Waar ligt de grens, en wat heb je er voor over?

Met die dure vakanties gaat die erfenis natuurlijk ook snel op!
Maar ik gun ieder z’n plezier, voor de 1 is dat kinderen en voor de ander niet.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 24 jan 2023 23:41

Met die dure vakanties gaat die erfenis natuurlijk ook snel op!
Maar ik gun ieder z’n plezier, voor de 1 is dat kinderen en voor de ander niet.

Tiny-M op 24 jan 2023 23:41

Hier een bewuste keuze om er ook geen te nemen. Mijn wintersport maatje heeft er nu 2. Het geluk zit hem in de kleine dingen. 1 is eerdaags jarig en gaat binnenkort naar de basisschool de ander is nu 6 en jarig in maart. Hij is sinds de komst van de kleintjes nog niet weg geweest richting de sneeuw. De kids vindt hij nog te klein om ervan te kunnen genieten en ratio kosten vs fun ziet hij niet.

De kinderloze tijd vulde hij net als ik: weekje samen naar de sneeuw en een weekje met zijn dame naar de sneeuw.

Zijn winsituatie tot op heden: 7x minder op wintersport met zijn dame tot nu toe. De dame des huizes ietsjes zwaarder en hijzelf ook. Dit jaar dient hij nieuwe broek/jas te kopen. Dat kosten/baten aspect is dus op basis van niet gaan ook niet duidelijk.

Lijkt hij nu gelukkiger? Hij ziet erg uit naar onze wintersport 4 maart aanstaande. Wellicht dat hij het volgend jaar eens gaat ondervinden hoe leuk en goedkoop zij het voor elkaar krijgen.

Maar ook ik wens iedereen geluk toe alhoewel ik een hoop onvrede om mij heen zie. Ben er ook nog niet uit of mensen met kids/kosten/zorgen nu zoveel gelukkiger zijn in de kern. Fantastisch natuurlijk dat er mensen zijn die hun kids het grootste geschenk/toevoeging/bekroning vinden van het bestaan.

Wij vervullen soms de nobele taak om te dienen als oppas.

*bericht bewerkt door Bonfix op 25 jan 2023 00:27

Wow vele reacties zie ik dat had ik niet verwacht maar heb ze uiteraard allemaal gelezen :)
De prijzen die ik opnoem zijn enkel alleen skipas + acco kosten en ik bereken hier geen vervoer nog eetkosten of skihuur/les voor ons kind mee.
@Tiny-M ik heb grappig genoeg eigenlijk nooit kinderen gewild en ik ben nog steeds geen familiepapa/man, wij houden het met onze 37 jaartjes oud nu ook lekker bij onze dochter van 4 jaar oud!
Ben inmiddels al bijna 16 jaar getrouwd en toen we 33 waren gaf mijn vrouw aan dat ze toch wel een kinderwensje kreeg toen al onze vrienden er letterlijk aan begonnen maar dat ze hoe dan ook als ik het niet wilde bij me zou blijven omdat haar houden van mij belangrijker is voor haar.
Dat raakte mij zo dat ik mijn negatieve standpunten over het hebben van een kind ben gaan herzien (ook de zorgen over de wereld was een dingetje!)
Ik heb er over het algemeen geen spijt van, het is geweldig om ze zo hard en snel te zien opgroeien en enorm bijzonder om haar dit jaar voor het eerst op skies te zien met lessen!
Maar er zijn ook zeker momenten dat ik “spijt” heb dat ik er toch aan begonnen ben, onze dochter is zeer pittig en regelmatig ziek wat slapeloze nachten oplevert van tijd tot tijd, geloof me geld met een kind is wel het laatste argument bij mij waarom ik af en toe spijt heb haha ;)
Tijdens de eerste wintersport was ze doodziek en heb ik 9 nachten amper geslapen waarbij onze wintersport een regelrechte hel was buiten de piste om!, dit jaar gelukkig was het stukken beter!, maar ze jankte alles bij elkaar tijdens het brengen en halen bij de skilessen en ze was na de lessen zo moe dat ze enorm strontvervelend was!!!
Dat zelfs onze vrienden zich aan haar irriteerde :P
En dat vreet ook een hoop energie, mijn vrouw en ik waren kapot aan het einde van de vakantie…

En persoonlijk heb ik financieel compleet niets te klagen, maar het gaat er mij voornamelijk om dat ik voor 1 week gewoon nooit niet meer dan 2500 kwijt wil zijn inclusief alles gerekend, ik ben een minimalist…maar ik denk altijd voor dat geld kan ik een nieuwe tv kopen en wasmachine en droger, of veel nieuwe spullen en kleding etc. waar je een heel jaar lang elke dag plezier aan kunt beleven :)

*bericht bewerkt door Freerider op 25 jan 2023 06:52

Wij vinden de skivakanties met onze kinderen de mooiste vakanties van het jaar. Samen genieten van buiten zijn, geen gezaag over wat we gaan doen die dag en of ze op de tablet mogen. Gewoon skiën, genieten van elkaar en van de natuur en hen zien ontwikkelen tot echt goeie skiërs. Ik ben ook geen echt kindtype, maar als er nu iets is wat ik echt superleuk vind met kinderen erbij, dan is het wel skiën. Ze zijn ondertussen wel 8 en 12 en skiën wekelijks in België dus we hebben geen gedoe meer, maar uiteindelijk hebben we slechts twee jaar moeten doorbijten voor heel veel plezier nu. Het is het me echt waard.

Wij vinden de wintersportvakantie heel belangrijk omdat we allebei enorm genieten van de sneeuw en van het skiën. Daarom zijn wij bereid om aan deze vakantie best wat te besteden.
Dit jaar waren we met z’n tweeën in totaal zo’n € 3400,- kwijt. Daarvoor zijn we met de bus naar onze bestemming gegaan, hebben we een skipas voor 7 dagen, verbleven we in een hotel met halfpension en wellness en hebben we ski’s gehuurd. Het eten op de piste zit er ook in. O ja, een privé les van een uur zit ook in deze kosten.

Mochten we in de toekomst minder willen uitgeven voor een weekje vakantie, dan gaan we als eerst op de accomodatie besparen. Als we in een eenvoudig appartementje gaan zitten, kan dat al € 1200,-- schelen. Dan heb je het al over een heel ander bedrag…

*bericht bewerkt door Bernard88 op 25 jan 2023 07:45

Omdat je je geld maar een keer uit kan geven en we graag het maximale eruit halen opteren we vaak voor zo relatief goedkoop.
We hebben een zoon van 12. Vanaf dat hij 6 maanden was zijn we met hem naar de wintersport gegaan. Voorheen hadden we een bevriend Duits stel met die in Oostenrijk een appartement huurden. Daar droegen we bij in de lasten.
Tegenwoordig (we zijn trouwens nog steeds bevriend) opteren we voor de eerste week van het nieuwe jaar naar Frankrijk.
Dit jaar was het gebied Grand Domaine in Doucy. Kosten voor een studio (21m2) een week inclusief 6-daagse skipas waren € 1255,-. (geboekt via Tui). Jammer genoeg lag er te weinig sneeuw. Dat is overigens de eerste keer in 15 jaar.
Met de voorjaarsvakantie gaan we naar de Seiser Alm Italie. Daar hebben we een appartement (46m2) op 10 minuten rijden van de gondel. Inclusief skipassen voor 3 personen 1.879,-
We gaan dan ter plekke zoeken naar een geschikte plek voor volgend jaar die aan de piste ligt (binnen budget).
We hebben allemaal eigen materiaal. Onze zoon groeit nog wel eens ergens uit. Dat verkoop ik op marktplaats. En aanschaf gaat allemaal via outlets/aanbiedingen. Vaak wel de betere merken.

*bericht bewerkt door Henrike op 25 jan 2023 08:07

It is an amazing world

Mijn inzicht uit dit topic is dat je juist zonder de acco al een smak geld kwijt bent. Ergens wist ik dat wel, maar zodra je het op een rijtje zet is het best een lijstje. Bij 2 personen:

  • brandstof/tol € 250
  • skipassen € 600
  • tussenovernachtingen € 200
  • lunch op de piste € 300
  • onvoorzien (eten onderweg, parkeren, pizzaatje etc) € 150

Dan ben je per reis € 1500 euro verder, los van de accommodatie. In ons geval verdubbelt daarmee gemiddeld gezien het bedrag, maar we hebben nogal wat wensen qua appartement dus dat kan echt fors goedkoper als je zou willen. Dit zijn allemaal laagseizoenprijzen. Acco maar ook skipas zijn vaak best wat duurder in het hoogseizoen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zeker als je niet aan de vakanties vast zit is er altijd wel een echte low budget manier te vinden om op wintersport te gaan. Neem bijvoorbeeld deze aanbieding in de laatste week van maart: https://www.sunweb.nl/wintersport/frankrijk/le-massif-du-dev…

150,- euro pp inclusief skipas, bij 4 personen. Ja je zit in een klein hokje, ja het skigebied is niet top, maar als je met de auto gaat, goedkoop boodschappen doet in het dal en niet uit eten gaat etc kan je voor 300pp a 350pp op wintersport. Maar als ik de keuze zou hebben tussen op deze manier op wintersport of niet op wintersport is de keuze snel gemaakt voor mij.

Born to Ride

Was dit jaar wel beetje schrikken toen ik begon met zoeken naar leuke acco. Het liefst toch wel in de buurt van lift en een gezellig dorpje. Heb dan nog het gelukt dat ik buiten de schoolvakanties kan, maar wat je vaak nog ziet… Genoeg appartementen €1000-1500 voor 2 personen en dan zit je echt niet naast de lift o.i.d.
Zoektocht duurt daardoor wel een tijdje, maar hebben nu in Italië (Colfosco) toch een leuk appartemnt op 150m van de liften en pistes (Sella Ronda) kunnen vinden begin maaart voor € 530,-.
Liftpassen is in dat gebied natuurlijk altijd weer even schrikken qua prijs. Verder verdelen we de vakantie in thuis eten, uit eten, etc. Bijvoorbeeld 's middags lekker eten op de piste, 's avonds eenvoudig in het appartement. Vorige keer op deze manier viel het me best mee allemaal, toen ik achteraf een beetje zat te rekenen (was toch wel beetje bang voor hoge kosten), maar weet niet meer precies hoeveel het was. Maar met 2 mensen scheelt dat wel enorm t.o.v. 4 mensen.
Geen lease-auto dus gewoon zelf betalen, maar wel van te voren kijken waar je het beste kan gaan tanken. Zal (incl. vignet AU) rond de €300 zijn.

Dit jaar de kosten kunnen drukken door gebruik te maken van de studiedagen van de kinderen. Deze hadden er 2 op donderdag en vrijdag de woensdag verlof aangevraagd, op dinsdag na school vertrokken dus mooi 4 dagen kunnen skiën. Goedkoper en ook heel fijn… lekker rustig…

Met twee kinderen van 14 en 18 en (dus) gebonden aan de schoolvakantie gaat een week skiën voor ons inderdaad wel richting de 3K en dan heb ik het alleen nog over accomodatie en skipassen. Uit eten en apres ski doen we nauwelijks maar lunchen meestal wel in een restaurant aan de piste. Nu gaan wij doorgaans in Zwitserland, wat natuurlijk niet helpt - hoewel accomodatie daar als je goed zoekt echt niet duurder is dan in de andere Alpenlanden. In de kerstvakantie hebben we in het verleden te vaak te weinig sneeuw gehad in lager gelegen gebieden, dus voor een skivakantie in die periode kiezen we voor het onzes inziens enige echt mooie en sneeuwzekere skigebied: Engadin. Dat permitteren we ons, gezien de prijzen, zeker niet ieder jaar. De krokusvakantie doen we wel elk jaar.
Sowieso willen we naar grote ‘premium’ skigebieden, die natuurlijk ook vaak duurder zijn. Tot nu toe kozen we eigenlijk ongeacht de prijs voor de bestemming, maar gezien de leeftijd van de kinderen loont het nu wel om naar de beprijzing van de skipassen te kijken. Waar bijvoorbeeld in Engadin 18 plussers als het tarief voor volwassenen betalen, zijn er andere skigebieden waar soms tot ver in de twintig jaar nog lagere tarieven worden gehanteerd. Dat kan natuurlijk aardig schelen. Bovendien zijn er in Zwitserland steeds meer skigebieden met zgn. dynamische tarieven, waardoor je eigenlijk vroeg moet boeken om redelijk geprijsde passen te krijgen. Dat levert natuurlijk ook risico’s op: een 6-daagse pas voor het hele gezin kost zomaar 1200 euro en het is niet gezegd dat je reisverzekering het vergoedt als de vakantie onverhoopt toch niet doorgaat. Laat staan als de sneeuw uiteindelijk niet blijkt te zijn gevallen. Die gebieden vallen af als we het niet aandurven om lang van te voren een pas te kopen.
Kortom: een aantal redenen voor ons om toch ook buiten het zo geliefde Zwitserland te kijken. Ook omdat de kinderen zo goed kunnen skiën dat de echt grote gebieden (3V, Tignes, Dolomiten) echt de moeite waard gaan worden en de langere aanreis minder problematisch.
Wij maken verder geen dure vakantiereizen (in de zomer gaan we met de auto in Europa op vakantie) en kunnen het ons gelukkig permitteren, maar skipas en acco voor meer dan 3K is voor mij inderdaad wel een beetje de grens. Nog een paar jaar en dan zijn de kinderen van school af en kunnen we weer buiten de vakanties om. Zal wel nodig zijn om de studies te kunnen betalen LOL

Wat mij opvalt is dat de vaste kosten hoog zijn als je geen pakketreis boekt;

Skipassen zijn al snel €300,- pp per week als je een beetje gebied hebt…
Skilessen €200,- per kind per week
Skihuur of kopen voor de kinderen maakt niet het grote verschil, dat doen de skipassen en skilessen wel!

Wij tikken op dag 1 eventjes €1650,- af voor de passen, lessen en skihuur…
Als de kinderen genoeg lessen hebben gehad dan zal het zo´n €600,- schelen maar dan worden de skipassen ook weer duurder…

Samengevat;
minimaal Budget €300-€500,- pp p week
minimaal Budget incl skilessen €500-700,- pp p week

Afhankelijk van de periode (dure kerst of voorjaarsvakantie of laagseizoen), pakketreis incl skipas of afzonderlijk…
Daarboven bepaald accomodatie en eten/drinken op of aan de piste de prijs, dat kan je zo duur maken als dat je zelf wil.

Wij zijn voor de gezinsvakantie (2 volwassen, een puber van 15) een kleine 2400 euro kwijt in de voorjaarsvakantie

skipassen (SHLF/ZaS-K) 600 (8 dgn) / zelf heb ik een seizoenspas die hier niet bij staat; maar anders +400
appartement met 2 slaapkamers in Saalfelden 580 euro
eten/drinken/rodelen 900
benzine 250

Wij zijn wel vroegboekers en boeken geen appartement aan de piste/skilift; daarin doen we consessies.
Nu zitten we ongeveer op 15 minuten rijden van de Zell am See express/schonleitenbahn en in Leogang de steinberg bahn.
Dit is relatief ver van de skilift. In december (kerstvakantie) zaten we in Westendorf op 600m van de skilift voor ongeveer hetzelfe bedrag. toen hadden we wel een klein (knus) appartement. Vorig jaar zaten we voor rond de 700euro pp in Saalbach.

We eten meestal 4x op de berg (stevige middagmaaltijd) en dan s’ avonds een soepje met brood ofzo. De andere dagen eten we wat kleins (soep/tosti/maaltijd delen) op de berg en dan zelf koken. Iedere dag doen we een bakkie koffie met wat drinken en soms een apfelstrudel ofzo. Ook drinken we regelmatig een biertje na het skien.

Als ik een week met vrienden ga reken ik op ongeveer 1300euro voor een week.
Dan hebben we een pension in t centrum/bij de skilift, eten we 7x op de berg en gaan we 6x flink apres-skieen.

Dan is het kostenplaatje
skipas: 320
pension: 400-500
Eten/drinken: 500-600
benzine: 100

Voorheen, met kleine kinderen en een grote vriendengroep in één huis viel het allemaal reuze mee.
Gratis kinderskipassen, “gedeelde” ouderpas (niet altijd legaal), zelf koken, eigen apres-ski… We kwamen op zo’n €1.800 all-in, inclusief extra overnachting op de heenweg en in de schoolvakantie.
Aanschaf en onderhoud van eigen materiaal tel ik dan niet mee. Ook de skilessen in NL niet.

Naarmate we zelf ouder werden, de kinderen ook, maar ook de inkomsten stegen legden we de lat wel wat hoger. Van zelf koken, naar af en toe uit eten, naar iedere dag uit eten. Van skipassen voor kinderen, naar “jugendlichen”, naar volwassen prijzen, en accomodaties met meer privacy. Dan gaat het hard.
De laatste jaren zaten we rond €3.400. Alleszins redelijk, vooral vanwege een iets duurdere, maar nog steeds betaalbare accomodatie. Komende krokusvakantie zitten we in luxe hotel in Ischgl met halfpension. Dan gaan we nog niet eens een volle week, en de jongste gaat met school dus we zijn maar met 3. Toch zullen we de €5.000 aantikken, maar da’s voor dit jaar een bewuste keuze.

*bericht bewerkt door Jay op 25 jan 2023 12:58

Kostenplaatje voor 10 personen ( 6 boven de 18) Grand Massif, Morillon in de voorjaarsvakantie

  • accommodatie: 1932, 25 (vrijstaand chalet, 5 min van de skilift)
  • skipassen: 1867, 40 (6 dgn voor totale gebied, inclusief Flaine)
  • Skihuur: 380,00 (2 volwassenen 3 kinderen)
  • Skiles ESF: 330,00 (2 kinderen, 5 ochtenden)

Totaal: 4509,65

Ik vind het nog meevallen voor 10 personen in t hoogseizoen.

Misschien 1 of 2x lunchen op de piste, verder halen we de lunch bij de Sherpa (supermarkt) in t skigebied. Boodschappen voor ontbijt/avondeten halen we bij de Lidl.

*bericht bewerkt door Eliza op 25 jan 2023 13:36

Wij gaan altijd met een groep van ~15 personen, hierdoor kunnen we kosten splitten, haalt niet weg dat het huisje ~6K kost. We zoeken altijd in een plaatje in de buurt om de kosten te drukken én het is lastig grote accomodaties te vinden voor zoveel personen. Kijken naar de kosten komen we per stel meestal op zo’n ~€2.000 tot €2.500. (voor 2 personen geen kinderen)

  • Overnachten 760
  • Skipas 700 (6 dagen grotere gebieden)
  • Materiaal huur 250 voor 2 personen
  • Eten piste 300
  • Brandstof ~200 (delen we met vrienden waardoor het zo’n 100 euro is)
  • Overig 300, boodschappen, keer apres ski of uit eten.

Omdat alles met de groep gaat, gaan we vaak maar 1x uit eten, apres ski wordt steeds wat minder en gaat ook niet heel veel geld naar uit. We zouden kunnen besparen maar het is prima zo, we zijn dan ook zelf niet van te moeilijk doen, als het wat duurder uitvalt dan is het zo in ons geval.

*bericht bewerkt door RyanR op 25 jan 2023 14:07

Wij zijn voor een vakantie met 4 vrienden ongeveer €5750 totaal kwijt.
Dit is dan wel in het hoogseizoen, echter niet de drukste vakantie weken.
Wij gaan naar Ischgl toe, maar slapen in Galtür om toch de kosten voor de accommodatie flink te kunnen drukken.
Daarnaast ook gekozen voor de trein, puur omdat er geen geschikte auto’s beschikbaar waren om naar Oostenrijk te kunnen rijden.
Doordat we de eigenaar van het appartement goed kennen hoeven we niet per se vroeg te boeken om een leuke prijs te kunnen hebben.

Kosten zijn opgebouwd als volgt:
Accommodatie: €1100 6-pers appartement
Skipas: €350 4x
Ski huur: €150 3x
Ski les: €200 2x
Reis: €100 4x
Eten, drinken, etc. €500 4x

Wel houden we van een goede aprés-ski, daar zouden dus kosten in bespaard kunnen blijven. Maar zolang het nog zonder kinderen is en we buiten de echt drukke vakantie periodes kunnen, is het voor een week skiën in Ischgl toch een redelijk schappelijke prijs.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Liever een kleiner gebied. Ik hoef geen 600km piste te hebben. Voordeel van mijn voorkeur is dat je ook niet dagen over de pistekaart gebogen zit om uit te zoeken waar je nu weer naar toe moet.
200km sneeuw is hetzelfde als 600km sneeuw: wit.

Wij gaan naar de seiseralm ski in/out
4 februari 1 week
met 4 volwassenen
Hotel HP 3900
2×Skipas65+ 624
2×Skipas18+ 694
Huur ski. 544
Br.stof tol. 238

Totaal 6000
pp 1500
De lunch en de drank reken ik niet mee want dat verschilt nogal per persoon.

Wat een leuk en voor mij actueel topic is dit.

We zijn nu met 4 (2 volwassenen en kinderen van 9 en 12). Dit jaar gaan we niet op wintersport met pijn in mijn hart, maar de reden is dat we gaan verhuizen in het voorjaar en daar kunnen we onze financiele middelen goed voor gebruiken. Dus we slaan een jaar over.

In mijn jonge jaren was het altijd buiten de vakanties op en dan naar de grote gebieden (espace killy, saalbach, dolomiti superski en uiteraard de trois vallees). Sinds dat mijn dochter meegaat (en later ook mijn) zoeken we het wat budget vriendelijker: Valloire, La norma, Balderschwang en les Sybelles). De vakantie periodes zijn ontzettend duur en waarom zou je in een mega gebied gaan zitten als de kinderen toch weer uit de les moet ophalen (les sybelles is dan nog een groot gebied natuurlijk, maar wel voordelig).

Vorig jaar (dit jaar trouwens ook) viel de kerstvakantie in nederland anders dan in Frankrijk. De 1e week van januari was toen bij ons vakantie, maar in frankrijk niet. Als je dan geluk hebt kan je via Airbnb of lokaal een goedkope accomodatie vinden. De pakket reizen aanbieders in Nederland doen daar minder aan mee, want die weten dondersgoed dat we hier vakantie hebben. Dus in dat soort gevallen altijd lokaal boeken bij een onwetende fransman. Vorig jaar dus een Acco gevonden in la Touisuire voor 14 man (gingen met vrienden voor het eerst) voor 3k. Maar dan wel met alles erop en eraan en voor ons doen uitermate luxe. Whirlpool, game/bioscoop ruimte, luxe slaapkamers met douche voor de volwassenen etc.

Helaas zijn die goede vakantieperiode’s niet elk jaar. Ik wacht alweer in spanning op het europes vakantieoverzicht van 2024 en hoop daar mijn voordeel mee te doen. Anders willen wij graag naar val cenis en dan zitten we denk ik op ongeveer 2000 a 2500 euro in de voorjaarsvakantie, dat is inclusief skipas. Komen nog reiskosten bij (gelukkig lease auto, dus dat valt mee), maar ook skihuur en skiles voor de jongste.

Wat zou ik graag zien dat we in maart nog een week vakantie kregen in plaats van in het voorjaar.

Je zou altijd nog kunnen overwegen om in de meivakantie naar een hoog gelegen gebied te gaan. Al hebben ze nu in Frankijk dan bijna overal ‘ Dutch week’ en is dat ook niet meer zo goedkoop als het eens was. Meestal nog wel goedkoper dan carnaval.

Wat een leuk en voor mij actueel topic is dit.

We zijn nu met 4 (2 volwassenen en kinderen van 9 en 12). Dit jaar gaan we niet op wintersport met pijn in mijn hart, maar de reden is dat we gaan verhuizen in het voorjaar en daar kunnen we onze financiele middelen goed voor gebruiken. Dus we slaan een jaar over.

In mijn jonge jaren was het altijd buiten de vakanties op en dan naar de grote gebieden (espace killy, saalbach, dolomiti superski en uiteraard de trois vallees). Sinds dat mijn dochter meegaat (en later ook mijn) zoeken we het wat budget vriendelijker: Valloire, La norma, Balderschwang en les Sybelles). De vakantie periodes zijn ontzettend duur en waarom zou je in een mega gebied gaan zitten als de kinderen toch weer uit de les moet ophalen (les sybelles is dan nog een groot gebied natuurlijk, maar wel voordelig).

Vorig jaar (dit jaar trouwens ook) viel de kerstvakantie in nederland anders dan in Frankrijk. De 1e week van januari was toen bij ons vakantie, maar in frankrijk niet. Als je dan geluk hebt kan je via Airbnb of lokaal een goedkope accomodatie vinden. De pakket reizen aanbieders in Nederland doen daar minder aan mee, want die weten dondersgoed dat we hier vakantie hebben. Dus in dat soort gevallen altijd lokaal boeken bij een onwetende fransman. Vorig jaar dus een Acco gevonden in la Touisuire voor 14 man (gingen met vrienden voor het eerst) voor 3k. Maar dan wel met alles erop en eraan en voor ons doen uitermate luxe. Whirlpool, game/bioscoop ruimte, luxe slaapkamers met douche voor de volwassenen etc.

Helaas zijn die goede vakantieperiode’s niet elk jaar. Ik wacht alweer in spanning op het europes vakantieoverzicht van 2024 en hoop daar mijn voordeel mee te doen. Anders willen wij graag naar val cenis en dan zitten we denk ik op ongeveer 2000 a 2500 euro in de voorjaarsvakantie, dat is inclusief skipas. Komen nog reiskosten bij (gelukkig lease auto, dus dat valt mee), maar ook skihuur en skiles voor de jongste.

Wat zou ik graag zien dat we in maart nog een week vakantie kregen in plaats van in het voorjaar.

aartstyle op 27 jan 2023 09:58

Hoe is Balderschwang?

Liever een kleiner gebied. Ik hoef geen 600km piste te hebben. Voordeel van mijn voorkeur is dat je ook niet dagen over de pistekaart gebogen zit om uit te zoeken waar je nu weer naar toe moet.
200km sneeuw is hetzelfde als 600km sneeuw: wit.

Vinci69_ op 27 jan 2023 02:52

Niet als je +100km per dag aflegt.
En van die 200km zijn er 50km beginnerspistes of padjes.

Voorheen, met kleine kinderen en een grote vriendengroep in één huis viel het allemaal reuze mee.
Gratis kinderskipassen, “gedeelde” ouderpas (niet altijd legaal), zelf koken, eigen apres-ski… We kwamen op zo’n €1.800 all-in, inclusief extra overnachting op de heenweg en in de schoolvakantie.
Aanschaf en onderhoud van eigen materiaal tel ik dan niet mee. Ook de skilessen in NL niet.

Naarmate we zelf ouder werden, de kinderen ook, maar ook de inkomsten stegen legden we de lat wel wat hoger. Van zelf koken, naar af en toe uit eten, naar iedere dag uit eten. Van skipassen voor kinderen, naar “jugendlichen”, naar volwassen prijzen, en accomodaties met meer privacy. Dan gaat het hard.
De laatste jaren zaten we rond €3.400. Alleszins redelijk, vooral vanwege een iets duurdere, maar nog steeds betaalbare accomodatie. Komende krokusvakantie zitten we in luxe hotel in Ischgl met halfpension. Dan gaan we nog niet eens een volle week, en de jongste gaat met school dus we zijn maar met 3. Toch zullen we de €5.000 aantikken, maar da’s voor dit jaar een bewuste keuze.

Jay op 25 jan 2023 12:42

Hier precies hetzelfde verhaal, vroeger met een groep in een bij chatel.nl of zoiets geboekt onderkomen … al het geld naar de apres ski.
Nu altijd een ****hotel aan de piste met halfpension ook als we een keer met de kids gaan. Tijden en inkomsten veranderen …

Een overzicht van het financiële plaatje van afgelopen week in de Dolomieten (verblijf in Vigo di Fassa):

  • Hotel (HP): 326
  • Skipas (Dolomiti Superski, 6 dagen): 319
  • Brandstofkosten/tol: 65 euro
  • Toeristenbelasting: 14 euro
  • Drank in het hotel: 40 euro
  • Lunchen op de piste: 120 euro
  • Skibus (6 dagen): 9 euro
  • Parkeerkosten wagen: 4 euro
  • Onderhoud materiaal: 30 euro

Totaal per persoon: 927 euro.

Alleen is de kostprijs per persoon een overschatting, want bepaalde kosten dienen natuurlijk thuis op hetzelfde moment niet betaald te moeten worden (voeding, brandstof, energie en vrijetijdsbesteding). Een vermindering van 200 euro per persoon lijkt me dan ook niet onrealistisch.

Edit: we waren met ons gezin geweest, vier volwassenen buiten het hoogseizoen.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 30 jan 2023 12:14

Bij ons is de grens helaas wel een beetje bereikt.

De laatste keer dat we als gezin op wintersport gingen was vlak voor corona. Inmiddels dus 3 jaar geleden. Kinderen waren nog niet zo heel ervaren toen, dus die zouden waarschijnlijk toch weer opnieuw op les moeten. En zijn inmiddels 3 jaar ouder en vallen buiten de (meeste) kinderkortingen qua passen, materiaalhuur etc.
Zelf ben ik ook 3 jaar ouder en ik was al nooit zo’n skitalent. Ik weet niet of ik het nog wel kan en durf en wat moet je dan de hele week doen in een skigebied. Ik weet ook altijd pas heel kort van tevoren of het me gaat lukken om vrij te nemen, wij moeten wel verplicht in de kerstvakantie of voorjaarsvakantie en dan kom je dus in dure overgebleven accomodaties terecht.

Het wordt dan zo duur, dat wij het niet meer acceptabel vinden. Hoe jammer dan ook.
We zijn dit jaar wel aan het kijken om bv naar het Sauerland te gaan. Ik moet wel werken, maar kan dat ook wel vanuit een vakantiehuisje doen. Dan kunnen de jongens misschien nog een paar dagen gaan skiën. We zoeken dan een huisje op bv 20-30 km van de wintersportgebieden, zodat ze nog een beetje betaalbaar zijn.

Mijn man gaat overigens altijd wel een heel lang weekend met wat vrienden naar Italië. Dat gaat wel gewoon door, ook al is dat ook bizar duur. Maar ja, zij nemen dan een hotel aan de piste, je reiskosten zijn voor zo’n paar dagen naar verhouding eigenlijk heel hoog en ze eten alles in restaurants. Maar goed, het is hem gegund.

Herkebaar hoor @Dathojo Het is voor een gezin met schoolplichtige kinderen een kostbare gelegenheid. Het lukt ons nog steeds voor 2-2,5K om met 4 een week weg te zijn, maar t is een hoop geld. En dan doen wij het nog erg goedkoop als ik dit hele topic door lees. Eigenlijk erg jammer, je wil het wintersportvirus graag doorgeven, maar dat is financieel vaak erg uitdagend. Je trekt als ouder eigenlijk altijd aan t kortste eind. Je moet uit de duurste weken kiezen, terwijl het t drukste is (dus relatief veel wachten) en je moet ook nog voor 3, 4 of 5 personen betalen. Wij gaan vaak met een groep. Dat drukt de prijs wel een beetje (al is accommodatie weer een grotere uitdaging) maar verder gaat bij ons alles x4. Een vriend (singel, goeie baan) verschoot echt toen hij hoorde wat het ons kost om dit te doen.
En toch… ik hou van de bergen de frisse kou, het kraken van de sneeuw, de stoere verhalen van de kinderen. Het is me elke euro waard, maar de grens ligt voor mij wel op 3k voor een week.

Heb voor de grap onze kosten van 8 jaar wintersport met de kinderen eens opgeteld.
Gemiddeld 1 week vakantie en 1 weekend winterberg per jaar, en nog een paar keer indoor, aanschaf en vernieuwen eigen materiaal, lessen… al met al komt t toch al tegen de 35k uit 😱

De prijzen die ik opnoem zijn enkel alleen skipas + acco kosten en ik bereken hier geen vervoer nog eetkosten of skihuur/les voor ons kind mee.

Dan vind ik 3000 vrij prijzig ja, maar het valt mij op dat je in Frankrijk al snel veel kwijt bent voor de kinderskipassen, en ook sowieso veel kwijt bent voor een beetje fatsoenlijk appartement.
De tijd dat ik een uitklapbed in de woonkamer nog acceptabel vond heb ik wel achter mij gelaten (maargoed, toen ging je buiten de vakantie voor 330 euro pp met skipas en apparement een weekje naar valtho ja)

Maar ter vergelijking, accomodatie + skipas is voor ons zomaar ruim 700 euro goedkoper.
Wij gaan in de vakantie naar ellmau, appartement (2 slaapkamer app), en dan 2x volwassenen, 2x kinder skipas voor totaal nog geen 2300 euro.
Nu moet ik wel zeggen dat we met ons app geluk hebben (en die nu doorboeken tegenwoordig), je kan heel snel een paar honderd euro extra kwijt zijn voor een vergelijkbaar of minder appartement).

Ik heb ook gekeken om misschien richting Valto of tignes te gaan, maar alleen al de skipassen zijn in totaal 350 euro duurder voor ons, en dan is een beetje degelijk frans appartement ook vrij prijzig (tel daarbij nog de relatief dure tol erbij, en vaak een paar honderd kilometer verder rijden) en wij gaan voorlopig denk ik lekker naar Oostenrijk.

*bericht bewerkt door Powermage op 30 jan 2023 13:39

De prijzen die ik opnoem zijn enkel alleen skipas + acco kosten en ik bereken hier geen vervoer nog eetkosten of skihuur/les voor ons kind mee.

Dan vind ik 3000 vrij prijzig ja, maar het valt mij op dat je in Frankrijk al snel veel kwijt bent voor de kinderskipassen, en ook sowieso veel kwijt bent voor een beetje fatsoenlijk appartement.
De tijd dat ik een uitklapbed in de woonkamer nog acceptabel vond heb ik wel achter mij gelaten (maargoed, toen ging je buiten de vakantie voor 330 euro pp met skipas en apparement een weekje naar valtho ja)

Maar ter vergelijking, accomodatie + skipas is voor ons zomaar ruim 700 euro goedkoper.
Wij gaan in de vakantie naar ellmau, appartement (2 slaapkamer app), en dan 2x volwassenen, 2x kinder skipas voor totaal nog geen 2300 euro.
Nu moet ik wel zeggen dat we met ons app geluk hebben (en die nu doorboeken tegenwoordig), je kan heel snel een paar honderd euro extra kwijt zijn voor een vergelijkbaar of minder appartement).

Ik heb ook gekeken om misschien richting Valto of tignes te gaan, maar alleen al de skipassen zijn in totaal 350 euro duurder voor ons, en dan is een beetje degelijk frans appartement ook vrij prijzig (tel daarbij nog de relatief dure tol erbij, en vaak een paar honderd kilometer verder rijden) en wij gaan voorlopig denk ik lekker naar Oostenrijk.

Powermage op 30 jan 2023 13:36

Zonder lessen?

Wij geraken steeds meer op een leeftijd dat we misschien nog een jaar of 12 zullen (kunnen) blijven skiën.
Om die reden (en omdat we heel graag skiën) hebben wij de kosten van een wintersportvakantie - die de afgelopen drie jaar toch wel aardig oplopend zijn - er nog steeds voor over. Dit dus onder het motto: je leeft maar één keer.

Plaats een reactie