Wanneer boeken?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Ik ben reeds bezig met de voorbereidingen voor volgende skivakantie. Het zal de tweede keer zijn dus ik ben nog groen achter de oren wat betreft planning. We kunnen niet anders dan de tweede week van de kerstvakantie.

Ik merk echter dat heel wat boekingssites, ook rechtstreeks op de site van het hotel, die periode niet vrij geven. Wanneer ik de hotels rechtstreeks benader (ik spreek een mondje Italiaans dus communicatie lukt aardig) krijg ik ofwel de mededeling dat alles volzet is ofwel krijgt ik een prijs in de maag gesplitst die absurd hoog is. Ik heb een hotel hiermee geconfronteerd (dat bv hun prijs een veelvoud is van een week in de paasvakantie) en opeens kreeg ik een andere prijs die wel competitief is. De periode was niet boekbaar op hun site (nog niet). Is dat proberen? Zo van: als die pippo nu al kijkt, laat ons eens proberen het onderste uit de kan te halen want die mens is super geïnteresseerd die betaalt gelijk wat en anders boekt er toch wel iemand als we de periode open zetten online.

Daardoor krijg ik het idee dat ik te vroeg aan het kijken ben, maar anderzijds heb ik wel een paar hotels die zeggen dat ze al geen beschikbaarheid meer hebben.

Toen ik in Morzine was (maar we gaan volgend jaar niet naar daar) zeiden ze me op de toeristische dienst dat de online boekingen pas vanaf april beschikbaar worden. Is dat een algemene tendens?

Is januari te vroeg en ben ik mezelf in het been aan het schieten om in de kerstvakantie te boeken? Wacht ik beter tot in april? Of zijn dat de mindere hotels en verminder ik mijn kansen door nog te wachten?

Ik denk dat veel hotels en accomodaties niet al te vroeg willen beginnen met reserveringen aan te nemen om te vermijden dat ze achteraf veel annulaties hebben.
Hoe vroeger iemand boekt, hoe meer risico dat er iets tussen komt.

*bericht bewerkt door Errant op 09 jan 2023 08:35

Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als je per se naar die ene plek wilt, dan kan het hotel veel vragen. Zeker als ze het toch wel vol krijgen. Je betaalt ook voor een stukje zekerheid. Dit kan per situatie verschillen; er zijn hotels die vroegboekkorting geven, of juist last-minute korting, of de prijzen op de dag zelf nog even verhogen (tussenovernachting).

De kerstvakantie is wel een risico m.b.t. de sneeuw; zo vroeg in het seizoen ligt er meestal nog niet veel. Voor die periode zou ik bij voorkeur pas op het laatst boeken (dan moet je mogelijk wel concessies doen).

Intussen nog twee antwoorden gehad van hotels die zeggen dat ze pas vanaf april prijzen voor eind dit jaar hebben. 't Schijnt dus universeel te zijn wat ze in Morzine tegen me zeiden. Misschien een paar extreem populaire locaties die hierop een uitzondering zijn, maar die prijzen zijn me meestal dan toch te hoog.

Midden april en nog steeds nergens iets… Juist hele dure dingen van €3000-€13000 voor een appartementje. OK, onze eerste skivakantie was een last minuten maar ik ben wel gewoon om 9 maand tot 1 jaar op voorhand onze vakantie te boeken. Is dit normaal? Hoe lang boeken jullie op voorhand?

Wij boeken vanaf juli/augustus voor de wintersport vakanties die in een schoolvakantie vallen.
En voor de wintersport vakanties buiten de schoolvakanties boeken we meestal in oktober. (dan zijn er regelmatig Sunweb aanbiedingen).
Maar ik hoor ook vaak een andere aanpak hoor. Dit is persoonlijk.
Het komt voor dat mensen in Oostenrijk boeken voor het volgende jaar meteen aan het einde van hun vakantie het jaar er voor. (stamgasten systeem). En ik hoor ook regelmatig dat mensen buiten de scholvakanties pas een week van te voren boeken zodat ze weten waar het mooi weer wordt en waar de verse sneeuw ligt.

sneeuw witje en de 7 bergen

Wij hebben nu alles voor volgend jaar geboekt, Frankrijk (tweede week kerstvakantie) echt direct bij vertrek en als dit appartement bevalt leggen we hem gelijk weer vast voor volgend jaar. En afgelopen weekend Italië voor de voorjaarsvakantie erbij geboekt. Beiden aan de piste.

Touroperators komen nu al met hun aanbod, Sunweb bijvoorbeeld.

Zeker als je dat wilt moet je toch wel vroeg zijn, heel veel is al volzet met vaste boekers - die elk jaar terugkomen. Zo konden wij nu (omdat de voorjaarsvakantie een week eerder is) ons appartement in Hinterglemm al niet meer boeken volgend jaar en zijn we nu uitgeweken naar Val Gardena.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik zag via de sunwebs ook al wat aanbod, maar was nog niet compleet. Volgens mij komt dat de komende tijd wel.
Inderdaad veel mensen die direct boeken voor het jaar erop in dezelfde accommodatie, maar als je wat nieuws zoekt, is dat natuurlijk geen optie.
Zelf boek ik bijna altijd last minute, omdat ik niet vast zit aan de vakanties. Er zijn wel enkele uitzonderingen, zo kon je deze oktober een flinke korting krijgen op de PDS skipas. Ik heb daarom ook bijtijds de accommodatie geboekt.

Voor Corona boekten we altijd in september, maar toen we wilden boeken voor 2022 bleek al veel vol te zitten. En dan niet alleen accomodaties, maar vooral skilessen voor de kinderen bleek een uitdaging. Nu willen wij een mooi hotel met zwembad in het skigebied zelf ( een stukje met de skibus is prima, maar we willen niet meer in de auto hoeven stappen naar het skigebied).
Dit jaar beviel het hotel en vooral het feit dat deze een eigen skischool had, dus altijd plek en in de skiklas ook altijd kinderen uit hetzelfde hotel, zo goed dat we aan het eind van onze vakantie gelijk voor volgend jaar hebben geboekt net zoals de ouders van mijn dochters nieuwe vriendinnetjes uit de skiklas. De prijzen voor volgend jaar waren toen nog niet bekend, maar we nemen de gok.

De tweede week van de kerstvakantie is volgens het grafiekje hier op de site wel de drukste week en ook de duurste periode van het seizoen. Ik zou dus verwachten dat de prijzen een stuk hoger zijn dan met pasen.

Heb enkele jaren geleden begin april verschillende hotels in Livigno aangeschreven voor een prijsopgave voor 3 gezinnen voor het daarop volgende seizoen. Een minderheid heeft binnen twee weken geantwoord met een concreet voorstel. De meeste antwoordden dat ze nog geen prijzen hadden en in de daarop volgende maanden zijn er druppelsgewijs nog heel wat reacties via mail binnen gelopen. Iemand zei me ook dat men in Livigno afwacht tot de grote reisorganisaties zich hebben ingekocht, zeker voor wat de Belgische school vakanties betreft. Via hen kan je vaak wel vroeg boeken of reserveren.

Midden april en nog steeds nergens iets… Juist hele dure dingen van €3000-€13000 voor een appartementje. OK, onze eerste skivakantie was een last minuten maar ik ben wel gewoon om 9 maand tot 1 jaar op voorhand onze vakantie te boeken. Is dit normaal? Hoe lang boeken jullie op voorhand?

King_of_the_Wedge op 17 apr 2023 10:36

Dat 9mnd tot 1 jaar, dat betreft dus je “zomervakantie”? Wintervakantie heb je nog nooit op tijd geboekt. Voor winter gaat het dus anders. Dat is dus wat iedereen zegt, even accepteren denk ik.
Aan mijn ervaring heb je niks, want ik boek mijn wintersport of last minute of een paar maanden van te voren (periode buiten schoolvakantie). Voor zomer boek ik niets, of hoogstens een paar dagen van tevoren indien ik ga kamperen in Europa. Voor buiten Europa boek ik alleen een vlucht (en evt. huurauto) en boek onderkomen hoogstens een paar dagen van te voren (kamperen, Airbnb of Booking.com).

Het helpt als je terugkerende klant bent en het even persoonlijk doet. Wij zitten aan de schoolvakanties vast en boeken eigenlijk altijd gewoon door voor het jaar erna als we er zijn. Na onze trip in de voorjaarsvakantie waren de nieuwe prijzen er inderdaad nog niet, maar dan spreken we even mondeling af om na datum x contact op te nemen. Dan weten ze nog wie je bent en krijg je - in onze beleving - gewoon de eerlijke prijs.

Als je steeds naar een ander gebied of accommodatie gaat, en niet persé hotel of appartement x of y wil, dan zou ik iets zoeken vanaf einde zomervakantie.

Klopt G, steeds zomervakanties. Het is toch een serieuze klik in mijn hoofd dat iedereen zo’n afwachtende houding aanneemt.

Er is in de Alpen ook een serieus zomerseizoen, logisch dat daar de prioriteit nu naar toe gaat. Op booking.com kan je ook nooit zo ver van te voren boeken. En de winter…die komt vanzelf vol, daar maken ze zich niet druk om.

Life is what happens while you were checking your phone

Ik heb van het weekend een appartement in Flachau geboekt
Voor 13 t/m 20 januari 2024
Ik zit aan week 3 vast als ik wil zitskiën met de Shos
Ook nu was er al veel vol

Wij komen al wat jaren in Livigno, dit jaar voor de 10 de keer, voor ons wel de laatste.
Livigno neemt vaak nieuwe boekingen aan na het zomerseizoen in de maand Sept/Okt. Ik zou dus nog ff wachten.

Groeten, Harald

Voor Frankrijk is vaak zo dat je pas rond juli en soms zelfs september weer kan boeken . Daarvoor lijken ze wel in zomerslaap .

*bericht bewerkt door miepmiep op 28 apr 2023 12:31

Voor Frankrijk is vaak zo dat je pas rond juli en soms zelfs september weer kan boeken . Daarvoor lijken ze wel in zomerslaap .

miepmiep op 28 apr 2023 12:28

Andere bestemmingen op de shortlist (Valloire, Les Karellis vanaf 10 mei) kan je nu al boeken of heel binnenkort. Bij mij jeukt het dan maar mijn kinderen willen Livigno (pizza pasta geen Franse taal) en ik ben bereid om te wachten maar ik vind het toch wel bijzonder vreemd dat je voor een zomervakantie niet vroeg genoeg kan boeken en bij een wintervakantie dat iedereen zo leeeekker relaxed en last minute is. Men vindt het zelfs vreemd om 9 maand op voorhand te boeken.

Corvara reeds geboekt bij Sunweb voor de week vanaf 20-01-2024. Half pension, 2 personen, incl. skipas Dolomiti superski. Wellicht nogal vroeg voor een niet-vakantieweek maar het is zo’n populaire regio en omdat ik met een relatieve beginner ga was Alta Badia met al z’n blauwe pistes de enige juistje optie aan de Sella Ronda. Laat de voorpret beginnen! :-D

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Nog steeds niet echt open voor boekingen.

Conclusie: Livigno is een lastminute paradijs.

Nog steeds niet echt open voor boekingen.

Conclusie: Livigno is een lastminute paradijs.

King_of_the_Wedge op 09 okt 2023 10:22

Daar zou ik niet op rekenen. Het is er bovendien zeer aan de prijs als je een beetje fatsoenlijk wil zitten. Ze geven echt geen last minute korting daar.

Life is what happens while you were checking your phone

Ik zie Livigno wel gewoon bij de touroperators…

Ik zie Livigno wel gewoon bij de touroperators…

Tiny-M op 09 okt 2023 11:59

Kijk eens voor huisjes op de centrale boekingssite…

Het is dus niet gelukt om een betaalbare accomodatie (+/- 2000€) te vinden voor 5 personen en dus géén Livigno dit jaar. Een zoekopdracht met 4 personen is wel vruchtbaar, maar ja, dat is geen oplossing voor ons.

Ik heb ook de indruk dat Livigno meer een dorp is waar je op hotel gaat. Voor €5000 kan ik mijn gezin half pension geven, wat een goede deal lijkt als 5p huisjes €3000 of meer kosten. Dus misschien volgend jaar dat eens proberen…

Plaats een reactie