17-22 maart: Flachau, Schladming of Gerlos

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski amadé

Hallo ervaringsdeskundigen,

Wij willen 17 t/m 22 maart nog even gaan skieen. Het is wat later in het seizoen; dus ik vraag me af waar we het beste heen kunnen.

Wij zijn 2 fanatieke skieers (60-70km per dag); dus bij voorkeur wel een wat groter gebied.
Ik heb de salzburger super skicard; dus alleen de gebieden in die pas zijn een optie.

We zijn goed bekend in Gerlos; maar overwegen ook Flachau of Schladming. Is daar nog goed te skieen in die periode? Is het ook nog een beetje levendig?
liggen veel pistes op de zon?

Flachau zou ik zelf niet doen, dat ligt niet zo hoog en blinkt niet per se uit in sneeuw. Schladming ligt ook niet zo hoog maar heeft wel veel noordhellingen dus dat is misschien al een iets beter idee. Gerlos wat dat betreft sneeuwtechnisch gezien denk ik de beste keuze van de drie, maar persoonlijk zou ik in die periode al wel een een hoger gelegen gebied gaan opzoeken. Obertauern wellicht overwogen?

Wij zijn vorig jaar de eerste week van April naar Schladming geweest. Er lag nog zeker genoeg sneeuw en 's ochtends viel er heel goed te skiën, maar halfweg de voormiddag gingen de condities toch snel achteruit (veel losse sneeuw, en snel verspoord). Ik moet er wel bij zeggen dat het zeer warm was die week, tot 20°C. Het is altijd een optie om in de voormiddag één van de deelgebieden te doen van de skischaukel en in de namiddag naar de Dachtstein Gletscher te gaan. Wij vonden het deelgebied Hauser Kaibling er beter bij liggen dan de andere delen.

*bericht bewerkt door BMar op 17 jan 2023 09:57

Flachau zou ik zelf niet doen, dat ligt niet zo hoog en blinkt niet per se uit in sneeuw. Schladming ligt ook niet zo hoog maar heeft wel veel noordhellingen dus dat is misschien al een iets beter idee. Gerlos wat dat betreft sneeuwtechnisch gezien denk ik de beste keuze van de drie, maar persoonlijk zou ik in die periode al wel een een hoger gelegen gebied gaan opzoeken. Obertauern wellicht overwogen?

JelleK op 17 jan 2023 09:54

Obertauern zijn we begin december al geweest; is zeker een optie; maar eigenlijk net te klein naar mijn idee.
3 dgn Obertauern en 2 dagen een van de andere gebieden zou ook nog kunnen.

Het is altijd een optie om in de voormiddag één van de deelgebieden te doen van de skischaukel en in de namiddag naar de Dachtstein Gletscher te gaan.

BMar op 17 jan 2023 09:57

De Gletscher is permanent gesloten om te skieen dus dat gaat hem niet meer worden, je kunt er nog wel van het uitzicht genieten…

*bericht bewerkt door captor op 17 jan 2023 10:16

Denk ook eens over een verblijf in Radstadt. Bij goed weer, maar niet te warm lekker kilometers vreten in Flachau/Salzburger sportwelt. Bij iets warmer weer of bovengenoemde omstandigheden de noordhellingen van Schladming onveilig maken. Bij een dump lekker toegankelijke spelen in de poeder in Skischaukel Altenmarkt-Radstadt of op de Fageralm. Niemand die je daar dan in de weg zit.
Mocht het heel warm worden, sta je in 25 minuten bij de lift in Obertauern.

De Gletscher is permanent gesloten om te skieen dus dat gaat hem niet meer worden, je kunt er nog wel van het uitzicht genieten…

captor op 17 jan 2023 10:15

Ik zie het nu ook staan, vanwege natuuroverwegingen.
Da’s jammer, gelukkig dat ik er vorig jaar nog ben geweest dan.

Schladming ken ik niet. De andere wel. Met de Salzburgersuper skipas heb je veel mogelijkheden. Je kunt op het allerlaatste moment beslissen.
Op de Gerlosplatte kan je vaak nog laat in het seizoen prima skiën. Vaak in betere omstandigheden dan in Flachau.
Denk ook eens aan Kitzbühl/Kichberg. Het hele gebied kent veel noord hellingen zodat je nog laat in het seizoen kunt skiën.
Of Saalbach/Hinterglemm/Leogang/Fieberbrunn. Ook een gebied voor kilometervreters.
Ik heb in het verleden in alle gebieden laat in het seizoen (maart/april) kunnen skiën.
Dit jaar was kerst slecht in Oostenrijk. De Oostenrijkers zeggen (voor wat het waard is) dat als de sneeuw met kerst slecht is, dat de sneeuw laat in het seizoen vaak nog goed is. Succes met kiezen.

Schladming vind ik echt veel leuker dan gerlos.

Vooral de planai en hauser kaibling.

Wij zijn daar vorig jaar geweest half maart, het was prima te doen! Op tijd beginnen en smiddags slush accepteren.

Als je mobiel bent kun je ook nog een dagje naar hochkonig gaan. Ook supergaaf.

Totales Vollidiot

Eerlijk is eerlijk, het doet me pijn aan mijn ogen dat je Schladming tussen die andere 2 plaatst😉

En trouwens, Gerlos is ook paprammen dan. Dus follow your heart or wallet or something ;)

Eens met de tips van @bennie, ga gewoon centraal zitten in Eben, Altenmarkt of Radstadt. Bij hogere temperaturen rij je naar de noordhellingen van Schladming of Hochkonig, of ga je naar Zauchensee, bij een dump pak je een uitgestorven gebied en bij alles er tussenin kan je ook kiezen voor de rest.

En evt superskipas en dan naar Obertauern.

Maar gezien de genoemde plaatsen zal apresski wel belangrijk zijn?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

bedankt voor het meedenken en alle tips.
Ja Apres ski is zeker niet onbelangrijk.
Ook is degene met wie ik ga niet al te fan van iedere ochtend met de auto naar een gebied rijden.
Die zit liever op loopafstand van de lift.
SHFL vinden wij zeker geen optie vanwege de vele zuidhellingen. Dat is begin maart vaak al groen en dikke pap, Kithbuhel ligt dan weer lastig omdat mijn maat niet in de 3S bahn durft :)
We focussen nu vooral op Schladming en Gerlos.

Ik denk dat ik Obertauern dan ook mee zou nemen. Ligt lekker hoog en heeft volgens mij prima apresski en je zit vaak dicht bij de lift (dat is in Schladming iets beperkter, maar kan ook).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Via Airbnb is er Schladming centrum wel het eea te vinden trouwens. Wel minder heftige après-ski dan in Flachau.

De Tenne in Schladming is anders niet mis hoor Bennie…

Totales Vollidiot

Hahaha, de Tenne in Schladming is de grootste après skibar van Europa met maar liefst vijf verdiepingen, waaronder zeven bars, een restaurant, twee stubes en drie verdiepingen discotheek, dagelijks tot half 4 ‘s nachts geopend. Heel veel heftiger dan dit ga je niet zo snel vinden.

Plaats een reactie