Waar ligt de grens, en wat heb je er voor over?

Zolang als ik al op wintersport ga ben ik gemiddeld 1300 euro samen met mijn vrouw kwijt, eerst was dit een gedeelde appartement met vrienden en hadden we altijd de luxe acco’s
Nu met dochter waren we vorig en dit jaar maar 1200 euro kwijt in een ietsje minder luxe appartement/acco maar altijd wel in de grote 3 franse skigebieden L3V/ La Plagne/ Tignes

Volgend jaar zitten we vast aan de schoolvakanties waarbij de prijzen enorm de pan uitreizen zoals menig ouder zich kan beamen…
3000 euro voor hetzelfde als wat we dit jaar hadden…te bizar voor woorden en ook een moment dat ik besef dat het over mijn grens gaat van wat ik wil uitgeven aan een “vakantie”.

Ik ben echter nieuwsgierig wat jullie vaak kwijt zijn voor een wintersport, betaal je volle mep en ga je gewoon naar de grote gebieden of ga je net als ik (waarschijnlijk 2024) naar een kleinere betaalbare skigebied om de kosten te drukken?
Of heb je andere alternatieven om het betaalbaar te houden voor jezelf?

Hoor graag jullie ervaring/mening!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 02 feb 2023 13:33: verhuisd naar juiste categorie

Geen kinderen hebben is het alternatief. Werkt goed voor mij.

Wij hebben het grote voordeel ook niet aan de vakanties vast te zitten. We boeken eigenlijk altijd last minute en scoren dan een leuke aanbieding, vaak in 1 van de Franse (midden)grote gebieden. Meestal dus voor <€400pp inclusief skipas. Daarbij dan nog een doorreishotel van vrijdag op zaterdag en op zaterdag 2 skipassen voor een klein gebied in de regio, waarbij we altijd een nieuw skigebied ontdekken en lekker rustig in willen komen. Al met al komen we zo ook, inclusief af en toe uit eten gaan en wat drinken op de piste, materiaalonderhoud etc op totaal zo’n 1500,- per vakantie uit.

Komen er kinderen en zitten we daardoor aan de vakanties vast dan zullen we, zeker de eerste jaren, een klein gebied pakken. Nog niet eens zozeer vanwege de kosten maar meer omdat dat veel makkelijker is met skilessen en omdat het voor kleine kids vaak veel prettiger is in kleine gebieden, mede omdat het rustiger is.

Born to Ride

aanvragen doen bij de plaatselijke VVV’s en de je kunt de kosten heel makkelijk drukken. genoeg appartement te vinden rond de 1000-1500 voor een gezin voor een volle week, nadeel je zit niet aan de piste, moet dit perse? Dan moet je meer betalen. Dit geldt overigens voor grote bekende gebieden in het hoogseizoen, vorig jaar zo met mijn ouders Montafon geweest en dit jaar naar Sankt Anton. Uiteindelijk maak je het zo duur als je zelf wilt maar dit geld natuurlijk ook andersom.

Hoe Hoger Hoe Beter

Deze vlieger gaat, m.i., in Frankrijk minder goed op.
Skigebieden zijn veelal al ski in ski out en het VVV-gebeuren bestaat niet of minder goed.
Niet za-za gaan is vaak al een uitdaging.

Phoe, ja, ik laat al heel veel voor die ene week wintersport per jaar met mijn zoon (bijna 13). Niet bedoeld als ‘zielig’, maar ik begrijp het dilemma. Ik ga buiten vakanties hooguit 4x per jaar uit eten, koop bijna alle kleding 2e hands, leef ongeveer op supermarktaanbiedingen en weet de zomervakantie heel goedkoop te doen door te gaan naar de plaats waar ik in Frankrijk heb gewoond. Er blijft gelukkig genoeg over om een leuke verjaardag te vieren en eens een keer een dagje weg te gaan (bijv. Bottrop).

Het voelt voor mij niet als enorme opoffering omdat ik al lang gewend ben zo te leven en die ene week ons heel veel plezier en mooie herinneringen bezorgt.
De afgelopen twee jaar met mijn zoon voor zo’n 1500 euro bij elkaar (inclusief vervoer en eten, echt alles) in de 2e week kerstvakantie gegaan, die in Frankrijk geen schoolvakantie was. Ik ervaar dat als enorme luxe en ben dankbaar dat het kan (mijn zoon realiseert dit zich nog niet zo).

Ik houd ook mij hart vast voor komend jaar. Wat gaan de energieprijzen doen, voor zowel onze eigen rekening als de prijzen in de skigebieden? De kerst en voorjaarsvakantie zijn al duur en druk. We hoeven niet per se een groot gebied, maar ik zit er ook aan te denken om binnenkort een groepje vrienden te verzamelen om te kijken of we zo goedkoper uit kunnen zijn in de vakantie. Met zijn 4-en of 5-en scheelt al veel, zeker als we dan met de auto kunnen. Lukt dat niet, dan boek ik op dag 1 treinticket naar een plek in Frankrijk en ga ik daarna wel een goeie deal proberen te scoren voor ons 2-en.

Bijkomend ‘probleem’ is dat mijn zoon wel heel erg graag een snowpark wil. M.n. de kleinere skigebieden die dit beloven zien het als lage prioriteit en ter plekke blijkt er dan niets te zijn of echt iets heel verdrietigs. Dus denk nu aan la Plagne, Vars, les menuires, Avoriaz, Les arcs. Maar goed… dat zijn nu niet bepaald allemaal goedkope of met OV makkelijk bereikbare plekken.

@Freerider is die €3.000 alleen voor de accommodatie of voor de complete vakantie?

Wij zitten ook vast aan de schoolvakantie. We hebben een paar eisen voor de vakantie, het gebied waar we heen gaan staat vast (AltaBadia), we willen een appartement en geen hotel en vanaf de accommodatie moet het lopend te doen zijn naar de lift/dalstation, daar huren we lockers voor onze spullen. Hetgeen wat bij ons (en ik denk bij de meeste) een weekje skiën relatief duur maakt zijn skipassen en huur materiaal voor de kinderen, daarmee zitten we bijna op € 1.350 (skiles hebben we vorig jaar voor het eerst laten vallen dat scheelt weer iets, het was erg leuk om de hele week als gezin te kunnen skiën dus dat gaan we weer doen). Appartement in San Cassiano is ongeveer € 1.400 voor de week, dus dat is denk ik niet overdreven duur.

Met een overnachtingshotelletje, eten en drinken op de piste (toch een deel van de aantrekkingskracht van AltaBadia :)) en wat kleinigheden zoals tol en brandstof is het helemaal niet moeilijk om boven de € 3500 uit te komen voor dat weekje.

Deze winter wezen skiën met een Belgische skiorganisatie, ikzelf met twee kids 13 en 16…voor het hotel, skipassen en halve dagen les was het 3600€…tel daar nog de heen en terugreis met een overnachting bij en het verteer ter plaatse en dan kom je toch snel op 5000€ voor drie personen.

Wat houdt een “Belgische skiorganisatie” in? Wat krijg je dan wat je zelf ook (goedkoper?) kunt regelen?

Kleiner gebied waarbij skipassen goedkoper zijn en voor kinderen vaak gratis helpt een stuk. Bijvoorbeeld Hochzeiger.
Appartement dicht bij piste waardoor je thuis kunt lunchen beperkt de kosten ook behoorlijk.
Maar het blijft een dure vakantie, zeker in het hoogseizoen.

Omdat mijn vrouw in het onderwijs zit altijd aan de schoolvakanties vastgezeten.
Eerste jaren met z’n tweeën lukte het ook wel voor €1000 in een bezemkast in Grand massif.
Na wat jaren wil je toch iets meer luxe, maar lukte het me meestal ook wel voor €1500,-
Eventueel door wat verder van de piste te gaan zitten.
Daarna een heel aantal keren met de schoonfamilie mee geweest en werden de kosten voor appartement en reis wat meer verdeeld.
Dat kwam dan ook tussen de €1000 en €1500 uit.
Dit jaar voor het eerst met onze 2 kinderen waarvan er 1 op skiles gaat.
Al hebben we een goedkoop en klein gebied gekozen (tannheimertal), kom ik waarschijnlijk op zo’n €2000-€2500 uit.
(dat is inclusief een appartement voor mijn ouders die op onze kosten meegaan in ruil voor oppas voor de kleinste)

€2000 is wel een beetje mijn grens.
Gelukkig gaan we van de zomer weer gewoon simpel met de tent, dat scheelt dan weer.

Don`t eat yellow snow

Wat houdt een “Belgische skiorganisatie” in? Wat krijg je dan wat je zelf ook (goedkoper?) kunt regelen?

Geraertshoven op 24 jan 2023 12:13

Organisaties kunnen het soms veel goedkoper dan dat je het zelf doet. Ze kopen zowel accomodaties als skipassen voor een heel seizoen in war flinke kwantumkorting oplevert. Ook al doen ze er dan een percentage winst voor hunzelf bovenop dan nog kunnen ze onderaan de streep flink goedkoper zijn. Dus het is zeker geen gegeven dat het goedkoper is als je iets zelf regelt.

Born to Ride

Zeker met de prijsstijgingen is het lastig om binnen je budget te blijven lijkt mij, zeker met jongere kinderen die materiaal moeten huren en les krijgen. Wij kunnen gelukkig nog buiten de voorjaarsvakantie gaan, dit vanwege het werk van mijn partner en toestemming van school, dus voor ons blijft het nog enigszins binnen de perken

Over het algemeen zijn pakketreizen goedkoper en die worden op de (Europese) markt breed aangeboden. Wij hebben dit jaar bij Franse aanbieders geboekt. Ook booking.com is wel goedkoop maar wel veel zoekwerk.

*bericht bewerkt door yoguido op 24 jan 2023 12:55

Gaat het alleen om de accommodatie? Dan lukt het mij tot nu toe nog steeds om in het hoogseizoen in zowel Oostenrijk als Frankrijk een appartement te vinden voor ons 4-persoons gezin voor max 1200 euro, waarbij twee aparte slaapkamers en op loopafstand van de liften onze voorwaarden zijn. Vaak lukt het ons zelfs om een aanzienlijk goedkoper appartement te vinden.

Wij kwamen met onze kinderen jarenlang in hetzelfde Oostenrijkse appartement. De eerste keer kostte dat 110 euro per nacht en tien jaar later was dat nog maar 120 euro per nacht. Bovendien konden we daar altijd een nacht extra blijven, dus reden we op de zondag terug naar Nederland.
Inmiddels hebben we die Oostenrijkse stek al enkele jaren geleden achter ons gelaten en hebben we sinds vorig jaar 6 slaapplaatsen nodig waardoor het duurder uitpakt (twee of drie aparte slaapkamers). Dit seizoen wel erg prijzig, nl. 1900 euro voor een week. Maar de tweede week is circa 450 euro per week goedkoper, dus verhuizen we halverwege (in zelfde appartementengebouw) naar het goedkopere appartement.

Wij kunnen het ons veroorloven omdat ik veel tijd steek in het vinden van een leuk gebied en accommodatie. Vaak via Airbnb en erg vroeg boeken. Ook rekening houden met dynamische skipas prijzen kan veel besparen.
Ons gezin bestaat uit 2 pubers (15 en 17) en manlief en ik. De pubers tellen als volwassenen dus daar kunnen we helaas niet op besparen.
Inmiddels hebben we eigen materiaal. We hebben de kinderen verteld dat ze een complete nieuwe set materiaal en kleding krijgen als ze zijn uitgegroeid, alles wat ze daarna nog willen vervangen is voor eigen rekening. Dochter is al zover. Alles nieuw (wel veel in april aangeschaft).
Praktisch prijzenplaatje afgelopen vakantie (2e kerstweek)
Accommodatie: 1250 voor 8 pers, voor ons dus 625 in Val Cenis.
Skipassen (dynamisch, aangekocht in juli) 2x138 en 2x153 euro.
Les: jarenlang gelest, nu dus niet meer nodig
Eten etc (zelf gekookt) plm 550.
Reis: tol en laden ong 250.
Totaal dus net geen 2000 voor een complete vakantie.

Ik zal ook maar even concreet zijn dan: wij zijn (Valfrejus) in de voorjaarsvakantie voor 2 volwassenen en een kind (11 jaar) met een 3k app aan de piste + skipassen en materiaalhuur (voor mijn vrouw en dochter) €1600,- kwijt. We koken verder zelf en met een hapje op de piste nu en dan en reiskosten verwacht ik zo rond de €2200,- uit te komen.

*bericht bewerkt door yoguido op 24 jan 2023 13:42

Kan de vergelijking niet helemaal maken, wij verblijven veelal in basic acco’s ZEKER buiten de schoolvakanties, geen kind of kids.

Wij wonen prettig en op vakantie is voor ons buiten de deur eten en genieten van skiën meer aan de orde. 2x per jaar een weekje weg. Met vriendin gaan wij veelal naar ruimere appartementen (6 persoons bezetten met 2) en met oud studievriend is het minimaal voor 4 personen qua oppervlakte. 24m2 met 2 vind ik de ondergrens…

4 maart gaan wij naar Le Cervin in Plagne Soleil in een Duplex appartement voor 6 personen.
Kosten voor het appartement €450,-.
Kosten skipas €345,- -/- duo korting is €340,- p.p voor een Paradiski pas
6 (en halve dag op de zaterdag gratis) kunnen nog een Samedipas reserveren voor €38,- p.p. ik wil eigenlijk altijd de eerste lift omhoog pakken maar vragen dat na aan de kassa t.z.t.

€225,- voor het appartement + €340,- voor de skipas = €565,- komt nog een paar euro toeristenbelasting bij.
Indruk van het appartement:

Schijnt 32m2 te zijn met balkon 39m2

Vanzelfsprekend dan nog de kosten voor de reis, brandstof of electra en in ons geval tol.
Tot vorig jaar was dat jaren voor rekening van de werkgever van oud studievriend.

Tolwegen retour is ik meen €110,- (retour vanuit NL via de route du Soleil) kan je ook op besparen.
Brandstof zeg 1 op 10 (fors gemeten volgens mij is het 1 op 12 à 13) 2250km retour is 225liter brandstof.

Gister getankt bij de Makro Amsterdam voor €1,74 dan mag ik de BTW terugvragen maakt mijn benzine €1,44 per liter en dat zijn dan ergens nog ‘zakelijke kosten’ ;-)

Conclusie: het kost geld echter dit is het eerste jaar dat ik niet rechtstreeks boek via Sunweb of 1 van de andere aanbieders.
Qua parameters geef ik altijd op zoeken onder de €600,- en dan zien wat er uit komt rollen.

De ervaring leert hoe groter je reisgezelschap in 1 acco hoe goedkoper het vaker per persoon wordt.
Wat de grens is hangt volgens mij van ieders eigen budget af. Het lukt mij al jaren om acco + skipas onder de €600,- p.p. uit te komen. Ooit ook eens in Saint Jean d’Arves gezeten voor ik meen €138,- p.p.

De truc 4 personen opgeven en de skipas niet afnemen zelfs in 2005 was dit een absoluut koopje.
Kwamen destijds aanrijden en man wat een perfecte condities in december. Bakken met sneeuw en op zomerbandjes kon ik precies tot aan de parkeerplek komen voor de acco.

De grens: als ik voor het gevoel ‘teveel’ betaal. Lastige vraag.

null

Hotel, passen, skihuur, eten en drinken, af en toe nieuwe gear en gebonden aan de vakantie. Met onze puber zijn we rond de € 5/6000,- kwijt voor een lange week.
Shit zeg.

Wij gaan al jaren met kinderen in de voorjaarsvakantie wintersporten. Vroeger wat kleinere gebieden, prijs van skipas is dan ook iets lager. Probeerden dan accomodatie voor maximaal €500,- te vinden, dit lukte meestal wel. Vaak wel een stukje rijden naar de skilift maar dat vinden wij geen enkel probleem. Incl benzinekosten, skipassen, skiles en materiaal voor de kinderen, horecamomentjes op de piste en boodschappen ter plekke was ons budget €2500,-

Laatste jaren (sinds onze kinderen goed kunnen skiën) grotere skigebieden en dus duurdere skipas. Accomodaties zijn ook flink duurder geworden merken wij. Minder dan €750,- is een flinke uitdaging. Dit jaar bv €722,- voor accomodatie (10 minuten rijden van skilift, gewoon netjes maar niets bijzonders), €1200,- voor 4 skipassen, en dan nog reiskosten, boodschappen, eten en drinken op de piste en materiaalhuur voor de kinderen. Skiles is niet meer nodig. Verwacht tussen €3000,- en €3500,- uit te komen. Niet normaal veel geld eigenlijk voor een weekje, maar we hebben het ervoor over.

We verheugen ons al op de periode dat we buiten de schoolvakanties kunnen gaan, dat gaat veel geld schelen! En natuurlijk minder drukte, daar gaan we ook erg blij van worden 😊

Afgelopen jaren altijd hotel geboekt met kinderopvang, en die zijn flink aan de prijs.
We zijn wel eens in kleiner gebieden geweest, maar onze kinderen willen graag andere Nederlandse kindjes in de les, dus voorlopig naar wat grotere gebieden.

Nu is de wintersport voor ons ook een vakantie van luxe, dus eten op de piste, na de ski dag lekker in het zwembad en niet zelf koken.
En dan zijn we idd inclusief skipassen en - lessen zo 6000 euro kwijt. Maar zolang het kan, genieten we er van.

Wat houdt een “Belgische skiorganisatie” in? Wat krijg je dan wat je zelf ook (goedkoper?) kunt regelen?

Geraertshoven op 24 jan 2023 12:13

Organisaties kunnen het soms veel goedkoper dan dat je het zelf doet. Ze kopen zowel accomodaties als skipassen voor een heel seizoen in war flinke kwantumkorting oplevert. Ook al doen ze er dan een percentage winst voor hunzelf bovenop dan nog kunnen ze onderaan de streep flink goedkoper zijn. Dus het is zeker geen gegeven dat het goedkoper is als je iets zelf regelt.

Matthias123 op 24 jan 2023 12:21

Eens, maar ik heb het idee dat er iets anders bedoeld wordt met een “Belgische skiorganisatie” (geen Sunweb/TUI/ed.).

Misschien nog een tip voor de bespaarders met schoolgaande kinderen: in de omliggende landen liggen de schoolvakantieperiodes soms anders.

De truc is misschien om een buitenlandse aanbieder uit te zoeken voor een week dat het in dat betreffende land geen schoolvakantie is? Pakt wellicht goedkoper uit.

(weet niet of het werkt, maar de nl aanbieders gooien hun prijzen ook omhoog tijdens de nl schoolvakanties)

*bericht bewerkt door yoguido op 24 jan 2023 14:35

Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen, de afweging zal voor iedereen anders zijn.
Toen onze kinderen klein waren, wijzigde de insteek van: “Zoveel mogelijk kilometers maken in Franse ski in- ski out gebieden” naar “Hoe zorgen we dat onze kinderen ook besmet raken met het wintersportvirus en hoe kunnen we dat betalen”. Als antwoord stelden we onze eigen “ambities” tijdelijk op een lager plan en moesten we inderdaad keuzes maken vanwege de kosten.

We zijn een aantal jaren naar de Allgau/ Zuid Duitsland gegaan. Kleine, rustige gebieden waar bijna alles goedkoper is dan FR/AUT: Skischool, eten op de piste, Skihuur etc. Vaak een appartement incl. skipas een dorp verder van de piste (10 min rijden max of skibus) en 1x in de week gratis toegang tot een zwemparadijs.
Een business modelletje gemaakt van kinderski’s door in de zomer inkopen, na gebruik oudste doorschuiven naar jongste en daarna weer doorverkopen. Zelf het skionderhoud (waxen/slijpen) geleerd en gaan doen. Kinderkleding kopen in de outlet in Sonthofen en het jaar erop op marktplaats zetten.

Zoals gezegd kwamen wij zelf minder aan skiën toe dan voorheen. Vaak een halve dag skiën en dan samen het dorpje in ergens wat drinken, spelen in de sneeuw, zwemmen, wandelen, spelletjes doen in het appartement.
Besparing zit vooral in de grootste brokken qua kosten: Appartement, skipassen (daarom is appartement incl. skipas zo interessant) en skischool.

Ons plannetje heeft gewerkt en de kinderen zijn volledig besmet geraakt. We gaan weer naar grote gebieden (bij voorkeur Dolomieten), we kunnen weer kilometers maken (als we ze bij kunnen houden) en genieten we van alles wat skiën in Italië mooi maakt. Maar toch hebben we het nog vaak over die “kneuterige” beginjaren waar we allemaal erg leuk op terugkijken. En beseffen we ons dat het uiteindelijk daar om draait.

Fun Lovin' Skier

Hier ook een plaatje van ons:

2 volwassenen, eigen materiaal, geen skilessen
3 kinderen, gehuurd materiaal want in de groei en 6 dagen skilessen

we zitten door de kinderen en mijn werk vast aan de drukke en dure voorjaarsvakantie.
we zoeken altijd goed, blijven naar hetzelfde komen als we de mogelijkheid hebben.

Dit jaar Nassfeld:
3x skilessen incl skihuur: €975,-
5x skipassen 2x volwassenen, 2x kinderen en 1x gratis; €954,-
Huis/appartement voor 5 personen met minimaal 2 slaapkamers is de doelstelling onder de €1000,- voor deze voorjaarsvakantie-week (carnavalsweek). We even niet aan de piste of de lift te zitten. Dat hebben we wel eens geprobeerd, maar met de spullen lopend is elke meter bergop al pittig en de prijs niet waard. Dat is wederom gelukt. We zitten voor €850,- op een prima en gezellige plek op enkele minuten rijden van het dalstation.

De reis: retour oost-nederland naar Karinthie €300,1 incl tolvignet.
Verblijf; we doen zelf boodschappen, eten 1x p week buiten de deur en op de piste eigen broodjes mee. Wel doen we bij de lunch vaak een soepje en/of wat te drinken. De overblijf kosten van de kinderen waren €15,- per kind per dag, die houden we nu over want ze lessen van 10-13uur. Opgeteld, ik doe een gok; €500,- voor de boodschappen. Dat is dan ongeveer €350 meer als een normale week thuis. Je doet natuurlijk ook nog een beetje boodschappen van te voren of je koopt toch nog ff een nieuw thermo shirt, voor de kinderen nieuwe handschoenen (dit weekend nog decathlon geweest)… dat reken ik dan ff niet mee…

Totaal:
975,00
954,00
850,00
300,00
350,00

€3429,-

Ook wij vinden dit veel geld voor een week. We houden de zomervakantie goedkoper over 3 weken totaal met alles inclusief. Dan hebben we een vouwwagen en maken gebruik van een camping met niet heel veel extra’s. We gaan ook nog in de meivakantie een week op een camping in de buurt een week met de vouwwagen. Al met al mogen we zeker niet klagen maar als je niet oppast dan vliegt het geld de deur uit! Een normale maand voor ons is zonder restaurant bezoekjes, we kopen niet veel nieuwe kleding, zijn best wel zuinig ingesteld, de tv doet het nog dus waarom een nieuwe…? Al met al zorgt dat voor een mogelijk budget voor de wintersport. Ik financier de skilessen, skipassen en en huur materiaal voor de kinderen door het geven van training aan een volleybalteam. Dat is samen €2000,- op jaarbasis. Dat zetten we dus apart voor het weekje skien.

Net zoals hierboven geschreven is, we genieten enorm van een week samen op pad, dit jaar dus ook vanaf 13:00 samen lunchen en dan samen skien ipv vanaf 15:00 pas. We genieten van het buiten zijn en sportief bezig zijn…

Opa en oma gaan ook nog mee, maar betalen alles zelf en fungeren ook niet meer als oppas…

Misschien nog een tip voor de bespaarders met schoolgaande kinderen: in de omliggende landen liggen de schoolvakantieperiodes soms anders.

De truc is misschien om een buitenlandse aanbieder uit te zoeken voor een week dat het in dat betreffende land geen schoolvakantie is? Pakt wellicht goedkoper uit.

(weet niet of het werkt, maar de nl aanbieders gooien hun prijzen ook omhoog tijdens de nl schoolvakanties)

yoguido op 24 jan 2023 14:33

Dat was dit jaar ook ons plan, maar in Frankrijk werkte dat in elk geval niet in de 2e week kerstvakantie. Dat is daar geen vakantieweek, en in een gebied dat veel op Fransen is gericht bij een Franse aanbieder iets huren leverde geen goedkoper dan normaal verblijf op. Dus die hebben dit ook opgepikt.

Ik reken(de) altijd op ongeveer 1500 euro p.p. totaal. Standplaats Alta Badia.

We zitten altijd Hotel 1/2 pension, 6 dagen skipas, lunchen op pistes, ski lockers, tussen overnachting heen en tol/brandstof.

Ik vrees dat die 1500 pp niet meer gaat lukken gezien alle prijsstijgingen van zowel hotels/brandstof als eten en drinken. Het zal dus wel 1750 euro pp worden.

Belachelijk veel geld voor een weekje skiën eigenlijk.

Misschien nog een tip voor de bespaarders met schoolgaande kinderen: in de omliggende landen liggen de schoolvakantieperiodes soms anders.

De truc is misschien om een buitenlandse aanbieder uit te zoeken voor een week dat het in dat betreffende land geen schoolvakantie is? Pakt wellicht goedkoper uit.

(weet niet of het werkt, maar de nl aanbieders gooien hun prijzen ook omhoog tijdens de nl schoolvakanties)

yoguido op 24 jan 2023 14:33

Dat was dit jaar ook ons plan, maar in Frankrijk werkte dat in elk geval niet in de 2e week kerstvakantie. Dat is daar geen vakantieweek, en in een gebied dat veel op Fransen is gericht bij een Franse aanbieder iets huren leverde geen goedkoper dan normaal verblijf op. Dus die hebben dit ook opgepikt.

Phineas op 24 jan 2023 15:03

Ok. Bij ons is het wel goed uitgepakt

Misschien nog een tip voor de bespaarders met schoolgaande kinderen: in de omliggende landen liggen de schoolvakantieperiodes soms anders.

De truc is misschien om een buitenlandse aanbieder uit te zoeken voor een week dat het in dat betreffende land geen schoolvakantie is? Pakt wellicht goedkoper uit.

(weet niet of het werkt, maar de nl aanbieders gooien hun prijzen ook omhoog tijdens de nl schoolvakanties)

yoguido op 24 jan 2023 14:33

Dat was dit jaar ook ons plan, maar in Frankrijk werkte dat in elk geval niet in de 2e week kerstvakantie. Dat is daar geen vakantieweek, en in een gebied dat veel op Fransen is gericht bij een Franse aanbieder iets huren leverde geen goedkoper dan normaal verblijf op. Dus die hebben dit ook opgepikt.

Phineas op 24 jan 2023 15:03

Wij betaalden voor ons 6-persoons appartement met zwembad en aan de piste (La Toussuire) de tweede week van de afgelopen kerstvakantie nog geen 800 euro. Eén week eerder kostte hetzelfde appartement heel wat meer. Met een beetje zoekwerk vind je dus nog steeds prima aanbiedingen.

Wij kunnen het ons veroorloven omdat ik veel tijd steek in het vinden van een leuk gebied en accommodatie. Vaak via Airbnb en erg vroeg boeken. Ook rekening houden met dynamische skipas prijzen kan veel besparen.
Ons gezin bestaat uit 2 pubers (15 en 17) en manlief en ik. De pubers tellen als volwassenen dus daar kunnen we helaas niet op besparen.
Inmiddels hebben we eigen materiaal. We hebben de kinderen verteld dat ze een complete nieuwe set materiaal en kleding krijgen als ze zijn uitgegroeid, alles wat ze daarna nog willen vervangen is voor eigen rekening. Dochter is al zover. Alles nieuw (wel veel in april aangeschaft).
Praktisch prijzenplaatje afgelopen vakantie (2e kerstweek)
Accommodatie: 1250 voor 8 pers, voor ons dus 625 in Val Cenis.
Skipassen (dynamisch, aangekocht in juli) 2x138 en 2x153 euro.
Les: jarenlang gelest, nu dus niet meer nodig
Eten etc (zelf gekookt) plm 550.
Reis: tol en laden ong 250.
Totaal dus net geen 2000 voor een complete vakantie.

G11ling op 24 jan 2023 13:28

Die dynamische skipassen maken echt veel verschil, dat had ik niet verwacht. Dank voor de tip!

Plaats een reactie