weinig pistes geopend in Via Lattea

Dit onderwerp gaat over de bestemming Via Lattea

Het valt mij op dat een er vaak veel pistes in dit gebied gesloten zijn. Terwijl er wel 61 van de 69 liften zijn geopend. Heeft iemand hier ervaring mee?
gr. Rianne

Ja, maar niet in Via Lattea.
Oorzaak over het algemeen: (plaatselijk) te weinig sneeuw.

Dat is in dit geval zeker niet aan de hand. Sneeuw zat. Via Lattea staat er al jaren om bekend dat ze in de rustige weken soms hele delen van het gebied dicht houden. Waarschijnlijk uit kostenoogpunt.

Ok, ken het gebied (en de ondergrond) niet maar 110/40cm klinkt niet als bijster veel.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 25 jan 2023 16:52

via lattea heeft trouwens net (maand op dinsdag) de uitdeiners van een retour d’est kunnen meepakken, met 30 of meer cm sneeuw.
Aan de sneeuwhoeveelheid zal het dus idd niet liggen.

Het valt op dat dit vooral zo is aan de Sestriere, Sauze d’Oulx, Sansicario zijde. Aan de kant van Montgenévre en Claviere is dit veel minder (hier is veel meer sneeuw gevallen). Na de sneeuwval van de 24e en 25e zijn er trouwens al wel meer pistes open.

Dat is in dit geval zeker niet aan de hand. Sneeuw zat. Via Lattea staat er al jaren om bekend dat ze in de rustige weken soms hele delen van het gebied dicht houden. Waarschijnlijk uit kostenoogpunt.

paolie op 25 jan 2023 16:10

Dat kan ik bevestigen. Vooral doordeweeks houden ze hele sectoren gewoon dicht.

The older I get, the better I was

Op het Italiaanse forum vind je de meest actuele info (de link is al vertaald)
https://www-skiforum-it.translate.goog/board/index.php?threa…

The older I get, the better I was

Ook dit jaar is slechts ongeveer 55% van de pistes open. Sneeuw tussen 20-160cm, heeft daar recent nog een pak gevallen vrijdag, deze nacht ook.

Het is duidelijk dat, aangezien dit een probleem is dat blijkbaar terugkeert, dat het inderdaad niet anders kan dan dat het management pistes sluit om de kosten te drukken. Dit vind ik toch wel iets dat mag vermeld zijn in de omschrijving van het skigebied. Zo ben ik aan het kijken voor een hotel aan de Clotes lift, maar je kan niet de piste nemen naar het begin ervan. Vind ik behoorlijk absurd.

Met hun app kun je wel makkelijk alles wat open is laten zien in een oogopslag, zodat je toch nog vlot tochtjes kan plannen.

Valt mij ook op dat ze veel dicht houden. Bijvoorbeeld bijna de hele sector boven Borgata, en veel boven Sansicario. Juist de mooiste delen van het gebied volgens mij…

Wij gaan hier in de voorjaarsvakantie heen, voor het eerst. Mag toch hopen dat er tegen die tijd meer open is. Aan de sneeuw zal het niet liggen denk ik. Niet dat er extreem veel ligt, maar wel genoeg toch?

Zou vreemd zijn als ze uit kostenoverwegingen delen permanent dicht houden. Dan kom je al snel in een negatieve spiraal lijkt mij…

Het is inderdaad bekend dat men daar bewust bepaalde gedeelten van het skigebied sluit buiten het absolute hoogseizoen. Wanneer de sneeuwhoeveelheden ontoereikend zijn is het nog slechter gesteld, vanwege de beperkte mogelijkheden op het vlak van kunstsneeuw.

Toch is er een gebruiker op dit forum die steevast dit skigebied aanraadt aan anderen en vaak in vergelijking met gebieden die wél een degelijk beleid voeren. Misschien moet daar toch eens een disclaimer bij geplaatst worden.

Schijnbaar heeft Icon het skigebied gekocht in 2022. Sinds het nieuwsbericht hieronder niets meer gehoord. https://www.cipra.org/en/news/ski-resorts-for-sale

The older I get, the better I was

Inderdaad Mathijs. Zeker omdat de skipas behoorlijk aantrekkelijk geprijsd is, per km maar daar staat dus een minder product tegenover.

Dat is in dit geval zeker niet aan de hand. Sneeuw zat. Via Lattea staat er al jaren om bekend dat ze in de rustige weken soms hele delen van het gebied dicht houden. Waarschijnlijk uit kostenoogpunt.

paolie op 25 jan 2023 16:10

Dat kan ik bevestigen. Vooral doordeweeks houden ze hele sectoren gewoon dicht.

Onnem op 31 jan 2023 09:36

Zie mijn bericht van vorig jaar. Zo te zien is het nog niet verbeterd. Ik zal van de week erna kijken op het Italiaanse forum of er intussen nieuws is.

The older I get, the better I was

Jammer, lijkt me een mooi gebied als 90%+ geopend is

*bericht bewerkt door Jesper op 07 jan 2024 13:31

Gang is alles

Goed om te weten dat dit een standaard laagseizoenpraktijk is. Wist ik helemaal niet. Maakt het gebied geen goede januari of maart bestemming, terwijl qua ligging en pistemogelijkheden dat juist mooie maanden (kunnen) zijn.

*bericht bewerkt door Bennie op 07 jan 2024 13:47

Goed om te weten dat dit een standaard laagseizoenpraktijk is. Wist ik helemaal niet. Maakt het gebied geen goede januari of maart bestemming, terwijl qua ligging en pistemogelijkheden dat juist mooie maanden (kunnen) zijn.

Bennie op 07 jan 2024 13:46

Je zal maar geboekt hebben in Borgata met deze pistekaart in gedachten:

null

Eenmaal aangekomen is dit wat je krijgt vandaag:

null

Wat denk je? Zou je blij zijn met je skipas van €237,5?

Ik snap geen snars van hun prijzen- en openingspolitiek. Vraag 300 euro voor een zesdaagse skipas en gebruik de meerinkomsten voor een groter aanbod (dat nota bene aanwezig is) en investeer in sneeuwkanonnen en liftinfrastructuur. Het levert waarschijnlijk nog eens meer klandizie op.

Het beleid aan de (Franse) overkant is het tegenovergestelde de laatste jaren van de Italiaanse zijde.

Wat denk je? Zou je blij zijn met je skipas van €237,5?

King_of_the_Wedge op 07 jan 2024 14:17

Blij niet, maar het is nog steeds minimaal €100 goedkoper dan de bekende grote Oostenrijkse gebieden en de Dolomiti Superski. Dat verzacht iets van de pijn. Maar toch, voor dat geld kan je ook in Massif des Aravis, Espace Diamant of Evasion Mont Blanc zitten, waar men wel probeert zo veel mogelijk open te houden in het laagseizoen.

Er is momenteel gewoon 250 km pistes in dit gebied geopend. Aaneengesloten! Dan is een 6-daagse skipas voor €237,50 verhoudingsgewijs gewoon spotgoedkoop!

null

Eenmaal aangekomen is dit wat je krijgt vandaag:

null

Wat denk je? Zou je blij zijn met je skipas van €237,5?

King_of_the_Wedge op 07 jan 2024 14:17

Je laat hier ongeveer 10% van de pistekaart zien….

*bericht bewerkt door paolie op 07 jan 2024 14:54

Ook dit jaar is slechts ongeveer 55% van de pistes open. Sneeuw tussen 20-160cm, heeft daar recent nog een pak gevallen vrijdag, deze nacht ook.

Het is duidelijk dat, aangezien dit een probleem is dat blijkbaar terugkeert, dat het inderdaad niet anders kan dan dat het management pistes sluit om de kosten te drukken. Dit vind ik toch wel iets dat mag vermeld zijn in de omschrijving van het skigebied. Zo ben ik aan het kijken voor een hotel aan de Clotes lift, maar je kan niet de piste nemen naar het begin ervan. Vind ik behoorlijk absurd.

Met hun app kun je wel makkelijk alles wat open is laten zien in een oogopslag, zodat je toch nog vlot tochtjes kan plannen.

King_of_the_Wedge op 07 jan 2024 08:17

Gezien de weercondities van de voorbije periode zou het kunnen zijn dat een laag verse sneeuw bovenop een verijsde piste ligt. Het is niet omdat het mooi wit ziet dat het ook veilig is.

De laatste jaren (sinds Covid?) gaat het blijkbaar minder goed. Vooral aan de Italiaanse kant bij Sestrière. Ik las onlangs nog best veel Italiaanse reviews over dagen met heel goede condities en toch waren er absurd weinig pistes geopend. Als kers op de taart waren die pistes amper geprepareerd. Snap wel dat de mensen die een dagje in Sestrière komen skiën of er een week zitten zich dan flink bekocht voelen. Dat zijn ze ook als er in die mate bespaard moet worden.
Nu doen alle gebieden dat wel een beetje in het laag seizoen, maar in Sestrière blijkt het nu wel extreem te zijn.

*bericht bewerkt door Hupla op 07 jan 2024 15:20

null

Eenmaal aangekomen is dit wat je krijgt vandaag:

null

Wat denk je? Zou je blij zijn met je skipas van €237,5?

King_of_the_Wedge op 07 jan 2024 14:17

Je laat hier ongeveer 10% van de pistekaart zien….

paolie op 07 jan 2024 14:54

Na und? Je zal er maar geboekt hebben. De Club Med mensen moeten zelfs volledig terug gaan met de lift.

Het geheel is 55% geopend. Zoals ik reeds zei.

^^ een gesloten dalafdaling, dat is echt niks uitzonderlijks. En 55% van 400 km pistes is nog steeds ontzettend veel.
Ik heb 20 jaar geleden in dit gebied geskied. Ook toen was niet alles geopend, maar het gebied is echt gigantisch groot en veelzijdig, heb me er geen dag verveelt.
En sommige delen van het gebied waren zo rustig, dat ik er midden op de piste ineens een enorm edelhert tegen kwam (op piste 71 bassa was dat). Dat zijn dan ook weer unieke ervaringen!

*bericht bewerkt door paolie op 07 jan 2024 17:10

Toch is er een gebruiker op dit forum die steevast dit skigebied aanraadt aan anderen en vaak in vergelijking met gebieden die wél een degelijk beleid voeren. Misschien moet daar toch eens een disclaimer bij geplaatst worden.

Mathijs! op 07 jan 2024 11:40

Ik denk dat ik weet wie het is 🙈

Toch is er een gebruiker op dit forum die steevast dit skigebied aanraadt aan anderen en vaak in vergelijking met gebieden die wél een degelijk beleid voeren. Misschien moet daar toch eens een disclaimer bij geplaatst worden.

Mathijs! op 07 jan 2024 11:40

Ik denk dat ik weet wie het is 🙈

King_of_the_Wedge op 07 jan 2024 17:20

Nee, ik niet ;)

Allerlei artikelen over duurzaamheid hier op de website. Dit lijkt me bij uitstek een duurzame beslissing. Zonde om dagelijks honderden kilometers aan piste te prepareren als er eigenlijk niet voldoende bezoekers voor zijn.

Heb ook wel eens in dit gebied geskied. Als ik zie wat er allemaal nog open is dan denk ik dat je nog steeds een heerlijke week kan hebben!

^^ een gesloten dalafdaling, dat is echt niks uitzonderlijks. En 55% van 400 km pistes is nog steeds ontzettend veel.
Ik heb 20 jaar geleden in dit gebied geskied. Ook toen was niet alles geopend, maar het gebied is echt gigantisch groot en veelzijdig, heb me er geen dag verveelt.
En sommige delen van het gebied waren zo rustig, dat ik er midden op de piste ineens een enorm edelhert tegen kwam (op piste 71 bassa was dat). Dat zijn dan ook weer unieke ervaringen!

paolie op 07 jan 2024 17:01

Ik heb intussen contact gehad via SM en blijkbaar zijn ze bezig de Clotes piste te bespuiten met de kanonnen en hopen ze deze snel te openen. Dus blijkbaar toch ergens een probleem met de sneeuw, kwaliteit of kwantiteit, zeggen ze er niet bij. Vermoedelijk het eerste aangezien de bakken sneeuw die vrijdag gevallen zijn.

Goh, je hebt wel gelijk dat 200km piste ook behoorlijk is. We zijn wat verwend.
@Olafski: men mag de skipasprijs dan ook wat aanpassen aan die “duurzaamheid”. Ik geloof voor geen meter dat duurzaamheid een motief is om slechts te helft van de pistes open te houden. €237,5 is dan ook weer niet zo veel als je bv vergelijkt met een gebied als Sölden, waar je meer dan €400 neertelt voor minder km piste.

Hopelijk raken we het eens dat de wintersporters dit duidelijk op voorhand mogen weten?

Valt mij ook op dat ze veel dicht houden. Bijvoorbeeld bijna de hele sector boven Borgata, en veel boven Sansicario. Juist de mooiste delen van het gebied volgens mij…

Wij gaan hier in de voorjaarsvakantie heen, voor het eerst. Mag toch hopen dat er tegen die tijd meer open is. Aan de sneeuw zal het niet liggen denk ik. Niet dat er extreem veel ligt, maar wel genoeg toch?

Zou vreemd zijn als ze uit kostenoverwegingen delen permanent dicht houden. Dan kom je al snel in een negatieve spiraal lijkt mij…

CF230 op 07 jan 2024 09:47

Wij ook komende voorjaarsvakantie voor het eerst naar dit gebied en een accomodatie vlakbij de Jouvenceaux Sportinia stoeltjeslift.

Schrik wel van de berichten hier…. Hoop dat het tzt meevalt. En dat in ieder geval deze lift altijd gaat, is het verschil tussen naar lift lopen of de auto nodig hebben.

❄️

Er is momenteel gewoon 250 km pistes in dit gebied geopend. Aaneengesloten! Dan is een 6-daagse skipas voor €237,50 verhoudingsgewijs gewoon spotgoedkoop!

paolie op 07 jan 2024 14:51

Dat klopt eigenlijk niet.
De prijs voor een zesdaagse skipas in het Italiaanse gedeelte van Via Lattea bedraagt 237,50 euro in het laagseizoen.
De prijs voor een zesdaagse skipas in het grensoverschrijdende gebied van Via Lattea bedraagt 297 euro (zowel laagseizoen als hoogseizoen).

Belangrijke kanttekening daarbij: in Montgenèvre zijn ongeveer alle pistes geopend (momenteel 45 van de 49 pistes geopend). Een berekende schatting maakt dat er ongeveer 87 van de 95 kilometers geopend zijn.
Als je het Franse gedeelte vervolgens weglaat in de berekening van de skipas voor enkel Italië, dan komt het uiteindelijk neer op 134 kilometer geopend op 305 kilometer (ongeveer 44%).

Alternatieve oplossing: aankopen van een zesdaagse skipas voor Montgenèvre en Clavière voor 252,50 euro. Daarmee kan je ook twee dagen doorbrengen in het uitgestrekte gebied van Via Lattea, een dag naar keuze in de gebieden van de Grande Galaxie (Serre Chevalier, Puy Saint-Vincent, Alpe d’Huez en/of Les Deux Alpes) en reeds vier uur geldigheid op de dag van aankomst.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 07 jan 2024 21:52

Plaats een reactie