Kleine berghutjes in Oostenrijk, hoe overleven zij?

Hoi,

Ik vraag me al een tijdje af hoe sommige berghutjes in Oostenrijk overleven. Ik kom redelijk vaak in het Zillertal en ken het daar vrij goed. Daar zijn sommige hutten in zowel zomer als winter geopend, maar er zijn ook aardig wat hutten die niet aan de skipisten liggen en dus heel de winter dicht zijn.
Hoe kunnen deze hutten overleven? Neem bijvoorbeeld de Rastkogelhutte in het Zillertal, ver weg van de weg, alleen per voet te bereiken en toch al een aantal jaren al open.
Ik ga er toch vanuit dat zij ook te maken hebben met energiekosten, personeelskosten. Van die paar bakken koffie met appeltaart lijkt me dat niet te bekostigen.

Wie weet het antwoord?

Groeten,

Je voorbeeld is nu zelfs nog open, ook in de winter dus. http://www.rastkogelhuette.de/
Perfect te bereiken via een bergweg, dus grootste deel van het jaar gewoon bevoorrading met de jeep.

Die leven ook van logement, in de winter dus toerskiërs.
In de zomer trekkers en klimmers.

Maar ook van dagjestoeristen die wat komen eten en drinken, vaak zijn ze nog wel vrij goed bereikbaar.

In Oostenrijk heb je ook veel zomerhutten die door boeren voorzien worden.
De koeien zitten dan ook boven in de bergen, dus een hut is dan toch al een interessant tussenstation.
En als je daar toch zit kan je evengoed nog wel een centje bijverdienen.
(De marges op de eigen producten zijn daar dan ook nog eens een heel pak hoger)

Er zijn er genoeg waar men wel iets mee kan verdienen, of het altijd de enige verdienste is, dat is weer een ander punt.

Dank voor je toelichting!

Best een leuk topic omdat ik denk dat veel mensen zich wel eens hetzelfde hebben afgevraagd. Ik ook en heb het er ook wel eens met een Oostenrijker over gehad.

Naast de hierboven beschreven dingen wegen deze ook mee:

  • In Nederland is huur/ locatie heel duur en wegen zwaar op de begroting. In de bergen zijn dit veelal locaties die al lang in de (boeren) familie zijn en los van variabele kosten weinig om het lijf hebben;
  • eigenaar woont daar ook vaak, veelal dus 2 vliegen in 1 klap;
  • mindset van Oostenrijkse mensen is compleet anders en dit is deel van hun leven waar ze bereid zijn om geld aan kwijt te zijn. In Nederland hangen jongeren graag rond in winkelstraten, in Oostenrijk gaan ze met een groepje wandelen (uiteraard enigszins gechargeerd maar zeker andere interesses)
  • een populaire wandelroute genereert de hele dag omzet, waar onze restaurants met name vol zitten met lunch en avondeten
  • ezelsbruggetje naar andere topic over cash geld in alms, zwart geld levert meer op:)
  • uitbater neemt genoegen met minder omzet vanwege lagere kosten/ eigen inwoning en eigen inzet of familie

Mede vanwege al die heerlijke kneuterige berg alms is Oostenrijk (en Dolo’s) mijn favoriete bestemming 😍 Ze staan wel eens te koop mocht je interesse hebben 😜

*bericht bewerkt door Amelm op 06 jan 2023 16:14

Alpen/bergsportvereniging ondersteunen ze.

Je hebt het standaard bijdrage van de leden in de vorm van Gegenrecht en gerichter Hutten Ondersteunings Fonds voor specifiekere investeringen. Daarom krijgen leden van Alpen/bergsportvereniging korting bij de hut.

Zeker nog nooit in Nederland gewandeld, daar zitten de restaurants in populaire wandelgebieden ook altijd bomvol, zowat het hele jaar rond.

Je kunt het denk ik wel goed vergelijken met strandtenten in Nederland, die het ook van het zomerseizoen moeten hebben en zelfs in veel gevallen na het seizoen helemaal afgebroken moeten worden.

Zeker nog nooit in Nederland gewandeld, daar zitten de restaurants in populaire wandelgebieden ook altijd bomvol, zowat het hele jaar rond.

Je kunt het denk ik wel goed vergelijken met strandtenten in Nederland, die het ook van het zomerseizoen moeten hebben en zelfs in veel gevallen na het seizoen helemaal afgebroken moeten worden.

paolie op 06 jan 2023 16:55

Dat komt uiteraard ook wel omdat Nederland bizar dichtbevolkt is. Oostenrijk is minder dan 4 keer zo dichtbevolkt als Nederland en dan moet je ook nog eens bedenken dat 25% van hun inwoners in 1 stad (Wenen) woont ver van de bergen vandaan.
@PC2K Die sponsoring door de alpen verein is wel een goede, weet je ook hoeveel dat is?

Zeker nog nooit in Nederland gewandeld, daar zitten de restaurants in populaire wandelgebieden ook altijd bomvol, zowat het hele jaar rond.

Je kunt het denk ik wel goed vergelijken met strandtenten in Nederland, die het ook van het zomerseizoen moeten hebben en zelfs in veel gevallen na het seizoen helemaal afgebroken moeten worden.

paolie op 06 jan 2023 16:55

Dat komt uiteraard ook wel omdat Nederland bizar dichtbevolkt is. Oostenrijk is minder dan 4 keer zo dichtbevolkt als Nederland en dan moet je ook nog eens bedenken dat 25% van hun inwoners in 1 stad (Wenen) woont ver van de bergen vandaan.
@PC2K Die sponsoring door de alpen verein is wel een goede, weet je ook hoeveel dat is?

Amelm op 06 jan 2023 17:57

Gegenrecht Fonds via de NKBV is €400.000, maar alle nationale Alpen/bergsportvereniging doen mee, dus hoeveel totaal en hoeveel per hut het is, weet ik niet.
Hutten Ondersteunings Fonds is afhankelijk van giften.

*bericht bewerkt door PC2K op 06 jan 2023 18:03

Kleine hutjes maken denk ik niet veel kosten. Personeel verdient niet veel en energie halen ze uit de houtkachel. Nutsvoorzieningen ontbreken, dus daar hebben ze geen vaste kosten aan. In de tussenseizoenen zijn deze hutjes vaak dicht, maar dan maken ze ook geen kosten.

Plaats een reactie