Waar ligt de grens, en wat heb je er voor over?

Dit jaar met gezin (4 personen) met 11 anderen naar Frankrijk geweest (2e week kerstvakantie):
€340 pp verblijf + skipas (was eigenlijk €299, maar extra appartement bijgeboekt, zodat niemand in de ‘huiskamer’ hoefde te slapen).
3 keer skihuur: €180
2 keer 6 uur priveles: €240
3 keer tanken: €270
Paar keer eten op de piste: €200
‘Gewone’ boodschappen: €300
Tol: €130
Overnachting: €120
Eten onderweg: €50

Totaal ongeveer: €2800, dus zo’n €700 per persoon voor een week…, maar eten moet je thuis ook dus die €300 mag je er eigenlijk vanaf halen… €2500 totaal, €625 per persoon.

Meestal doen we het trouwens zonder overnachting… dus onder de €600 per persoon is mogelijk…

Wij kunnen niet wachten tot we weer buiten het hoogseizoen op vakantie kunnen, ik reken nu op zo`n 3000€
Ik reken voor het gemak de kleding en ski-attributen en aankopen even niet mee. kids in de leeftijd 12 & 13 hebben wel bijna elk jaar nieuwe kleding nodig maar dat kan je zo duur maken als je zelf wil natuurlijk.

Locatie staat zo goed als altijd vast, Val Thorens (FR)
Onze voorwaarden zijn, aan de piste met ski-in en ski-out.
Veel mogelijkheden qua skigebied
Sneeuwzeker gebied
Auto moet binnen kunnen staan

Skipassen (gezin) € 975,00
Appartement € 1050,00
Tol en diesel € 375,00
Parkeren € 90,00
overnachting (terug) € 125,00
Eten en drinken € 325,00
€ 2.940,00

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Ik lees heel veel totaalprijzen waarbij ik denk hoe kan het. Sommige hebben het onderbouwd en dan ja klopt het, mooi dat blijkt dat wintersport dan toch nog voor veel mensen is weggelegd ondanks andere wat negatieve berichten dat dit niet kan. Wel bijna allemaal met een wat grotere groep en pakketreis naar Frankrijk, andere landen blijken dan toch wat duurder als je het totale pakket neemt. Mijn uitgangspunt is altijd maximaal 1500 euro per persoon in totaal. Dus zowel de drankjes van de après ski als de reis, skipassen etc.

Wij gaan in de krokusvakantie samen met een ander gezin naar Neukirchen en zitten daar in een groot chalet/appartement. (Die Neukirchen van het ‘verschrikkelijk’ topic overigens dus ik ben benieuwd 😉)

Tot nu toe zijn we €1700 kwijt voor ons deel van
het verblijf en 5 dagen skiles voor onze zoon.
Daar komen nog skihuur en 1 skipas voor hem bij en 2 volwassen skipassen. Dus in totaal zal het dan rond de €2700 uitkomen.

We zijn in totaal met 3 kinderen van 8, 7 en 5 dus après ski is er niet echt bij. Eten doen we 's avonds regelmatig in het appartement maar ook buiten de deur en overdag moet er ook gegeten worden uiteraard. Dus in totaal gaan we wel richting de €3500. Gelukkig heb ik sinds dit jaar een buitenland tankpas bij mijn leaseauto dus brandstof hoef ik niet mee te rekenen.

De realiteit is dat je het ook zo gek kan maken als je zelf wilt. Ik weet zeker dat er goedkopere plaatsen te vinden zijn waar je compromissen moet gaan sluiten en als het te gek wordt gaan wij dat wel doen. Dan maar een stuk autorijden of wat verder met de skibus ofzo. Of kleinere skigebieden met mindere infrastructuur. Een keer in Tsjechië kijken of toch weer eens naar Frankrijk waar het ook wel goedkoper is. Het gaat mij primair om het snowboarden en skiën en ik wil een schoon verblijf en bed hebben.

🏂

Het is natuurlijk altijd moeilijk om dit soort dingen voor te rekenen. Wat tel je mee? Persoonlijk vind ik dat de kosten zoals eten, die je thuis ook maakt niet meegeteld moeten worden.
Het er voor mij om wat het meer kost als je op ski vakantie gaat, in plaats van thuis blijft.

Maar ja, als je uit eten gaat, telt dat dan wel of niet? Thuis zo je misschien ook uit eten gaan.

Maar dan nog, wat telt er allemaal? Als je met je auto gaat, tel je dan afschrijving en onderhoudt mee of alleen brandstof?

Wij gaan met het vliegtuig. De tickets van de kinderen zijn ‘gratis’. Maar die coupon voor tweede ticket gratis komt van een credit kaart die ook een flink wat per jaar kost. Moet ik die daar dan in mee tellen?

En veel van onze skipassen zijn multi-gebied en multi-dag passen.
Wij skiën 2 dagen in Powder Mountain. Dat gaat met onze Indy Pass. Dus dan denk je, je deelt de kosten van de Indy Pass door het totaal aantal dagen dat je hem gebruikt in het seizoen.
Maar, die Indypass die wij hebben, is een add-on voor onze lokale seizoens pas. Goedkoper dus dan als we hem los kochten.
Hoe moeten we dat dan mee tellen?

Kortom, hoe meer je dit probeert vast te leggen, hoe lastiger het wordt.

Wij gaan al jaren met ons gezin, nu 6 kinderen, op wintersport.
Eerst altijd naar een kleiner gebied (Bellwald 35km) nu sinds 3 jaar naar grotere gebieden in Frankrijk. ( Les Houches/Grand Massif)

De laatste 2 jaar gaan de vrienden van oudste 2 dochters ook mee, dus nu met 10 personen.

Qua accommodatie let ik echt op de prijs. Dit jaar voor 1750 een vrijstaand chalet in de voorjaarsvakantie in Morillon.
Wel in t dal, bij een skibushalte (5 min tot de lift)
Ski in/out is geen optie. Veel te duur.

Qua skipas heb ik vroeg in t seizoen aangeschaft met goede korting (familiepas 2/3 volwassenen en 1/2 kinderen)

Jongste 2 kinderen op les. Lessen tijdens de basisschool leeftijd is verplicht ;)

Oudste 3 kinderen hebben eigen materiaal, jongste 3 huren. Fijne skiverhuur in t dal in Morillon voor goede prijzen.

Eten en drinken voornamelijk gewoon thuis. Misschien 1 of 2x een terras voor lunch. Boodschappen bij de Lidl in Cluses, fijne prijzen.

Zo houden we t nog een beetje betaalbaar, want anders wordt t wel erg duur.

*bericht bewerkt door Eliza op 24 jan 2023 17:28

Maar ik zal even een paar kosten opnoemen, zodat julie in Europa lekker blij kunnen worden van hoe goedkoop het voor julie is
(En dan heb ik het nog niet eens over het skimateriaal, dat is zeker 15-30% duurder hier in Amerika).

In de Presidents’ Day week (net als krokus in Europa, dus duur en druk), kosten voor ons vieren, van een trip samen met een ander gezin, naar Brighton en Solitude in Utah. Dat is wel een dure bestemming qua accommodatie, omdat het een bergvallei is, met maar heel weinig bebouwing.

8 dagen appartement/huisje (2 verschillende), voor 8 personen: $4700 dus voor ons gezin: $2350
9 dagen auto huur: $1550 (want hebben iets met 4WD nodig, en iets dat groot genoeg is voor 3 dubbele skitassen, een grote Duffel, handbagage en alle boodschappen voor 5 dagen en 4 personen)
Skipassen: Ikon Pass skipassen $ 2900 voor ons vieren. Laten we zeggen dat we daar de helft van bij deze vakantie tellen, dus : $1450.

Vliegtuig: $1250

Totaal dus $6600 en dan hebben we geen skiles (want $700/dag voor 4 personen). Geen ski ski ski out, wel lekker ruim huisje en appartement, maar niet super deluxe of zo.

Overigens wil ik het volgend jaar wel anders doen, want het is zo duur zo, en ik ga toch liever toerskien.

*bericht bewerkt door Slim op 24 jan 2023 17:41

Ik kijk eigenlijk alleen maar skipas en accommodatie. We wisselen op locatie uit eten en thuis eten af en boodschappen moest je toch al doen.
We hebben geen kinderen en we weten heel goed dat dit een reden is waarom het veel betaalbaarder is.

Meestal zitten we rond de 550-800 p.p. accommodatie + skipas. Altijd in een groot gebied (100km+) en in de buurt van een lift. Afhankelijk van hoe luxe het is of welke gebied het is kan het soms nog iets duurder worden. Maar veel duurder dan dat niet. We hebben ook eigen materiaal en nemen geen les dat scheelt enorm.
Voor ons is het dan te doen om 2 of 3x in het jaar te gaan. Maar als je bijvoorbeeld 3 kinderen hebt, wordt dat even een hapje op de piste eten erg duur + skiles voor kinderen en materiaalhuur en duurdere accommodaties vanwege vakantie. Ik snap dat er genoeg gezinnen zijn die het niet kunnen of willen betalen.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 24 jan 2023 17:34

In kerstvakantie met 4 personen naar Oostenrijk, Lungau, geweest.
App: 890
Skipassen: €900
Reis auto: €250
Eten: €250
Uit eten: €550
Eten drinken piste€200
Skipreparatie: €120
€200 rest.
Totaal: ca 3400

Een grens heb ik niet, maar het wordt vaak ski-in-ski-out in een groot Frans gebied buiten het hoogseizoen:
acco+skipas: €350
eten/drinken: €75
benzine: €75
extra overnachting: €50
Totaal: €550 p.p.

Hier kan ik 't relatief goedkoop houden als ik dat wil maar in realiteit gebeurt dat toch niet.

  • 2 x dolomiti superski seizoenspas = 1638€ (1x volle pot pre seizoen en 1x pre seizoen met locals korting). Kleine krijgt een gratis seizoens pas (onder 8 j)
  • Wij zijn voornamelijk dagjesmensen. Dat is gemiddeld 100 tot 200km rijden per dag (heen en terug). Dus de dieselkost
  • eten op de berg = per dag gemiddeld 40 a 50€
  • Skimateriaal hebben we allemaal en onderhoud doe ik zelf.
    MAAR
    Dit jaar is ook:
  • 1 x lang weekend (3d) san pellegrino
  • 1 x lang weekend met de familie (4d)Carezza
  • 1 x lang weekend met de skiclub (2d)Kitzbuehl
  • 1 x lang weekend met de maten uit Belgie (4d) Saalbach

Die lange weekends die tikken dan zeker wel door. (Buiten die van Kitzbuehl want dat is met de skiclub en voor pak 320€ ben je gestelt, hotel/skipas/bus/half pension). Maar idd voor ons zou 't zonder die lange weekends best nog wel redelijk schappelijk zijn, en er zijn nog manieren om 't goedkoper te maken (seizoenspas van een deelgebied/1 gebied ipv superdolomiti), skieen in een gebied dichtst bij huis (Civetta) = minder diesel, en een broodje meepakken ipv eten op de piste.

Een grens heb ik niet, maar het wordt vaak ski-in-ski-out in een groot Frans gebied buiten het hoogseizoen:
acco+skipas: €350
eten/drinken: €75
benzine: €75
extra overnachting: €50
Totaal: €550 p.p.

Martin7182 op 24 jan 2023 17:49

Dus…die 75 euro voor eten/drinken is niet per dag maar voor de hele week!!! Hoe kan dat?

Een grens heb ik niet, maar het wordt vaak ski-in-ski-out in een groot Frans gebied buiten het hoogseizoen:
acco+skipas: €350
eten/drinken: €75
benzine: €75
extra overnachting: €50
Totaal: €550 p.p.

Martin7182 op 24 jan 2023 17:49

Dus…die 75 euro voor eten/drinken is niet per dag maar voor de hele week!!! Hoe kan dat?

HN65 op 24 jan 2023 18:20

Niet uit eten gaan.

Zolang als ik al op wintersport ga ben ik gemiddeld 1300 euro samen met mijn vrouw kwijt, eerst was dit een gedeelde appartement met vrienden en hadden we altijd de luxe acco’s
Nu met dochter waren we vorig en dit jaar maar 1200 euro kwijt in een ietsje minder luxe appartement/acco maar altijd wel in de grote 3 franse skigebieden L3V/ La Plagne/ Tignes

Volgend jaar zitten we vast aan de schoolvakanties waarbij de prijzen enorm de pan uitreizen zoals menig ouder zich kan beamen…
3000 euro voor hetzelfde als wat we dit jaar hadden…te bizar voor woorden en ook een moment dat ik besef dat het over mijn grens gaat van wat ik wil uitgeven aan een “vakantie”.

Ik ben echter nieuwsgierig wat jullie vaak kwijt zijn voor een wintersport, betaal je volle mep en ga je gewoon naar de grote gebieden of ga je net als ik (waarschijnlijk 2024) naar een kleinere betaalbare skigebied om de kosten te drukken?
Of heb je andere alternatieven om het betaalbaar te houden voor jezelf?

Hoor graag jullie ervaring/mening!

Freerider op 24 jan 2023 11:13

Pak gewoon de Dutch week (meivakantie) @Freerider . Altijd goede aanbiedingen te vinden en geen sneeuwstress nodig 😉.

En verder gewoon ff slikken bij het pinnen en verder genieten! Of @Dsvier naar zijn expenses vragen en concluderen dat het allemaal wel meevalt 🤣.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het is appelen met peren vergelijken, maar een weekje centerparcs in eigen land kost je al gauw 1500€ voor 4 personen in een vakantieweek. Ga je een week op hotel met je gezin in een Europese hoofdstad, dan ben je 3000€ en waarschijnlijk meer kwijt zonder activiteiten, eten en reiskosten.
Het is natuurlijk nog altijd geld dat je moet kunnen en willen uitgeven, maar als je het zo bekijkt vind ik een weekje skiën niet te duur vergeleken met wat je er voor terug krijgt.
Met gezin (4) is de grens voor acco en skipas max 2000€ (vakantieweek).

Het is maar wat je wil natuurlijk. Direct na corona gingen we vorig jaar op hotel aan de piste met alles op en aan’ dat kost wel wat want wij zijn met 5 personen. Dit jaar zijn we in een heel mooi appartement geweest, ik heb zelf heel graag een wellness, maar wel 10 minuten met de bus naar de gondel. Wij eten ook heel graag ’s middags goed en in de voor en namiddag stopt wie dat wil ook nog voor een drankje of iets te eten. Maar alles samen denk ik dat we dan rond de 5.500 a 6.000 euro uitkwamen. Wij hebben, denk ik ’s avonds 3 keer zelf gekookt en dat beviel me beter als ik gedacht had. Bij ons ligt de grens zelf je lunch meenemen op de piste en verblijf zonder wellness. Als we dat niet meer kunnen betalen denk ik niet dat we nog gaan.

*bericht bewerkt door gh3500 op 24 jan 2023 19:04

Of @Dsvier naar zijn expenses vragen en concluderen dat het allemaal wel meevalt 🤣.

Shane op 24 jan 2023 18:59

Per dag is mijn skipas anders heel goedkoop!

Een grens heb ik niet, maar het wordt vaak ski-in-ski-out in een groot Frans gebied buiten het hoogseizoen:
acco+skipas: €350
eten/drinken: €75
benzine: €75
extra overnachting: €50
Totaal: €550 p.p.

Martin7182 op 24 jan 2023 17:49

Dus…die 75 euro voor eten/drinken is niet per dag maar voor de hele week!!! Hoe kan dat?

HN65 op 24 jan 2023 18:20

Apres ski op de parkeerplaats met een traytje Schultenbrau in de kofferbak

Een grens heb ik niet, maar het wordt vaak ski-in-ski-out in een groot Frans gebied buiten het hoogseizoen:
acco+skipas: €350
eten/drinken: €75
benzine: €75
extra overnachting: €50
Totaal: €550 p.p.

Martin7182 op 24 jan 2023 17:49

Dus…die 75 euro voor eten/drinken is niet per dag maar voor de hele week!!! Hoe kan dat?

HN65 op 24 jan 2023 18:20

Apres ski op de parkeerplaats met een traytje Schultenbrau in de kofferbak

Phineas op 24 jan 2023 20:34

Dan moet je wel een groene Opel Manta rijden ;)

Hoe groter de groep hoe goedkoper het te maken valt per persoon. Als je een beetje zoekt kun je altijd wel aan een accomodatie komen op een redelijke locatie voor een geschikte prijs. Zelf geven we eigenlijk niet zoveel om de accomodatie als het maar schoon is. Eigenlijk slapen we er ook alleen maar. Eigen materiaal scheelt natuurlijk zo weer 100€ aan huur. Het lukt ons eigenlijk elk jaar wel om beneden de 1000€ p.p. een week op wintersport te gaan in Oostenrijk. Zelfs in de grotere (en daarmee over het algemeen duurdere) gebieden.

Ik heb alles nog nooit durven optellen. Bederft misschien toch een beetje het plezier. Gewoon doen als het kan

Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen, de afweging zal voor iedereen anders zijn.
Toen onze kinderen klein waren, wijzigde de insteek van: “Zoveel mogelijk kilometers maken in Franse ski in- ski out gebieden” naar “Hoe zorgen we dat onze kinderen ook besmet raken met het wintersportvirus en hoe kunnen we dat betalen”. Als antwoord stelden we onze eigen “ambities” tijdelijk op een lager plan en moesten we inderdaad keuzes maken vanwege de kosten.

We zijn een aantal jaren naar de Allgau/ Zuid Duitsland gegaan. Kleine, rustige gebieden waar bijna alles goedkoper is dan FR/AUT: Skischool, eten op de piste, Skihuur etc. Vaak een appartement incl. skipas een dorp verder van de piste (10 min rijden max of skibus) en 1x in de week gratis toegang tot een zwemparadijs.

FLS70 op 24 jan 2023 14:33

Wij doen dit nu ook met onze kinderen van 5 en 8 jaar. Wij gaan aankomende voorjaarsvakantie naar Balderschwang, skigebied met 40 km piste in de Allgau. We hebben een appartement aan de piste. Wij zijn ongeveer 1500 euro kwijt met z’n vieren voor:
Appartement: €585 (incl beddengoed, handdoeken, schoonmaak en ondergrondse parkeerplaats)
Skipas 6 dagen voor 2 volwassen en 2 kinderen van 5 en 8 jaar: 504 euro
Skilessen voor de kinderen (5x 3 uur): 430 euro

Wij hebben allemaal eigen skimateriaal. Wij kopen voor onze kinderen tweedehands ski’s en skischoenen via een wintersportwinkel en kunnen het daar een jaar later ook weer inruilen. Dit is goedkoper dan huren. Skikleding koop ik tweedehands via Vinted.

We wilden dit jaar naar Zell am See gaan. 1300 pp… echt duur. (groep van 8)
Nu gaan we naar een ander gebied en zitten we tussen twee piste stukken in bij een wat kleiner gebiedje in een eigen huis voor 250 pp (excl skipas). Rondshoppen helpt en ook en als je bereid bent om de auto te nemen voor het laatste kwartier. :)

*bericht bewerkt door Aural op 24 jan 2023 22:08

In de kerstvakantie geweest in Frankrijk
Appartement €550
Skipassen (2 volwassenen, 2 kinderen 6 en 8 je) €680
Skilessen €360 (hele seizoen lessen ze ook op de baan (niet ik die kosten ik mee tellen?) maar ze vinden skiles ter plaatse ook nog erg leuk en dan hebben wij even paar uurtjes voor onszelf)
Ski’s waxen en slijpen (4x) €100
Reis, benzine en tol €350
Overnachting:€140
Ski locker €85
Eten: niet veel meer dan thuis, lunchen op één met na in t appartement gedaan, wel af en toe wat gedronken, maar dat doen we thuis ook wel.

Dus bijna €2300

Voorjaarsvakantie gaan we samen met vrienden naar Zwitserland.
Chalet is totaal €1800, dus €900 voor ons.
Skipassen €870
Skilessen €400
Ski’s waxen en slijpen (was hard nodig na die week in de kerstvakantie) €100
Benzine en vignet: ongeveer €275
Eten doen we waarschijnlijk weer thuis
Overnachting doen we niet (ruim 200km minder enkelen reis)

Ruim €2500

Waar de grens ligt weet ik niet zo goed, door alle stijgende kosten (energie, eten, etc) weet ik niet of volgens jaar er nog 2x met t hele gezin inzit. Maar 1x gaan we zeker weer.

*bericht bewerkt door Noordeling op 24 jan 2023 22:54

Gezin, 2 kinderen, 14 en 9.
Gebied L3V, acco ski in/out €1800
Skihuur 4 personen €1000
Skipassen L3V €1100
Uit eten doen we niet dus die kosten reken ik niet.
Reis is 3 tanken diesel €270
Tolkosten €180
Totaal zo rond de €4500

Een grens heb ik niet, maar het wordt vaak ski-in-ski-out in een groot Frans gebied buiten het hoogseizoen:
acco+skipas: €350
eten/drinken: €75
benzine: €75
extra overnachting: €50
Totaal: €550 p.p.

Martin7182 op 24 jan 2023 17:49

Dus…die 75 euro voor eten/drinken is niet per dag maar voor de hele week!!! Hoe kan dat?

HN65 op 24 jan 2023 18:20

Gewoon eigen broodjes smeren en 's avonds zelf koken. Op vakantie hoef je niet duurder te eten dan thuis, al doen we het eigenlijk wel.

Of @Dsvier naar zijn expenses vragen en concluderen dat het allemaal wel meevalt 🤣.

Shane op 24 jan 2023 18:59

Per dag is mijn skipas anders heel goedkoop!

DSvier op 24 jan 2023 20:18

Ja, ik neem volgend jaar ook weer een seizoenspas… Maar denk niet dat dat de besparing of geruststelling is waar @Freerider naar op zoek is… 😬

I can stick uphill ice, on my saucer...

Of @Dsvier naar zijn expenses vragen en concluderen dat het allemaal wel meevalt 🤣.

Shane op 24 jan 2023 18:59

Per dag is mijn skipas anders heel goedkoop!

DSvier op 24 jan 2023 20:18

Ja, ik neem volgend jaar ook weer een seizoenspas… Maar denk niet dat dat de besparing of geruststelling is waar @Freerider naar op zoek is… 😬

Shane op 24 jan 2023 23:08

Vervelende is dat je ook elke keer weer een onderkomen moet regelen voor een heel gezin.

Nee, laat mij maar lekker kinderloos blijven. Scheelt in vele opzichten een hoop geld.

Bij ons is de seizoenspas relatief gezien (%) minder opgeslagen dan een dagpas in hoogseizoen. Ik zit na 14 skidagen op break even, elke dag meer is alleen voordeel. Vorig jaar skiede ik uiteindelijk voor 28€ per dag. Dit jaar ski ik ws wat minder dagen (omdat er ook wat tripjes buiten de dolomieten bij zijn) maar 't zal toch minder dan 30€ per dag zijn.

Maar de echte winst is te maken als je een seizoenskaart pakt voor 1 ski gebied en dan de gepensioneerden deal neemt. Dan kan je wel alleen skien maandag-vrijdag en bepaalde feestdagen niet als ze in de week vallen, maar je skipas is gemakkelijk 30% van een seizoenspas prijs. Als je dan die 30 dagen skiet ski je voor minder dan 15€ per dag en minder volk op de piste. Die gepensioneerden hebben toch alle fun! Alleen spijtig dat tegen dat ik gepensioneerd ben (67) het skien ws een stuk minder zal zijn ;-)

Vervelende is dat je ook elke keer weer een onderkomen moet regelen voor een heel gezin.

Nee, laat mij maar lekker kinderloos blijven. Scheelt in vele opzichten een hoop geld.

Tiny-M op 24 jan 2023 23:29

Geld schelen doet het zeker hahaha. Schrok me de … dit jaar. Maar als kleine tegenwerping wil ik dan toch wel inbrengen dat ik nog nooit zo blij geweest ben op een piste als met die kleintjes… Ik vertel ze er overigens wel altijd bij dat ze niet op een erfenis hoeven te rekenen, papa maakt alles lekker op 😋

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie