Updates PDS 21-28 januari

Dit onderwerp gaat over de bestemming Portes du Soleil

Geïnspireerd door meerdere update topics, doe ik deze week een aantal updates vanuit Portes Du Soleil, standplaats Champéry.

Bijna 3 jaar geleden was de laatste wintersport naar Portes du Soleil. In maart, op naar Châtel. Die avond werd aangekondigd dat alles dicht ging. We hadden enkel aan de pistes geroken en de dag erna moesten we weer naar huis. Veel erger kan het niet.
Alhoewel, eind december, begin januari volop regenbuien. Omgeving groen, pistes gesloten. Het was echt billenknijpen. Dan eindelijk afgelopen week een flinke sneeuwdump. De zin zat erin.

21 januari
De volksverhuizing gaat weer van gang. De spullen staan ook in de gang:

null

Ook deze keer paste het allemaal net in de auto:

null

Tot aan ongeveer Frankfurt hebben we onderweg nog wel wat last gehad van sneeuw op de rijbaan, waardoor we het rustiger aan hebben gedaan dan normaal. Vanaf daar tot aan de eindbestemming reed het wel lekker door. En als je er dan bijna bent dit zien, maakt mij toch wel blij:

null

Eenmaal aangekomen in het appartement eerst even de belangrijke zaken regelen:

null

Vervolgens even een kijkje met het uitzocht op de Dents Du Midi:

null

Juist ja, niet te zien met de nevel bovenin… gelukkig is het dorp wel lekker wit:
null

Bon!

22 januari:
In de ochtend bleek de bewolking, hoewel niet erg dik, wel hardnekkig. De Dents Du Midi waren nog altijd niet zichtbaar. Daarna tijd om de pistes op te gaan. Ook in Crosets hing nog redelijk wat bewolking, dus pakten we meteen de piste richting Lindarets. Daar was een waterig zonnetje zichtbaar:

null

null

Rondom Lindarets hebben we een paar pistes gedaan en het was best nog druk buiten de vakanties om. We pakten de Chaux Fleurie lift richting Châtel en deden daar nog wat afdalingen. De kam over was het zicht echter een stuk minder, maar ook rustiger. Toch maar weer terug naar Lindarets en daarna Avoriaz voor een vrij late lunch:

null

Je ziet de wolken ook over de kam komen bij Avoriaz:

null

Na de late lunch gingen we toch weer terug richting Champéry. Helaas zodra we weer richting Les Crosets waren gegaan meteen weer slecht zicht. Hebben alleen de afdaling langs de Mossettes-Suisse en Planachaux daar nog gedaan om terug te komen bij de Téléphérique.

Al met al, redelijke dag met constant lichte sneeuw, pistes grotendeels goed. Je merkt echter wel door de drukte dat er snel buckels komen en op plekken ook de ijzige onderlaag weer tevoorschijn komt. Morgen is het geen weekend meer, dat zal een hoop dagjesmensen schelen. We duimen voor wat meer zon.

Lang geleden dat wij daar waren, leuk om weer eens te zien. Veel plezier!

Edwin van Riel

Gaat zeker lukken! Helemaal als het morgen nog wat rustiger wordt.

Vraagje aan jou als (tijdelijke) inwoner van Champéry.
Waar de lift Grand Paradis aankomt vertrekt er normaal een piste/route door het bos terug naar het vertrekpunt van de Grand Paradis lift. Ik heb die piste nog nooit open geweten en meen me te herinneren dat het iets te maken zou hebben met een dispuut van de eigenaar van een chalet waar die piste langs komt.
De piste staat nog altijd op de kaart, dus heb ik nog hoop.
Mocht jij hierover iets opvangen is die info meer dan welkom !

*bericht bewerkt door Errant op 23 jan 2023 12:14

Gisteren was hij in ieder geval dicht. Weet de reden er niet van, maar ging uit van te weinig sneeuw nog laag op de berg. Hou het in de gaten of hij nog open gaat deze week.

Vraagje aan jou als (tijdelijke) inwoner van Champéry.
Waar de lift Grand Paradis aankomt vertrekt er normaal een piste/route door het bos terug naar het vertrekpunt van de Grand Paradis lift. Ik heb die piste nog nooit open geweten en meen me te herinneren dat het iets te maken zou hebben met een dispuut van de eigenaar van een chalet waar die piste langs komt.
De piste staat nog altijd op de kaart, dus heb ik nog hoop.
Mocht jij hierover iets opvangen is die info meer dan welkom !

Errant op 23 jan 2023 12:13

Bedoel je de gele 13 naar beneden?

null

Vraagje aan jou als (tijdelijke) inwoner van Champéry.
Waar de lift Grand Paradis aankomt vertrekt er normaal een piste/route door het bos terug naar het vertrekpunt van de Grand Paradis lift. Ik heb die piste nog nooit open geweten en meen me te herinneren dat het iets te maken zou hebben met een dispuut van de eigenaar van een chalet waar die piste langs komt.
De piste staat nog altijd op de kaart, dus heb ik nog hoop.
Mocht jij hierover iets opvangen is die info meer dan welkom !

Errant op 23 jan 2023 12:13

Bedoel je de gele 13 naar beneden?

null

V700 op 23 jan 2023 13:49

Ja, inderdaad die !
Lijkt me een heerlijke piste in een verborgen vallei, maar helaas nog nooit kunnen doen.

*bericht bewerkt door Errant op 23 jan 2023 14:28

.

*bericht bewerkt door Errant op 23 jan 2023 14:32

23 januari

In de ochtend lieten de Dents Du Midi zich eindelijk zien en het beloofde een mooie dag te worden:

null

Topstation van de Téléphérique lag mooi in de zon, evenals de Chavanette a.k.a. Le Mur Suisse.

null

null

Op richting Avoriaz:

null

null

null

Paar pistes daar gedaan (goede kwaliteit pistes), maar het was bij de liften redelijk druk voor januari:

null

Nog wel even 1 van mijn favoriete afdalingen gedaan: het ‘bospad’ richting Ardent. Laatste stukje bij Ardent was wel aardig brokkelige sneeuw, volgende keer sla ik wat eerder af. Tijd voor een lekkere lunch in het zonnetje bij 1 van de tentjes bij Les Lindarets:

null

Aangezien het vandaag ook in Les Crosets stralend weer was, ben ik na de lunch daar weer naartoe gegaan om daar een aantal pistes te pakken. Het lag er heerlijk bij:

null

null

Einde middag de laatste afdaling Planachaux en de Grand Paradis afdaling is echt dicht (rood kruis erdoor en netten met fermé op de piste):

null

De Planachaux lift omhoog is dan wel weer erg gezellig aangekleed met badeenden (rare jongens die Zwitsers):

null

*bericht bewerkt door Tiny-M op 23 jan 2023 18:40

😁 twee weken geleden (tijdens de aanhoudende sneeuw/regen) stonden die eendjes nog binnen … leuk dat ze met mooi weer naar buiten mogen 😉

Fijn dat er goed voor ze gezorgd wordt 😁

Dank je wel voor de updates. In de voorjaarsvakantie een keertje richting PDS, Morzine. Ben heel benieuwd, veel gebieden in Frankrijk al gezien, maar hier nog nooit geweest. Dus ik lees graag mee…

linda

Niet mis!

Gang is alles

Merci voor de updates, leuk!
Wij vertrekken morgen naar Châtel. Zeer benieuwd naar wat ons te wachten staat!

25 januari

Portes du Soleil doet vandaag z’n naam weer eer aan, het is wederom een volop zonnige dag. We besluiten vandaag om richting Les Gets te gaan.
Eerst via Avoriaz richting Morzine waar we met de gondel het laatste stukje naar het dal moeten:

null

Dan moeten we door het dorp om de andere kant de gondel weer omhoog te pakken. Dat kan met de bus of het toeristentreintje, maar wij kozen voor de benenwagen. Het dorpje ligt er zo in de sneeuw mooi bij en voor de sfeer staat er nog een kerstboom:

null

Vervolgens gingen we verder naar Les Gets. Het pad daarheen moesten we nog een korte hink-stap-sprong klunen omdat er toch nog een watertje over de piste liep. In Les Gets aangekomen, lagen alle pistes er verder prima bij. Op veel plekken vlak langs de pistes enorme hopen kunstsneeuw als reserve.

null

null

Daar een aantal pistes gedaan en voor de lunch gekozen voor een stukje taart:

null

Het werd weer tijd terug te gaan, aangezien we nog best een stukje moesten. Bij Morzine was er wel een dalafdaling open, maar slechts 1 variant. Wel een hele leuke route door het bos. De nu nog afgesloten routes lagen ook vol met hopen kunstsneeuw, ik denk dat deze binnenkort ook wel open zullen gaan.
Weer terug door Morzine dorp, richting Avoriaz en via de Mosettes weer terug richting de téléphérique van Champéry. Was een heerlijk dagje met aardig wat km. En uiteindelijk weer terug naar het dal:

null

Leuk verslag weer. Hoeveel tijd kost de ‘traverse’ van Avoriaz naar Les Gets? Hoeveel tijd ben je effectief aan het lopen en met gondel afdalen?

Leuk verslag weer. Hoeveel tijd kost de ‘traverse’ van Avoriaz naar Les Gets? Hoeveel tijd ben je effectief aan het lopen en met gondel afdalen?

Patrick1980 op 24 jan 2023 22:07

Dat is vrij vlot te doen. Vanaf de lift bij Lindarets hebben we de Proclou afdaling gedaan, zeker nog geen 5 minuten (zit je in Avoriaz zelf, zou je afhankelijk van waar je zit misschien nog de Plateau lift of Tour moeten pakken. Die laatste komt vlakbij Lindarets uit). Dan de Serraussaix, ritje zelf is een minuut of 3, maar als het druk is niet je daar misschien nog wachten. Dan afdalen naar de Super Morzine gondel, denk een minuut of 5 a 6 en de gondel naar beneden ook weer zoiets. Denk dus zo’n 15-20 minuutjes.
In Morzine is het van de ene naar de andere gondel 600 meter lopen, dat redden we ook onder de 5 minuten. De moeite van het wachten op de bus/ treintje is dan niet de moeite waard. We zijn wel snowboarders, dus dat loopt natuurlijk wel meer comfortabel. Met skischoenen zou ik sneller het treintje pakken.

De poorten van de zon openen zich wederom, mooie beelden.

Gang is alles

Leuk! We waren een keer in Avoriaz (heel lang geleden) en in Champoussin. De oversteek naar Les Gets hebben we die keren niet gemaakt. Over een maand weer in Champoussin. Vanuit daar is het natuurlijk best een heel eind naar Les Gets, maar met goede en snelle skiërs moet het makkelijk te doen zijn lijkt mij. Hopelijk blijft de sneeuw goed (en valt er nog wat bij in de tussentijd).

25 januari

Vandaag maar een kleine update. De benen waren nog aardig moe van de lange tocht van gisteren, dus we hebben het bij wat pistes bij Crosets gehouden. Momenteel zijn er wel Welshe kampioenschappen, waardoor 1 piste in gebruik is door de skiteams uit Wales.
Weer was weer heerlijk. Pistes nog steeds prima, maar er komt een enkel bruin plekje her en der tevoorschijn. Niets nog om druk om te maken, maar een volgende dump is uiteraard altijd welkom.

Weer was weer heerlijk:

null

Wij gingen lekker vroeg het terrasmeisje uithangen met een drankje en een vleesplankje:

null

null

In het dal was inmiddels inversie te zien:

null

null

26 januari

Nieuwe dag en het weer is een beetje anders. In het dal nevelig, maar boven komen we wederom volop in de zon uit. We besluiten deze dag bij Châtel pre la joux en omgeving door te brengen.

Dat bleek een goede keuze, een blik richting Morzine en les Gets toonde daar ook aardig wat nevel:

null

In dat gebied meerdere heerlijke afdalingen gedaan die er stuk voor stuk goed bij lagen. De rode piste naar la Linga werden wel netten neergezet, denk voor een wedstrijd. Wij konden er echter nog prima van afdalen naar het dal. Prima condities, maar netten werden neergezet:

null

Eenmaal weer omhoog werd de piste echt afgezet, we waren dus net op tijd geweest. Daarna weer richting pre la joux met verschillende pistes onderweg, het was een heerlijk weertje:

null

Na de lunch langzaam weer terug naar Champéry. De afdaling richting Lindarets was meteen één groot knollenveld. Wat een verschil met de Châtel kant van de kam. Dat bevestigde nog eens dat we vandaag de goede keuze hadden gemaakt. Via les Crosets weer terug naar Champéry en nog heel even door het dorpje gestruind:

null

Morgen alweer de laatste dag.

Bedankt voor de leuke verslagen en fijne laatste dag morgen!

Veel plezier nog morgen / vandaag!

Gang is alles

Dank je voor de leuke verslagen en veel plezier vandaag!

De weergoden van PDS zijn zo te zien goed gezind. Geniet er nog van

Vandaag was dan het laatste dagje en we zijn rondom Avoriaz gebleven. Het was wel behoorlijk druk, maar dat vind ik sowieso van deze week. Al meerdere jaren zijn we hier in januari geweest, maar nog niet zo druk gehad als nu. Effectief valt het nog steeds mee ten opzichte van de vakantieperiodes, maar moest toch wel een aantal keren wachten bij verschillende liften.

Hoewel Avoriaz natuurlijk een typisch Frans skistation is, vind ik het toch wel sfeervol. Dat hout tegen het beton aan, maakt het een stuk vriendelijker voor het oog, de pistes lopen dwars door het dorp heen en de sleeën met paarden ervoor zijn natuurlijk ontzettend leuk:

null

null

Even lekker een pizza gegeten daar:

null

Uiteindelijk eind van de middag weer terug en de laatste afdalingen van deze vakantie. Nog 1 keer een uitzicht vanaf de top bij Mossets richting Frankrijk (weer inversie):

null

En dan nog een compliment aan mijn impulsaankoop tijdens black friday, Rossignol After Hours, wat is het toch een heerlijk board! Pistes, poeder alles vind ie leuk! Wat zachtere neus, stijver onder de voet. Jup, dit is m’n nieuwe daily driver geworden. Heb m’n andere 2 boards niet eens aangeraakt deze vakantie.

null

Morgen weer naar huis…

*bericht bewerkt door Tiny-M op 27 jan 2023 17:54

Leuk verslag weer. Hoeveel tijd kost de ‘traverse’ van Avoriaz naar Les Gets? Hoeveel tijd ben je effectief aan het lopen en met gondel afdalen?

Patrick1980 op 24 jan 2023 22:07

Dat is vrij vlot te doen. Vanaf de lift bij Lindarets hebben we de Proclou afdaling gedaan, zeker nog geen 5 minuten (zit je in Avoriaz zelf, zou je afhankelijk van waar je zit misschien nog de Plateau lift of Tour moeten pakken. Die laatste komt vlakbij Lindarets uit). Dan de Serraussaix, ritje zelf is een minuut of 3, maar als het druk is niet je daar misschien nog wachten. Dan afdalen naar de Super Morzine gondel, denk een minuut of 5 a 6 en de gondel naar beneden ook weer zoiets. Denk dus zo’n 15-20 minuutjes.
In Morzine is het van de ene naar de andere gondel 600 meter lopen, dat redden we ook onder de 5 minuten. De moeite van het wachten op de bus/ treintje is dan niet de moeite waard. We zijn wel snowboarders, dus dat loopt natuurlijk wel meer comfortabel. Met skischoenen zou ik sneller het treintje pakken.

Tiny-M op 24 jan 2023 23:07

Wij vinden het fijner om via Avoriaz te gaan en dan de afdaling Le crot richting Prodains te pakken. Daar vertrekt ieder kwartier een bus die je bij de pleney afzet. Dan ben je het snelste in het gebied van Morzine/Les Gets en pak je nog een lekkere afdaling mee als bonus. Via super Morzine is wat omslachtiger en minder mooie afdaling.

Afdaling is inderdaad niet echt boeiend, maar als je op de bus moet wachten is het niet echt sneller lijkt me? En de bus moet ook nog wat verder rijden vanaf daar. Heb 1x dus bus vanuit Morzine naar Prodains genomen en was wel even onderweg.
Tijd geleden alweer moet ik zeggen en heb het niet getimed. Zaten toen in Morzine en met een gekneusde rib wilde ik toch even naar boven bij Avoriaz om in het zonnetje te zitten. Anders pak ik eigenlijk nooit de bus.

@Errant kreeg net een update vanuit Dents du Midi regio dat de Grand Paradis afdaling open is!

Dat is super goed nieuws !
Dan ‘leeft’ hij toch nog.
In maart zijn we daar weer, hopelijk is hij dan nog altijd open.

Plaats een reactie