Gripwalk schoenen compatibel?

Hi allemaal,

Vandaag nieuwe skischoenen gekocht, super blij mee.
Nu hebben deze skischoenen echter het gripwalk systeem. Nu wilde ik kijken of mijn bindingen hier mee compatibel zijn. Ik kom er niet helemaal uit.

De skis zijn niet heel nieuw.

Is er iemand op het forum die hier ervaring mee heeft?
Zie hieronder een aantal foto’s van de bindingen.

null
null
null

Er zou een GripWalk logo bij het plaatje achter je voorbak moeten staan (AFD).
https://www.grip-walk.com/faq/

Hallo, die zijn helaas niet compatibel. Dit is nog een oudere binding, en hoewel de schoen er misschien in past, gaat de binding niet op het juiste moment open. Je kunt een gripwalk zool wel met een gripwalk binding combineren, of je zou nieuwe zolen (met de norm iso 5355) voor deze schoen er op kunnen schroeven voor een paar tientjes. Het beste is om de ski daarna direct elektronisch in te laten stellen om te controleren of de binding nog goed is.

Jammer maar helaas. Bedankt voor de reacties.
Ik ga inderdaad andere zooltjes er onder schroeven. Beter dan gescheurde kniebanden… 🙂

Yup, echt ff serieus nemen. Dit niet doen heeft me een hele nare smak jaren maken een paar jaar terug 😳

Edwin van Riel

Waar heb je die gekocht? Een beetje skiwinkel wijst je hierop.

Wij voorzien skischoenen van DIN zooltjes als de klant geen GripWalk bindingen heeft en geven de GripWalk zooltjes mee voor in de toekomst…

Date your skis but marry your boots

Hoi,
Zaten er geen gewone “plaatjes” bij je nieuwe schoenen. Toen ik mijn schoenen kocht zaten deze er standaard bij voor ski’s zonder gripwalk.

Hoi,

Over twee weken ga ik op wintersport dus ben blij dat ik het bovenstaande nu lees. Ik heb vorig jaar voor mijn wintersport nieuwe skischoenen met gripwalk gekocht (Fischer RC4 120). Ondanks dat de bindingen door de winkel opnieuw zijn afgesteld is mij er nooit op gewezen dat mijn bindingen (Salomon xt12) hier niet geschikt voor zijn.

Vind het eigenlijk best wel een kwalijke zaak, zeker omdat het een gerenommeerde wintersport zaak is hier in het zuiden van het land. Ga zeker contact opnemen en ben benieuwd of ze een passende oplossing voor hebben.

@roblinssen Als zij geen DIN plaatjes hebben stuur mij een DM ;-)

Ik neem aan dat je RC4 Curv Schoenen hebt.

Date your skis but marry your boots

Hoi,
Zaten er geen gewone “plaatjes” bij je nieuwe schoenen. Toen ik mijn schoenen kocht zaten deze er standaard bij voor ski’s zonder gripwalk.

Janette op 09 jan 2023 22:22

Waarschijnlijk Nordica’s?

Date your skis but marry your boots

@roblinssen Als zij geen DIN plaatjes hebben stuur mij een DM ;-)

Ik neem aan dat je RC4 Curv Schoenen hebt.

Marco-Paul op 10 jan 2023 11:57

Hoi Marco Paul,

Ja klopt is de Curv. Zal zeker contact met je opnemen mochten ze daar niet de juiste plaatjes hebben. Bedankt alvast!

Even een vraag, ik heb bindingen: Marker Griffon ID 13 uit 2017, hier staat geen gripwalk logo bij, is dit dan compatibel met Gripwalk of niet?
Deze zijn SOLE.ID en ISO 5355 (Alpine) & ISO 9523 (AT)

*bericht bewerkt door Fanatix op 10 jan 2023 17:48

stomme vraag mss , kan je gripwalk plaatjes onder bestaande schoen (zonder GW) monteren ?

*bericht bewerkt door evert op 10 jan 2023 18:04

Even een vraag, ik heb bindingen: Marker Griffon ID 13 uit 2017, hier staat geen gripwalk logo bij, is dit dan compatibel met Gripwalk of niet?
Deze zijn SOLE.ID en ISO 5355 (Alpine) & ISO 9523 (AT)

Fanatix op 10 jan 2023 17:46

GripWalk is de ISO 23223 standaard.

Volgens de site van Marker is de Griffon 13 id vanaf seizoen 20/21 hetzelfde als de huidige, inclusief Gripwalk compatibel: https://markerbindings.com/en-nl/p/griffon-13-id

Googlen op Marker Griffon 13 id 2017 geeft bijvoorbeeld dit linkje op waar in de beschrijving Gripwalk nog niet genoemd wordt: https://www.evo.com/outlet/alpine-ski-bindings/marker-griffo…

Meestal staat het wel op de binding als deze voor Gripwalk geschikt is, maar gek genoeg zie ik dat zo niet terug op afbeeldingen van de Gripwalk -compatibele 2022/2023 versie van de Griffon 13 Id op internet

null

stomme vraag mss , kan je gripwalk plaatjes onder bestaande schoen (zonder GW) monteren ?

evert op 10 jan 2023 18:04

Dacht het niet tenzij er Gripwalk Ready of iets dergelijks op de schoen staat. Dat had je op sommige schoenen vanaf 2016. Kijk er zeker de catalogus of manual eens op na.

stomme vraag mss , kan je gripwalk plaatjes onder bestaande schoen (zonder GW) monteren ?

evert op 10 jan 2023 18:04

Sommige merken leveren zooltjes met en zonder GripWalk. Nordica doet dit standaard in de doos. Fischer heeft dit ook maar is afhankelijk van de dealer.

Alle race skischoenen hebben nog DIN (ISO 5355) zolen.

Date your skis but marry your boots

stomme vraag mss , kan je gripwalk plaatjes onder bestaande schoen (zonder GW) monteren ?

evert op 10 jan 2023 18:04

Als je schoenen compatible zijn wel. Vaak staat het bij het soort zooltjes op welke schoenen ze kunnen. Gewoon ff zoeken op merk.

Ik heb ze laatst onder een setje Lange schoenen gemonteerd en ben er erg blij mee.

Hoi,
Zaten er geen gewone “plaatjes” bij je nieuwe schoenen. Toen ik mijn schoenen kocht zaten deze er standaard bij voor ski’s zonder gripwalk.

Janette op 09 jan 2023 22:22

Waarschijnlijk Nordica’s?

Marco-Paul op 10 jan 2023 11:58

Ja Marco-Paul idd Nordica met achter instap.

Hoi,
Zaten er geen gewone “plaatjes” bij je nieuwe schoenen. Toen ik mijn schoenen kocht zaten deze er standaard bij voor ski’s zonder gripwalk.

Janette op 09 jan 2023 15:22

Sommige merken en modellen wel, andere niet. Vorig jaar allebei mijn dochters nieuwe schoenen, en omdat ik voor de jongste tweede hands ‘race’ ski’s had gekocht, had ik voor haar gewone zolen nodig. Natuurlijk zaten die niet in de doos.
Bij de oudste wel, maar die had ze niet nodig……

*bericht bewerkt door Slim op 12 jan 2023 21:23

Even een vraag, ik heb bindingen: Marker Griffon ID 13 uit 2017, hier staat geen gripwalk logo bij, is dit dan compatibel met Gripwalk of niet?
Deze zijn SOLE.ID en ISO 5355 (Alpine) & ISO 9523 (AT)

Fanatix op 10 jan 2023 10:46

Inderdaad, de Griffon is een multi norm binding, geschikt voor toerski schoenen (Alpine Touring, oftewel ISO 9523).
Dat zijn zolen helemaal bedekt met rubber, en aan de onderkant gekromd.
GripWalk zit een beetje half tussen AT en DIN zolen in: klein stukje hard plastic, klein beetje gekromd.
Als een binding dus geschikt is voor AT zolen, dan ook zeker voor Gripwalk.

*bericht bewerkt door Slim op 12 jan 2023 21:29

@Slim De ISO 9523 touring is niet compatibel met Gripwalk!

Date your skis but marry your boots

Maar goed dat ik dit allemaal nu lees!

Heb heb zelf Marker Squire 11 bindingen uit 20/21. En ik dacht dat die ook gripwalk compatibel waren, maar volgens mij is dit niet zo? Het heeft wel zo’n zelfde soort AFD, maar er staat geen gripwalk logo op de binding. Klopt het dan dus dat het niet gripwalk compatibel is?

null

*bericht bewerkt door DaphneK op 14 jan 2023 10:30

Beste,
Bedankt voor deze vraag, ik was me niet op de hoogte van de verschillende technologie.
Ik heb net een niet paar skis gekocht k2 mindbender 99ti 2022 met GRIFFON 13 ID BINDINGS 2022.
Echter zijn mijn skischoen iets wat ouder (Salomon X Pro 110 17/18) Koop ik hiervoor gripwalk zooltjes of kan ik deze zonder probleem met elkaar gebruiken?
Alvast bedankt!!

Met vriendelijke groet Peter

Beste,
Bedankt voor deze vraag, ik was me niet op de hoogte van de verschillende technologie.
Ik heb net een niet paar skis gekocht k2 mindbender 99ti 2022 met GRIFFON 13 ID BINDINGS 2022.
Echter zijn mijn skischoen iets wat ouder (Salomon X Pro 110 17/18) Koop ik hiervoor gripwalk zooltjes of kan ik deze zonder probleem met elkaar gebruiken?
Alvast bedankt!!

Peter_Van_den_Broeke op 14 jan 2023 11:55

De alpine zooltjes kunnen in Gripwalk bindingen, omgekeerd niet. Geen probleem lijkt me. Ivm schoenen … op mijn Tecnica’s van 2017 kunnen geen gripwalk zooltjes. Je kan die wel vinden voor dat type schoen, maar alleen voor meer recente jaren.

Op de website van grip walk (https://www.grip-walk.com/) Staat er een duidelijk tabel, ik vraag me enkel af wat te verschil is tussen ALPINE BINDING en BINDING “MN” + “A”, hoe weet je welk model je hebt?

null

Ook staat er op de site van marker dat “ID technology allows to adjust the binding to accommodate either touring, GripWalk or alpine boot sole norms.” Dus alle zolen zijn monteer baar op deze bindingen mist instellingen?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet Peter

Dank voor deze tabel!! Op basis hiervan heb ik nog wat verder gezocht op het internet en op Reddit vond ik hier ook een hele discussie over. Blijkbaar kunnen Gripwalk schoenen ook in MNC (bij Marker heet dat dus ID, dat zijn multinorm bindingen) bindingen: zoals hier staat aangegeven. https://www.evo.com/guides/ski-boot-sole-binding-compatibili…

@Slim De ISO 9523 touring is niet compatibel met Gripwalk!

Marco-Paul op 14 jan 2023 01:34

Op welke manier bedoel je dat, binding of schoen?

Ik schreef dat als een binding geschikt is voor zowel DIN zolen als toerski (ISO 9523) zolen, dat hij dan ook geschikt is voor Gripwalk zolen. Is jou een geval bekend waar dat niet zo is?

Als jij bedoelt dat je niet met een toerski zool in een ‘Gripwalk binding’ kunt, dan ben ik het daar natuurlijk 100% mee eens, en dat schreef ik dus ook niet.

*bericht bewerkt door Slim op 14 jan 2023 15:06

@Slim “Ik schreef dat als een binding geschikt is voor zowel DIN zolen als toerski (ISO 9523) zolen, dat hij dan ook geschikt is voor Gripwalk zolen. Is jou een geval bekend waar dat niet zo is?”

Dat klopt dus niet, zie ook tabel hierboven…

Date your skis but marry your boots

Ik ben vanmiddag ook nog naar skicentrum Heemskerk geweest om te vragen of mijn bindingen (Sole ID van Marker zonder gripwalk logo) geschikt zijn voor gripwalk zolen. En daar werd mij ook verteld dat het wel geschikt is. Op die bovenstaande tabel lijkt dat ook te kloppen, ookal heeft gripwalk een ander iso normering dan alpine zool / touring boot zool.

@Slim “Ik schreef dat als een binding geschikt is voor zowel DIN zolen als toerski (ISO 9523) zolen, dat hij dan ook geschikt is voor Gripwalk zolen. Is jou een geval bekend waar dat niet zo is?”

Dat klopt dus niet, zie ook tabel hierboven…

Marco-Paul op 14 jan 2023 09:04

Hmm, die tabel geeft juist duidelijk aan dat dat WEL kan:

De binding die zowel geschikt is voor alpine zolen (‘A’) en Tourski zolen (MN) , dat is dus de derde regel, is ook geschikt voor Gripwalk.

Ik denk dat we hier elkaar steeds verkeerd begrijpen.

Voor de duidelijkheid: ik beweer dus NIET dat je met toerski zolen in een Gripwalk binding kan.

Maar wel ‘omgekeerd’: gripwalk schoen in een toerski (MNC/AT/ID of hoe andere merken het ook noemen) binding.

null

@Slim Je hebt gelijk 🙃 ging even langs elkaar heen!

*bericht bewerkt door Marco-Paul op 15 jan 2023 10:18

Date your skis but marry your boots

Plaats een reactie