Op zoek naar een goed georganiseerde pakketreis met busvervoer

Beste wintersporters,

Na vorig jaar met Sportiek een busreis geboekt te hebben met de nodige ergernissen, zijn we opzoek naar een maatschappij die wat proffesionelere pakketreizen met bus aanbied.

Met ergernissen bedoel ik : gedropt worden aan de rand van het dorp waar je vervolgens zelf je plan mag trekken. Kom je vervolgens aan bij het appartement, is de receptie pas 4 uur later open. (Sta je daar met al je gerief in de kou) en is er geen mogelijk tot voorlopig stallen van je ski gerief) bij uitchecken in de ochtend, terug op straat staan met al je gerief en moeten wachten tot 22 uur s avonds (waar je zelf x aantal keer mag voor bellen om het uur te weten) op de bus.

Nu lijkt het ons een betere optie om al voor een hotel te kiezen omdat er daar misschien betere service kan worden voorzien. Sunweb bied zulke all in pakketten aan maar aangezien ik ook dingen lees over slechte communicatie en service lijkt mij dit misschien dezelfde kant op gaan.

Mensen met goede ervaringen over pakketreis met hotel en bus?
We staan open voor alle ski gebieden 😀

Alvast bedankt!

Het hele principe van busreizen is dat ze heen en terug mensen meenemen en daar tussen minstens iets van 9 uur stil moeten staan. Dus alle busreizen komen 's ochtends aan en nemen pas 's avonds weer de vertrekkende gasten mee. In de tussentijd moeten alle kamers/appartementen gecheckt en schoongemaakt worden. Oftewel, tenzij het echt heel rustig is tijdens je week heb je altijd te maken met dat je niet direct je accommodatie in kunt. Vaak is er wel een bagagedepot, maar dat is 9 van de 10 keer erg klein en vies.

Wat je beschrijft klinkt overigens wel als hele matige communicatie, wat dat betreft is het wellicht aan te raden om een bestemming te kiezen waar ook daadwerkelijk een reisleider op locatie aanwezig is. Die zijn doorgaans goed op de hoogte en kun je goed bereiken voor vragen. Dit werkt vaak veel beter. Reisleiders zijn doorgaans aanwezig bij de grote bekende bestemmingen als Trois Vallees en Portes du Soleil. Om dit zeker te weten zou ik contact opnemen met Sunweb.

Ik zag in Nauders een bus aankomen van Carolus reizen bij Hotel Post om 7.30u in de ochtend. Die mensen gingen net binnen toen wij naar huis vertrokken. Misschien daar eens kijken?

Bedankt ! Carolus lijkt al helemaal anders omdat ze ontbijt bij aankomst en diner bij vertrek aanbieden. Dit geeft toch al een extra gevoel van opvolging !

Met Sunweb is mijn ervaring niet heel anders… De afgelopen keer ook een verrassing: bus op vertrekdag ging 3 uur later weg (lekker als je met jonge kinderen zit, al vanaf 10 uur s ochtend uit je appartement bent, geen busjes meer door het dorp rijden en de 3 horecagelegenheden in de buurt van de vertrekplaats de +90 busreizigers niet eens aan kunnen. Buiten wachten was i.v.m. de kou natuurlijk geen optie).

Verwachtingen naar beneden bijstellen heeft bij mij wel erg geholpen, moet ik zeggen, maar alsnog blijkt het qua communicatie en organisatie te moeilijk of teveel moeite voor de reisleiding.

verschillen tussen de dorpen zijn er ook! Ik hoorde bijvoorbeeld dat de busreis naar Valloire wél goed ging. Daar stopte de bus gewoon bij de bagagerie, in plaats van dat je 10 minuten omhoog moest lopen met je zooi.

Dit soort verrassingen zijn deels te voorkomen met voorbereiding: leer de plattegrond en bustijden van het dorp uit je hoofd (of heb ze op je telefoon), informeer vooraf welke opties er zijn om je bagage te stallen overdag (je kunt informeren bij je acco of de vvv) en zorg voor een rugtas met spullen die overdag, als je moet wachten, handig zijn.

En helaas maar waar: je komt altijd vroeg aan en kunt pas laat het appartement in. Dat is standaard door wat mijn voorganger al noemde. De chauffeurs moeten rust nemen zodat ze in de avond de terugrit kunnen beginnen.

Deze kwam ik trouwens nog tegen, klinkt meer als wat je zoekt denk ik: https://www.carlawintertravel.nl/

Vertraging met vertrektijden heeft vaak vooral te maken met vertraging van de aankomsttijd op bestemming. Als het heel erg hard sneeuwt of als er iets anders is gebeurd komt de bus later aan en mag die automatisch ook later pas vertrekken. Vaak weet je dit dus s ochtends al.

Als tegenwicht op de berichten hier heb ik overigens meer dan genoeg goede ervaringen met de bus voor wat betreft aankomst- en vertrektijden en dat de bagage ook gewoon ergens neergezet kon worden. Het is dus niet zo dat het altijd mis loopt of iets dergelijks.

Neem inderdaad eens een kijkje op www.carolusski.be
Voor bijkomende info mag je mij altijd een PB sturen.

Sportiek doet beroep op een externe busdienst, namelijk Interbus. Daarmee kan je privé ook reizen. In mijn ervaring kan het zijn dat je daar extra moet overstappen. Als je bijvoorbeeld naar Val Thorens wil, moet je overstappen op een kleiner lokaal busje in Moutiers.
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met Sunweb. Tot nu toe was er altijd een fatsoenlijk bagagedepot voorzien, waar je op de aankomst- en vertrekdag je bagage kan stallen. Soms is er ook nog douchegelegenheid bij vertrek, zodat je toch iets frisser de bus op kan. Bijvoorbeeld bij Club Les Arolles in Val Thorens of hotel Le Sherpa in Les Deux Alpes (daar kan te trouwens ook bijkomend de eerste ochtend ontbijten en de laatste avond dineren, uitgebaat door zeer vriendelijke Nederlanders trouwens, en je kan er ook terecht als je verblijft in Résidence Vallées Blanche).
Je kan een midweek boeken (ter plaatse van zondag t.e.m. vrijdag) en dus de eerste en laatste dag ski je ook. Maar je kan ook een week boeken (ter plaatse van zaterdag t.e.m. zaterdag) waar je standaard ook skiet van zondag t.e.m. vrijdag, dus de eerste en laatste dag kan je rustig aan doen en moet omkleden enzo in bagagedepot niet. En de die hards die kunnen dan hun skipas uitbreiden naar ook de eerste en/of laatste zaterdag.
Bussen die later vertrekken is vaak door weeromstandigheden of druk verkeer. Als de bus 's morgens later toe komt, kan ze vaak 's avonds later vertrekken omdat de chauffeurs een minimale rusttijd moeten nemen. Het systeem van 's morgens aankomen met nieuwe reizigers en 's avonds vertrekken met de vorige reizigers maakt het efficient en dat drukt de prijs.
En ik begrijp dat mensen het maar een gedoe vinden. Ga anders eens bij Club Med kijken, en zet meteen een nulletje achter het bedrag dat je betaalt ;-)

*bericht bewerkt door DirkG op 15 jan 2023 09:07

Dirk - LIVE unITed

Ik heb goede ervaringen met Sunweb, in totaal vier keer een bus/pakketreis mee gedaan. Bij mij is de reis en communicatie (via SMS, of via whatsapp met de reisleiding, of via de Sunweb app) en alles eromheen altijd goed bevallen.
1 keer als student naar Le Corbier, bus stopte voor appartement, daar was een verwarmde ruimte voor bagage en omkleden en daarna direct de piste op. Tweede keer jaren laten ook in Les Sybelles, konden we al wel in de morgen snel te bagage achterlaten in de nog vieze kamer en bij vertrek was er een mogelijkheid tot douchen. Ook was hier ontbijt inbegrepen bij aankomst en diner bij vertrek. In Valloire ook een bagagedepot maar dat was dan weer een vochtige donkere garage, afgelopen week in de Dolomieten helemaal geluk dat ik zowel bij aankomst als op de vertrekdag de kamer mocht gebruiken.

Let er wel op bij boeken dat je goed kijkt waar de bus stopt, deze stopt in sommige gevallen niet direct voor hotel, maar wel altijd in de buurt. Eigenlijk zijn naar mijn ervaring de typische ‘busreis hotels/bestemmingen’ altijd goed ingesteld op dit soort reizen en proberen ze waar mogelijk altijd wel te ondersteunen in de (on)gemakken van zulke busreizen.

Deze kwam ik trouwens nog tegen, klinkt meer als wat je zoekt denk ik: https://www.carlawintertravel.nl/

Boule_de_neige op 14 jan 2023 16:24

Op https://www.carlawintertravel.nl/#panel-4 wordt geschreven dat de (vooralsnog enige) reis op zondagochtend vertrekt vanuit Gelderland en vrijdagavond weer vertrekt vanuit Uderns in Zillertal.

De bussen van de meeste andere touroperators vertrekken vrijdagmiddag vanuit Nederland, zodat je zaterdag al op de ski’s kunt staan. En de bus rijdt zaterdagavond weer terug, zodat je de tweede zaterdag ook nog kunt skiën.

Dus Carla’s reis is in verhouding erg kort.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 08 apr 2024 08:44

België of Nederland?

De stopplek van de bussen ligt soms ook aan de lokale autoriteiten, die eisen vaak dat bussen op bepaalde plekken stoppen en dus niet voor de geboekte accommodatie.

Wat wij sowieso meestal doen is een appartement boeken met eigen bagageruimte (check even de site van het appartementencomplex zelf) en zwembad om nog effe op te frissen en om te kleden.

. Mijn ervaring met zwembaden in appartementen is dat ze op de op zaterdag vaak dicht waren. Sportcentrum in het dorp was dan vaak de enige optie om te douchen.
Ik heb echter nooit meegemaakt dat de bagage niet ergens kon worden achtergelaten, in het appartementencomplex of op een centrale plek. Vertraging, check en zelfs een keer met bus en trein naar een andere plek omdat de bus dermate vertraagd was dat een andere chauffeur in een ander skigebied ons moest meenemen.

Meestal gaat het goed met die busreizen en voordeel is dan wel dat je twee extra skidagen hebt.

Al vaak met Sunweb een pakketreis met de bus gedaan, alleen maar goede ervaringen!
Inderdaad, je komt vroeg aan en kunt nog niet inchecken. En inderdaad, je staat niet altijd pal voor je hotel met de bus en soms moet je even 5 a 10 min. lopen.
Dus wat doe je? Juist! Bagage stallen en de piste op!! Als je slim bent heb je ontbijt meegenomen, en anders ga je eerst ergens ontbijten.
Laatste dag zelfde verhaal: Uitchecken, bagage stallen, de piste op en 's avonds ergens eten voordat je in de bus stapt.
Als je geluk hebt kun je in het hotel nog douchen en omkleden, zo niet zit je allemaal in hetzelfde schuitje.
Juist ideaal dat je 2 extra skidagen hebt, stel je er op in en je hebt een fantastische vakantie die ultra efficiënt is gericht op zo veel mogelijk dagen op de piste tegen een scherpe prijs. Voor dit geld niet zelf vaak niet rijden (tol, brandstof, afschrijving)

Wij gaan al jaren met Sunweb, en heb zeer verschillende ervaringen bij verschillende accomodaties. Ooit in Belle Plagne het halve dorp door moeten sjouwen met onze spullen omdat onze accomodatie niet aan een weg zat.

Het zou niet nodig moeten zijn, maar we zoeken sindsdien altijd even bij de beschrijving op de Sunweb site en google maps of de bus daar voor de deur kan en gaat stoppen. Meestal is er bij de accomodatie wel een ruimte waar je om kunt kleden en waar je je spullen dan overdag kunt laten tijdens de eerste dag skiën, en vaak is het mogelijk om bij te betalen om eerder in/later uit te kunnen checken. Wij betalen eigenlijk nooit extra voor eerder inchecken, en dus liggen de spullen dan 2x overdag ergens onbewaakt in een lobby of vergaderruimte, gelukkig nog nooit iets gestolen oid.

Wij gaan overigens altijd voor de 8 daagse skipas, dus ook op aankomst en vertrekdag gewoon de piste op.

*bericht bewerkt door Thehenk op 08 apr 2024 11:33

In B. : Skiworld, Skifriends, Landscape, Snowmania…Pico Bello geregeld

PB voor meer info👍

Born to run. B.S.

Ga maar met de vrolijke skiers mee , hotel, skipas bus alles geregeld , voor meer informatie
kijk op facebook de vrolijke skiers

Let's Ride

Plaats een reactie