Snowboard newbie vraag over bescherming

Op de terugweg vanuit wintersport in Frankrijk een vraagje. Ons zoontje van 7 jaar kan na 4 jaar 2 weken per jaar wintersport goed skiën. “Helaas” wil hij heeeeel graag snowboarden. In de krokusvakantie gaat hij op les in Kappl. Helaas omdat ik het een beetje zonde vind als hij het skiën verleerd… Maar goed, nu mijn vraag.

Als ik kijk hoe hij van risico’s nemen houdt, lijkt me extra bescherming voor hem geen overbodig iets. Ik denk aan een rugbeschermer en een broekje. Welke hebben jullie zelf of snowboardende kinderen?

Vorig jaar had hij bij zijn eerste lessen last van zijn lies door de pannenkoekenlift. Helpt een broekje daar ook tegen?

Gebruik alleen nog maar helm. Heb een broekje gehad, maar vond het een onding. In het begin wel lekker als je nog veel valt, of als je echt gaat springen enzo. Maar dat laatste doe ik zelf niet. Broekje helpt niet tegen pijn in de lies. Hij kan iets spelen met de stang van de lift wat hoger of lager tussen de benen plaatsten. Ik wissel het altijd wat af.
Van die volleybal kniebeschermers vond ik ook lekker in het begin.
Rugbescherming helpt goed als er iemand hard achterop klapt en met vallen bij sprongen. Voor die 2e reden heb ik het niet nodig, de eerste reden neem ik het risico.

Ik heb zelf altijd een rugbeschermer voor als iemand op me klapt. Valbroekje zelf nooit gehad maar als je veel zit, en de sneeuw nat is, is het een extra laag.

Verder bij skiën heb je al die spullen ook niet. En snowboarden is niet inherent gevaarlijker dan skiën…

Kwa verleren: skiën verleer je niet. Net als fietsen. Dus daar zou ik me niet druk om maken.

Naast de backprotector zou ik ook polsbeschermers adviseren.

Gebruik alleen nog maar helm. Heb een broekje gehad, maar vond het een onding. In het begin wel lekker als je nog veel valt, of als je echt gaat springen enzo. Maar dat laatste doe ik zelf niet. Broekje helpt niet tegen pijn in de lies. Hij kan iets spelen met de stang van de lift wat hoger of lager tussen de benen plaatsten. Ik wissel het altijd wat af.
Van die volleybal kniebeschermers vond ik ook lekker in het begin.
Rugbescherming helpt goed als er iemand hard achterop klapt en met vallen bij sprongen. Voor die 2e reden heb ik het niet nodig, de eerste reden neem ik het risico.

Tiny-M op 07 jan 2023 10:13

Dankjewel! Ik verwacht wel dat hij wil springen, doet hij met ski’s ook. Dus een rugbeschermer wordt het zeker. Die kniebeschermers hebben we nog liggen, goede tip!

Ik heb zelf altijd een rugbeschermer voor als iemand op me klapt. Valbroekje zelf nooit gehad maar als je veel zit, en de sneeuw nat is, is het een extra laag.

Verder bij skiën heb je al die spullen ook niet. En snowboarden is niet inherent gevaarlijker dan skiën…

Kwa verleren: skiën verleer je niet. Net als fietsen. Dus daar zou ik me niet druk om maken.

Waah op 07 jan 2023 10:29

Haha, net in het skigebied een stel gesproken doe zelf aan het boarden waren .aar wiens kinderen dat pas vanaf 10 jaar mochten als op ski’s paralel een zwarte piste af komen. Want de moeder zelf was het skiën helemaal verleerd. Ik zou ook denken dat dat niet zo snel gaat…

Zou die rugbescherming dan ook zeker met skiën omdoen.

Zou die rugbescherming dan ook zeker met skiën omdoen.

Tiny-M op 07 jan 2023 12:15

Ja, mee eens hoor. We zagen deze week echt goed dat hij veel uitdaging opzoekt van heuveltjes en schansjes.

Ga op zoek naar gave filmpjes van freestyle skiers en schotel 'm die de komende weken voor.
Snowboarden zit op een dood pad. Serieus!

Ga op zoek naar gave filmpjes van freestyle skiers en schotel 'm die de komende weken voor.
Snowboarden zit op een dood pad. Serieus!

Liezen op 07 jan 2023 15:34

Haha, geen kans meer. Hij is al hopeloos verloren. Kijkt elke snowboarder verlangend na op de piste ;-)

Tja… spijtig.

Wat leuk! Mijn dochter wil liever skiën, haar moeder skiët ook (had bij les 1 snowboarden haar pols gebroken). Ik board liever. Let wel mijn dochter is 5 en moet ook eerst leren skiën van mij.

Maar tof dat je zoon wilt snowboarden. Ik heb altijd een broekje aan (of het nodig is… Mwoh) en het aller belangrijkste ooit voor snowboarders; pols bescherming. Let op dat je zachte pols bescherming koopt en geen harde met een ijzeren staaf die tot in je arm loopt.

Heb zelf de Burton Impact Wrist Guard en erg tevreden mee.

Een rugprotector is altijd fijn, maar erg situationeel. Ik denk niet dat het perse in het begin nodig is, eerder later als hij meer park wil doen. Maar als je het geld ervoor wilt neerleggen is het zeker aan te raden natuurlijk.

Oh en ik raad ook altijd een touwtje aan die je snowboard aan je been vastmaakt. Zeker kinderen vergeten wel eens het board onderste boven te leggen als ze even iets anders doen.

Helm, valbroek, rugbeschermer en volleybal kniebeschermers, dan zit je wel redelijk goed. Polsbeschermers heb ik van horen zeggen dat die je onderarm eerder zouden breken dan dat dezelfde impact je polsen breekt, maar geen idee wat daarvan waar is. Ik heb ze zelf in ieder geval nooit gehad en ook niet gemist, dat broekje kwam een stuk beter van pas op het begin.
Naar mijn idee is er trouwens helemaal niks mis met dat hij wilt gaan snowboarden, op die leeftijd ging het er bij mij ook niet in dat ik moest skiën en als ik het zo hoor hoe enthousiast hij is is de kans groot dat hij je na anderhalve week alweer bijhoudt op een board. Op die leeftijd leren ze zo snel.

Ga op zoek naar gave filmpjes van freestyle skiers en schotel 'm die de komende weken voor.
Snowboarden zit op een dood pad. Serieus!

Liezen op 07 jan 2023 15:34

Hij wilt snowboarden, niet zijn eerste dieselauto kopen. ;-)

Ik zou er iets serieuzer over nadenken.
Zag toevallig net een filmpje van een man van 82 die nog keurig de berg afskiet, en daar ook duidelijk van geniet. Ondenkbaar op een snowboard.
En eigenlijk zit daar alles wel in besloten.
Snowboarden komt van het surfen. Boards zijn dan ook veel geschikter voor water. En veel minder voor de bergen. Het geklaag van snowboarders over paden en vlakke stukken: Erg sneu. Om maar iets te noemen.
En skiën leer je niet meer op je 50e. Terwijl het snowboarden dan sowieso wel op z’n eind loopt. En skiën is zooo mooi, vooral als je het goed kunt. En wanneer leer je het het best?..

*bericht bewerkt door Liezen op 07 jan 2023 21:08

Ik snap je best en ook wat je bedoelt. Maar dat is toch aan een ieder om die keuze te maken? Je kan, als je een basis hebt, altijd weer leren skiën. Ik vind het gat tussen 7 en 50 best groot. Wellicht dat hij na 13 jaar weer wilt skieën. Laat hem 1 of twee dagen per jaar skieën naast het boarden zodat hij het niet verleert als optie. Persoonlijk snap ik de paniek niet. Snowboarden is net zo ingeburgerd als skiën tegenwoordig. Het is wel een andere benadering natuurlijk en heeft zijn nadelen en ook voordelen op skiën. Dat maakt het ook zo interessant en leuk. :)

En eh… Is sneeuw niet bevroren water? ;-)

*bericht bewerkt door Aural op 07 jan 2023 21:09

Bij ons is de kleine echt nog “de kleine”… wordt 4 in feb…maar wij staan elk weekend op de piste dus hij ziet die snowboards ook…dus de vraag kwam snel of ie dat mag proberen…

Los van de discussie hoe oud je kan starten op snowboard wil de italiaanse mama (die competitie skiede in haar jeugd)… wel de regel gestelt…als je mij kan volgen van de berg af met techniek mag je dat mal bord proberen…

Goed dat ze zegt “haar volgen”… als het papa volgen zou zijn staat ie er binnen 2/3 jaar al op vrees ik …ik kruip in mijn klein hoekje dat t niet eerlijk js dat ik uit de lage landen kom en niet zo goed kan skieen 😀😀

Ik zou er iets serieuzer over nadenken.
Zag toevallig net een filmpje van een man van 82 die nog keurig de berg afskiet, en daar ook duidelijk van geniet. Ondenkbaar op een snowboard.
En eigenlijk zit daar alles wel in besloten.
Snowboarden komt van het surfen. Boards zijn dan ook veel geschikter voor water. En veel minder voor de bergen. Het geklaag van snowboarders over paden en vlakke stukken: Erg sneu. Om maar iets te noemen.
En skiën leer je niet meer op je 50e. Terwijl het snowboarden dan sowieso wel op z’n eind loopt. En skiën is zooo mooi, vooral als je het goed kunt. En wanneer leer je het het best?..

Liezen op 07 jan 2023 20:59

Zelden zoveel onzin bij elkaar gelezen in 1 bericht. Waarom zou je op die leeftijd niet meer kunnen snowboarden? Nu is het gewoon nog een kwestie van de generatie die ermee opgegroeid is nog niet zo oud is, maar geef het nog 10, 20 jaar en dan zie je genoeg grijze haren op een board de berg af komen. Een board is bovendien ook heerlijk voor in de sneeuw, vooral die buiten de piste. Ook in slush kun je je over het algemeen veel beter vermaken op een snowboard dan op skis.
En vlakke stukken en paden is een kwestie van oefenen en inschatten, een beetje boarder met 5 jaar ervaring hoor je daar nooit meer over klagen.

Ik snap echt werkelijk waar helemaal niets van die animositeit tussen boarden en skiën, laat iedereen gewoon lekker doen waar die zin in heeft.

Wat leuk dat hij wilt gaan snowboarden!
Ons dochtertje was 5 jaar toen ze begon met boarden, ze is nu 8 jaar en sinds haar 6de traint ze bij een freestyle team.
Zij draagt altijd een helm uiteraard, crashpant en een rugbeschermer. Polsbeschermers draagt ze niet.

Ze kon overigens voordat ze begon te boarden wel netjes skiën voor haar leeftijd toen. Nu krijgen we haar niet meer op de latten 😂.

Ik zou er iets serieuzer over nadenken.
Zag toevallig net een filmpje van een man van 82 die nog keurig de berg afskiet, en daar ook duidelijk van geniet. Ondenkbaar op een snowboard.
En eigenlijk zit daar alles wel in besloten.
Snowboarden komt van het surfen. Boards zijn dan ook veel geschikter voor water. En veel minder voor de bergen. Het geklaag van snowboarders over paden en vlakke stukken: Erg sneu. Om maar iets te noemen.
En skiën leer je niet meer op je 50e. Terwijl het snowboarden dan sowieso wel op z’n eind loopt. En skiën is zooo mooi, vooral als je het goed kunt. En wanneer leer je het het best?..

Liezen op 07 jan 2023 20:59

Ik dacht dat je eerste reacties een grap waren. Ken genoeg oudjes op boards, dus daar zou ik me niet druk om maken. Gewoon lekker doen waar je zin in hebt.

Zag toevallig net een filmpje van een man van 82 die nog keurig de berg afskiet, en daar ook duidelijk van geniet. Ondenkbaar op een snowboard.
En skiën leer je niet meer op je 50e. Terwijl het snowboarden dan sowieso wel op z’n einde loopt

Liezen op 07 jan 2023 20:59

Bwa… kijk eens hier… een boarder van 80…

Ik heb zelf voor de eerste keer leren boarden op 52 (nooit geskied voordien) en doe dat nu op 60 nog steeds met veel plezier.

Als de zoon er zin in heeft, gewoon laten doen… hij zal zelf wel ervaren of het zijn ding is of niet. Gezien hij al kan skieen, kan hij goed vergelijken.

Bescherming: ik zou zeker polsbeschermers en zo’n valbroekje aanraden (naast helm natuurlijk, maar dat is een evidentie). Ik draag zelf ook een rugbeschermer, maar dat is een persoonlijke keuze.

*bericht bewerkt door Videast op 07 jan 2023 22:34

Mooi toch als je - of je kind - het allebei kunt? Kun je afhankelijk van de groep waarmee je bent of de weersomstandigheden kiezen tussen snowboarden of skiën. Zelf ben ik begonnen met snowboarden en later leren skiën. Nu wissel ik het af, maar sta vaker op de ski’s omdat dat prettiger is voor m’n knie.

Heb vorig jaar wel step-on bindingen gekocht omdat het telkens zitten na een lift wel wat lastiger werd.

Draag bij het snowboarden wel altijd een valbroekje, rugbeschermer en kniebeschermers. Rugbeschermer tegenwoordig ook bij het skiën. Heb er zelf geen last van en biedt dan enkel voordelen. De kniebeschermers geven mij juist wat meer comfort als je op je knieën zit in de sneeuw en zeker ook bij het vallen. Dacht een keer ze niet nodig te hebben, maar heb juist die dag een lompe buiteling gemaakt en daardoor weken lang last gehad van m’n knie. Polsprotectie is discutabel, goed leren vallen is belangrijker, maar het zit in m’n handschoenen en sta er verder niet bij stil.

Zeker als je het gaat leren zou ik bovenstaande protectie aanbevelen.

Hier een snowboarder van 53. Board al sinds mijn 18 en heb nooit geskied.

Zelden meer onzin gehoord als dat verhaal van Liezen. Liezen is waarschijnlijk het type skiër dat roept dat alle snowboarders asociaal zijn en de piste kapot maken.

Ik ga nog elk jaar 2 of 3 keer op wintersport, heb nooit last op een pad of een vlak stuk. Ik knal de hele dag van de eerste tot de laatste lift.
Ik heb drie zoons, die zijn allemaal begonnen met skiën en hebben toen ze een jaar of 9 waren snowboarden erbij geleerd. Ze vinden alle drie snowboarden leuker, maar huren nog elke vakantie 1 of 2 dagen skies om ook dat een beetje bij te houden.
Mijn oudste zoon heeft twee jaar geleden zijn Anwarter (duaal, dus ski en snowboard) gehaald en heeft een jaar les gegeven in Oostenrijk.

Dus; je zoon lekker laten snowboarden en zorgen dat hij het skiën niet verleert.

Tip; laat hem al wat lesjes volgen in Nederland voor de krokus op een indoorbaan of mat. Dan kan hij straks in Oostenrijk al een of twee klasje(s) hoger starten en komt hij aan t eind van de week waarschijnlijk al goed naar beneden.

Ik zou er iets serieuzer over nadenken.
Zag toevallig net een filmpje van een man van 82 die nog keurig de berg afskiet, en daar ook duidelijk van geniet. Ondenkbaar op een snowboard.
En eigenlijk zit daar alles wel in besloten.
Snowboarden komt van het surfen. Boards zijn dan ook veel geschikter voor water. En veel minder voor de bergen. Het geklaag van snowboarders over paden en vlakke stukken: Erg sneu. Om maar iets te noemen.
En skiën leer je niet meer op je 50e. Terwijl het snowboarden dan sowieso wel op z’n eind loopt. En skiën is zooo mooi, vooral als je het goed kunt. En wanneer leer je het het best?..

Liezen op 07 jan 2023 20:59

Zelden zoveel onzin bij elkaar gelezen in 1 bericht. Waarom zou je op die leeftijd niet meer kunnen snowboarden? Nu is het gewoon nog een kwestie van de generatie die ermee opgegroeid is nog niet zo oud is, maar geef het nog 10, 20 jaar en dan zie je genoeg grijze haren op een board de berg af komen. Een board is bovendien ook heerlijk voor in de sneeuw, vooral die buiten de piste. Ook in slush kun je je over het algemeen veel beter vermaken op een snowboard dan op skis.
En vlakke stukken en paden is een kwestie van oefenen en inschatten, een beetje boarder met 5 jaar ervaring hoor je daar nooit meer over klagen.

Ik snap echt werkelijk waar helemaal niets van die animositeit tussen boarden en skiën, laat iedereen gewoon lekker doen waar die zin in heeft.

JelleK op 07 jan 2023 21:55

Ach van @liezen moet je je niets aantrekken, daar heb ik werkelijk waar nog geen enkele zinnige reactie van voorbij zien komen.

OT: Laat de kleine lekker doen wat hij echt leuk vind. Gezien hij 7 is en het skiën snel en goed oppakte verwacht ik dat hij dat met snowboarden ook doet. Er zijn er ook genoeg die skiën en snowboarden afwisselen, misschien doet hij dat later ook wel, lekker variëren.

Gezien hij graag risico neemt zou ik zeker een backprotector gebruiken. Daarnaast zou ik adviseren, gezien zijn drang naar spanning en springen, om hem een paar jaar op judo te laten gaan. Als je op jonge leeftijd goed leert valbreken heb je daar de rest van de leven grote profijt van en kan dat veel letsel voorkomen. Juist op jonge leeftijd kan een bepaalde beweging dan een goede reflex worden, wat nodig is om een val goed te breken en te rollen ipv bijvoorbeeld je armen uit te steken.

Born to Ride

Ik moet zeggen dat dit topic mij inspireert om ook een rugprotector te kopen. Zeker wanneer de omstandigheden zijn zoals ze nu zijn.

*bericht bewerkt door Aural op 08 jan 2023 07:35

Ik moet zeggen dat dit topic mij inspireert om ook een rugprotector te kopen. Zeker wanneer de omstandigheden zijn zoals ze nu zijn.

Aural op 08 jan 2023 07:34

Geïnspireerd door deze website heb ik een D3O backprotector gekocht en man wat is dat een verademing. Heerlijk flexibel, zit echt zoveel beter dan een normale hardshell backprotector. Volgens mij zijn er nu meerdere materialen/merknamen etc die zoiets maken maar ik ga nooit meer terug naar zo’n plaat op mijn rug die eigenlijk altijd net niet lekker zit!

Zoon draagt hier een crashpant, wanten met polsbescherming en kniebeschermers. Als je tijdens je eerste week steeds je knieën of stuitje bijv. bezeert, kan dat het plezier behoorlijk in de weg zitten.
Ikzelf draag crashpsnts en polsbewcherming. Ik val zelden op mijn knieën, dus die laat ik achterwege.
Volgende aanschaf zal hier ws. De backprotector worden.

Onze zoon begon op z’n tiende met snowboarden. Kon toen al heel goed skiën. We hebben hem het eerste jaar zachte kniebeschermers en een crashpant laten dragen. Hij pakte het heel erg snel op, was na twee dagen les op z’n snowboard alweer sneller beneden dan wij skiënd. Jaar daarna is ie ook een backprotector gaan dragen, heeft toen ook een paar dagen freestyle lessen gehad. Inmiddels is ie 15 en afgelopen jaar was hij vooral bezig met technisch zo soepel mogelijk de piste afkomen en hadden schansjes etc veel minder aantrekkingskracht. Hij heeft toen crashpant en backprotector niet meer gedragen.

Wat een hoop onzin reacties in dit topic van skiërs die klaarblijkelijk iets tegen snowboarden hebben. Hier dan maar eens een reactie van iemand die beiden doet: tm 20e vooral geskied, daarna snowboarden serieus opgepakt (nu 43). Ik vind beide fantastisch maar er is iets met snowboarden dat het skiën niet heeft. Dat gevoel dat je krijgt doordat je met je hele lichaam je balans verplaatst om een bocht te maken. Maar goed: beiden zijn fantastisch en ik ben zowaar van plan dit jaar weer eens wat meer tijd op de skis te maken.

Een paar antwoorden op je vraag:

  • ik zou juist aanraden om op jonge leeftijd ook het snowboarden op te pakken. Weet wel dat het hard werken is in het begin, maar dan is het denk ik een pré dat je jong bent.
  • ik denk niet dat je het skien snel verleert. Ik zou af en toe wellicht de skis door de jaren heen er weer bij pakken. Ik denk dat door beiden te doen je uiteindelijk beter kan worden in beide disciplines.
  • helm altijd. Een back protector heb ik nooit gedragen maar overweeg ik ook voor mijn kinderen.
  • polsbeschermers: ik heb ooit gehoord dat er ook een risico aan verbonden is, nl. dat als je toch iets (met pols beschermers) breekt de breuk gecompliceerder is. Eigenlijk zou iedereen moeten leren hoe je je val kan breken zoals bij judo wordt aangeleerd.
  • tot slot: volgens mij zijn de risico’s op beenbreuken en kniebanden die afscheuren over het algemeen iets kleiner dan op skis.

Ik zou er iets serieuzer over nadenken.
Zag toevallig net een filmpje van een man van 82 die nog keurig de berg afskiet, en daar ook duidelijk van geniet. Ondenkbaar op een snowboard.
En eigenlijk zit daar alles wel in besloten.
Snowboarden komt van het surfen. Boards zijn dan ook veel geschikter voor water. En veel minder voor de bergen. Het geklaag van snowboarders over paden en vlakke stukken: Erg sneu. Om maar iets te noemen.
En skiën leer je niet meer op je 50e. Terwijl het snowboarden dan sowieso wel op z’n eind loopt. En skiën is zooo mooi, vooral als je het goed kunt. En wanneer leer je het het best?..

Liezen op 07 jan 2023 20:59

Ik dacht dat je eerste reacties een grap waren. Ken genoeg oudjes op boards, dus daar zou ik me niet druk om maken. Gewoon lekker doen waar je zin in hebt.

Tiny-M op 07 jan 2023 22:29

Ja, dat dacht ik eigenlijk ook. Hij is ook dol op skateboarden en zit ook op les. Dus ik ben niet echt verbaasd dat hij uiteindelijk gaat snowboarden ipv skiën. Hij is gewoon een snowboarden, haha.

Ik denk dat het wel lukt om hem voorlopig elke vakantie ook een dagje te laten skiën. Zodat hij het niet helemaal verleerd. Maar hoeft ook weer niet met tegenzin natuurlijk.

Wat een hoop onzin reacties in dit topic van skiërs die klaarblijkelijk iets tegen snowboarden hebben. Hier dan maar eens een reactie van iemand die beiden doet: tm 20e vooral geskied, daarna snowboarden serieus opgepakt (nu 43). Ik vind beide fantastisch maar er is iets met snowboarden dat het skiën niet heeft. Dat gevoel dat je krijgt doordat je met je hele lichaam je balans verplaatst om een bocht te maken. Maar goed: beiden zijn fantastisch en ik ben zowaar van plan dit jaar weer eens wat meer tijd op de skis te maken.

Een paar antwoorden op je vraag:

  • ik zou juist aanraden om op jonge leeftijd ook het snowboarden op te pakken. Weet wel dat het hard werken is in het begin, maar dan is het denk ik een pré dat je jong bent.
  • ik denk niet dat je het skien snel verleert. Ik zou af en toe wellicht de skis door de jaren heen er weer bij pakken. Ik denk dat door beiden te doen je uiteindelijk beter kan worden in beide disciplines.
  • helm altijd. Een back protector heb ik nooit gedragen maar overweeg ik ook voor mijn kinderen.
  • polsbeschermers: ik heb ooit gehoord dat er ook een risico aan verbonden is, nl. dat als je toch iets (met pols beschermers) breekt de breuk gecompliceerder is. Eigenlijk zou iedereen moeten leren hoe je je val kan breken zoals bij judo wordt aangeleerd.
  • tot slot: volgens mij zijn de risico’s op beenbreuken en kniebanden die afscheuren over het algemeen iets kleiner dan op skis.
SnowboarderDieVroegerSkierWas op 08 jan 2023 11:14

Dank voor je reactie, leuk om te lezen. Fijne tips! Hij is motorisch vrij handig. Veel handiger dan ikzelf in elk geval ;-) Een vriend van ons gaf hem vorig jaar een paar uur les. Toen kon hij met een snowboard omhoog met een makkelijke pannenkoekenlift. Met wat vallen kwam hij ook bochten makend beneden. Soms apentrots, soms zwaar gefrustreerd. Die bijt zich er wel in vast…

Plaats een reactie