lastig om skiles te regelen.

Mijn kinderen hebben een partner die graag in een skiklasje willen lessen. Eentje heeft nog nooit op ski’s gestaan en moet echt naar een beginnersgroep. Mijn andere schoondochter is vorig jaar al mee geweest en wil nu nog graag nog een paar dagen in een groepje met licht gevorderden opstarten. Wij gaan skiën in Altenmarkt/ Zauchensee in de voorjaarsvakantie. Ik had ze aangemeld in Altenmarkt, maar ik kreeg meteen het bericht dat ze niet konden garanderen dat er een groep voor ze was. Ze moesten die maandag dan maar melden bij het kantoor en dan horen ze of er plek is in een groep en anders moeten ze maar privéles nemen. Nu zijn het studenten en dat is echt veel te duur voor ze. Samen privé les is ook niet handig, daar is het niveau verschil te groot voor. Ik heb vanmiddag nog 2 skischolen in Zauchensee gebeld, maar beide gaven aan dat ze geen groepslessen meer geven voor volwassenen lichtgevorderd. Alleen een beginnersgroep ( groen) kan bij 1 skischool De andere geeft aan dat groepslessen alleen voor kinderen beschikbaar zijn, volwassenen moeten perse privéles nemen. Ik vind dit zo raar, wij skiën nu 18 jaar met het gezin en ik ben zelf wel 5 jaar in groepslessen geweest. Herkent iemand dit? Is dit een nieuwe trend?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 20 jan 2023 13:38: naar juiste categorie verplaatst

Geen idee, ik ski nu 8 jaar. Als ik weer opnieuw zou leren zou ik direct privé les nemen. Duurder inderdaad maar veel meer waar voor je geld! Na een aantal uur privé les sta je er beter voor dan na een hele week (weken) in een klasje!
Ff doorbijten en gewoon die privé les boeken!

Misschien een betere optie om te kijken of er bij je in de buurt les wordt geeven op een rollerbaan of borstelbaan. Dan kunnen ze in Nederland nog een paar lessen nemen en kan de beginner al de eerste kneepjes onder de knie krijgen.

Wellicht dan paar dagen in ander dorp skiën/lessen dat in de buurt ligt.
Flachau wellicht.
Skibus en zelfde skipas.
Succes.

Ik denk dat ze zich op voorhand nog niet vast willen leggen, maar de kans dat ze in de voorjaarsvakantie een groepje beginnende volwassenen kunnen maken lijkt mij toch wel groot. Dus zou het gewoon ter plekke even bekijken.
Dat een paar uur privéles effectiever is dan een week of zelfs weken in een klasje, dat lijkt mij trouwens wel wat overdreven. De gezelligheid van een lesgroepje hoort er gevoelsmatig toch ook een beetje bij ;)

Het schijnt dat sinds Corona er sprake is van personeelstekort bij skischolen. Bij ons zitten voor het 2e jaar op rij de skilessen voor kinderen vol, zelfs de privelessen. Ik dacht dit jaar op tijd te zijn met reserveren, 2 maanden van te voren. Nou, niet dus….Nu maar naar een dorpje verderop waar nog wel plaats is….Terwijl we bij onze oudste kinderen gewend waren om ter plekke les te regelen, nooit een probleem geweest

Dank voor jullie reacties, ik heb skischolen in omliggende plaatsen al gebeld, maar het lijkt wel een unaniem afgesproken antwoord wat ik krijg. Het probleem schijnt inderdaad het personeel tekort te zijn. De prive lessen worden dan als Early bird (voor de groepslessen) en in de pauzes vd skileraren te worden gedaan. Om deze reden is het " overblijven" in Zauchensee ook geschrapt. Zoals Paolie beschrijft, willen ze ook graag de gezelligheid en saamhorigheid van een groepje. En 90 euro p. uur is erg duur hoor voor een reguliere student. Wij betalen voor iedereen het verblijf en alle maaltijden, maar de rest zullen ze toch echt zelf moeten betalen. Wij zijn maar eenvoudige, hardwerkende ouders die ooit flink in onszelf en 3 kinderen hebben geïnvesteerd.

*bericht bewerkt door nancy op 20 jan 2023 09:50

Niet meer voor dit jaar, maar zit je echt vast aan de schoolvakanties? Als al je kinderen inmiddels studeren kun je misschien een andere periode gaan.
Ik kan me zo voorstellen dat het dan makkelijker is, omdat ze niet alle leraren nodig hebben voor de kinderklasjes.

*bericht bewerkt door Suuski op 20 jan 2023 13:05

Wij gaan nu al enkele jaren naar Altenmarkt/ Radstadt en zie toch altijd groepjes volwassenen lessen hoor. Wij gaan van 18/2 t/m 25/2 terug naar Altenmarkt. Ikzelf ben enkele malen les gaan volgen in Rucphen (NL) en in Aspen (Wilrijk) en kom nu makelijk alle rode en blauwe pistes af.
Hopelijk kunnen ze toch nog lessen en anders hier even indoor gaan lessen.

Wij wonen in Twente, ik heb lessen gehad op een rollerbaan in Deurningen. Helaas was dat een grote teleurstelling. Veel onervaren studenten van de sport opleiding gaven daar les. Wij zijn in t verleden vaker naar altenmarkt geweest en inderdaad, lessen voor volwassenen geen enkel probleem. Blijkbaar blijkt er nu ineens een tekort aan leraren te zijn.Wij gaan een weekje later Rosty. Mijn man werkt in t onderwijs, helaas geen rustige periodes voor ons.

Dan zou ik ze een les of 5 op de rollerbaan laten doen, dat doet wonderen en kost dan net ongeveer evenveel als een paar uur priveles. Zou in elk geval goed genoeg moeten zijn om blauwe piste’s veilig af te komen en dan kunnen ze gewoon daar verder oefenen.

EDIT: Zie net dat je geen goede ervaringen hebt met Rollerbaan, dan is mijn comment niet van toepassing. Zelf wel hele goede ervaringen mee.

*bericht bewerkt door Thehenk op 20 jan 2023 13:55

Wij wonen in Twente, ik heb lessen gehad op een rollerbaan in Deurningen. Helaas was dat een grote teleurstelling. Veel onervaren studenten van de sport opleiding gaven daar les. Wij zijn in t verleden vaker naar altenmarkt geweest en inderdaad, lessen voor volwassenen geen enkel probleem. Blijkbaar blijkt er nu ineens een tekort aan leraren te zijn.Wij gaan een weekje later Rosty. Mijn man werkt in t onderwijs, helaas geen rustige periodes voor ons.

nancy op 20 jan 2023 13:43

Probeer dan een andere toko. Vorig jaar is mijn vriendin na 7 lessen op de rollerbaan voor het eerst meegegaan. Na even acclimatiseren op een Franse groene piste kwam ze prima mee. Les ter plekke kan altijd nog.

Ha Nancy,

Ik kan niet voor jullie bepalen en zeker niet in de portemonnee kijken. Toch zou ik nog een heroverweging maken! als de studenten serieus zijn om te leren skiën valt de investering van privé les op de langere termijn echt mee. De persoonlijke aandacht en correctie van een docent is veel waardevoller dan die slangetjes op de piste. Gezelligheid vind je genoeg na de les onderling.
Ik heb t zelf paar jaar geleden gedaan, paar dagen achter elkaar. De oefeningen blijven beter hangen, wordt meteen gecorrigeerd op de fouten, je maakt nog eens een persoonlijk filmpje om die bij een koffie of biertje te analyseren( zeer waardevol) . Bovendien ben je minder uur aan t lessen, dus hou je mee vrije speeltijd over op de piste waar je dus ook nog veel beter beslagen ten ijs komt!

Dat is een hele andere ervaring als ik afgelopen najaar had in deurningen. Ja er zit verschil tussen de leraren maar mijn dochter (7jr) heb ik nu opgegeven als licht gevorderd in oostenrijk ipv beginner
ik heb ook 8 lessen gehad en heb heel wat meer vertrouwen in mn techniek.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 20 jan 2023 19:26

Een pizzapunt onder controle krijgen zou toch al volstaan op de rollenbaan om niet helemaal van scratch te starten in de sneeuw, dat zou moeten lukken. Anders een dagje Bottrop met les?

check eens of je hier iets aan hebt? Hier kan je wel reserveren;
https://www.checkyeti.com/nl/winter/oostenrijk/ski-amade-sal…

Een pizzapunt onder controle krijgen zou toch al volstaan op de rollenbaan om niet helemaal van scratch te starten in de sneeuw, dat zou moeten lukken. Anders een dagje Bottrop met les?

HN65 op 20 jan 2023 19:38

Lijkt me ook. En ook studenten die skiles geven als bijbaantje kunnen dat prima, het is geen hogere wiskunde. Privéles in de sneeuw voor de eerste bochtjes lijkt me nogal overdone.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hey
Volgens mij is er nog wel plek bij Rot Weiss Rot in Wagrian of alpendorf, zelfde skigebied alleen dorpje verderop.

check eens of je hier iets aan hebt? Hier kan je wel reserveren;
https://www.checkyeti.com/nl/winter/oostenrijk/ski-amade-sal…

Gerjon op 20 jan 2023 19:45

Inderdaad als je hier zoekt lijkt er plek genoeg.

In radstadt inderdaad. Ik ga morgen eerst nog even bellen naar deze skischool. Dankjewel.

@gerjon, en anderen hartelijke dank. We hebben het kunnen regelen, in Radstadt. iedereen blij. Lang leve het forum!

Veel plezier daar en mooi dat je daar de lessen kon reserveren:).

*bericht bewerkt door Gerjon op 24 jan 2023 13:25

Plaats een reactie