Snowboard newbie vraag over bescherming

Onze zoon begon op z’n tiende met snowboarden. Kon toen al heel goed skiën. We hebben hem het eerste jaar zachte kniebeschermers en een crashpant laten dragen. Hij pakte het heel erg snel op, was na twee dagen les op z’n snowboard alweer sneller beneden dan wij skiënd. Jaar daarna is ie ook een backprotector gaan dragen, heeft toen ook een paar dagen freestyle lessen gehad. Inmiddels is ie 15 en afgelopen jaar was hij vooral bezig met technisch zo soepel mogelijk de piste afkomen en hadden schansjes etc veel minder aantrekkingskracht. Hij heeft toen crashpant en backprotector niet meer gedragen.

t@sje op 08 jan 2023 09:51

Haha, zo kan het ook gaan. Super!

Ik zou er iets serieuzer over nadenken.
Zag toevallig net een filmpje van een man van 82 die nog keurig de berg afskiet, en daar ook duidelijk van geniet. Ondenkbaar op een snowboard.
En eigenlijk zit daar alles wel in besloten.
Snowboarden komt van het surfen. Boards zijn dan ook veel geschikter voor water. En veel minder voor de bergen. Het geklaag van snowboarders over paden en vlakke stukken: Erg sneu. Om maar iets te noemen.
En skiën leer je niet meer op je 50e. Terwijl het snowboarden dan sowieso wel op z’n eind loopt. En skiën is zooo mooi, vooral als je het goed kunt. En wanneer leer je het het best?..

Liezen op 07 jan 2023 20:59

Zelden zoveel onzin bij elkaar gelezen in 1 bericht. Waarom zou je op die leeftijd niet meer kunnen snowboarden? Nu is het gewoon nog een kwestie van de generatie die ermee opgegroeid is nog niet zo oud is, maar geef het nog 10, 20 jaar en dan zie je genoeg grijze haren op een board de berg af komen. Een board is bovendien ook heerlijk voor in de sneeuw, vooral die buiten de piste. Ook in slush kun je je over het algemeen veel beter vermaken op een snowboard dan op skis.
En vlakke stukken en paden is een kwestie van oefenen en inschatten, een beetje boarder met 5 jaar ervaring hoor je daar nooit meer over klagen.

Ik snap echt werkelijk waar helemaal niets van die animositeit tussen boarden en skiën, laat iedereen gewoon lekker doen waar die zin in heeft.

JelleK op 07 jan 2023 21:55

Ach van @liezen moet je je niets aantrekken, daar heb ik werkelijk waar nog geen enkele zinnige reactie van voorbij zien komen.

OT: Laat de kleine lekker doen wat hij echt leuk vind. Gezien hij 7 is en het skiën snel en goed oppakte verwacht ik dat hij dat met snowboarden ook doet. Er zijn er ook genoeg die skiën en snowboarden afwisselen, misschien doet hij dat later ook wel, lekker variëren.

Gezien hij graag risico neemt zou ik zeker een backprotector gebruiken. Daarnaast zou ik adviseren, gezien zijn drang naar spanning en springen, om hem een paar jaar op judo te laten gaan. Als je op jonge leeftijd goed leert valbreken heb je daar de rest van de leven grote profijt van en kan dat veel letsel voorkomen. Juist op jonge leeftijd kan een bepaalde beweging dan een goede reflex worden, wat nodig is om een val goed te breken en te rollen ipv bijvoorbeeld je armen uit te steken.

Matthias123 op 08 jan 2023 04:35

Dankjewel voor je reactie! Goed idee ook van die judolessen. Hij skateboard ook graag en soms durf ik bijna niet te kijken. Goed leren vallen is voor hem eigenlijk geen overbodige luxe. Op de eerste dag van de afgelopen week wintersport sprong van een huisje van twee meter en bezeerde zich behoorlijk. We waren even bang dat skiën er niet inzat. Gelukkig ging dat toch wel.

Waar ik nog benieuwd naar ben, waarom is snowboardles vaak alleen in de ochtenden? Skiles voor kinderen is vaak de ochtend en de middag. Voor een beginner lijkt me het juist fijn als je ook in de middag les hebt.

We gaan naar Kappl en de twee oudsten gaan op skiles, de jongste dus op snowboardles. Beetje lastige planning dus wel ;-)

Geen idee, ik heb wel ochtend en middag les gehad, 2,5 dag. De laatste dagen van de vakantie zelf op pad geweest. Maar dat was 25 jaar geleden (nog even en ik word zelf een snowboard fossiel).

Hier nog een skier die met met zijn 42 jaar samen met de kinderen is gaan boarden en niet meer terug wil (inmiddels 59).
En of en toe nog skiet, en nee, dat verleer je niet zo snel.
Ja, zeker in het begin: draag bescherming. Ik weet uit ervaring dat je knieen en je stuitje erg pijnlijk kunnen worden. En in een park ook rugbescherming.

Wat betreft dat lessen, mijn mening is sowieso dat een halve dag les genoeg is, je hebt ook tjd nodig om te oefenen en belangrijker nog, spelen en als gezin optrekken. Nooit begrepen waarom ouders hun kinderen de hele dag op les doen.

Ik moet zeggen dat dit topic mij inspireert om ook een rugprotector te kopen. Zeker wanneer de omstandigheden zijn zoals ze nu zijn.

Aural op 08 jan 2023 07:34

Geïnspireerd door deze website heb ik een D3O backprotector gekocht en man wat is dat een verademing. Heerlijk flexibel, zit echt zoveel beter dan een normale hardshell backprotector. Volgens mij zijn er nu meerdere materialen/merknamen etc die zoiets maken maar ik ga nooit meer terug naar zo’n plaat op mijn rug die eigenlijk altijd net niet lekker zit!

JelleK op 08 jan 2023 07:54

Welke heb je? Ik rijdt ook motor en had vroeger van die platen idd. Daar bleek in de jaren 2010 ish al dat. 3do veel beter was. (Absorberen over hele rug ipv proberen spot te weten)

Waar ik nog benieuwd naar ben, waarom is snowboardles vaak alleen in de ochtenden? Skiles voor kinderen is vaak de ochtend en de middag. Voor een beginner lijkt me het juist fijn als je ook in de middag les hebt.

We gaan naar Kappl en de twee oudsten gaan op skiles, de jongste dus op snowboardles. Beetje lastige planning dus wel ;-)

Lotte78 op 08 jan 2023 11:39

Oh jee sterkte. Ik heb het los gelaten dat wintersport met de kinderen een hele ski vakantie is. Maar de mijne zijn 1 en 5. ;-)

Judo kan helpen, maar het is altijd de reflex die eruit gehaald moet worden van het naar achter steken van de handen bij het vallen. Daar gebeuren de meeste ongelukken met snowboarden, pols breuken. Ik zeg wel eens als grap (als mensen vragen of ze moeten snowboarden of skieën); wil je je been breken of je pols.

Ik heb helemaal geen last van animositeit richting snowboarden. Het is voor mij alleen klip en klaar dat er erg veel fysieke beperkingen aan snowboarden kleven, volgend uit het feit dat je je benen samenbindt, en je je armen niet kunt gebruiken. Je bent als snowboarder letterlijk minder-valide (excusez-le-mot). Op de piste, op de vlakke stukken, bij de lift, en zeker ook off-piste. En dat is nogal wat bij elkaar. Elke dag weer.
(Ik ken meerdere off-piste guides die geen snowboarders meenemen in een gemengde groep. Snowboarders zijn buiten de piste veelal te traag, en minder mobiel. Ze beperken dan ook de skiers.)
En dat vind ik spijtig.

*bericht bewerkt door Liezen op 08 jan 2023 13:01

Waar ik nog benieuwd naar ben, waarom is snowboardles vaak alleen in de ochtenden? Skiles voor kinderen is vaak de ochtend en de middag. Voor een beginner lijkt me het juist fijn als je ook in de middag les hebt.

We gaan naar Kappl en de twee oudsten gaan op skiles, de jongste dus op snowboardles. Beetje lastige planning dus wel ;-)

Lotte78 op 08 jan 2023 11:39

Ik heb me hetzelfde afgevraagd. Mijn zoon kreeg vorig jaar enorme stress om de dag na aankomst om 9 uur klaar te moeten staan bij de verzamelplek. Het is al geen vroege vogel en als het allemaal nieuw is, duurt het ook even voor alles goed is aangetrokken. Dit jaar heb ik dus privélessen geboekt die om 11:30 begonnen. Minder tijd, maar ik heb het idee dat mijn zoon hier veel meer van geleerd heeft dan met buikpijn van het vroege moeten opstaan in een klasje meedoen. Het werd immers precies op zijn kunnen en wensen afgestemd en hij heeft het enorm naar zijn zin gehad.

Er worden natuurlijk ook minder snowboardlessen gegeven, dus waar je met skilessen nog wat te kiezen hebt, is er voor snowboarden maar 1 tijdstip/klasje mogelijk.

*bericht bewerkt door Boule_de_neige op 08 jan 2023 13:07

Ik heb helemaal geen last van animositeit richting snowboarden. Het is voor mij alleen klip en klaar dat er erg veel fysieke beperkingen aan snowboarden kleven, volgend uit het feit dat je je benen samenbindt, en je je armen niet kunt gebruiken. Je bent als snowboarder letterlijk minder-valide (excusez-le-mot). Op de piste, op de vlakke stukken, bij de lift, en zeker ook off-piste. En dat is nogal wat bij elkaar. Elke dag weer.
(Ik ken meerdere off-piste guides die geen snowboarders meenemen in een gemengde groep. Snowboarders zijn buiten de piste veelal te traag, en minder mobiel. Ze beperken dan ook de skiers.)
En dat vind ik spijtig.

Liezen op 08 jan 2023 12:59

proest 🤣

En de onzin blijft maar komen. Bedankt voor het lachen. Chapeau…

@Liezen ik vind het spijtig dat jij het plezier van snowboarden moet missen.
En voor alle genoemde problemen: vlakke stukken kun je steppen. Lift? Geen idee welke beperking ik daar heb, nog nooit niet in een lift kunnen gaan die een skiër ook pakt. Off piste? Juist snowboards hebben dit meer toegankelijk gemaakt, heerlijk surfen in de poeder. Inmiddels hebben de skiërs dit overgenomen en staan op 2 brede planken om van de poeder te genieten.

Ik moet zeggen dat dit topic mij inspireert om ook een rugprotector te kopen. Zeker wanneer de omstandigheden zijn zoals ze nu zijn.

Aural op 08 jan 2023 07:34

Geïnspireerd door deze website heb ik een D3O backprotector gekocht en man wat is dat een verademing. Heerlijk flexibel, zit echt zoveel beter dan een normale hardshell backprotector. Volgens mij zijn er nu meerdere materialen/merknamen etc die zoiets maken maar ik ga nooit meer terug naar zo’n plaat op mijn rug die eigenlijk altijd net niet lekker zit!

JelleK op 08 jan 2023 07:54

Welke heb je? Ik rijdt ook motor en had vroeger van die platen idd. Daar bleek in de jaren 2010 ish al dat. 3do veel beter was. (Absorberen over hele rug ipv proberen spot te weten)

Aural op 08 jan 2023 11:59

Scott AirFlex Pro vest. Zo’n vest vind ik ook veel fijner dan zo eentje die je als rugzak draagt. Blijft perfect zitten en is ook nog eens een lekkere extra laag. Hooguit is het wat warm als het echt lente wordt (of zoals de afgelopen tijd) maar dan draag ik thermo - backprotector - jas met alle ventilatie open en dan gaat dat ook prima.

knip

Lotte78 op 07 jan 2023 09:53

Wat leuk dat je zoon beide onder de knie wil krijgen. De meeste tips heb je al wel gekregen. Lekker de ruimte geven om te ontdekken en dan komt het helemaal goed. Plezier staat voorop, met de veiligheid komt het wel goed als ik alles zo lees… :)

Waar ik nog benieuwd naar ben, waarom is snowboardles vaak alleen in de ochtenden? Skiles voor kinderen is vaak de ochtend en de middag. Voor een beginner lijkt me het juist fijn als je ook in de middag les hebt.

We gaan naar Kappl en de twee oudsten gaan op skiles, de jongste dus op snowboardles. Beetje lastige planning dus wel ;-)

Lotte78 op 08 jan 2023 11:39

Oh jee sterkte. Ik heb het los gelaten dat wintersport met de kinderen een hele ski vakantie is. Maar de mijne zijn 1 en 5. ;-)

Judo kan helpen, maar het is altijd de reflex die eruit gehaald moet worden van het naar achter steken van de handen bij het vallen. Daar gebeuren de meeste ongelukken met snowboarden, pols breuken. Ik zeg wel eens als grap (als mensen vragen of ze moeten snowboarden of skieën); wil je je been breken of je pols.

Aural op 08 jan 2023 12:02

Wat heb je losgelaten? Dat je een hele week vakantie hebt of dat je zelf aan skiën toekomt? Onze kinderen zijn 14, 10 en 7 jaar en eigenlijk is het nu net sinds een paar jaar wel makkelijk eigenlijk. Iedereen kan elkaar goed bijhouden… Maar goed ;-)

Ik vind het niet erg dat de tijden afwijken, maar echt praktisch is anders.

Waar ik nog benieuwd naar ben, waarom is snowboardles vaak alleen in de ochtenden? Skiles voor kinderen is vaak de ochtend en de middag. Voor een beginner lijkt me het juist fijn als je ook in de middag les hebt.

We gaan naar Kappl en de twee oudsten gaan op skiles, de jongste dus op snowboardles. Beetje lastige planning dus wel ;-)

Lotte78 op 08 jan 2023 11:39

Oh jee sterkte. Ik heb het los gelaten dat wintersport met de kinderen een hele ski vakantie is. Maar de mijne zijn 1 en 5. ;-)

Judo kan helpen, maar het is altijd de reflex die eruit gehaald moet worden van het naar achter steken van de handen bij het vallen. Daar gebeuren de meeste ongelukken met snowboarden, pols breuken. Ik zeg wel eens als grap (als mensen vragen of ze moeten snowboarden of skieën); wil je je been breken of je pols.

Aural op 08 jan 2023 12:02

Wat heb je losgelaten? Dat je een hele week vakantie hebt of dat je zelf aan skiën toekomt? Onze kinderen zijn 14, 10 en 7 jaar en eigenlijk is het nu net sinds een paar jaar wel makkelijk eigenlijk. Iedereen kan elkaar goed bijhouden… Maar goed ;-)

Ik vind het niet erg dat de tijden afwijken, maar echt praktisch is anders.

Lotte78 op 08 jan 2023 15:35

Vakantie hebben we sowieso, een hele week weg met zijn allen. Maar het is niet meer zoals vroeger de hele week skiën nee. Mijn vrouw skiët twee dagen, ik board twee dagen en een dag met zijn allen wandelen. Je bent dus maar 2 a 3 dagen echt zelf aan het wintersporten. Zo bedoelde ik het (ja ik ken ook mensen die hun kinderen 5 dagen in een kinderopvang zetten, maar dat doe ik niet op vakantie max 1 dagje). Jouw leeftijden zijn meer ideaal ja :)

*bericht bewerkt door Aural op 08 jan 2023 17:10

Ha ha ha, die Liezen.
Dus omdat jij diverse off-piste guides kent die geen snowboarders meenemen in een gemengde groep moet de 7-jairge zoon van Lotte78 niet gaan snowboarden.

Jahaaa, dat noemen we logica!

Ik prefereer snowboarden, maar toch heeft @Liezen wel een beetje een punt.
Zeker als je nog niet zo gevorderd bent kan met een groep skiers meegaan een handicap zijn.
Ja, je bent wat beperkter, zeker op vlakke stukken of als je offpiste een stukje moet lopen. Easy op skies, erg lastig/vermoeiend als boarder. Snap dat een offpiste guide op sommige routes geen boarder mee wil. Wil ik zelf ook niet.
Ook ik had in het begin problemen op vlakke pistes, je wil snelheid houden, maar er is altijd wel iemand die je in de weg staat, m.a.g. bijna botsingen en gedoe.

Maar dat gevoel van zweven als je op je bordje over de sneeuw glijdt, dat heb ik op skies nooit zo gehad.
En je moet als boarder je mindset veranderen. Gewoon je board uit als nodig is en lekker een stukje wandelen.
Loopt een stuk lekkerder op je zachte schoenen (groot pluspunt!) en zonder die skies in je nek en ook nog eens stokken…

Elke kneus kan wel op skies een helling af, maar boarden vergt wat meer doorzettingsvermogen en dat schept als boarders onderling toch een soort band. Al heb je natuurlijk onder ons ook onverantwoordelijke kneuzen helaas.

Knip

Aural op 08 jan 2023 17:09

Ja, die tijd hebben we ook gehad hoor ;-) In het skigebied waar we destijds elk jaar heenging hadden kinderen überhaupt alleen in de ochtenden les. De rest van de dag waren we gezellig als gezin. Een van mijn ouders ging ook vaak mee. Ik geniet sowieso van de bergen en de sneeuw, dus ook die vakanties waren heerlijk.

Hier nog een skier die met met zijn 42 jaar samen met de kinderen is gaan boarden en niet meer terug wil (inmiddels 59).
En of en toe nog skiet, en nee, dat verleer je niet zo snel.
Ja, zeker in het begin: draag bescherming. Ik weet uit ervaring dat je knieen en je stuitje erg pijnlijk kunnen worden. En in een park ook rugbescherming.

Wat betreft dat lessen, mijn mening is sowieso dat een halve dag les genoeg is, je hebt ook tjd nodig om te oefenen en belangrijker nog, spelen en als gezin optrekken. Nooit begrepen waarom ouders hun kinderen de hele dag op les doen.

Hakke op 08 jan 2023 11:48

Ja, eens. Veel liever nog zou ik een gebied vinden waar alle lessen alleen in de ochtenden zijn. Dat hadden we eerst, maar zijn we qua gebied nu wel op uitgekeken. Maar dan had je lekker elke middag samen. Met de middag lessen wordt er soms zelfs gezegd dat je kind wel moet komen omdat hij/zij anders niet gelijk opgaat met de rest. Dat snap ik wel, maar ik wil zelf ook met mijn kids skiën/snowboarden/sleeën… Nu hebben voor 4 dagen les gekozen. En doen we eventueel 2 hele dagen en 2 ochtenden. Oh, en we zijn nu net terug van een weekje wintersport zonder lessen.

Maar ik was gewoon benieuwd waarom snowboarden wel alleen in de ochtenden is.

Plaats een reactie