Lengte snowbaord

Mag ik vragen wat de kenners van snowboards van het volgende vinden? Mijn zoon van 188 en ongeveer 73 kilo had een snowboard van 158 wide. We zijn nu op zoek naar een andere en hadden het volgende gevonden. Nitro magnum van 165 wide. Hij is nu bang dat deze te lang zal zijn. Volgens de staffel zou het moeten kunnen maar hij vond die 158 altijd fijn boarden. Zouden die 7 cm veel uitmaken?

Hij zit wel helemaal aan de onderkant van de weight range. Waarvoor gebruikt hij het board voornamelijk?
Voornamelijk de piste knallen zou ik een groter board wel aandurven, maar als hij speels boardt met veel kleine trucs etc. zou ik er minder snel voor kiezen.

Ik weet niet volgens welke staffel “het zou moeten kunnen”, want ik kan geen tabel vinden waarin de Nitro Magnum Wide in 165 staat. Wel in 163 en 167 en die zijn beide vanaf 75 kg.
Met 73 kg. zit hij dus onder de range en dat zou ik niet doen, als hij een veel korter board gewend is en blijkbaar niet specifiek op zoek is naar een langer board.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor soort board hij gewend is en wat hij met zijn nieuwe board wil doen. In theorie zou je van een stijf 158 board naar een wat flexibeler board van 165 kunnen gaan zonder op de wendbaarheid in te moeten leveren.
Ik zie dat de Nitro Magnum een in verhouding korte effectieve lengte (de lengte tussen de breedste punten van het board) heeft, dus waarschijnlijk voelt hij korter dan een ander board van deze lengte en zal hij in verhouding makkelijker draaien.

*bericht bewerkt door sterko op 16 jan 2023 00:12

Annoying skiers since 2003

Mijn mening is dat je de lengte van een snowboard moet kiezen aan de hand van het gewicht waarvoor het board geschikt is. Hoelang je zelf bent vind ik minder belangrijk.
Het heeft de fabrikant bloed, zweet en tranen gekost om een tabel op te stellen met daarin welke lengte board geschikt is voor welk gewicht.
Ook vind ik de breedte van een board belangrijker dan de lengte. Liever een langer board met de juiste breedte dan een korter board dat te smal is.
En mocht je dan toch het board te lang vinden dan is hoogstwaarschijnlijk dat board voor jou niet de beste keuze.

Übung macht den meister!!!

Qua specificaties zou dat board inderdaad net bij zijn gewicht passen, maar misschien wat stijver zijn dan bedoeld is. Dus inderdaad, als hij vooral hard de piste af wil dan wil dat prima, maar voor tricks is wat meer flexibiliteit prettig. Zijn lage gewicht ten opzichte van wat het board aan kan maakt namelijk dat het board minder flexibel zal zijn.

Wat de totale lengte betreft is dat ook heel persoonlijk, wat vind hij zelf lekker? Heeft hij de mogelijkheid om z’n oude board nog een keer mee te nemen en ter plekke een ander board te huren om eens een dag te ervaren? Of kwamen jullie dit nieuwe board op een tweedehands site tegen? Dan is het natuurlijk met weinig verlies weer door te verkopen als het toch tegenvalt.
Winkels bieden ook regelmatig de mogelijkheid om een board na de vakantie terug te kopen, waarbij je effectief ongeveer de huurprijs betaald. Zo zit je niet helemaal vast aan een board wat echt niet bevalt.

Zelf ben ik enkele jaren geleden van een board van 165 naar 154 gegaan en ik vind het prettig dat ie korter is, ook al zou de bruikbare lengte geen groot verschil mogen maken. Ik ben 1.93 en 80 kilo. M’n langere board gebruik ik overigens nog steeds wel. Oh ja, ik heb ook nog een oud splitboard van ongeveer 180, die doet het op de piste ook prima. Lengte zegt niet alles…
(maar m’n kortste board heeft wel m’n voorkeur, mag ook: nieuwste technieken)

*bericht bewerkt door Henk15 op 16 jan 2023 07:37

Net aan ok voor uitsluitend pistes knallen, elke ambitie om wat speelser en creatiever naar beneden te gaan kan met die lengte de prullenbak in.

Bedankt voor jullie antwoorden, we gaan verder zoeken voor een iets kortere, hij vindt het ook leuk om een beetje off piste te spelen en naar het fun park te gaan en dan is deze toch minder geschikt. Ik zie ook dat merk Bataleon vaak voorbij komen, is dat vergelijkbaar?

Nee, Bataleon heeft een 3bt base. In het kort is de base niet vlak, maar meer een lepelvorm.
Voordeel: je zal niet snel een edge catchen, kan voor het maken van tricks handiger zijn.
Nadeel: edge snijdt een stuk later als je op z’n kant gaat, daardoor minder gevoel van controle.
Dit is iets wat ik echt eerst zelf eens zou testen of je dat fijn vindt of juist niet.

En weer bedankt voor de uitleg :) Heb je misschien nog merken of types die wel geschikt zouden zijn?

*bericht bewerkt door Nicol op 16 jan 2023 09:07

Ik zeg niet dat Bataleon niet geschikt is, maar wel dat hij anders aanvoelt 😉
Denk dat het voornaamste is om te weten wat je zoon graag doet qua snowboarden. Dan kan er meer gericht wat opties worden genoemd. En kijkt hij ook zelf rond?

Voor off piste is de lengte dan wel weer lekker, in het funpark juist niet. Ik zou een all-mountain board van rond de 158 (een manusje van alles) gaan zoeken en je vooral even goed laten informeren bij een goede winkel. Los van de lengte is er nog zoveel te kiezen qua profielen (camber, rocker en allerlei hybride vormen), stijfheid (lengte en breedte) en vorm (twin, directional twin, tapered of niet).

Dat gezegd hebbende went iemand ook vaak aan zijn/haar eigen board en is het meestal na een paar dagen “de fijnste plank die ze ooit hebben gehad”. Zolang je nog niet op een niveau zit waarbij je al dit soort dingen direct voelt kun je nou ook niet snel een hele slechte koop doen.

Maar die triple base technologie van Bataleon is dan wel echt weer een dingetje, dat voel je wel en zou ik dus inderdaad wel gaan testen. Ikzelf ben er niet weg van (net zoals dat ik meer van (bijna) traditionele camber boards hou) maar ik ken ook mensen die erbij zweren.

Hij kijkt zelf ook wel rond maar is momenteel druk met studie en werken. Ik daarentegen heb niet zoveel om handen momenteel dus heb mij er maar op gestort.
Hij wil alles eigenlijk :) hard op de piste maar ook graag beetje spelen off piste en als er een funpark is gat hij daar ook wel heen.

In dat geval ga ik mee met JelleK. All mountain board, niet te lang (mooi in het midden van de weight range). Verder zou ik kijken naar medium stijf, (directional) twin en (wel een beetje persoonlijke voorkeur) camber tussen de voet uitlopend naar rocker richting tip&tail. Dat is meer vergevingsgezind dan volledig camber, maar kun je nog wel lekker mee carven.

Wanneer heeft ie hem trouwens nodig? Voor de voorjaarsvakantie nog? Als het nog tot daarna kan wachten gaat er ook weer een hoop in de aanbieding in de winkels.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 16 jan 2023 09:52

Ja, nodig voor de voorjaarsvakantie, we zijn gisteren naar Outdoor XXL geweest en die adviseerden de Nitro Magnum. We hebben geen budget voor een nieuwe vandaar dat ik op marktplaats ben gaan kijken. Helaas heeft hij een wide versie nodig, schoenmaar 45, en ook nieuwe bindingen want die op zijn oude board zijn blijkbaar al heeeel oud. Dit viel een beetje tegen want nu moet het budget verdeeld worden.

Nog even over die magnum, ik rij die ook in de maat 168. Voor mij een geweldig board met mijn 188 cm en rond de 95 kg. Dus zoals de andere ook al aangeven kan je zoon zeker een stuk korter gaan. Ik heb de lengte bewust gekozen om nog wat float te hebben in de poeder, maar daar zal je zoon geen last van hebben.
Gewoon een lekker all-mountain board nemen van rond de 159 en als die schoenmaat groter dan 45 heeft zeker bij een wide blijven.

Ik zou niet te groot gaan voor het gewicht. Dan heb je een onbestuurbaar board tenzij je hard en snel wilt gaan. Ik heb het omgekeerde, ik ben gewoon iets te zwaar (7kg - 97kg voor een 161W board) geworden voor mijn board. Niet heel fijn, maar dat betekent dat ik meer flex heb. Geen idee wat ik er van moet vinden. Hoop dat het goed komt. ;-)

Maar dat kan je beter hebben dan te groot denk ik. Heb zelf ook Bataleon getest, leuk board maar ik vond dat 3d niet tof. Ik heb persoonlijk liever een edge dan dat ik er langzaam naar toe glij.

Wat vindt je zoon leuk om te doen met boarden? Welk board heeft hij nu?

*bericht bewerkt door Aural op 16 jan 2023 14:27

Hoe lang snowboard jouw zoon al? Snijdt hij zijn bochten (carven), of glijdt hij door zijn bochten (rutscht)? Des te harder hij gaat, des te meer hij zijn bochten snijdt, des te meer lengte kun je gebruikten in jouw board. Als hij van alles wat doet is een type All Mountain perfect, zoals de naam het al aangeeft. Ik heb jaren een Bataleon gehad, maar uiteindelijk meer plezier van de Jones Mountain Twin 161 en Jones Flagship 164. De Flagship is wel echt meer gericht op hoge snelheid en off-piste, dus minder all mountain dan de Mountain Twin. De MT is wel een heerlijk speels board. Als de voorkeur meer uit gaat naar het park zou je vooral een soepeler board, meer flex, moeten kiezen. Vaak neem je dan ook een kortere lengte. Kijk anders ook eens op thegoodride.com voor meer info over verschillende merken en modellen. En wat de bindingen betreft, kies iets dat past bij het type board, anders heb je er weinig aan en zal je zoon er niet makkelijker progressie op maken. Succes!

Hoe lang snowboard jouw zoon al? Snijdt hij zijn bochten (carven), of glijdt hij door zijn bochten (rutscht)? Des te harder hij gaat, des te meer hij zijn bochten snijdt, des te meer lengte kun je gebruikten in jouw board. Als hij van alles wat doet is een type All Mountain perfect, zoals de naam het al aangeeft. Ik heb jaren een Bataleon gehad, maar uiteindelijk meer plezier van de Jones Mountain Twin 161 en Jones Flagship 164. De Flagship is wel echt meer gericht op hoge snelheid en off-piste, dus minder all mountain dan de Mountain Twin. De MT is wel een heerlijk speels board. Als de voorkeur meer uit gaat naar het park zou je vooral een soepeler board, meer flex, moeten kiezen. Vaak neem je dan ook een kortere lengte. Kijk anders ook eens op thegoodride.com voor meer info over verschillende merken en modellen. En wat de bindingen betreft, kies iets dat past bij het type board, anders heb je er weinig aan en zal je zoon er niet makkelijker progressie op maken. Succes!

Marijnt op 16 jan 2023 15:02

Of de gulden middenweg, de Frontier van Jones.

Jeetje wat een hoop dingen om op te letten, bedankt voor al jullie tips. Hij zoekt dus iets om op de piste te knallen maar gaat ook graag off piste in de poeder. Heel soms beetje fun park. Ik heb een tip gekregen voor een board op marktplaats en daar heb ik contact mee gezocht. Hoop dat ik nog reactie terug krijg anders begint de zoektocht weer opnieuw…

Jeetje wat een hoop dingen om op te letten, bedankt voor al jullie tips. Hij zoekt dus iets om op de piste te knallen maar gaat ook graag off piste in de poeder. Heel soms beetje fun park. Ik heb een tip gekregen voor een board op marktplaats en daar heb ik contact mee gezocht. Hoop dat ik nog reactie terug krijg anders begint de zoektocht weer opnieuw…

Nicol op 16 jan 2023 18:22

All-mountain dus. De Jones mountain-twin zou een goede optie zijn (heb ze voorbij zien komen op marktplaats). Let op, het woordje ultra ervoor staat niet voor beter (en zou ik mijden als beginner).

Welke heb je op het oog?

Hij is zeker geen beginner maar ook nog geen top boarder. Heeft nu 7 jaar een week ervaring en wat lessen tussen door op zon rolbaan. The ride highlife ultralight 159W. zijn we nu mee bezig.

Fijn board, wel wat stijf. Hier op het forum staan nog een paar bindingen te koop voor schoenmaat 45. Goede combi.

Plaats een reactie