Waar ligt de grens, en wat heb je er voor over?

Het blijft een dure hobby.
Hier waarschijnlijk de eerste dat 1100 euro aftikken voor skilessen (5 dagen voor dochter Inc eten 3 ochtenden voor mij) skipassen en skihuur voor dochter.

Eenoudervakantie is sowieso niet goedkoop: 1750 voor een week halfpension. Maar ja dan heb ik zelf ook vakantie.

En dan komt er eten op de piste voor mij, beetje après-ski, benzine en overnachting op de heenweg bij.

Om nog maar te zwijgen van materiaal, kleding lessen op rollerbaan, onderhoud enz

Volgend jaar weet ik nog niet of weer een eenoudervakantie haalbaar is, dat t een appartement in een kleiner gebied wordt of een weekendje winterberg.

Een overzicht van het financiële plaatje van afgelopen week in de Dolomieten (verblijf in Vigo di Fassa):

  • Hotel (HP): 326
  • Skipas (Dolomiti Superski, 6 dagen): 319
  • Brandstofkosten/tol: 65 euro
  • Toeristenbelasting: 14 euro
  • Drank in het hotel: 40 euro
  • Lunchen op de piste: 120 euro
  • Skibus (6 dagen): 9 euro
  • Parkeerkosten wagen: 4 euro
  • Onderhoud materiaal: 30 euro

Totaal per persoon: 927 euro.

Alleen is de kostprijs per persoon een overschatting, want bepaalde kosten dienen natuurlijk thuis op hetzelfde moment niet betaald te moeten worden (voeding, brandstof, energie en vrijetijdsbesteding). Een vermindering van 200 euro per persoon lijkt me dan ook niet onrealistisch.

Edit: we waren met ons gezin geweest, vier volwassenen buiten het hoogseizoen.

Mathijs! op 30 jan 2023 12:09

€ 326 voor 1/2 pension !!. Dat is echt serieus goedkoop. Zie je dat terug in het hotel of het eten? Wij betalen in een heel normaal hotel in San Cassiano nu dik 700 euro pp, en dat is een prima hotel maar niet bepaald Rosa Alpina.

De prijzen die ik opnoem zijn enkel alleen skipas + acco kosten en ik bereken hier geen vervoer nog eetkosten of skihuur/les voor ons kind mee.

Dan vind ik 3000 vrij prijzig ja, maar het valt mij op dat je in Frankrijk al snel veel kwijt bent voor de kinderskipassen, en ook sowieso veel kwijt bent voor een beetje fatsoenlijk appartement.
De tijd dat ik een uitklapbed in de woonkamer nog acceptabel vond heb ik wel achter mij gelaten (maargoed, toen ging je buiten de vakantie voor 330 euro pp met skipas en apparement een weekje naar valtho ja)

Maar ter vergelijking, accomodatie + skipas is voor ons zomaar ruim 700 euro goedkoper.
Wij gaan in de vakantie naar ellmau, appartement (2 slaapkamer app), en dan 2x volwassenen, 2x kinder skipas voor totaal nog geen 2300 euro.
Nu moet ik wel zeggen dat we met ons app geluk hebben (en die nu doorboeken tegenwoordig), je kan heel snel een paar honderd euro extra kwijt zijn voor een vergelijkbaar of minder appartement).

Ik heb ook gekeken om misschien richting Valto of tignes te gaan, maar alleen al de skipassen zijn in totaal 350 euro duurder voor ons, en dan is een beetje degelijk frans appartement ook vrij prijzig (tel daarbij nog de relatief dure tol erbij, en vaak een paar honderd kilometer verder rijden) en wij gaan voorlopig denk ik lekker naar Oostenrijk.

Powermage op 30 jan 2023 13:36

Zonder lessen?

Nemrah op 30 jan 2023 14:19

De vergelijking ging nu idd zonder lessen, puur app en skipas.

Een overzicht van het financiële plaatje van afgelopen week in de Dolomieten (verblijf in Vigo di Fassa):

  • Hotel (HP): 326
  • Skipas (Dolomiti Superski, 6 dagen): 319
  • Brandstofkosten/tol: 65 euro
  • Toeristenbelasting: 14 euro
  • Drank in het hotel: 40 euro
  • Lunchen op de piste: 120 euro
  • Skibus (6 dagen): 9 euro
  • Parkeerkosten wagen: 4 euro
  • Onderhoud materiaal: 30 euro

Totaal per persoon: 927 euro.

Alleen is de kostprijs per persoon een overschatting, want bepaalde kosten dienen natuurlijk thuis op hetzelfde moment niet betaald te moeten worden (voeding, brandstof, energie en vrijetijdsbesteding). Een vermindering van 200 euro per persoon lijkt me dan ook niet onrealistisch.

Edit: we waren met ons gezin geweest, vier volwassenen buiten het hoogseizoen.

Mathijs! op 30 jan 2023 12:09

€ 326 voor 1/2 pension !!. Dat is echt serieus goedkoop. Zie je dat terug in het hotel of het eten? Wij betalen in een heel normaal hotel in San Cassiano nu dik 700 euro pp, en dat is een prima hotel maar niet bepaald Rosa Alpina.

HN65 op 30 jan 2023 18:23

Nee, de kamers en het eten in het hotel waren zeker in orde. Gekoppeld aan de strategische ligging een goede uitvalsbasis voor de zuidelijkere Dolomieten en ook de SR.

Naar mijn gevoel zijn de prijzen in Alta Badia en Val Gardena wel duurder dan het Val di Fassa, zeker in een centraal gelegen plaats zoals San Cassiano bijvoorbeeld.

Hmm, ook hier de mazzel dat we buiten de schoolvakanties kunnen gaan.

Voor deze winter (een week in Alta Badia in maart) voor 2 personen:

  • B&B aan de piste, naast de lift in Corvara: € 1100,-
  • Skipas 7 dagen: € 700,-
  • Eten 's middags op de piste + 6 x 's avonds uit eten: ca. € 750,-
  • Skispullen in eigen bezit
  • Leaseauto met buitenland-tankpas (dus ook tol inclusief)

Totaal dus zo’n € 2500,- met 2 personen, maar hebben dan ook niet echt ergens op beknibbeld.

Hier betalen we nu 1850, (2 volwassenen, 1 kind 8 jaar), 6 nachten, 7 dagen skipas Skijuwel (Alpbach)

Met halfpension in 3* hotel. (Op 15 km afstand van de skilift dus wel even in de auto maar dat vinden we niet erg). (Hier komt dan nog benzine, vignet, skiles dochter (215 ? Euro) en tussen de middag wat kleins op piste en drinken avonds bij. Best redelijk voor de voorjaarsvakantie. (Met de kerst zaten we in Ost Tirol ( Sillian) en waren toen 750 euro meer kwijt)( maar hotel was ook 4*)

Skispullen hebben we al jaren zelf dus dat scheelt ook een flinke slok op de borrel

Net even gekeken wat we all in kwijt waren afgelopen vakantie: 980 euro p.p. met 2 personen.
Appartement 5 minuten lopen van de lift
Skipas
Benzine
Vignet
Boodschappen
Elke dag eten op de piste
Uiteindelijk maar 1x uit eten geweest in de avond (wel uitgebreid en in Zwitserland erg prijzig). Vanwege zware lunches hadden we 's avonds niet echt meer veel trek, dus niet echt uitgebreid gekookt ook.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 31 jan 2023 14:29

Wat een leuk en voor mij actueel topic is dit.

We zijn nu met 4 (2 volwassenen en kinderen van 9 en 12). Dit jaar gaan we niet op wintersport met pijn in mijn hart, maar de reden is dat we gaan verhuizen in het voorjaar en daar kunnen we onze financiele middelen goed voor gebruiken. Dus we slaan een jaar over.

In mijn jonge jaren was het altijd buiten de vakanties op en dan naar de grote gebieden (espace killy, saalbach, dolomiti superski en uiteraard de trois vallees). Sinds dat mijn dochter meegaat (en later ook mijn) zoeken we het wat budget vriendelijker: Valloire, La norma, Balderschwang en les Sybelles). De vakantie periodes zijn ontzettend duur en waarom zou je in een mega gebied gaan zitten als de kinderen toch weer uit de les moet ophalen (les sybelles is dan nog een groot gebied natuurlijk, maar wel voordelig).

Vorig jaar (dit jaar trouwens ook) viel de kerstvakantie in nederland anders dan in Frankrijk. De 1e week van januari was toen bij ons vakantie, maar in frankrijk niet. Als je dan geluk hebt kan je via Airbnb of lokaal een goedkope accomodatie vinden. De pakket reizen aanbieders in Nederland doen daar minder aan mee, want die weten dondersgoed dat we hier vakantie hebben. Dus in dat soort gevallen altijd lokaal boeken bij een onwetende fransman. Vorig jaar dus een Acco gevonden in la Touisuire voor 14 man (gingen met vrienden voor het eerst) voor 3k. Maar dan wel met alles erop en eraan en voor ons doen uitermate luxe. Whirlpool, game/bioscoop ruimte, luxe slaapkamers met douche voor de volwassenen etc.

Helaas zijn die goede vakantieperiode’s niet elk jaar. Ik wacht alweer in spanning op het europes vakantieoverzicht van 2024 en hoop daar mijn voordeel mee te doen. Anders willen wij graag naar val cenis en dan zitten we denk ik op ongeveer 2000 a 2500 euro in de voorjaarsvakantie, dat is inclusief skipas. Komen nog reiskosten bij (gelukkig lease auto, dus dat valt mee), maar ook skihuur en skiles voor de jongste.

Wat zou ik graag zien dat we in maart nog een week vakantie kregen in plaats van in het voorjaar.

aartstyle op 27 jan 2023 09:58

Hoe is Balderschwang?

Nemrah op 27 jan 2023 13:06

Balderscchwang: Klein, knus, goed aan te rijden en op zich prima skien. Voor een vakantie met beginnende kleine kids helemaal prima.

Gisteren alvast geboekt voor voorjaarsvakantie 2024. Alpe d’huez is het geworden. Appartement met 2 slaapkamers (bijna) aan de piste € 800,00
Familie skipas € 230,00 pp. (prijs dit jaar)

*bericht bewerkt door aartstyle op 31 jan 2023 15:01

Bij ons is de seizoenspas relatief gezien (%) minder opgeslagen dan een dagpas in hoogseizoen. Ik zit na 14 skidagen op break even, elke dag meer is alleen voordeel. Vorig jaar skiede ik uiteindelijk voor 28€ per dag. Dit jaar ski ik ws wat minder dagen (omdat er ook wat tripjes buiten de dolomieten bij zijn) maar 't zal toch minder dan 30€ per dag zijn.

Maar de echte winst is te maken als je een seizoenskaart pakt voor 1 ski gebied en dan de gepensioneerden deal neemt. Dan kan je wel alleen skien maandag-vrijdag en bepaalde feestdagen niet als ze in de week vallen, maar je skipas is gemakkelijk 30% van een seizoenspas prijs. Als je dan die 30 dagen skiet ski je voor minder dan 15€ per dag en minder volk op de piste. Die gepensioneerden hebben toch alle fun! Alleen spijtig dat tegen dat ik gepensioneerd ben (67) het skien ws een stuk minder zal zijn ;-)

Asterino op 24 jan 2023 23:31

Heb jij weet van een Italiaanse aanbieder van pakketreizen voor de Dolomieten?

We gaan al verschillende jaren met 4 volwassenen en 4 kinderen in de voorjaarsvakantie en zoeken telkens een sneeuwzeker gebied uit van +100km pistes. Appartement waarbij niemand in de woonkamer moet slapen en met een gezellige zithoek/sofa. Op max 750m van de lift/piste. Ski depot aan de lift. Paar km met de skibus zou ook kunnen voor ons, maar is tot nu toe nog niet geweest.

Het is telkens een hele zoektocht om iets te vinden dat aan onze eisen voldoet. Zo zaten we 3j geleden in Les 4 Vallées (CH) aan de piste (!) voor 2.093 EUR (261,62 EUR pp), 4 & 5j geleden in Fiss op 700m voor 3.300 EUR (412,50 EUR pp), in Dienten op 400m voor 3.768 EUR met 11p (342 EUR pp) en over 2,5 weken in Bad Gastein op 600m voor 2.160 EUR (270 EUR pp)
Geboekt via Booking, Belvilla, rechtstreeks gezocht via google maps…

Om een idee te krijgen van het ganse kostenplaatje: daar komt dit jaar nog een week skiles voor de jongste bij (331 EUR incl lunch) en een halve dag privé les voor de oudste (150 EUR)
De 6-daagse skipassen hebben we gekocht van zodra dit kon begin oktober met meer dan 100 EUR korting, in totaal 917 EUR
Voor Oostenrijk reken ik op 200 EUR brandstof en vignet.
Inkopen voeding en verbruik ter plaatse is moeilijk in te schatten, ik gok op 800 EUR.
Volledige skiset voor de kids huren we bij AS Adventure aan slechts 39 EUR voor een ganse week per kind.

Totaal 3.556 EUR.

Kerst en O&N in Wagrain:
2 volwassenen 1 kind van 6

Hotel (9 nachten HP): €4356
Skipas (Snowspace Salzburg 9 dagen): €976
Brandstofkosten/tol: +/- €300
Drank in het hotel: +/- €400
Lunchen op de piste: +/- €500 euro
Onderhoud materiaal: €30 euro
Skilessen kind: €279

Totaal: €6841
Totaal per persoon: €2280 🙄

Voorjaarsvakantie Mayrhofen
2 volwassenen 1 kind van 6

Hotel (7 nachten logies en ontbijt): €1900
Skipas (Zillertal 7 dagen): €876
Brandstofkosten/tol: +/- €300
Drank in het hotel en avondeten: +/- €600
Lunchen op de piste: +/- €400 euro
Onderhoud materiaal: €30 euro
Skilessen kind: €267

Totaal: €4382
Totaal per persoon: €1460

Het blijven flinke bedragen. Zeker met kerst en oud en nieuw is een dure periode en de eerlijkheid gebied te zeggen dat we met de feestdagen ook bewust voor luxe kiezen en niet beknibbelen.

Je moet de economie een beetje ondersteunen. 😅

*bericht bewerkt door rcpk op 31 jan 2023 20:58

Bij ons is de seizoenspas relatief gezien (%) minder opgeslagen dan een dagpas in hoogseizoen. Ik zit na 14 skidagen op break even, elke dag meer is alleen voordeel. Vorig jaar skiede ik uiteindelijk voor 28€ per dag. Dit jaar ski ik ws wat minder dagen (omdat er ook wat tripjes buiten de dolomieten bij zijn) maar 't zal toch minder dan 30€ per dag zijn.

Maar de echte winst is te maken als je een seizoenskaart pakt voor 1 ski gebied en dan de gepensioneerden deal neemt. Dan kan je wel alleen skien maandag-vrijdag en bepaalde feestdagen niet als ze in de week vallen, maar je skipas is gemakkelijk 30% van een seizoenspas prijs. Als je dan die 30 dagen skiet ski je voor minder dan 15€ per dag en minder volk op de piste. Die gepensioneerden hebben toch alle fun! Alleen spijtig dat tegen dat ik gepensioneerd ben (67) het skien ws een stuk minder zal zijn ;-)

Asterino op 24 jan 2023 23:31

Heb jij weet van een Italiaanse aanbieder van pakketreizen voor de Dolomieten?

Andrasj op 31 jan 2023 15:05

Goh, nee eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met pakketreizen in de Dolomieten. Weet je wel, plaatselijke “weekend warrior” dus niet echt nodig, en familie/vrienden, daar boeken we individueel voor.

Samengevat;
minimaal Budget €300-€500,- pp p week
minimaal Budget incl skilessen €500-700,- pp p week

Afhankelijk van de periode (dure kerst of voorjaarsvakantie of laagseizoen), pakketreis incl skipas of afzonderlijk…
Daarboven bepaald accomodatie en eten/drinken op of aan de piste de prijs, dat kan je zo duur maken als dat je zelf wil.

Nemrah op 25 jan 2023 10:43

Dit blijft dus nog staan volgens mij…

Plaats een reactie