Goede balans tijdens het skiën

Filmpje van buitenaf zou meer zichtbaar maken, maar zo voor de vuist weg:

  1. erg veel rotatie vanuit schouders, bovenlichaam. Wat je wilt, is beginnen met draaien vanuit de voeten, knien, heup en bovenlichaam wat stabieler krijgen
  2. qua belasting vind ik het weglopen vand e dalski wel meevallen hier. Netjes parallel houden komt later wel, dit moet een gevolg zijn van je skien, niet echt een doel op zich
  3. Moeilijk te zien, maar als ik zo kijk roteer je vooral de ski’s over de sneeuw (pivotteren), in plaats van ze over de kant te laten lopen (met name dat “laten”) waardoor je vanzelf wat rondere bochten krijgt in plaats van de geforceerd snelle z-bochten.
Edwin van Riel

Het kan komen door de hoek van waaruit gefilmd wordt, maar je lijkt ook wel erg rechtop te staan. Het lijkt wel of je niet echt relaxed op de ski’s staat.
Je knieën iets buigen (lichtjes naar voren duwen in de schacht v.d. schoen).
Oh, en nog iets, je bovenlichaam zoveel mogelijk naar het dal gericht houden (dus ook tijdens je bochten).

@ Yar Je hebt er nu niet veel meer aan, maar doe eens een dag SkiExperience. Die maken een filmpje van je en laten je zien wat je fout doet. En dan zie je het zelf ook…vervolgens ga je skiën met ‘oortjes’ in en krijg je tijdens het skiën aanwijzingen. Maakt een wereld van verschil, zelfs vergevorderden leren er beter skiën. ‘Meters maken’ met ingesleten fouten helpt je echt niet om beter te gaan skiën en zorgen alleen maar voor frustratie.

Life is what happens while you were checking your phone

Bedankt voor de tips :) zijn veel zaken die ik idd ook weet en nog meer moet toepassen. Gisteren ging het behoorlijk goed, dezelfde piste van het filmpje aan het einde vd dag ging vlotter maar ik zat stikkapot want we waren al de hele dag bezig. Die piste moeten we nemen om terug naar het appartement te gaan.

Wat vooral belangrijk is dat ik onthoud: balans naar het dal en naar voor en dat kan dan op verschillende manieren die mij werd aangeleerd zoals:

  • beide armen zijwaarts houden langs dal kant
  • buik naar het dal richten
  • schouders van de dalzijde late zakken
  • gezicht en blik naar dalzijde

Bij het draaien:

  • rechtop staan zodat je vloeiender kan draaien
  • meer vanuit het onderlichaam draaien ipv de schouders
  • na de bocht zoveel mogelijk op de zijkant van de ski’s glijden, hij noemde het edgen.

Het enige moeilijke vind ik dat je altijd naar het dal moet kijken. Bij een moeilijke piste met veel hoopjes sneeuw probeer ik net meer voor mij naar het traject te kijken om de hobbels te vermijden…

Ken je de oefening met je stokken vasthouden voor je en stok evenwijdig houden aan het dal?
Denk dat die je kan helpen.

ook doen: terug naar de basis.
ploegbochten en in parallel de piste oversteken.
van daaruit kan je het gevoel van je bochtinzet beter oppakken (denk ik)
je parallel bocht is nl niets anders dan je ploegbocht alleen alleen zet je bij parallel je bergski naast je dalski.

de afzet vanaf je oude dalski om gewicht verplaatsen naar je nieuwe dalski en een sprongbeweging zonder los te komen in je schoen.
ski’s omkanten vanuit je enkels daardoor gaan je knieen mee.

@yar nog even een paar kanttekeningen bij jouw overzichtje:

Bij het draaien:

rechtop staan zodat je vloeiender kan draaien.
Hmm, je staat met je enkels gebogen tot enige druk tegen de schoen, gewicht verdeeld over de hele voet. Je scheenbeen staat nu wat schuin. Verevolgens tenen, knieen en schouders in 1 lijn boven elkaar. Wordt hier netjes met beeld uitegelegd:

Streven is Bovenlichaam in dezelfde lijn als de schenen. Dus niet rechtop gaan staan. Leuke oefening (op simpele piste!): alle schnallen en ook die klittenbnad bovenaan je schoenb helemaal los. Dwingt een goede balans over je hele voet af. Even wennen, maar na een kwartier zit het er wel in.

meer vanuit het onderlichaam draaien ipv de schouders
Sterker nog: je begint met enkels en knieen. Bovenlichaam blijft zoveel mogelijk dalgericht. Leuke oefening: eerst een run met bochten alleen uit de enkels, tweede run bochten alleen vanuit de knieen, derde: vanuit de heupen. Dan ga je het verschil voelebn en ben je ook beter in staat die volgorde aan te leren.

na de bocht zoveel mogelijk op de zijkant van de ski’s glijden, hij noemde het edgen.
Die laat ik even voor @morzel en andere experts ;). Naar mijn idee: bocht op de kanten (edging) met maximale kantenhoek ongeveer in de vallijn. Daarna kantenhoek afbouwen zodat je na de bocht weer vrijwel vlak staat (op de base van de ski). Ski glijdt dan het beste/snelste ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 11 jan 2023 09:45

Edwin van Riel

@yar
Wat betreft balans, je hebt voor-achter balans over de lengte van de ski(schoen) en berg-dalbeen belasting/balans.
Voor achter balans in principe met scheendruk (scheenbeen tegen voorkant skischoen) over gehele voet (hiel en botjes net achter de grote/kleine teen). Dalbeen meer belast dan bergbeen (dalski is de chef).

Dal gericht staan moet je niet overdrijven , zie filmpje Reilly en dan nr 7

Kijken in de richting waar je heen wil helpt. Kijk niet naar de tip van jouw ski, maar verder vooruit. Bij het insturen van een bocht in de nieuwe bocht kijken en “doorkijken”. Bedenk maar eens hoe je dit doet als je fietst of auto rijdt in een lang doortrekkende bocht.

Draaien
omhoog ( voor inwaarts is mooier) komen is om de ski te ontlasten en vlak te stellen. Ski draait dan geheel uit zichzelf de vallijn in. Geef de ski de tijd, en bouw dan opnieuw de basishouding op. Om niet te haasten kan je jezelf aanleren te tellen, bij een lange bocht tot 5 bijvoorbeeld.
Stabiel bovenlichaam door o.a. lichaamspanning, buikspieren aangespannen, lichtjes knijpen in de skistok helpt daarbij. Valt nog tegen om dat continue aan te houden!

Skiën op een rollerbaan of een indoor piste is helemaal niet vergelijkbaar met skiën op de piste. Dit merk je wellicht zelf ook wel…

Trouwens dit blijft hier ook allemaal theorie op het forum. Als ik jou was zou ik een paar dagen privéles nemen op je reisbestemming. Klinkt misschien wel als tijdverlies, maar je zult er ongetwijfeld veel uit halen, ook voor de volgende skireizen. Skiën moet je gewoon doen, en dan liefst ook op echte sneeuw.

Veel succes in elk geval!

*bericht bewerkt door sl3chtv4lk_ op 11 jan 2023 18:07

One ski, more fun.

Ik denk ook dat wat sessies van 2-3u privéles (2 x in een week skivakantie kan al een heel verschil maken, zeker als je het de volgende vakanties nog eens 1x id week herhaalt) een heel verschil kunnen maken.

Ik zie heel wat (kleine) dingen die verbeterd kunnen worden, in essentie zie ik volgende cruciale werkpunten;

vroegere belastingswissel (drukopbouw op buitenbeen komt pas nadat je voorbij de hellingslijn bent, terwijl dit best ervoor al gebeurt)
die vroegere belastingswissel gaat het makkelijker maken om je ski’s heel de tijd parrallel te houden en al vrij snel en met grotere hoek te kanten
nu ben je eigenlijk met alles wat je met je lichaamsdelen onder de heuplijn moet doen te laat, waardoor je dingen zit te doen met je bovenlichaam om te compenseren … ik denk dat je instinctief ook al wel aanvoelt dat je ergens te laat bent met sturing te creëren vanuit het onderlichaam en daarom (uit een halve paniekreactie) dingen zit te forceren vanuit je bovenlichaam
probeer ook je armen meer naar voren te steken, want vooral je hand binnenzijde vd bocht (einde bocht is dat dus de berghand) kruipt echt tot tegen je lichaam aan … daardoor sta je een beetje geforceerd (zoals je zelf zegt probeer je dalopen te staan, omdat dat je aangeleerd is … maar als je dalhand ver voor je berghand is, sta je altijd eerder berg gericht dan dal gericht … je gaat dan vanuit heup en schouders een geforceerde contra-rotatie maken die vrij veel gevoel van instabiliteit kan teweeg brengen, een focus op de positie vd handen/armen tijdens de verschillende fases van je bocht kan daar al veel aan verhelpen)

Ik denk dat het vrij zinloos is om oefeningen hierop te gaan proberen uitleggen op een forum, je moet vooral zelf het verschil tussen een juiste houding en je huidige skihouding gaan aanvoelen en daarvoor is het toch best om beroep te doen op een goeie skileraar.

Wel veel respect om hier op het forum dit aan te kaarten en dan ook nog een filmpje van jezelf te posten, uiteindelijk zijn we hier allemaal om elkaar te helpen en ik hoop dan ook dat je veel tips en zo weinig mogelijk negativiteit mag ervaren id reacties!!

Succes ermee!

Ken je de oefening met je stokken vasthouden voor je en stok evenwijdig houden aan het dal?
Denk dat die je kan helpen.

ook doen: terug naar de basis.
ploegbochten en in parallel de piste oversteken.
van daaruit kan je het gevoel van je bochtinzet beter oppakken (denk ik)
je parallel bocht is nl niets anders dan je ploegbocht alleen alleen zet je bij parallel je bergski naast je dalski.

de afzet vanaf je oude dalski om gewicht verplaatsen naar je nieuwe dalski en een sprongbeweging zonder los te komen in je schoen.
ski’s omkanten vanuit je enkels daardoor gaan je knieen mee.

SuzannaE op 11 jan 2023 09:19

Erg leuk om te zien dat Suzanne als relatieve beginner goede feedback geeft. De basis verandert niet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Erg leuk om te zien dat Suzanne als relatieve beginner goede feedback geeft. De basis verandert niet.

Shane op 11 jan 2023 21:24

Thanks,
Ik heb van de week nog filmpjes terug zitten kijken van mezelf van maart en zie daar soortgelijke problemen. En na 8 lessen op de rollerbaan heb ik nu o.a. deze oefeningen in mijn hoofd om te gaan doen als ik ergens op een luie blauwe piste sta.

Sowieso zeer nuttige feedback van iedereen. Er bestaan gewoon veel verschillende manieren om hetzelfde te bereiken en het is vooral zelf uitzoeken welke manieren mij het beste liggen om uit te voeren om hetzelfde eindresultaat te bereiken.

Ik post straks nog een filmpje van vandaag waar je mij wel ziet skiën vanuit een andermans standpunt

*bericht bewerkt door yar op 11 jan 2023 22:40

Dit was vandaag. We gingen van een rode piste:


Skiën op een rollerbaan of een indoor piste is helemaal niet vergelijkbaar met skiën op de piste. Dit merk je wellicht zelf ook wel…

sl3chtv4lk_ op 11 jan 2023 17:55

Redelijk off topic natuurlijk… maar ik ben echt wel geintigreerd door de rollerbaan. Het feit dat je veel meters kan maken (vs in de lift zitten), de spiegel zodat je je eigen houding ziet, en het afstraffend effect v (mindere) techniek, lijkt me echt wel iets. Alleen niet echt hier te vinden.

Eens @asterino. Je merkt echter ook dat ‘ervaren’ skiërs (ik ga overal vanaf!) met matige techniek de deksel op de rolbaan wel op de neus krijgen. En dan ben je toch eerst weer een les of 5 bezig voor je een fatsoenlijke ploeg hebt.

Maar het is goed voor je techniek, goed voor je conditie en erg intensief qua coaching. Kan je goed skiën op de rolbaan, dan kan je nog veel beter skiën in de sneeuw.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

na de bocht zoveel mogelijk op de zijkant van de ski’s glijden, hij noemde het edgen.
Die laat ik even voor @morzel en andere experts ;). Naar mijn idee: bocht op de kanten (edging) met maximale kantenhoek ongeveer in de vallijn. Daarna kantenhoek afbouwen zodat je na de bocht weer vrijwel vlak staat (op de base van de ski). Ski glijdt dan het beste/snelste ;)

evr66 op 11 jan 2023 09:38

Deze laatste tip is alleen precies andersom.
In de vallijn zijn je skies juist vlakgesteld. En bij inzet van je draai opbouw naar maximale kanthoek. Daarna gewicht verplaatsen en afbouw kanthoek tot je weer vlak in de vallijn bent.

En les op de rollerbaan is een scherprechter voor je techniek. Altijd goed om weer terug te gaan naar de basis. Persoonlijk vind ik het wel lastig om weer toe te passen in de sneeuw. Daar ligt het tempo zoveel hoger en ski/ carve ik veel meer met extra kantendruk en rebound.
Aan het eind vd dag met moeie benen op een kapotte piste is de relevantie al weer veel beter zichtbaar. :-)

*bericht bewerkt door maik100 op 12 jan 2023 08:32

...ski-addict...

@maik100 check dit carv filmpje van Ted L even bij bv 1:47 en 1:55. No way, dat ie vlakgesteld door de vallijn gaat hoor ;). Wanneer je de ski’s (mits parallel) vlakstelt in de vallijn, donder je gewoon schuss naar beneden.

Edwin van Riel

Dit was vandaag. We gingen van een rode piste:

yar op 11 jan 2023 23:19 [@yar](/profiel/yar) wat was naar jouw gevoel het verschil tussen filmpje 1 en 2?

Naar mijn smaak koppel je in de tweede de bochten veel beter aan elkaar dan in het eerste filmpje. Netjes, op de goede weg!

Edwin van Riel

Eens @asterino. Je merkt echter ook dat ‘ervaren’ skiërs (ik ga overal vanaf!) met matige techniek de deksel op de rolbaan wel op de neus krijgen. En dan ben je toch eerst weer een les of 5 bezig voor je een fatsoenlijke ploeg hebt.

Maar het is goed voor je techniek, goed voor je conditie en erg intensief qua coaching. Kan je goed skiën op de rolbaan, dan kan je nog veel beter skiën in de sneeuw.

Roy83 op 12 jan 2023 07:27

Hoe heet dat eigenlijk in 't engels “rollerbaan” dan ga ik toch eens navragen hier in de dolomieten :-p

Dit was vandaag. We gingen van een rode piste:

yar op 11 jan 2023 23:19 [@yar](/profiel/yar) wat was naar jouw gevoel het verschil tussen filmpje 1 en 2?

Naar mijn smaak koppel je in de tweede de bochten veel beter aan elkaar dan in het eerste filmpje. Netjes, op de goede weg!

evr66 op 12 jan 2023 09:34

2e was later op de dag. Ik probeer nu toch meer de benen minder te spreiden, dan vind ik dat ik de bochten stabieler neem

@maik100](/profiel/maik100) check dit carv filmpje van Ted L even bij bv 1:47 en 1:55. No way, dat ie vlakgesteld door de vallijn gaat hoor ;). Wanneer je de ski's (mits parallel) vlakstelt in de vallijn, donder je gewoon schuss naar beneden. § evr66 op 12 jan 2023 08:55

@evr66

Lol, jij hebt het over een carve-bocht. Ik over een geslipte bocht…
Ik zal wel (weer😁) niet goed/ te snel gelezen hebben.

Aan de andere kant lijkt TS nog niet echt aan carven toe(?) op basis van zijn eerste filmpje

*bericht bewerkt door maik100 op 12 jan 2023 16:00

...ski-addict...

😂😂 laatste filmpje houdt ie de latjes aardig parallel inmiddels 😂

Edwin van Riel
@maik100](/profiel/maik100) check dit carv filmpje van Ted L even bij bv 1:47 en 1:55. No way, dat ie vlakgesteld door de vallijn gaat hoor ;). Wanneer je de ski's (mits parallel) vlakstelt in de vallijn, donder je gewoon schuss naar beneden. § evr66 op 12 jan 2023 08:55

@evr66

Lol, jij hebt het over een carve-bocht. Ik over een geslipte bocht…
Ik zal wel (weer😁) niet goed/ te snel gelezen hebben.

Aan de andere kant lijkt TS nog niet echt aan carven toe(?) op basis van zijn eerste filmpje

maik100 op 12 jan 2023 15:57

Wat is eigenlijk het verschil tussen je ski’s op de zijkant zetten in de bocht en carven? Of is dat carven?
Je ski’s in de bocht vlak houden is toch eigenlijk niet te doen, alleen als je net begint op een hele vlakke piste?

Rollerbaan heeft enkel zin om voetprecisie te leren voor hoger niveau @Asterino . Verder is het vanaf hoger niveau faken van bewegingen omdat er geen krachten bij komen kijken. M.a.w. : zeker eens doen als je de kans krijgt om geconfronteerd te worden met je slordige voetenwerk, maar verder niet zoveel meerwaarde voor een flink gevorderde skiër.

I can stick uphill ice, on my saucer...
@maik100](/profiel/maik100) check dit carv filmpje van Ted L even bij bv 1:47 en 1:55. No way, dat ie vlakgesteld door de vallijn gaat hoor ;). Wanneer je de ski's (mits parallel) vlakstelt in de vallijn, donder je gewoon schuss naar beneden. § evr66 op 12 jan 2023 08:55

@evr66

Lol, jij hebt het over een carve-bocht. Ik over een geslipte bocht…
Ik zal wel (weer😁) niet goed/ te snel gelezen hebben.

Aan de andere kant lijkt TS nog niet echt aan carven toe(?) op basis van zijn eerste filmpje

maik100 op 12 jan 2023 15:57

Wat is eigenlijk het verschil tussen je ski’s op de zijkant zetten in de bocht en carven? Of is dat carven?
Je ski’s in de bocht vlak houden is toch eigenlijk niet te doen, alleen als je net begint op een hele vlakke piste?

SuzannaE op 12 jan 2023 20:34

Carven is op de zijkant zonder te slippen. Vlak houden in de bocht doet bijna niemand, slippen in de bocht doet bijna iedereen.

Rollerbaan heeft enkel zin om voetprecisie te leren voor hoger niveau @Asterino . Verder is het vanaf hoger niveau faken van bewegingen omdat er geen krachten bij komen kijken. M.a.w. : zeker eens doen als je de kans krijgt om geconfronteerd te worden met je slordige voetenwerk, maar verder niet zoveel meerwaarde voor een flink gevorderde skiër.

Shane op 12 jan 2023 21:15

Was deze avond tegen mijn vriendin aan 't vertellen over rollerbanen (inclusief wat youtube video’s) en zij vond het best grappig, maar niet helemaal geloofwaardig en haar tegentoets was dat ze niemand kent uit haar (regionaal) competitie verleden die ooit op de rollerbaan gestaan heeft.

Ik ben natuurlijk een noob, dus we hebben nu de weddenschap afgesloten dat de volgende keer we in Belgie zijn (paasvakantie) we een rollerbaan opzoeken en een uurtje gaan proberen (iemand tips voor rollerbanen in vlaanderen of nederlands limburg/noord brabant?).

Ik ben er van overtuigt dat ik als gemiddelde skier het deksel op mijn neus krijg op de rollerbaan, maar ben benieuwd wat het met mijn geboren en getogen ski heldin doet :-p
@Shane:ik ben echt maar een middelmatige skier hoor. Ja ik woon in de dolomieten en ski 30-40 dagen per jaar, maar voor ik hier kwam wonen stond mijn teller op 7 weken skieen. Ik ben die mid veertiger die ineens het deksel op de neus krijgt en zich realiseert dat ie echt maar middelmatig is en er niet zoveel verbetering mogelijk is. Da’s pijnlijk, maar dat is wat je krijgt als je veel met “locals” skiet die letterlijk volle snelheid een steile zwarte carvend naar beneden skieen… terwijl jij korte bochten pakt om de snelheid eruit te houden… realisme :-p Langs de andere kant vind ik het heel fijn om hier te kunnen lezen en bijleren in het nederlands… op dit forum zitten volgens mij best wel een paar heel goede skiers die relevante opmerkingen maken (waaronder jij).

Plaats een reactie