Might as well face it your addicted to snow, oftewel: the January files

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Aangezien het alweer veel te lang is geleden dat ik op de ski’s stond, zal ik morgen weer vertrekken voor wat gezonde berglucht, geen regen, goed eten, lekker actief op de latten en het uitzicht.

Alle skispullen zijn al verzameld, nu nog de rest van de bagage (hier hoort een foto te staan, maar ik krijg geen afbeelding geüpload momenteel). De planning is om 9 uur vertrekken, om vervolgens morgen nog voor 19 uur in het hotel aan te komen in Welschnofen (het dorp onderaan de dalafdaling van Karerpass/Carezza). In theorie moet dat lukken, maar de voorspelling is dat de sluizen morgen opengaan en dat is nooit goed voor de doorstroming.

Wordt vervolgd…

null

Edit: het lukt gek genoeg alleen via de iPhone…

*bericht bewerkt door DSvier op 10 jan 2023 12:53

Veel plezier!

Edwin van Riel

Buon viaggio!

Aftellen maar!

Op naar nieuw ski- en leesplezier

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Goede reis!

You’re :p

Interessant om weer eens te volgen. :)

Bla, bla, bla.

Een goede reis en veel skiplezier gewenst

Gang is alles

You’re :p

Interessant om weer eens te volgen. :)

bartvwg op 10 jan 2023 14:12

Dat is inderdaad een hele domme fout. O well.

Dat wordt weer aardig wat leesplezier de komende dagen. Viel spass!

*bericht bewerkt door Mathijs! op 10 jan 2023 17:12

Inmiddels weer bij de derde stop aangekomen. De eerste was wederom lunch, de tweede stop te kort om iets interessants te typen.

Het zit dit keer niet tegen. Alleen het weer houdt niet over. Pas sinds ik bij Berwang ben hield het op met hard regenen en nu is het dan daadwerkelijk droog. En het is zowaar eindelijk wit.

null

Via buienalarm kun je altijd mooi zien waar het regent. Op de een of andere manier heb ik dit keer de wolken precies daar waar ik rijd en zat ik meestentijds daar waar het echt goed zeek. Zoiets zie je normaal alleen in strips, maar nu ook bij mij.

Onderweg veel Nederlanders gezien. En buiten twee bussen is mij geen enkele Belg opgevallen. Of dat nu inhoudt dat Belgen ijveriger zijn, of Nederlanders verstandiger laat ik graag in het midden.

Hoe dan ook: tempo zit er goed in, alleen in Ulm een file. En op de 7 kon ik door het weer niet zo boenderen als de vorige keer.

Nog een laatste stint te gaan en dan ben ik alweer in het hotel. Het zou zomaar eens kunnen dat de volgende post ook iets culinairs bevat.

I
Nog een laatste stint te gaan en dan ben ik alweer in het hotel. Het zou zomaar eens kunnen dat de volgende post ook iets culinairs bevat.

DSvier op 11 jan 2023 16:25

Het gaat hier wel steeds meer op een horeca forum lijken dan op een wintersport forum :)
Maar laat vooral komen die verhalen. Altijd leuk om te lezen. Net zoals als die verhalen van andere leden op dit forum.

What’s the reason for the English title on this Dutch forum? Personally, I think it’s a pity that our native language is already often polluted by words from other languages ​​and it also poses a greater risk of language errors, such as the use of a possessive pronoun instead of the intended combination of a personal pronoun and verb.

I always enjoy reading your reports, so I look forward to the next posts. I just hope they will be written in Dutch.

*bericht bewerkt door sterko op 11 jan 2023 16:48

Annoying skiers since 2003

What’s the reason for the English title on this Dutch forum? Personally, I think it’s a pity that our native language is already often polluted by words from other languages ​​and it also poses a greater risk of language errors, such as the use of a possessive pronoun instead of the intended combination of a personal pronoun and verb.

I always enjoy reading your reports, so I look forward to the next posts. I just hope they will be written in Dutch.

sterko op 11 jan 2023 16:45

Tja, het is nu eenmaal gewoon een kwinkslag naar een bekende songtekst, het gaat over een draadje voor een reisverslag en de inhoud zelf is gewoon in het Nederlands.

Dan stoor ik me erger aan posts die op een passief agressieve toon eigenlijk gewoon een superieure kennis van de Engelse taal willen demonstreren.

(Niet Nederlandstalige onderschriften op een Nederlandstalig forum storen me dan weer niet :))

Tja, het is nu eenmaal gewoon een kwinkslag naar een bekende songtekst, het gaat over een draadje voor een reisverslag en de inhoud zelf is gewoon in het Nederlands.

Dan stoor ik me erger aan posts die op een passief agressieve toon eigenlijk gewoon een superieure kennis van de Engelse taal willen demonstreren.

(Niet Nederlandstalige onderschriften op een Nederlandstalig forum storen me dan weer niet :))

FORZAM op 11 jan 2023 17:00

Mijn bericht was ook enigszins met een kwinkslag hoor. Zeker niet agressief bedoeld, maar ik meen het wel.
Ik vind het prettiger om een korte en bondige Nederlandstalige titel te lezen.
(Ik had de verwijzing naar de songtekst overigens niet opgemerkt. Ik ben net iets te jong om dit nummer goed te kennen, maar nu zie ik het)

Annoying skiers since 2003

Net als je zegt dat het meezit met de trip krijg je die vervolgens meteen terug. Na het laden kwam ik achter een treintje met voorop een vrachtwagen die op de Fernpas niet boven de 25 km/u uitkwam. Ik heb veel gezien, maar zelfs met sneeuwstormen op de pas werd er harder gereden (denk ik). Let wel, het was nu goed zicht, droog, nog steeds licht.

Later bleek het om een Poolse vrachtwagen te gaan. Ik vermoed dat zijn remblokken op waren, hij deze vervangen heeft voor stukjes hout met schuurpapier er omheen en dat het schuurpapier op de pas de handdoek in de ring heeft gegooid, waardoor hij niet meer harder durfde.

En het treintje was te lang, dus geen beginnen aan om er voorbij te steken. Kortom, dat heeft lang geduurd. Het is maar goed dat mijn stuurwiel zo dik is dat ik er niet doorheen kan bijten, anders had ik nu ook een yoke stuur.

Vanaf dat het tweebaans werd kon het gas er weer op en had ik de wind weer in de rug. Figuurlijk dan. Met als resultaat dat ik in uiteindelijk 9 uur en 15 minuten op plaats bestemming aankwam. In mijn hotel hier geen parkeergarage met (gratis) Tesla laders, maar wel om de hoek een snellader. Na het uitpakken (mijn hemel, wat neem ik toch altijd veel mee…) de accu even wat extra reserve gegeven, snel wat emails en ander werk afgehandeld wat niet kon wachten en daarna richting het diner:

null

Ondanks dat de iPhone stug volhoudt dat het pas zondag gaat sneeuwen sneeuwt het momenteel hier. Met alle respect voor die app, maar als je zelfs het huidige weer niet kan voorspellen… dat kan ik zelfs nog!

Morgen dus Carezza. Hopelijk valt er niet teveel sneeuw, want ik wil morgen beginnen met de wedstrijdski’s.

Morgen dus Carezza. Hopelijk valt er niet teveel sneeuw, want ik wil morgen beginnen met de wedstrijdski’s.

DSvier op 11 jan 2023 21:15

Dit kan ook alleen DSvier getypt hebben

Gang is alles

Dit kan ook alleen DSvier getypt hebben

Jesper op 11 jan 2023 22:50

De een houdt van verse sneeuw op de piste, de ander van een keiharde ondergrond. Op die manier is er altijd iemand tevreden. ;)

Dag 1:

Carezza.

Het had slechts een beetje gesneeuwd, dus de GS latten in de kundige handen van Anna achtergelaten en met de wedstrijdski’s naar boven. Al om 8.27 uur mochten we de lift instappen, maar om de balans in het heelal niet te verstoren ofzo ging de lift pas in normaal tempo vanaf 8.36 uur. En helaas, daarvoor piano in plaats van forte.

Onder ons lag de dalafdaling al te wachten.

null

Gewoon uitzicht onderweg.

null

Bovenaan de volgende lift en daarna de lift die de vorige keer nog gesloten was, waarmee ik eindelijk met de nieuwe lift naar het bergstation kon.

null

null

Bovenaan bleek het niet alleen wat meer te hebben gesneeuwd, maar door de wind was het deels van de piste geblazen, om verderop een extra dikke laag te vormen. Hier was eerder deze week de vraag of mensen wel eens een off day hebben. Nou, ik heb wel eens een off piste (niet te verwarren met off piste gaan). En met de suboptimale lichtsituatie had ik er nu een. Geen lekker begin.

Blijft staan dat de afdaling van geheel boven naar beneden te verleidelijk is om te negeren. Vanaf dat het rood werd waren de condities weer voorspelbaar en dus in het begin even niet hoger gegaan dan lift 2 en wachten totdat de minions de piste schoon hadden geschraapt en het licht beter werd.

Omdat de Franzin (sleeplift) nog steeds niet is vervangen ben ik niet te snel naar de andere kant van het gebied gegaan, want 1x per dag is genoeg. Rond 10.30u de oversteek gemaakt en mijzelf vermaakt op de Paolina en de Pra di Tori.

Al voor 12 uur begon mijn maag te laten weten dat het tijd werd voor een refill. Beetje vroeg, maar om 12.15u heb ik de strijd opgegeven en de hennenstall ingedoken (het restaurant, niet het kippenhok). En daar natuurlijk de grillteller besteld.

null

Het is eigenlijk net iets teveel, maar erg lekker.

Om 13 uur weer de latten op en op de Paolina was het redelijk verspoord, maar er waren ook heerlijke ‘snelwegen’ geskied.

null

null

Dus mijzelf daar langere tijd vermaakt, tot tegen 15 uur. Toen terug naar het deel met de dalafdaling.

Mooi moment om de weer in ere herstelde Masarè piste te nemen, die in de ochtend nog werd bezet voor slalom training.

Maar niet voordat ik nog wat beeldmateriaal had verzameld.

null

null

null

Onderweg in de Tschein lift, met in de verte de König Laurin piste.

null

Terug in dit stuk zo lang als het mocht van König Laurin naar het dal en v.v.

Om 16.28u nog net de laatste lift naar boven en daar nog een laatste foto gemaakt.

null

Omdat ik ook nog een sanitaire stop had gemaakt had ik de hoop dat de piste leeg zou zijn en ik nog een poging kon doen om mijn recordtijd scherper te stellen. Een aanslag op de benen zo op het einde van de dag, maar helaas op een van de smalste stukken van de dalafdaling waren nog wat mensen in schuss naar beneden aan het gaan en met remmen en slalommen ben je dan natuurlijk klaar. Blijft toch echt iets voor einde februari als het nog koud genoeg is, maar je na de laatste lift genomen te hebben gewoon minimaal een half uur kan wachten om met genoeg licht naar beneden te knallen.

Al met al een mooie dag. Bewolkte start. In de middag zon. En gewoon lekker rustig. Dat blijft toch wel de USP van Carezza. Ok, Passo Rolle is nog rustiger, maar dat is dan ook een gebied wat waarschijnlijk binnen 10 jaar op de lijst “das war einmal” kan. Terwijl het toch best een aardig gebiedje is.

Morgen Obereggen.

Wat een fijn en mooi gebied toch.
Dank voor de mooie plaatjes.
En de Hennenstahl, altijd goed!

Aftellen maar!

Blijft genieten DSvier… Jou blog ;-) Passo rolle blijft wel bestaan hoor… hoog genoeg (dus niet teveel sneeuwkanonnen nodig) en genoeg locals die er skieen ;-)

Doe jou nog wel eens een geheime tip aan de hand, 1 vd beste rifugio’s om te eten in de streek, maar dan moet je wel je ciaspole (sneeuwschoenen aan) of skitouren ;-)

Hennenstahl! Die mixed grill was erg goed maar die pasta met burro en salvia, onnavolgbaar… <3

Raadplaat tussendoor: waar heb ik vandaag de lunch genoten?

null

Raadplaat tussendoor: waar heb ik vandaag de lunch genoten?

null

DSvier op 13 jan 2023 15:22

Ütia da Jù bovenaan de Piculin piste in Kronplatz gebied?

edit: o wacht verkeerde hoekje dolomieten

*bericht bewerkt door ThomasG op 13 jan 2023 15:52

Haha, Baita Passo Feudo
Zomaar een wilde gok…

*bericht bewerkt door Matthieu op 13 jan 2023 17:18

Aftellen maar!

Is dat geen dr. oetker? 🤔😜

Bla, bla, bla.

Raadplaat tussendoor: waar heb ik vandaag de lunch genoten?

null

DSvier op 13 jan 2023 15:22

Dat moet dan Baita Passo Feudo zijn!

Haha, Baita Passo Feudo
Zomaar een wilde gok…

Matthieu op 13 jan 2023 17:13

Correct!

Het helpt vast dat ik redelijk eenkennig ben met bestellen. ;)

Dag 2

Obereggen

Het is vandaag vrijdag de 13e. Ik weet niet of er hier mensen zijn die bijgelovig zijn, maar ik wel. Nog nooit heeft vrijdag de 13e mij ‘teleurgesteld’. Ik probeer op vrijdag de 13e dus zoveel mogelijk te vermijden en heb vandaag ook bij het inhalen b.v. nog meer reserve gehouden dan normaal. Ook vandaag weer een aardige opsomming WTF! momentjes, waarvan ik er 1 zal delen: ik heb 3 laadpassen, waarvan er 1 in Italië in de meeste gevallen het goedkoopst is. Dat scheelt zo ruim 15 euro per volle lading. Deze had ik vandaag op zak gestoken omdat ik de mooie parkeerplek in Obereggen wilde combineren met laden. In deze jaszak heb ik ieder jaar bankpas, pas van het hotel, credit card… zonder ooit een probleem, niet eens een scheurtje. De laadpas is in meerdere stukken uiteen gevallen.

Hoe dan ook: omdat ik mijn ski’s vanochtend bij Anna op moest halen en zij kennelijk van uitslapen houdt (ik zal de eerste steen niet werpen) kon ik niet op tijd in Obereggen zijn voor de eerste lift. Daar was ik snel genoeg overheen, want het was gewoon heerlijk rustig vandaag. Het duurde dus ook wel even voordat ik bereid was Oberholz te verlaten (de piste, niet het restaurant).

Eindelijk waren er nu ook varianten beschikbaar. De laatste keer dat ik er was met avondskiën zag ik al dat er een tweede variant was geprepareerd. Maar omdat ik de volgende dag naar Carezza ging heb ik daar geen voordeel meer van kunnen hebben. Nu was alles open daar, dus ook de ochsenweide piste. Die heb ik ook nog 1x gedaan.

Verderop in het gebied werd het iets drukker en ook redelijk wat kleine kinderen. Die waren er gisteren ook al, maar nu nog meer. Ik vermoed dat de Polen vrij hebben, want er waren veel klasjes met clandestiene leraren. En dat is iets waar Polen dol op zijn. Ik iets minder, want ze doen gewoon waar ze zin in hebben, zoals met de hele klas van buiten de piste zonder voorrang verlenen de piste op knallen.

Duidelijk te merken dat het recent gesneeuwd heeft. De toplaag is nog zacht.

Pala di Santa was inmiddels ook open. Helaas de doorsteek naar Pampeago nog niet, dus je moet nog om de liften heen skiën.

null

Sowieso loopt Pampeago nog wat achter met pistes. Maar liefst 3 zwarte pistes zijn nog niet open. En dat is toch wel jammer.

Het weer was lange tijd grijs ende grauw. Dus de plaatjes minder mooi.

null

Maar zie: hoop voor de toekomst!

null

In Pampeago even alle mogelijke varianten afgewerkt om door te gaan naar Predazzo. Daar vooral de focus op de zwarte varianten.

Daar nog de lunch bovenaan gepakt en nog kortstondig daar gebleven, om terug te keren naar Pampeago.

Steeds meer blauwe lucht te zien…

null

Maar de zon bleef hardnekkig schuilen.

null

Opvallend was dat na de lunch de pistes en liften erg rustig waren en bleven. Nou ja, totdat mensen de stube uit werden getrapt op het einde. Maar zo is het heerlijk doorskiën.

Het laatste uur weer in Obereggen vermaakt. De zon was eindelijk daar en de piste lag er heerlijk bij. Verspoord, maar niets om gas voor terug te nemen. Zelfs niet op vrijdag de 13e!

null

Vanavond gaan de lampen aan. Dus zometeen snel het diner naar binnen schuiven en dan nog wat metertjes maken. Kan ik meteen kijken of mijn laadpas nog werkt nu het een Jigsaw is.

Mooie plaatjes weer, genieten!

Dag 2.2

Obereggen at night…

Niet te filmen zo druk als het was. Ik was er om 20u, dus nadat men een uur bezig was. En de piste zag er al slechter uit dan vandaag aan het einde dag. Voertaal vooral Italiaans, dus ik vermoed dat het een heel druk weekend wordt.

Weinig discipline bij veel skiërs, dus je kon erop wachten dat het mis ging. Waar ik eerder vandaag iemand als banaan verkleed zag skiën kon nu een skiër met banaan naar beneden. Beetje onnodig zo.

Morgen dan maar weer naar Carezza. Daar is het altijd een stuk rustiger.

Dag 3

Carezza

Als je drukte verwacht is Carezza de ideale plek, want wat daar onder druk verstaan wordt, dat stelt over het algemeen niet veel voor. Dat gezegd hebbende: het trekt in het weekend veel gezinnen uit de omgeving en vandaag was er ook nog een slalomwedstrijd, waar men van heinde en verre voor kwam. Het viel mij al op dat in het hotel waar ik zit meerdere groepen skiclubs bivakkeren, alsmede ook een afvaardiging van de Liechtensteiner Ski Verband. Die zijn daar in januari niet om te gaan hiken lijkt mij.

De race was uitgezet op de piste waar je tegenaan kijkt als je vanuit het dorp met de lift aankomt. Aangezien er twee prima alternatieven zijn weinig last van, anders dan dat de lift ineens wat meer drukte te verwerken kreeg. Maar als je alleen bent kun je gebruik maken van de natuurlijke weerstand die mensen hebben om in een cabine voor 10 personen met 10 personen plaats te nemen.

Voordeel was ook dat de lift vanuit het dal al om 8.15u mij wilde verwelkomen. Maar wel zoals met deze lift gebruikelijk, op een rustiger tempo. Al ging die halverwege alsnog naar normaal.

Het was vandaag vrij ideaal. Vanaf het begin blauwe lucht en zon. De pistes lagen er uitstekend bij. De wat lagere temperaturen doen de omstandigheden goed.

Bovenaan de König Laurin begonnen met de rechter route. Een heerlijke piste om als kanonskogel vanaf te vliegen. Ooit klokte ik hier 137 km/u op de GPS (en de kompaan waarmee ik een wedstrijdje verpissen deed 136 km/u, wat in zijn beleving dus eigenlijk hetzelfde was). Lang geleden wel, de piste was toen met name onderaan anders.

null

Na een ruim een uur was ik het dringen in de lift wel beu en meende ik dat ik de rust beter in het andere deel van het gebied op kon zoeken. Echter… de Paolina lift had zowaar last van congestie… een zeldzaamheid.

Dus door naar Pra di Tori, waar het gewoon normaal rustig was.

Vervolgens terug voor de lunch. Aangezien er toch relatief veel mensen in het gebied waren leek mij Almhütte Messnerjoch een veilige keuze. Te bereiken via de zwarte piste. En ok, tegenwoordig hebben ze ook een paadje gemaakt waardoor de mindere goden langs kunnen komen, maar ik heb daar welgeteld 1x iemand over zien skiën (note to self: toch een keer doen).

Het meest komische vind ik dan wel dat ze daar op de toiletten melding maken dat je moet betalen voor het gebruik als je niet ook een consumptie gebruikt. Op die enkeling die het paadje gebruikt (en waarom zou je dat anders doen dan dat je daar iets wil eten en/of drinken) komt iedereen van een liftstation met prima toiletvoorziening. En dat buiten het feit dat niemand het zal controleren.

Maaltijd van de dag was Hirtenmaccharoni en daar had ik een beetje parmezaanse kaas over gedaan zoals je ziet.

null

Een half uur later stond ik weer op de latten en ben ik teruggekeerd naar de Paolina. Want die gezinnen in het weekend zie je zo goed als niet terug vanaf lunchtijd. En dat bleek ook. Vanaf dat moment heb ik ongeveer de helft van de tijd gewoon alleen in de lift gezeten.

Wat foto’s onderweg gemaakt:

null
null
null

En een foto bij Paolina

null

Afsluitend natuurlijk weer meermaals de König Laurin tot het dal en v.v.

Om 16.33u kon ik nog het laatste stukkie lift pakken naar boven en meende ik dat even afwateren wel een goed idee was. Terug uit het toilet was het rolluik al gesloten. Die kerel daar was enorm aan het mopperen dat het tijd was. Ik liet hem toch weten dat ik niet van plan was daar te overnachten. Met veel misbaar werd het rolluik geopend. Mijn oog viel vervolgens op een paar ski’s die er nog stond en jawel, achter het rolluik een dame die haar ski’s nog wilde hebben om beneden te komen (het zijn niet de meest uitdagende zwarte pistes, maar op je skischoenen naar beneden is een uitdaging). En daar kwam het seksisme om de hoek, want waar hij tegen mij mopperde alsof ik een deuk in zijn gloednieuwe auto had gereden kreeg deze dame een grote glimlach.

De laatste afdaling gelijk aan de eerste. Een stel stond over de rand te kijken en de dame van het stel gaf aan dat ze de gondel wel terug naar beneden ging nemen. Ik schoot die illusie maar direct aan diggelen. Vervolgens gaf die kerel van haar aan dat ze gewoon heel voorzichtig zijwaards naar beneden moest gaan. En tot mijn stomme verbazing dook hij vervolgens in volle vaart de piste af.

Nou weet ik niet of deze man veel interacties met vrouwen heeft gehad, maar ik vermoed dat het diner heel ongezellig zal zijn. En dan hoop ik voor hem maar dat zijn vrouw van goedmaakseks houdt. En ach, misschien is dat wel de enige seks waar ze van houdt en in dat geval zou ik ook denken: dan maar een rothumeur tijdens het eten.

null

*bericht bewerkt door DSvier op 14 jan 2023 18:56

Plaats een reactie