Verschil Head magnum versus Kastle fx 86

Hallo allemaal, ik ski nu een antal jaren op de Head magnum 170 lang maar wil eens wat anders proberen. Zie mezelf als een iets gevorderde skiër die van elke piste afkomt. Blauw en grootste gedeelte rood carvend, de echt steile stukken wat slippend. Ben 1,9 m lang en 100 kg zwaar skie graag actief en regelmatig op snelheid dit eigenlijk alleen op de piste. Zoek ivm knieblessures iets wat het me makkelijker in de verse sneeuw en eind van de dag maakt. Hoorde fijne verhalen over Kastle en kwam de fx86 tegen. Kan iemand me de verschillen uitleggen om er een beetje achter te komen of dit me kan brengen wat ik zoek? Weet dat testen het beste is maar ik kom deze tegen vanuit een online aanbieding. Alvast bedankt. Groet Freddo

Voor verse sneeuw (zoals poeder) zou ik voor een bredere ski gaan je drijft dan net wat beter. Ik zou kijken voor een all mountain ski. Je hebt dan beetje het beide van 2 werelden. soepel door de sneeuw tja dat vind ik zelf altijd een relatief begrip zelf vind ik het niet zo erg om een beetje te moeten werken. Voor je snelheid ik zou niet te lichte ski’s kopen deze zijn vaak minder stijf waardoor ze op een leuke snelheid beginnen te klapperen. Als ik jou was zou je je beter kunnen laten adviseren door mensen die er meer verstand van hebben dan ik zelf.

Ik heb nu de Head I magnum en inderdaad aan het einde van de dag en met wat papperige condities is het iets harder werken. Mede om die reden kijk ik nu naar de Elan Wingman 82 of 86

Ik kom ook van de iMagnum, en was eerst aan het kijken voor Elan Wingman 86. Maar toch gekozen voor een slagje breder, de Ripstick 96 Black edition. Juist ook voor verse sneeuwcondities.
Kijk maar eens naar reviews daarover.

Je wilt op de pistes skiën en houdt van wat snelheid. Wat je dan nodig hebt is een relatief smalle ski (denk aan +/- 70mm) die redelijk stug is (ook rekening gehouden met jouw lengte en gewicht). Omdat je iets makkelijker door zachte sneeuw wilt gaan op de pistes, zou je kunnen kijken naar iets bredere ski’s, denk aan 75mm.

86 vind ik al aan de brede kant daarvoor, en 96 zoals het advies van Remkovd helemaal. het probleem is namelijk dat je bij bredere ski’s toch altijd inlevert aan grip op de pistes en ook aan stugheid. Dat maakt de ski weliswaar eenvoudiger te sturen door zachte sneeuw, maar zorgt wel voor minder controle op hardere pistes. Denk daarbij ook aan de ijsachtige laag die vaak aan het einde van de dag merkbaar wordt, tussen de zachte sneeuw. je wilt dan ook geen ski hebben met weinig grip, omdat je dan juist weer meer wegglijdt op dat ijs.

Ik heb zelf ook zowel bredere als smallere ski’s, maar dan wel behoorlijk de uitersten van het spectrum (67mm slalomski’s, en 97mm freeride skis). Maar juist op de zachte sneeuw aan het einde van de dag vind ik het lastig om te zeggen welke van de twee skis beter zou zijn voor een gemiddelde skiër. De 67mm slalomlatten zijn voor de gemiddelde skiër waarschijnlijk te stug en te agressief voor zulke sneeuw, maar de grip van zo’n 97mm brede ski’s is echt een stuk minder, en ze zijn ook veel minder snel en precies te sturen. Voor een gemiddelde skiër, die wat snelheid wil hebben, zou ik dan ook gaan voor iets er tussen in, en dan meer in de richting van 75mm. Dan heb je wel net wat meer souplesse, maar zonder het gebrek aan precisie en controle van zo’n brede freeride ski’s. Tevens gelet op jouw skiblessure is een te brede ski ook niet fijn, omdat die gewoon meer kracht kost om te sturen. Een ski waar ik voor jou aan denk is bijvoorbeeld een elan amphibio 14 ti of een fischer rc one 78. Dus een iets sportievere, all-mountain achtige ski, maar wel met een focus op pistegebruik.

*bericht bewerkt door dennisdennis12 op 19 jan 2023 23:23

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Plaats een reactie