Might as well face it your addicted to snow, oftewel: the January files

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Croda Negra. Gaaf oud liftje en een mooie piste/pad, prikken op het eind als je geen snelheid genoeg opbouwt en een mooi uitzicht op Lagazuoi.
Heerlijk!

*bericht bewerkt door Matthieu op 19 jan 2023 19:42

Aftellen maar!

Croda Negra is nog niet zo oud, wel traag en koud. Uitzicht blijft bijzonder.
De lift vanuit Fedare die verjaart echt niet meer ik hou ervan… af en toe zo,n oude Leitner lift.
Leuke piste ook naar Fedare het kost je wat tijd door de trage lift even terug in de tijd.

Leuk om te lezen DS, zeker aangezien ik vandaag de Langazoi, 5 torri en Cortina op de planning had staan. Toen ik vanmorgen echter naar de langazoi keek (vanaf San Cassiano) maar besloten dat het te slecht weer was hiervoor. Nog nooit eerder geweest dus we willen graag van de uitzichten kunnen genieten 😎

Denk ook dat het een goede keuze was, holy fuck wat was het koud vandaag. En lijkt me dat het daar nog winderiger was dan in Alta Badia?

Nu morgen op de planning dus, hopelijk hebben ze je sporen goed glad gestreken😉

*bericht bewerkt door Amelm op 19 jan 2023 22:21

Croda Negra is nog niet zo oud, wel traag en koud. Uitzicht blijft bijzonder.
De lift vanuit Fedare die verjaart echt niet meer ik hou ervan… af en toe zo,n oude Leitner lift.
Leuke piste ook naar Fedare het kost je wat tijd door de trage lift even terug in de tijd.

FJH70 op 19 jan 2023 22:10

Een van de weinige pistes die ik nog nooit volledig heb gedaan. Iedere keer denk ik: doe ik de volgende keer wel. Dan moet ik er een keer zijn als het ook wat minder koud is en sowieso geen sneeuw.

Leuk om te lezen DS, zeker aangezien ik vandaag de Langazoi, 5 torri en Cortina op de planning had staan. Toen ik vanmorgen echter naar de langazoi keek (vanaf San Cassiano) maar besloten dat het te slecht weer was hiervoor. Nog nooit eerder geweest dus we willen graag van de uitzichten kunnen genieten 😎

Denk ook dat het een goede keuze was, holy fuck wat was het koud vandaag. En lijkt me dat het daar nog winderiger was dan in Alta Badia?

Nu morgen op de planning dus, hopelijk hebben ze je sporen goed glad gestreken😉

Amelm op 19 jan 2023 22:20

Winderig viel mee. Wel koud, maar dat merkte ik alleen als ik de handschoenen uit had. Ik heb inmiddels een zeer potente uitrusting die kou goed kan trotseren.

Komende week schijnt het weer meer Italiaans te zijn: zon, minder koud.

Wel spijtig dat de forcella rossa (dalafdaling van Ra valles) nog altijd dicht is… raar eigenlijk. Eigenlijk zouden jou 2 posts permanent moeten gemaakt worden. Want ze geven een leuk beeld op een hele hoop gebieden van de Dolomieten, ook die wat minder bekend (op dit forum is men meestal bezig over de sella ronda en de gebieden daar rond).

Wel spijtig dat de forcella rossa (dalafdaling van Ra valles) nog altijd dicht is… raar eigenlijk. Eigenlijk zouden jou 2 posts permanent moeten gemaakt worden. Want ze geven een leuk beeld op een hele hoop gebieden van de Dolomieten, ook die wat minder bekend (op dit forum is men meestal bezig over de sella ronda en de gebieden daar rond).

Asterino op 20 jan 2023 11:54

Als @Rogier dat nuttig en wenselijk vindt wil ik best eens daarvoor gaan zitten.

Je hebt wel gelijk. Vrijwel iedereen lijkt te kiezen voor het Sella gebied. En dat is op zich ook leuk, maar je mist zoveel wat beter bij je kan passen.

Zo’n gebied als Civetta bijvoorbeeld. Omdat het wat in een uithoek ligt kom ik daar iedere keer alleen maar langs. Maar ik ga toch echt een keer daar overnachten. Extra dag skiën daar en ik wil ook een keer daar het avondskiën doen.

Ondanks dat ze dit keer de lift vervroegd sloten…

Dag 8

Drei Zinnen.

Het hotel waar ik nu verblijf heeft 1 heel groot nadeel: ontbijt vanaf 8 uur. Dat is al krap aan als je in Cortina gaat skiën, maar als je zoals ik ook wat verder wil uitwaaien, dan ga je niet op tijd bij de lift zijn.

Dus zonder ontbijt om 7.30u vertrokken. Dat is wat aan de vroege kant, maar omdat het in Cortina maar bleef sneeuwen leek mij dat wel zo verstandig.

Uiteindelijk viel het mee. Lag er 2 cm op de auto toen ik gisteren naar het restaurant reed, in de ochtend was het een zeer dun laagje.

De wegen waren werkelijk perfect schoon, dus al om 8.05 bij Vierschach aangekomen.

Aldaar begon het wederom te sneeuwen. Dacht je eindelijk weer wat mooier weer te krijgen…

Voor de eerste keer sinds Carezza met die sneeuwdagen bleek op de piste er ook sneeuw te liggen. Wederom door de wind zo verlegd dat je soms corduroy en soms een laag sneeuw had.

Niet al te storend, al merkte je verder op de dag (ook al omdat het de hele dag af en aan sneeuwde) wel dat er veel sneeuwhopen ontstonden.

Het deel bij Vierschach blijft top en daar ook langere tijd gebleven. Vervolgens de Hasenköpfel genomen, maar in dat deel hadden ze de zwarte pistes nog steeds niet geprepareerd. En de lift was ook vrij fris omdat het er hard waaide.

Daarnaast had ik inmiddels wel honger: tijd voor brunch.

null
null

Daarna door richting Stiergarten, maar daar viel mij op dat ze de piste rechtsaf ‘really, really black’ noemde. Ik dacht dat er iets nieuws was, maar nee. Dezelfde piste als altijd (naar de Helmjet) en eerlijk gezegd dacht ik dat hij rood was…

Maar sowieso een raar systeem. Zouden ze daar ook ‘somewhat black’ hebben? En ‘just black’? En hoe duid je daar dan piste 3b aan? ‘I can’t believe how black it is?’.

En mag dat allemaal wel van Sylvana? Zoveel vragen…

Hoe dan ook, paar keer deze piste gedaan en vervolgens door naar Stiergarten. Die 1x gedaan (vorige keer al vaker gedaan) en toen verder door naar de 3a en 3b.

null
null

Die waren eindelijk open. De 3b was echt knetterhard met wat sneeuwhoopjes. En dat zorgde ook voor wat gestuntel bij enkelen. Tijdje hier alle mogelijke pistes gedaan. Daarna terug naar de Helmjet en dat kan nu met een blauwe piste.

Vorige keer was ik via een sleeplift gegaan halverwege. Ik dacht dat ik wat had zitten slapen. Vandaag bleek wat er aan de hand is: een volstrekt onnodig net belemmert je rechtdoor te gaan. Met verdoende snelheid lukte het mij om er omheen te skiën en weer naar boven (laatste stukkie klimmen, maar ik gun dit soort idioten geen extra geld).

Jammer dat er zoveel eigenaren zo omgaan met klanten.

null
null
null

Laatste uurtje weer bij Vierschach. En de laatste run nog een foto gemaakt:

null

Inmiddels sta ik in Innichen. Over anderhalf uur gaat het weer van start:

null

Het is nu al -10. Kan dus wel eens frisjes worden.

Dat is eigenlijk het enige dat ik van 3 zinnen gezien heb, Innichen. Was tegelijk met de ski cross (dus net niet alles open maar wel veel spectakel). Vond het een prima lift met een leuke afdaling, veel plezier dus!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

null

Nog 40 minuten en dan kunnen we weer…

null

Nog 40 minuten en dan kunnen we weer…

DSvier op 20 jan 2023 18:23

Veel plezier!! Ben wel jaloers!😀

Hahaha DSvier 't is precies dat ik je achterna ga. Dit weekend zondag met de club naar de 3 Cime, eigenlijk is dat 't verste gebied voor ons (samen met kronplatz) op een dikke 2u30 rijden. Benieuwd, vind het altijd een leuk gebied om te komen.

Morgen voor de eerste keer dit jaar in ons echt thuis gebiedje (croce D’aune/monte avena)… eindelijk wat sneeuw dichtbij… 15 minuutjes rijden, leuk voor met de kleine terrorist!

null

null

null

Dag 8.2

Innichen

In de avond is er maar 1 keuze, overdag biedt dit kleine gebiedje meer mogelijkheden.

Toen ik aankwam was het al 19.05, omdat het maken van een pizza bij de pizzeria aldaar ruim een half uur kostte.

Tot mijn schrik was het ook nog enorm druk. Veel drukker dan de vorige keer dat ik er was (op een dinsdag volgens mij). En vooral kleine kinderen. Waarbij de lokale kinderen zich gedroegen. De Italiaans sprekende kinderen… my god. Alsof er iemand bij de Italiaanse apenheul de poort open had gelaten.

Hoe dan ook: prima piste voor 3 uurtjes en een prima lift.

Sfeerbeeld, de stube bovenop is ook altijd open op deze dagen.

null

Morgen Cortina (Olympisch gebied).

null

Ik was gisteren tijdens de wedstrijd (kwalificatie??) in Cortina. Echt super cool om ze kneiter hard over de piste te zien knallen (lang traject ook) terwijl je er met de stoeltjes lift overheen gaat.

Best leuk gebied ook Cortina en goed combineren met 5 torri. Veel plezier morgen!

*bericht bewerkt door Amelm op 21 jan 2023 16:26

Dag 10

Cortina d’Ampezzo

Voor mensen die echt opletten, ja we gaan van dag 8 naar dag 10. Echter, als je niet weet waarom, dan heb je gisteren niet echt opgelet, want toen gingen we van dag 8 naar dag 8 (en dag 8.2). Dag 10 dus. Erewoord.

Het is weer wisseldag, dus om 6.45u opgestaan om alles in te pakken in de auto. Het is aan de ene kant heel lekker om veel mee te kunnen slepen, op wisseldagen is het even wat meer werk.

Iedere dag check ik mijn ski’s en normaal eind van de middag, maar dat was gisteren even niet opportuun. Dus vanochtend gedaan en aan de achterkant van een van mijn GS ski’s is het belag beschadigd geraakt gisteren. Sowieso beginnen ze de hoeveelheid kilometers die ze achter de rug hebben te tonen, dus toch maar eens kijken of ze in het mooie dorp La Villa een mooi nieuw paar hebben. Maar nou loop ik op de zaken vooruit.

Om 8 uur aan het ontbijt en dit in 10 minuten naar binnen geschoven, want er wacht weer een mooie dag.

Normaal ga ik altijd vanuit het dorp met de gondel. Vandaag besloot ik een keer op te stappen bij Rio Gere. Sneller aan het skiën en het is daar gratis parkeren en je blijft toch een Hollander.

Daar aangekomen viel mij op dat de gelijknamige lift (die naar het stuk van Forcella Staunies gaat, vrij herkenbaar liftje gelijk aan de oude Paolina in Carezza voor wie zich dat nog herinnert) stil stond. Beetje jammer, want daar wilde ik beginnen. Maar er was dus maar 1 keuze en dan is de keuze ook gemakkelijk gemaakt.

Het eerste stoeltje brengt je eigenlijk alleen maar naar het gebied (de terugweg is een piste, maar die is meer om terug naar de parkeerplaats te komen). De tweede geeft direct een keuze in 3 richtingen, waarvan 1 rode die eerst heel vlak begint, dan aan de andere kant een rode variant terug naar de lift (en met onderweg de Vitelli lift waar jullie nog meer over gaan horen) en een zwarte variant. En die is echt leuk omdat er ook een echt lekker steil stukkie in zit. Wel net iets te kort. Maar desalniettemin, mooie piste en die even een paar maal gedaan.

Echter: niet voordat ik even een mooie foto heb gemaakt.

null

Ingezoomd kun je goed zien dat je van hieraf de WorldCup kan zien (overigens, het was gisteren de inhaalwedstrijd die in Sankt Anton als ik mij niet vergis niet door kon gaan, dus geen training). Ik verheugde mij er wel op om daar wat dames naar beneden te kunnen zien glijden later.

null

Vervolgens door naar de Vitelli lift. Terwijl ik aankwam kwam hij stil te staan. Effe wachten (geen pizza). Nog effe wachten… nog effe wachten: en er vandoor, duurt mij te lang.

Vervolgens terug naar de enige andere lift waar ik iets mee kon en daar de diverse varianten gedaan. De lift werd drukker en drukker. En steeds als ik weer ging kijken bij Vitelli stond deze stil. In het begin nog met heel veel hoopvollen. En op zeker moment was iedereen weggestuurd.

En de rij werd er natuurlijk niet korter op.

Dus dan maar terug naar de parkeerplaats en oversteken… dacht ik. Ook de Rio Gere - Son Forca lift was buiten gebruik. En dan blijft er dus maar 1 functionele lift over…

Balen, maar ik heb het voor gezien gehouden en vertrokken naar het andere deel van Cortina.

null

De piste terug naar de parkeerplaats. Onderweg kom je langs wat rotswanden die in de zon met goud lijken te zijn ingelegd. Voor de rest snel vergeten deze piste, vooral omdat het vlakke stuk een beetje omhoog gaat. Niet leuk.

Geparkeerd bij Son dei Prade. Die stond voller dan vol. En het is daar normaal vrij rustig. Zou er iets aan de hand zijn?

Gelukkig deden de liften het wel aan de andere kant. Niet dat ze daar nou zo voortvarend zijn met investeren in liften (mondjesmaat begint het), maar in vergelijk met Cristallo - Faloria is het hypermodern. Echt zonde, want Cristallo - Faloria is voor gevorderden echt het leukere gebied (vind ik) en ook sfeervoller. Het is ook waar de locals voor kiezen. De voertaal is er onmiskenbaar Italiaans.

Ook vandaag nog even naar 5 Torri geweest, in de hoop dat het daar wel even lekker rustig was, maar ook die parkeerplaats stond ramvol. Echter, op de pistes viel er niet zoveel van te merken. Maar het was al inmiddels wat later en ik moest op tijd terug in de skyline.

Overigens, de Vertigine Bianca was nu ineens ook open. Naast al eerder Labyrint. Nu nog de dalpiste.

Blijft toch een zuur dagje omdat het deel waar ik vandaag mijn kilometers wilde maken een slechte dag had. Het zou zomaar eens kunnen dat ik hier komende week nog een keer naartoe ga.

Vanaf Son dei Prade wel lekker snel naar mijn appartement. Mooi groot, dus ik heb er ook een permanente plek voor mijn ski onderhoud gemaakt.

null

Dan maar geen tv kijken. Alsof ik daar tijd voor heb met verslagen schrijven en het werk wat mij toch altijd weet te vinden. Het internet is werktechnisch geen leuke uitvinding. De telex was beter. Die gebruikte men alleen als het echt moest.

Morgen beginnen we met Gran Risa. En van daaraf is nog een verrassing. Voor mij ook.

Blijft geweldig hoe ze daar op de olympia shuss tussen die 2 rotsen naar beneden duiken.

Have fun in alta badia!

Blijft geweldig hoe ze daar op de olympia shuss tussen die 2 rotsen naar beneden duiken.

Have fun in alta badia!

Asterino op 21 jan 2023 20:45

Het ziet er heel spectaculair uit inderdaad, maar als je zelf op de piste staat valt het toch weer heel erg mee omdat het daar zo mooi vloeiend weer vlakker wordt. Althans, mij valt altijd het grote verschil in perceptie op.

Geldt overigens voor veel steile pistes dat als je er recht voor staat het lijkt alsof deze bijna loodrecht naar beneden duikt en dat is toch net effe wat anders in de praktijk.

Al is het natuurlijk wel wat anders om het zo vol te doen als zij het doen.

Yup 100% gelijk… als je een piste voor je ziet (typisch als je er langs zweeft in de lift) lijkt het veel steiler.

Ook vind ik de wereldberoemde downhill courses (allez diegene die ik ken, erta, gran risa, volata, olympia, sasslong, streif (het stuk dat je als leek kan skieen)) niet super moeilijk. Dan zijn de worldcup slalom pistes een pak steiler.

Maar ze tegen 100km plus op zo’n ijsbaan met gs latten naar beneden te zien gaan blijft erg spectaculair. Je ziet toch dikwijls ook op de gezichten een stuk opluchting wanneer ze beneden aankomen…of is dat mijn fantasie?

Dag 8

Drei Zinnen.

Het hotel waar ik nu verblijf heeft 1 heel groot nadeel: ontbijt vanaf 8 uur. Dat is al krap aan als je in Cortina gaat skiën, maar als je zoals ik ook wat verder wil uitwaaien, dan ga je niet op tijd bij de lift zijn.

Dus zonder ontbijt om 7.30u vertrokken. Dat is wat aan de vroege kant, maar omdat het in Cortina maar bleef sneeuwen leek mij dat wel zo verstandig.

Uiteindelijk viel het mee. Lag er 2 cm op de auto toen ik gisteren naar het restaurant reed, in de ochtend was het een zeer dun laagje.

De wegen waren werkelijk perfect schoon, dus al om 8.05 bij Vierschach aangekomen.

Aldaar begon het wederom te sneeuwen. Dacht je eindelijk weer wat mooier weer te krijgen…

Voor de eerste keer sinds Carezza met die sneeuwdagen bleek op de piste er ook sneeuw te liggen. Wederom door de wind zo verlegd dat je soms corduroy en soms een laag sneeuw had.

Niet al te storend, al merkte je verder op de dag (ook al omdat het de hele dag af en aan sneeuwde) wel dat er veel sneeuwhopen ontstonden.

Het deel bij Vierschach blijft top en daar ook langere tijd gebleven. Vervolgens de Hasenköpfel genomen, maar in dat deel hadden ze de zwarte pistes nog steeds niet geprepareerd. En de lift was ook vrij fris omdat het er hard waaide.

Daarnaast had ik inmiddels wel honger: tijd voor brunch.

null
null

Daarna door richting Stiergarten, maar daar viel mij op dat ze de piste rechtsaf ‘really, really black’ noemde. Ik dacht dat er iets nieuws was, maar nee. Dezelfde piste als altijd (naar de Helmjet) en eerlijk gezegd dacht ik dat hij rood was…

Maar sowieso een raar systeem. Zouden ze daar ook ‘somewhat black’ hebben? En ‘just black’? En hoe duid je daar dan piste 3b aan? ‘I can’t believe how black it is?’.

En mag dat allemaal wel van Sylvana? Zoveel vragen…

Hoe dan ook, paar keer deze piste gedaan en vervolgens door naar Stiergarten. Die 1x gedaan (vorige keer al vaker gedaan) en toen verder door naar de 3a en 3b.

null
null

Die waren eindelijk open. De 3b was echt knetterhard met wat sneeuwhoopjes. En dat zorgde ook voor wat gestuntel bij enkelen. Tijdje hier alle mogelijke pistes gedaan. Daarna terug naar de Helmjet en dat kan nu met een blauwe piste.

Vorige keer was ik via een sleeplift gegaan halverwege. Ik dacht dat ik wat had zitten slapen. Vandaag bleek wat er aan de hand is: een volstrekt onnodig net belemmert je rechtdoor te gaan. Met verdoende snelheid lukte het mij om er omheen te skiën en weer naar boven (laatste stukkie klimmen, maar ik gun dit soort idioten geen extra geld).

Jammer dat er zoveel eigenaren zo omgaan met klanten.

null
null
null

Laatste uurtje weer bij Vierschach. En de laatste run nog een foto gemaakt:

null

Inmiddels sta ik in Innichen. Over anderhalf uur gaat het weer van start:

null

Het is nu al -10. Kan dus wel eens frisjes worden.

DSvier op 20 jan 2023 17:34

Mag dat wel van Sylvana? 🤣🤣🤣🤣🤣

Dag 11

Sella area

Terug in La Villa. En omdat nu alles van de race is opgeruimd kan ik ook weer mijn favoriete parkeerplek gebruiken (de vorige keer had ik ook een hotel aan Piz La Ila, dus was het overbodig): ski-in ski-out. Op dat laatste kom ik nog terug.

De ochtend startte bewolkt, maar mijn ‘kenners’-blik zag al dat het wel eens zonnig kon gaan worden. En dat werd het ook overwegend.

Omdat ik vanaf mijn plek aankom bij de lift onderaan de skilift en die pas enkele minuten voor 8.30u open gaat was een eerste lift nemen niet mogelijk. Niet getreurd, ik was de tweede op Piz La Ila. Altijd lekker om er even in te komen op de vroege ochtend door deze piste vol af te beenderen, met denkbeeldige poortjes (het grote voordeel: je haalt ze altijd!).

Daarna richting Corvara. Deze week zit een van mijn beste vrienden ook in het Sella gebied, dus positief gedacht: ook eens even niet alleen skiën en/of lunchen, negatief gedacht: beetje oponthoud. Niet zo zeer vanwege hem, maar zijn vriendin houdt het liever bij een rustig tempo. Zij waren vanaf Canazei de oranje Sella route aan het volgen en ik ben daar rustig achteraan gegaan, om hen vervolgens te treffen in Wolkenstein.

Onderweg was het meestentijds erg rustig. Zie b.v. bovenaan de piste die bij Lupo Bianco uitkomt (vanaf Passo Pordoi).

null

Echter, onderaan Lupo Bianco (de andere kant op) stond een rij zoals ik daar nog nooit heb gezien. Waarschijnlijk opstappende lokalen, het is zondag en Lupo Bianco is een favoriet als opstapplaats voor de lokalen.

Ook nog een mooi verhaal onderweg (Boè lift). Gozer (begin 20 schat ik in) zit tegen zijn vrienden te vertellen over hoe speciaal zijn ski’s zijn. Echte race ski’s. Heel zwaar. Kun je eigenlijk geen hele dag op skiën (zou hij halverwege zijn gaan lopen?). Had wel een enorme radius van 22 meter (bij de kenner gaat nu een lichtje branden). Kortom: een GS raceski… voor junioren. En gelet op de lengte en de genoemde radius vermoed ik dat deze voor ongeveer 14 jarigen is. Nog even overwogen om daar een kleine opmerking over te maken, maar ik heb het bij binnenpret gehouden.

Even in iets rustiger tempo vanaf Wolkenstein de oranje route vervolgd. Bij Dantercepies nam ik nog even de zwarte erbij, om alweer bij Borest hen op te pikken en bovenaan Boè weer alleen verder en bij Arabba mijzelf vermaakt met de diverse zwarte varianten.

Het uitzicht van bovenaan de 5 (uit mijn hoofd).

null

Late lunch in Arabba (handig, vanuit de lift je bestelling doorgeven en dan na binnenkomst een paar minuten later je eten!).

Vervolgens de weg weer terug richting Piz Sorega. Alles netjes getimed, zodat ik de laatste lift vanuit daar kon nemen, nog net Bamby halen en dan terug naar de auto skiën.

Helaas even vergeten dat in Alta Badia het feest om 16.15u ophoudt. Nou ja, ik herinnerde het mij weer om 16.17u.

Dit keer (het was al de tweede keer dit jaar…) geen succesvolle smeekbede, dus met de taxi naar Piz La Ila.

Ik ga de staalkanten weer even glad maken. Morgen gaat het sneeuwen volgens de weermannen en voor zover ik kan zien gaat het minste vallen in Kronplatz. Dus daar zal ik dan naartoe gaan.

Eerst en vooral laat het even weten als je vind dat ik je topic vervuil hé… ik zie het meer als conversatie… in ieder geval blijf je volgen, maar spijtig genoeg is 't tijdens de week gewoon werken ;-) Zaten vandaag met de club in het 3 Cime gebied (Drei Zinnen/Sexten/Sesto).

null

Redelijk fris aan de vis (-8/-10°C), maar daar kleed je je natuurlijk op. Is wel een pittig eind voor ons, het verste van alle superdolomiti gebieden (2u15), maar blijft een geweldig gebied. Ook gestart aan de Viersach kant. Vind zelf de rode 13 een geweldige piste. Echt een volle vaart cruiser als er niet teveel klasjes zijn. De 13b (de zwarte) vind ik best pittig, niet dat ie zo steil is, maar hij blijft gewoon gaan, er is nergens een rustpunt dus ik blaas me daar erg op (allez ik sta toch in 't zweet als ik beneden aankom).

Heb effe gelet op de banner “really really black black” en ja hoor daar stond ie mooi te staan bij de lift die die canyon verbind richting stiergarten. ;-) Misschien moeten ze dan maar het amerikaanse diamond, double diamond, triple diamond with sugar and cream on top, adopteren. Maar in de kabine op weg naar Tiergarten ging er bij mij een belletje rinkelen. Deze avond even gecheckt en ja hoor.

Hieronder de pistekaart van vorig jaar:

null

Daar staat de piste 40 (Tiergarten) mooi rood ingekleurd.

Nu de pistekaart van dit jaar:

null

Et voila, nu is hij plots zwart. En ik geloof dat dit misschien ook de reden is voor de mooie “really really black” banner. Vorig jaar was de enige manier om de connectie te maken van Tiergarten naar Sesto/Helm via de (toen) rode 40 en daarna de zwarte 11a naar sesto. Dit jaar is er een nieuwe blauwe verbindingspiste als alternatief. Waar 't vorig jaar beter was om de piste rood te kleuren (want dan hebben meer skieers het gevoel dat ze de verbinding kunnen maken) is dat nu niet meer nodig want er is een blauw alternatief, en plots is de rode 40 geen rode maar een zwarte 40, en krijgt de aansluitingspiste een mooie banner om mensen bang te maken ;-)

Soit het complot verhaal hoeft niet helemaal waar te zijn maar we hadden er tijdens de lunch een leuke kluif aan! Maar bv in het Civetta gebied is er ook een beruchte blauwe piste die de enige verbinding is tussen 2 delen van het gebied, en dat is echt wel een rode piste maar wordt blauw ingekleurd om het “makkelijker” te maken voor beginners om de deelgebieden te bezoeken.

Na de lunch verder naar de Croda Rossa. Quasi alle pistes gedaan en kan wel beamen dat de Holzriese 2 (3b) echt wel een ijsbaan was en er beter daar een bordje “really really black” zou staan want 't was echt schuifpret.

Voor we teruggingen aan de uiterste rode (5) nog even geholpen. We zagen van het klein muurtje een jonge dame echt akelig ten val komen (1 ski uit, 20m verder glijden, knie/been in rare hoek). Ernaar toe geskied, ski’s in een kruis, ik bleef bij haar terwijl mijn makker verder naar beneden skiede om de pisteur aan de sleeplift de hulpdiensten te laten roepen. 5 min later waren ze er al met de scooter.

Daarna 't maar wat rustiger aan gedaan, en terug geskied richting viersach maar nog 2 x de rode 13 meegepakt voor 't plezier.

Prettige dag met een domper als afsluiter, 1 u file in Longarone maar goed pakken we erbij!

@DSvier @Asterino, weer bedankt voor de verslagen en foto’s! Nog ruim een maand wachten voor mij…

Aftellen maar!

Dag 12

Kronplatz

Vanwege de voorspelde sneeuwval (3,5 cm voorspeld in Alta Badia, 0,5 cm in Kronplatz) gekozen om hier te gaan skiën. Niet alleen vanwege de hoeveelheid, sneeuw valt nu eenmaal altijd anders dan voorspeld, maar ook omdat je daar in cabines zit en dan wordt je alleen maar tijdens het glijden een Yeti.

Bij het wakker worden even naar buiten gekeken en het sneeuwde al behoorlijk. Daardoor was de rit naar de Pikolein lift weer een belevenis op zich. Ik begin ook meer en meer te denken dat mijn winterbanden in de sneeuw niet helemaal top zijn.

Bij Pikolein aangekomen om 8.25 en ook daar was het al goed aan het sneeuwen. En dat terwijl de sneeuw in die hoek pas om 11u zou komen. Snel schoenen aan, butsmuts op, handschoenen aan en op tijd bij de lift. Overigens is de eerste lift bij Pikolein niet echt een aromatische aanbeveling. Ergens moet een paardenstal in de buurt zijn, want deze ruikt altijd naar paardenstal (en dan zeg ik het netjes omdat er misschien mensen zijn die dit lezen tijdens het eten, net zoals ik dit typ tijdens het eten).

De gelijknamige piste bezien vanuit de lift.

null

Bovenaan aangekomen bleek dat er toch al een cm of 2 gevallen was. Zoals ik al eerder zei, sneeuw komt altijd op een compleet andere manier dan voorspeld. Dat zijn van die voorspellingen die van het niveau zijn als van die dames die einde jaar gaan vertellen wat er het komend jaar gaat gebeuren. 50% kans, het klopt… of niet.

Hoe dan ook, mijn plan was om zo snel mogelijk richting Bruneck te gaan. Bij de Ruis lift bleek dat deze heel rustig omhoog ging. En verderop bleek ook waarom. Harde woei! En niet zo’n beetje ook. Gelukkig had ik wind mee (ongeveer) richting Sylvester, want met wind tegen had ik Huub Stevens naar de kroon kunnen steken voor wat betreft vloeken en tieren.

O ja, het was ook goed dat ik weet waar Sylvester ongeveer ligt, want je kon de Kronplatz 2000 en Kronplatz 1+2 lift niet zien. Want ja, het was ook nog mistig.

Kortom, het begin van de afdaling was een uitdaging, met afwisselend kaalgewaaide ijsplaat en vervolgens dikkere sneeuwlaag (what goes up, must come down). Daar waar Sylvester zich bovenin (kortstondig) splitst was er weer zicht en kon er volgas gegeven worden. Waarbij alleen op de steile stukken het echt rap ging, voor de rest was het remmen geblazen.

Onderaan de piste een domper. Vanwege de wind stonden de liften naar de top stil. Dus maar een paar keer de oefenweide gedaan (die is daar tenminste ook met een cabinelift). Toen er weer opgestart werd de Kronplatz 2000 genomen (druk, maar in ieder geval geen lange rij voor de poortjes, waar de 1+2 een teringlange rij had voor de poortjes… gelukkig zijn veel mensen gewoontedieren).

De Sylvester heb ik vervolgens redelijk vaak gedaan. Eerste stuk klote door de mist, maar verder lekker, al mag het van mij liever een harde piste zijn.

Totdat de mist echt extreem dik werd. Van het niveau dat je zelfs als je stil staat zo gedesoriënteerd bent dat je zomaar om kan vallen omdat je de hellingshoek niet helemaal goed kan inschatten. Nou is het mij gelukt om overeind te blijven, maar de volgende keer dat ik bovenaan kwam besloot ik om maar richting Olang te gaan.

Niet dat ik bij Olang uitkwam. Er stond een verschrikkelijk harde wind van de zijkant en het leek erop alsof die mijn gezicht van mijn hoofd af wilde trekken. Zicht was wederom verschrikkelijk slecht en op zeker moment stond ik links van de meest linkse piste (het stukje wat je neemt voordat je definitief kiest om richting Ried te gaan).

Het leek mij op zichzelf geen goed plan om of piste te gaan zonder zicht, dus maar weer terug de piste op. Het zicht was een beetje terug en daar waar je richting Ried gaat kon je zowaar weer zien waar je was.

Terug naar boven met de lift en bovenaan bleek het enorm opgeklaard.

null

Dus weer Sylvester.

En na die afdaling was het tijd voor de lunch. Beetje vroeg, maar bij Corones hangen ze doorgaans met de benen buiten en met dit weer vermoedde ik alleen maar meer drukte. Nou, dat klopte dan weer niet. Waarschijnlijk omdat het a. helemaal niet zo druk was en b. omdat het publiek wederom vooral Pools sprak (en nog wat andere Oost-Europese talen) en ik heb meermaals iemand een lunch in de lift zien verorberen vandaag. Gelukkig niemand met pindakaas, al zaten er wel andere onwelriekende dingen bij.

Hoe dan ook, ruimte genoeg en dit keer wederom tagliata… maar geen dode koe!

null

In plaats van dode koe was het dit keer de tijdelijk beschikbare variant:

null

Erg lekker en een aanrader voor wie hier toevallig mocht aanwaaien (vandaag letterlijk).

Daarna snel weer de hort op. Vanuit Corones is het het makkelijkste om rechts van Belvedere naar beneden te gaan en dan richting Ried te gaan om vanuit die lift weer naar Hernegg of Sylvester te gaan. Dus zo getypt, zo gedaan. Echter, terug bovenaan gekomen was het weer dichte mist en zeer harde woei.

Derhalve besloten om naar Pra de Peres te gaan. Daarvoor kortste route genomen, onder de liften door en dat ging nog, maar nadat ik onder Belvedere doorkwam was het weer abominabel. Sneeuwstorm en ondanks dat ik voor mijn gevoel zo goed als stilstond kwamen er toch zo nu en dan stilstaande skiërs met enige vaart op mij af… Dus ja, maar gokken waar ik ongeveer heen zou moeten en zodra er weer wat te zien was bleek dat ik redelijk goed op koers gebleven was.

Blij dat ik deze kant op was gegaan.

Bij Pra de Peres was er toch ook nog steeds veel wind en de lift ging meermaals heel traag en de laatste keer stopte hij net op het moment dat de deuren open zouden gaan. Dat bleek overigens ook manueel te kunnen en daarna maar nog lager op gaan zoeken en wel in Marebbe.

Daarover gesproken, ik vraag mij af of de dames vandaag getraind hebben en zo ja of ze daar ook maar iets mee zijn opgeschoten.

null

Hier dan maar de laatste uurtjes doorgebracht. Gelukkig zonder weg te waaien en zonder mist.

Uiteindelijk bij de auto aangekomen bleek er toch een 5 cm te zijn gevallen (factor 10 tov de voorspelling). Maar aangekomen in La Villa bleek dat daar duidelijk meer was gevallen. Minimaal het dubbele. Dus hoe dan ook de juiste keuze.

Overigens, heel gek, maar terwijl ik dit typ voel ik mijn lichaam nog zoeken naar balans. Een beetje wat je ook hebt als je van de boot weer aan wal stapt.

Ik ben er helemaal klaar mee met dit weer, ik wil gewoon Italiaans weer. Laf zuchtje wind, blauwe hemel, zonnetje en sneeuw onder de latten, niet in de lucht.

BTW: ik heb nieuwe ski’s besteld. Eerst nog hier in het dorp gekeken, maar niet de ideale maat voor mij op voorraad. Dus nu maar laten opsturen. Hopelijk gaat dat goed… In theorie moeten ze hier uiterlijk overmorgen aankomen.

Benieuwd welke ski’s je hebt gekozen ;-)

Tja had het al vermeldt in het weer topic, vorig jaar letterlijk 6 weken blauwe hemel en zon aan één stuk ( begin januari tot half feb), maar dan klaagde men dat er te weinig sneeuw lag. Maar idd. na een paar dagen wordt het wel minder leuk dat je telkens denkt om te vallen wanneer je een hockey stop maakt, omdat je wel stopt maar niet op zicht kan compenseren :-p

Vanaf woensdag/donderdag wordt het beter DSvier!

@DSvier: proficiat met het het veroveren van de eerste plaats in de rangschikking!

Blijkbaar zijn de hoeveelheden sneeuw en de windsterkte vandaag heel uiteenlopend. In Badia merkelijk kleinere hoeveelheden, terwijl aan onze laatste dalafdaling in Canazei weer bijzonder veel lag. Om dan verderop in Vigo weer met minder genoegen te moeten nemen.

Arabba spande vandaag trouwens de kroon met de sneeuwval, iets minder aangenaam op de pistes in de namiddag.
@Asterino: de nieuwste blauwe afdaling in de Drei Zinnen stond in 2020 ook al ingetekend op de kaart, maar was nog wel gesloten. Blijkbaar wordt ze dit seizoen wel geopend (misschien hebben ze een kunstsneeuwinstallatie geplaatst), wat ook meteen de kleurverandering naar zwart op de Stiergarten verklaart.

Benieuwd welke ski’s je hebt gekozen ;-)

Asterino op 23 jan 2023 21:36

Uiteraard Völkl.

De racetiger GS master is het geworden.

@DSvier: proficiat met het het veroveren van de eerste plaats in de rangschikking!

Mathijs! op 23 jan 2023 22:02

Terugveroverd. ;)

Maar ergens begin februari ga ik die weer kwijtraken. Lokalen die vrijwel iedere dag skiën hou je niet achter je. Zelfs niet als je zo gek bent als ik. ;)

@DSvier: proficiat met het het veroveren van de eerste plaats in de rangschikking!

Blijkbaar zijn de hoeveelheden sneeuw en de windsterkte vandaag heel uiteenlopend. In Badia merkelijk kleinere hoeveelheden, terwijl aan onze laatste dalafdaling in Canazei weer bijzonder veel lag. Om dan verderop in Vigo weer met minder genoegen te moeten nemen.

Arabba spande vandaag trouwens de kroon met de sneeuwval, iets minder aangenaam op de pistes in de namiddag.
@Asterino: de nieuwste blauwe afdaling in de Drei Zinnen stond in 2020 ook al ingetekend op de kaart, maar was nog wel gesloten. Blijkbaar wordt ze dit seizoen wel geopend (misschien hebben ze een kunstsneeuwinstallatie geplaatst), wat ook meteen de kleurverandering naar zwart op de Stiergarten verklaart.

Mathijs! op 23 jan 2023 22:02

Had het ook al gezien @DSvier goed gedaan! Da’s een aardig aantal piste km’s!! Hoeveel ski dagen is dat al? Over je ski, hoe komt het dat die de traditionele “ufo” niet heeft?
@Mathijs , kan ik confirmeren. Uit curiositeit effe die blauwe verbinding piste gedaan, dus die is idd wel open nu. Weet wel niet of het zoveel uitmaakt, want voor je de blauwe variante kan pakken moet je eerst 't grootste stuk van de rode 41 richting signaue pakken, en die heeft voor een gemiddelde “blauwe only” skier echt wel wat pittige stukjes die eigenlijk niet onderdoen voor de nu zwarte 40 en dan die zwarte 11 richting Sexten.

Had het ook al gezien @DSvier goed gedaan! Da’s een aardig aantal piste km’s!! Hoeveel ski dagen is dat al? Over je ski, hoe komt het dat die de traditionele “ufo” niet heeft?

Asterino op 23 jan 2023 23:24

Vandaag was dag 30, dus ik zit net boven de 100 km per dag gemiddeld.

De UVO (ultimate vibration object) blijft een apart iets. Vroeger zaten ze standaard op de consumenten ski’s en had je een wezenlijk andere variant als optie op de FIS modellen.

Vorig jaar waren ze weer standaard op alle modellen (en een andere variant die wel hetzelfde was of het nu consument- of Fis-ski was).

Nu vind je de UVO weer niet op de topmodellen (SL/GS niet, RC/SC weer wel). Maar op de fis ski’s zitten ze er in beginsel wel op (maar kan je ze weglaten, echter staat de uvo dan wel afgetekend op de print).

Heel consistent zijn ze dus niet.

*bericht bewerkt door DSvier op 24 jan 2023 00:18

Dag 13

Sella area

Met de weersverwachting zat het wel snor. Geen sneeuw meer, halfbewolkt… daar was ik wel aan toe. In de ochtend nog even naar buiten gekeken en jawel, blauwe lucht/wolken. Dus de roze bril kon vervangen worden door (in dit geval) een blauwe. Tenminste…

Startpunt wederom onderaan Gran Risa. Dit keer was het iets minder druk bij de lift en ik kon nog net een plekkie in de tweede cabine verkrijgen. Bovenaan de Piz La Ila bleek dat de gehele eerste cabine hetzelfde idee had. Lokalen die ook skiën als lokalen en dat is verdomd lastig inhalen door zo’n zwerm heen. Het is (nipt) gelukt zonder ongelukken.

Overigens, geen corduroy. Het had kennelijk in de avond/nacht nog gesneeuwd. Alsof er niet genoeg uit de lucht was gevallen gisteren…

Vervolgens terug omhoog en de Bamby genomen. En daar bleek dat de beide liften daar nog niet klaar waren. Bij lange na niet. Teveel sneeuw.

Het blijft altijd uniek hoe mensen dan vast blijven zitten in hun plan. Ik echter nam de blauwe terug naar beneden en ben richting Santa Croce gegaan.

Op het vlakke stuk (het irritant lange vlakke stuk) even gestopt voor een foto.

null

Aan de andere kant van Strada Colz waren de pistes wel voorzien van corduroy. Maar, onderaan bij Santa Croce aangekomen bleek ook die lift omhoog nog niet open (en die had op dat moment toch echt al een uur open moeten zijn).

Dus dan maar rechtsomkeert, want er was geen peil op te trekken wanneer deze open ging. De sleep omhoog en de lift terug genomen… althans… ook die was stilgevallen en er stond al een rij. Wederom: verbazingwekkend hoe mensen vast blijven zitten in het getrokken plan. Want de lift naar Santa Croce (althans, de eerste van de twee) had ineens mensen aan boord. Dus ik weer snel die kant op. En de volgende lift in. Om maagdelijke pistes voor mijn neus te hebben. Let wel: het was inmiddels al bijna 10 uur…

Deze twee keer gedaan en toen weer terug naar de andere kant.

null

Aan de rechterzijde overigens mijn hotel in La Villa in december. Savoy. Niets mis mee.

Terug in het gebied viel op dat de pistes al flink voorzien waren van molshopen. Tot overmaat van ramp was de zon ook weg en werd het zicht er niet beter op. Ik had het bij een roze bril moeten houden…

Met wat uitstapjes hier en daar naar Arabba en daar was het echt enorm druk, pistes veranderd in buckelpistes en het zicht niet best. Uiteindelijk daardoor mijn linkerknie een beetje verdraaid met het plotseling moeten uitwijken voor iemand die ik al van achteren in paniek hoorde aankomen, die zijn snelheid niet meer onder controle had en eindigde naast de piste in een stofwolk.

Daarom maar even bij Passo Pordoi blijven hangen om de knie weer wat rust te geven, alvorens door met als doel Baita Pra Valentina.

Daar aangekomen rond 13.30u en het was vol, maar gelukkig stapten er net wat mensen op.

null

Half uur later met een gevulde buik weer buiten en richting Dantercepies. Daar wilde ik de zwarte wel nemen, maar die was geheel wit… want dichte mist. Dus maar eieren voor mijn geld gekozen en richting Corvara vertrokken.

En meteen door naar Piz Sorega. Die er ook wat afgeleefd uitzag, maar daar heb ik toch even een leuk uurtje gehad. Vervolgens tijd om terug te keren naar Piz La Ila.

null

In het begin dacht ik nog dat ik die voor mijzelf had, maar verderop heb ik wel 40 mensen ingehaald, waarbij ik bij de meesten toch het vermoeden heb dat ze gedacht zullen hebben: waar ben ik aan begonnen? Gelet op de vele auto’s die nog geparkeerd stonden zal het wel een moetje geweest zijn. Overigens weet ik uit ervaring dat de rode op dit soort dagen aan het eind ook wel wat van je vraagt.

Overigens was dit de eerste keer dit jaar dat ik bij een afdaling mijn bovenbenen voelde en bij de auto aangekomen ook mijn knieën.

Mag het nu morgen eindelijk zonnig zijn en geen sneeuw (want ja, het sneeuwde ook vandaag weer en sterker nog: het sneeuwt nog steeds)?

Plaats een reactie