍☃️

We zijn sinds enkele dagen in Frankrijk en heb er 2x 2uur les op zitten. Niet dat het te vergelijken is, maar wat mij is opgevallen is, dat mijn skilatten soms na de bocht niet mooi naast elkaar blijven.

Druk op de dalski doe ik zeker. Voor de bocht kom ik recht zodat ik de bocht gemakkelijker kan nemen. Het filmpje hier was wel mijn laatste wapenfeit van de dag, had geen energie meer in de benen 🤣

Hey Yar, knap dat je een filmpje plaatst. Eerst en vooral, niet gemakkelijk hé, zo’n iets smallere iets steilere piste op 't einde van de dag, niet helemaal vlak meer is en dat met benen die moe zijn!

Het is waarschijnlijk beter om te analyseren als je eens een filmpje plaatst op een piste waar je comfortabel op bent, en wanneer je nog fris bent. Ook beter als iemand je kan filmen dan zien de experts ook je lichaam, makkelijker om te analyseren.

Ik ben zelf ook een noob dus verwacht geen expert advies. Paar dingen die ik zie:

  • Je skiet met je schouders en niet met je voeten
  • Geen effectieve stokzetting (poleplant)
  • Geen of te weinig gewichtstransfer en edge release
  • Z bochten ipv C bochten

Maar al mijn bovenstaande opmerkingen zijn gewoon intelectueel oneerlijk, want 1 ik bied geen advies hoe er aan te werken en ten 2de heel veel heeft gewoon ook te maken met het feit dat dit geen echt gemakkelijke piste (of verbindingsstuk) is voor jou niveau. Dus laat iemand jou filmen op een ochtend op een piste waar je je compleet op je gemak voelt en dan kunnen de mensen met ervaring je zeker wel helpen.

Ah zo herkenbaar.
ik denk dat je echt wat kan hebben aan rollerbaan.
ik doe/deed ook zo.

check deze filmpjes eens:
https://youtube.com/playlist?list=PLYnHHD3h8oEolYN9u91VoEGSJ…

hoe ze aanleren om de bochtwissel in te zetten.
dat kan je ook zelf oefenen op een blauwe of oefenpiste.
Filmpjes vanaf E kunnen je denk ik wel helpen

ik ben ook nog maar beginner maar naast lessen kijk in deze en andere filmpjes over bocht insturen en stokinzet. puur om t in mn systeem te krijgen

*bericht bewerkt door SuzannaE op 09 jan 2023 22:23

Ik vind het heel lastig om er echt iets over te zeggen, door de hoek waarin gefilmd wordt, maar ik denk dat @shane het al bij het rechte eind had:

  • skiën doe je op je hele voet
  • druk (niet duwen) op dalbeen

Durf ook te glijden. Ik denk dat je teveel ‘omgooit’ en daar heb je je schouders voor nodig (en dat zie je ook). Ga vooral door met les en vraag aan je leraar tips voor het zelf skiën.

Voor specifiekere tips kan een beter filmpje helpen, maar laat dan even iemand je filmen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie