Atomic redster X9 WB

Dit seizoen ski ik met mijn nieuwe set, atomic redster X9 WB.
Ik ben erg tevreden met deze ski en is eigenlijk in elke situatie lekker te gebruiken.
Carven/Slush/Beetje off piste, en op strakke pistes.

Helaas is er iets met het servotec systeem, daardoor kan ik een nieuwe set uitzoeken, maar dezelfde set is helaas niet meer leverbaar. Iemand tips ter vervanging? Zelfde merk! Ik weet dat er tig andere merken zijn, maar ik houd het bij atomic ;)…

Q9? Q9.8? Iemand die deze skiet en zijn ervaringen kan delen?

Q9 is volgens mij hetzelfde als de X9WB met revo

Ik ski er nu op en vind het een heerlijke allround ski.

Totales Vollidiot

zie ook deze review;

Ik hoop niet dat ik het topic claim met mijn vraag, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb zelf een G9 en de laatste 2 jaar ben ik helaas wat laat in het seizoen gegaan waardoor het in de middag flink slush skien was. Dat vond ik toch wel wat lastiger met de G9. Heeft iemand van jullie ervaring met de x9 wb of q9 ten opzichte van de G9.8 zoals hierboven uit het filmpje in mindere condities?

De Q9 is de opvolger van de X9WB, ook weer met 75mm onder de voet. Denk niet dat er veel aan gewijzigd is tov de voorganger. De Q9.8 is een nieuwe wat bredere variant met 84mm, maar lijkt voor het overige helemaal op de Q9.
Tov de G9 zijn de Q9’s ietsje lichter in constructie, kleinere radius en breder waardoor makkelijker in slush of op minder strakke pistes te skiën. Beetje het verschil tussen een wat meer éénzijdige maar racy ski tov een meer veelzijdige ski met minder race karakter.
Mijn ervaring met de X9WB is dat die kort aanvoelt en heel makkelijk in te sturen is. Goeie alleskunner wat mij betreft.

De G9 is geen Multi Radius Sidecut constructie= voor zowel lange als korte bochten zoals Atomic het benoemd dus de G9 is prima voor lange bochten. Vandaar dat ze de X serie multi radius hebben in de vorm van de X9s etc en wil je een wide body hebben in een multi radius versie kijk dan naar de Q serie. Overigens is de G9 een prima ski alleen je moet er wat harder op werken…

*bericht bewerkt door Gerjon op 20 jan 2023 23:19

De Q9 is de opvolger van de X9WB, ook weer met 75mm onder de voet. Denk niet dat er veel aan gewijzigd is tov de voorganger. De Q9.8 is een nieuwe wat bredere variant met 84mm, maar lijkt voor het overige helemaal op de Q9.
Tov de G9 zijn de Q9’s ietsje lichter in constructie, kleinere radius en breder waardoor makkelijker in slush of op minder strakke pistes te skiën. Beetje het verschil tussen een wat meer éénzijdige maar racy ski tov een meer veelzijdige ski met minder race karakter.
Mijn ervaring met de X9WB is dat die kort aanvoelt en heel makkelijk in te sturen is. Goeie alleskunner wat mij betreft.

Hupla op 20 jan 2023 21:46

Thanks! Denk je dat het verschil groot genoeg is om een de aankoop te rechtvaardigen?

Thanks! Denk je dat het verschil groot genoeg is om een de aankoop te rechtvaardigen?

Moofie op 21 jan 2023 08:55

De G9 heb ik nog niet geskied. Heb wel een andere GS ski (Rossignol Hero) die volgens gigiski.com vrij dicht bij de G9 ligt qua karakter.
Het verschil tussen die Rossignol en de X9WB vind ik eerder klein. De ene draait makkelijker in, de andere ligt misschien net iets steviger in grote bochten. In de slush doet de Atomic het dan net iets beter omdat die breder onder de voet is en een bredere slalom tip heeft, maar de verschillen zijn klein. Zoon en ik wisselen die ski’s een paar keer tijdens de week, dus ik kan het vrij goed vergelijken.
Als je vaak in zachtere condities skiet, zou die Q9.8 ipv de Q9 een betere optie moeten zijn omdat die nog net een stukje breder is.

Ik hoop niet dat ik het topic claim met mijn vraag, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb zelf een G9 en de laatste 2 jaar ben ik helaas wat laat in het seizoen gegaan waardoor het in de middag flink slush skien was. Dat vond ik toch wel wat lastiger met de G9. Heeft iemand van jullie ervaring met de x9 wb of q9 ten opzichte van de G9.8 zoals hierboven uit het filmpje in mindere condities?

Moofie op 20 jan 2023 20:26

Q9 en Q9.8 heb ik beide getest in Sölden afgelopen november. Test moment was diepe sneeuw op de piste (15 cm) en ruim 50 cm naast de piste. Geweldige afdalingen op gehad, knalt door alle hobbels en bobbels heen. Ik vond ze wat grof in de korte bochten op een keiharde geprepareerde piste. Maar dat kan persoonlijke voorkeur zijn. Mocht ik een ski erbij nemen voor de zachtere condities zal het 100% de Q9 worden.

Dit seizoen ski ik met mijn nieuwe set, atomic redster X9 WB.
Ik ben erg tevreden met deze ski en is eigenlijk in elke situatie lekker te gebruiken.
Carven/Slush/Beetje off piste, en op strakke pistes.

Helaas is er iets met het servotec systeem, daardoor kan ik een nieuwe set uitzoeken, maar dezelfde set is helaas niet meer leverbaar. Iemand tips ter vervanging? Zelfde merk! Ik weet dat er tig andere merken zijn, maar ik houd het bij atomic ;)…

Q9? Q9.8? Iemand die deze skiet en zijn ervaringen kan delen?

stanmy op 20 jan 2023 13:21

Q9 en Q9.8 heb ik beide getest in Sölden afgelopen november. Test moment was diepe sneeuw op de piste (15 cm) en ruim 50 cm naast de piste. Geweldige afdalingen op gehad, knalt door alle hobbels en bobbels heen. Ik vond ze wat grof in de korte bochten op een keiharde geprepareerde piste. Maar dat kan persoonlijke voorkeur zijn. Mocht ik een ski erbij nemen voor de zachtere condities zal het 100% de Q9 worden.

Ik hoop niet dat ik het topic claim met mijn vraag, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb zelf een G9 en de laatste 2 jaar ben ik helaas wat laat in het seizoen gegaan waardoor het in de middag flink slush skien was. Dat vond ik toch wel wat lastiger met de G9. Heeft iemand van jullie ervaring met de x9 wb of q9 ten opzichte van de G9.8 zoals hierboven uit het filmpje in mindere condities?

Moofie op 20 jan 2023 20:26

Q9 en Q9.8 heb ik beide getest in Sölden afgelopen november. Test moment was diepe sneeuw op de piste (15 cm) en ruim 50 cm naast de piste. Geweldige afdalingen op gehad, knalt door alle hobbels en bobbels heen. Ik vond ze wat grof in de korte bochten op een keiharde geprepareerde piste. Maar dat kan persoonlijke voorkeur zijn. Mocht ik een ski erbij nemen voor de zachtere condities zal het 100% de Q9 worden.

Joostjm op 21 jan 2023 12:52

Thanks. Kun je aangeven waarom je de q9 zou nemen en niet de q9.8?

Als ik bovenstaande goed begrijp, dan zit er weinig verschil tussen de X9WB en dan Q9?
Dit zijn ongeveer gelijke modellen aan elkaar?

Ik heb beide geskied en kon niet echt verschillen ontdekken.

Totales Vollidiot

Plaats een reactie