Bredere allround sportieve pisteski's (zo'n 75-80 mm); vergelijkingen.

Ik merk dat ik de categorie zoals hierboven genoemd (lekker veel woorden nodig :-)) erg fijn vind skiën.
Helaas is dit niet echt meegenomen in de skitest en is het ook moeilijk om vergelijkingen tussen de ski’s in deze categorie te vinden.
Kunnen jullie eens meehelpen om wat meningen en ervaringen te beschrijven? En dan vooral om ze aan elkaar te relateren. Bij deze een aftrap; hopelijk kunnen jullie ook nog wat delen.

Rossignol Elite Plus Ti; heel erg fijne ski. Makkelijk te skiën. Kan ook geslipt. Super in korte en middellange bochten. Totaal niet gemeen of bijterig. Wel gaaf. Ik heb bewust de 1.74 genomen. Als je de 1.81 neemt zal deze iets minder kort draaien en wat stabieler zijn vermoed ik. in vergelijking met de MT van Rossignol echt prettiger kwam ik achter. Funski voor na de lunch. Dan is deze nog zo goed dat hij zich echt onderscheidt. In langere bochten ok, maar minder dan de atomic of stockli.

Atomic X9WB en Atomic Q9; volgens mij exact hetzelfde. Nieuwe naam en nieuwe topsheet. Kan echt alles. Draait lekker, prima in slechtere omstandigheden en enorm spoorvast en betrouwbaar. Best prettig omdat hij ook wendbaar is. Een heel erg vergevingsgezinde ski. Allemansvriend vermoed ik. 1.76 is de langste en dat is prima als allrounder voor mij (1.90). Als je druk zet gaat hij lekker. Als je een keer achterop komt is er ook niet veel aan de hand.

Stockli Laser AX; Voelt als een enorm opgepompte versie van de Atomic. Nog stabieler. Nog beter door verstoorde pistes. Nog lekkerder in middellange bochten. Er is niet veel wat deze ski niet kan. Atomic en Rossignol zijn net wat beter in korte bochten. Deze verslaat ze in middel- en lang. Ik vind het een heel erg fijne ski. Totaal niet bijterig. Wel genoeg power. Kan ook prima door en langs buckels. Sprongetjes gaan lekker en als je hem op de kant zet loopt ie enorm lekker te acceleren. Ik vind deze nog fijner dan de STockli SX (die ook erg prettig is) omdat hij wat meer allround is. Ik kan werkelijk slechts 2 minpunten ontdekken; het design (die kleur ;-() en de prijs.

Fischer curv GT; heel erg benieuwd hoe deze zich verhoudt tot bovengenoemde! Vind het een enorm mooie ski om te zien.

Nordica Spitfire 76 RB; binnenkort gereserveerd in de verhuur. Kan ik hem eindelijk eens proberen. Heb ik erg hoge verwachtingen van.

Blizzard HRC; Nooit op geskied.

Totales Vollidiot

Ik mis de Elan wingman 78 en de Elan wildcat 76 in dit rijtje.
Ik heb de wildcat sinds kort. Voelt goed aan. Na inlezen de 1,66m gekocht. Ik ben 1,76m.
Misschien lang voor een beginner maar ik vind ze makkelijk sturen. Ze zijn heel licht en heb echt het gevoel ze van de voor tot achter onder controle te hebben, echt een verlengde van m’n schoen.

Ik heb zelf de Fischer the Curv GT, in lengte 1m82 (langste lengte). Dat geeft ze een radius van 17m. Ze skieen goed zowel geslipt als gecarved, alhoewel de focus wel op gecarved ligt. Medium tot lange bochten. Super stabiel (op mij zeer bekende pistes ski ik gemiddeld 10/15km per uur sneller dan op mijn dynastar speedzone 14s (raceplaat), terwijl ik het gevoel heb dat ik trager ga dan op de speedzones). Ook kapot gespoorde pistes zijn helemaal geen probleem. Als je op steilere pistes (donker rood/zwart) korte bochten wilt skieen moet je wel aan de bak, dan is balans en voordruk erg belangrijk, en als je eens iets te veel op 't einde van de bocht backseat zit zal de ski je dat DIRECT vertellen (achterkant die begint de klapperen (grip/gripverlies/grip/gripverlies)). Iets minder vergevingsgezind dan de Atomic X9 of de dynastar speedzone 14 die ik ook ski. Hij skiet langer dan hij is (dwz je kan een kortere lengte pakken dan je normaal gewoon bent). Top ski die in de meeste omstandigheden super goed is (slippend, medium/lange bochten carvend), maar in sommige omstandigheden (steil+korte bochten) wel concentratie vraagt.

Hieronder staat ie ergens achteraan.

null

*bericht bewerkt door Asterino op 25 jan 2023 10:32

@Asterino; vind je de curv GT minder vergevingsgezind dan een Atomic X9s of bedoel je de X9WB?

Want ik hoor/lees veel dat de curv GT voor iedereen zo ongeveer geschikt is (Gigi, skicentrum Heemskerk op youtube).

Totales Vollidiot

Hey Kdtl, ik kan niet vergelijken met de X9WB (want die heb ik nooit geskied), maar wel met de X9s want die heb ik wel wat dagen geskied (zijn ski’s van een goede vriend).

De X9s zijn wel in kortere lengte (1m75 vs de 1m82 van de Fischer), ben zelf 1m91. Zijn heel vergelijkbare skis, en beiden erg goed in medium en lange gecarvde bochten. Alletwee ook toegankelijk slippend. Het grote verschil voor mij is korte bochten op steile pistes (donkerrood/zwart). De typische korte bochten die initieel gesneden zijn en dan als je voorbij de vallijn bent geslipt/remmend worden. De X9s is in dit soort scenarios VEEL gemakkelijker te skieen dan de Fischer The Curv. Bij de Fischer moet je echt serieus voordruk/scheendruk geven en “in de aanval” skieen.

Ik vond het verschil zo opmerkelijk dat ik ze heb meegegeven met Paolo, mijn vaste skimaat (ook hij weer een local met ervaring tot 18j in de jeugdcompetities). Ik skiede dan op zijn X9s en hij op de fischers. Na een halve dag Cortina (Forcella Rossa 2x, Tofana Shuss/Olympia en een paar keer die zwarte slalom piste) vroeg ik 'm naar zijn mening tijdens de lunch en hij zei ook dat het serieus “werken” was op die skis in korte bochten scenarios. Zoveel zelfs dat hij gewoon medium bochten ging skieen (slow line fast), alleen heb ik niet de durf/techniek om dat te doen op een erg zwarte piste zoals hij ;-)

Kijk ik ben zelf geen begenadigde skier, dus als de mensen van heemskerk en Gigi zeggen dat het een super gemakkelijke ski is, dan zal dat ws wel zo zijn en ligt het aan mij, maar ik ski ze veel (dit seizoen een dag of 6 so far en vorig seizoen 10 dagen, de rest is de dynastars) en ik blijf bij mijn gevoel. SUPER ski voor medium tot lange bochten, maar voor korte bochten in steile scenarios moet je werken. Als ik weet dat ik voornamelijk steile pistes ga skieen pak ik de speedzone 14 pro’s mee (en dat is ook best een stijve ski met de R22 plaat), je moet ook in controle/balans blijven maar korte bochten zijn zoveel makkelijker.

*bericht bewerkt door Asterino op 25 jan 2023 11:31

Ben ook van mening dat de Curv GT meer dan een handvol is, en er veel eenvoudiger te skiën ski’s met dezelfde performance zijn. Ze zijn vooral goed in het skiën van (middel)grote bochten en laten zich niet makkelijk tot een overgang zetten.

Qua meer allround sportieve pisteski’s met meer breedte mogen de Völkl Deacon 74, 76 en 84 (lowride) niet ontbreken. De eerste twee zijn echte racers met meer rocker, de ander een bredere carvebak.

Deze winter overgestapt naar de Elan wingman 82 ti. Ontzettend fijne all mountain ski (mijn skiniveau schat ik op 5/6). Natuurlijk door verstoorde pistes/slush/verse sneeuw gaat ie lekker, maar carven doet ie ook graag met een fijne rebound als je hem pusht. Maar ook gewoon lekker lui slippend te skiën, bv aan het einde van dag. Heb hiervoor oa een Fischer the curv DTX geskied, maar voor mij echt te stijf. Die GT staat op mij shortlist voor als een sportski of mijn techniek nog beter wordt.

Bedankt Bennie en asterino.

Kan iemand de nordica RB 76 vergelijken met de andere genoemde ski’s?

Wat kan ik verwachten? Relatief stabiel en goedmoedig of meer als de curv gt?

Totales Vollidiot

Wat betreft de nieuwe Curv GT. Ben het wel eens met die review van Heemskerk. Heerlijke ski. Wat toegankelijker dan de oude GT. Heel allround met een hoog plafond en straft niet af. Imo wel echt een gevorderde ski. Iemand zei iets over moeite met korte bochten. Misschien in het achterhoofd houden dat de Curv ontwikkeld zijn als Character Size. Je kiest dus de radius die je wil, en daar hoort dan een lengte bij. In de kortere lengtes is het meer een slalom ski, in de langere lengtes meer een gs. Tenminste, dat was altijd zo. Wellicht dat daarom de korte bochten wat meer inzet vereisen. Daarentegen vind ik radii van de Redsters altijd kort aanvoelen. Die atomic X9s gaat veel makkelijker in een (geslipte) korte bocht, tot op het punt dat ik het een wat nerveuze ski vind. Daar moet ik gevoelsmatig meer bovenop zitten.

De Curv GT vs. De Nordica Spitfire 76. Vergelijkbare ski’s qua niveau en qua allround. De Nordica vond ik wat meer neigen naar lange bochten, tikkeltje mono radius, minder speels. Maar goede kantengrip en geeft veel vertrouwen. Vond de demping niet super. Afwerking en tuning wel echt top. Deze beide ski’s zijn wel echt van een hoger niveau dan andere genoemde Rossi MT, X9WB/Q9.

Niemand heeft het over Völkl of Head ski’s, beiden toch grote merken. Liggen die niet “lekker” in de markt?

Ik was mijn soms wat zenuwachtige en slalom verslaafde ski (X9WB) een beetje beu na 2 seizoenen. Dan maar afgelopen week voor een dag een X9 gehuurd. Dom idee natuurlijk 😁 - ik merk niet echt een verschil - ietsje stijver; dat wel.

Ben dan maar het advies van de verhuurder gevolgd die de Curv GT aanraadde en die heb ik enkele dagen geskied in suboptimale omstandigheden (mager en ijzig boven, zware slush hopen beneden). Wat een fijne ski zeg.
Ondanks dat de ski zowat op lichaamslengte zat, vond ik de Curv GT helemaal niet lang aanvoelen. Deed alles goed en makkelijk. Heel erg stijf en sublieme grip, flinke rebound, maar ook speels en lichtvoetig op harde pistes. Goed in kortere bochten te krijgen dankzij die triple radius; heel stabiel in de de lange bochten. Gaat als een stabiele bulldozer door de slush op snelheid; alleen op lage snelheid was het ploeteren en foeteren in de slush met zo’n lange en stijve lat.
De Curv GT is wat minder verfijnd dan de X9’s of andere consumenten race ski’s die ik ken, maar de ski biedt meer vertrouwen en stabiliteit op snelheid en in mindere condities. The Curv is ook vergevingsgezind zoals eerder al vermeld; die X9’s vragen best wel wat aandacht. De Curv GT is een beetje als de grotere broer van de vroegere F19. Beetje hetzelfde karakter en skigemak, maar met een heel wat meer power en punch.

Maar ik ben nog onbeslist. Een Curv GT met een tikkeltje meer finesse zou mijn ideale ski zijn, maar die bestaat (nog) niet.

Plaats een reactie