Juiste lengte ski

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje omtrent de juiste ski lengte. Ik heb leuke ski’s gezien voor mijn vriendin het gaat om de Atomic CLOUD Q8. Alleen ik twijfel een beetje aan wat de juiste lengte is voor haar. Ik lees op het internet nogal verschillende dingen en dat maakt het soms wat verwarrend. Ze is een gemiddelde skiër die 160cm lang is en rond de 55 kilo weegt. Ik heb de ski’s ergens voor een mooie prijs gezien en alleen de 147cm is nog beschikbaar. Bij Atomic geven ze aan dat dit een 100% camber ski is en ze over een kleine rocker beschikken. De sidecut Taille is 74,5 mm dus niet echt een brede all-mountain ski lijkt me. Wat ik weet is dat ze voor all-mountain de eigen lengte of -10cm eigen lengte als ideale ski lengte rekenen. Voor de piste ski is dit soms wel tot -15cm eigen lengte. Voor haar is deze ski dus -13 van haar eigen lengte en vraag me af of dit voor haar niet te kort is. Ik ben benieuwd naar andermans mening/visie. Alvast bedankt.

Link Atomic: https://www.atomic.com/en-us/shop/product/cloud-q8-m-10-gw-a…

Met vriendelijke groet,
Miguel

*bericht bewerkt door miguelarp op 25 jan 2023 22:51

MiguelA

Als je vriendin geen voorkeur heeft voor lange bochten, dan is die -13 zeker geen probleem. Ook owv de full camber zoals je zelf vermeld.
Maar is dit voor het overige een geschikte ski? Als ze een gemiddelde skiër is dan zit ze vermoedelijk wel voorbij deze basic level ski met foamcore en is een Q11 of 12 misschien beter omdat ze er verder op kan doorgroeien. Die Q reeks gaat op in niveau’s volgens de constructie die vnml de stijfheid en directheid van de ski bepaalt.
Q8 - foamcore
Q9 - woodcore
Q11 - woodcore + TI
Q12 - woodcore + TI + Revoshock
Q14 - idem met nog stijvere Revoshock.

*bericht bewerkt door Hupla op 25 jan 2023 23:30

Als je vriendin geen voorkeur heeft voor lange bochten, dan is die -13 zeker geen probleem. Ook owv de full camber zoals je zelf vermeld.
Maar is dit voor het overige een geschikte ski? Als ze een gemiddelde skiër is dan zit ze vermoedelijk wel voorbij deze basic level ski met foamcore en is een Q11 of 12 misschien beter omdat ze er verder op kan doorgroeien. Die Q reeks gaat op in niveau’s volgens de constructie die vnml de stijfheid en directheid van de ski bepaalt.
Q8 - foamcore
Q9 - woodcore
Q11 - woodcore + TI
Q12 - woodcore + TI + Revoshock
Q14 - idem met nog stijvere Revoshock.

Hupla op 25 jan 2023 23:27

Bedankt voor je reactie. Misschien is gemiddeld iets overdreven, ze is zeker geen beginner meer, maar ze heeft nog zeker wel de ruimte nodig om haar techniek te ontwikkelen om een goede gemiddelde skiër te worden.

Ze heeft vorig jaar de HEAD EASY JOY SLR PRO 19/20 gehuurd. Hier ging ze goed op en ik dacht aan de hand van diverse reviews en beschrijvingen op sites dat de Q8 daar wel een mooie stap vooruit mee zou zijn. Maar wellicht heb ik dat niet juist.

Gr Miguel

MiguelA

De Head heeft een composite core (houten kern in een laag foam) en een laag graphene voor extra stijfheid en betere grip. Dat lijkt me op papier een niveau of twee hoger dan de Q8 met alleen een foamcore. Wat de constructie betreft moet je die Head tussen de Q9 en Q11 zien. Nu is die Cloud Q reeks ook wel een heel stuk breder onder de voet dan de Head (68 vs 84mm) en voor licht gevorderden is dat misschien nog net te veel. De Cloud C reeks sluit wat dat betreft beter aan bij de Head, een C8 of C9 bv zit in diezelfde range.

Full camber met rocker… confused

Even los van de kern/samenstelling van de ski :
Ik zou me richten op een skilengte van minus 10 cm en een breedte onder de voet van 76 - 80 mm.

Iets aan de korte kant idd, maar hmmm ik denk ook dat het instapmodel te laag is voor haar. Als je een beetje kan skien dan toch eerder een Q11 of 12 zou ik zeggen.

De Head heeft een composite core (houten kern in een laag foam) en een laag graphene voor extra stijfheid en betere grip. Dat lijkt me op papier een niveau of twee hoger dan de Q8 met alleen een foamcore. Wat de constructie betreft moet je die Head tussen de Q9 en Q11 zien. Nu is die Cloud Q reeks ook wel een heel stuk breder onder de voet dan de Head (68 vs 84mm) en voor licht gevorderden is dat misschien nog net te veel. De Cloud C reeks sluit wat dat betreft beter aan bij de Head, een C8 of C9 bv zit in diezelfde range.

Hupla op 26 jan 2023 00:59

Ik overweeg dan de cloud c11 150cm aan te schaffen voor haar. Of is deze als semi gemiddelde skiër dan weer te stijf? Het is ook lastig om haar niveau goed te beschrijven. Ze gaat in ieder geval elke piste af en kan nu al best goed parallel skiën met steeds meer kanten gebruik.

MiguelA

De Head heeft een composite core (houten kern in een laag foam) en een laag graphene voor extra stijfheid en betere grip. Dat lijkt me op papier een niveau of twee hoger dan de Q8 met alleen een foamcore. Wat de constructie betreft moet je die Head tussen de Q9 en Q11 zien. Nu is die Cloud Q reeks ook wel een heel stuk breder onder de voet dan de Head (68 vs 84mm) en voor licht gevorderden is dat misschien nog net te veel. De Cloud C reeks sluit wat dat betreft beter aan bij de Head, een C8 of C9 bv zit in diezelfde range.

Hupla op 26 jan 2023 00:59

Ik overweeg dan de cloud c11 150cm aan te schaffen voor haar. Of is deze als semi gemiddelde skiër dan weer te stijf? Het is ook lastig om haar niveau goed te beschrijven. Ze gaat in ieder geval elke piste af en kan nu al best goed parallel skiën met steeds meer kanten gebruik.

miguelarp op 27 jan 2023 11:24

Zelf geen ervaring met de ski, maar hier zijn wel wat dames met een Cloud 11 en ook al heel wat topics over geweest. Dat kan je wel helpen om het wat beter in te schatten.

Sinds ik het onderstaande artikel heb gelezen blijf ik me altijd afvragen waarom de norm toch veelal lichaamslengte - (+/-10 cm) blijft. Zit Gigi er dan zo naast?
https://gigiski.com/de-angst-voor-lange-skis/

Sinds ik het onderstaande artikel heb gelezen blijf ik me altijd afvragen waarom de norm toch veelal lichaamslengte - (+/-10 cm) blijft. Zit Gigi er dan zo naast?
https://gigiski.com/de-angst-voor-lange-skis/

Pistenbully123 op 28 jan 2023 09:24

Vermoedelijk omdat hij uitgaat van iemand die al een aardige basis heeft qua skiën? Maar wij laaglanders denken na 2 ‘jaar’ (weken dus) al niveau 4-5 te zijn, dan gaan er dingen fout. Ik denk dat hij het ook zo bedoelt, eens je echt niveau 5 aantikt is karakter van een ski en skier veel belangrijker dan 4cm meer of minder.

Denk dat ooghoogte (ongeveer -8 tot -10) een veel betere norm is dan lichaamslengte voor een piste ski en voor de meeste recreatieve skiërs. Start bij ooghoogte en maak de ski’s met 2 cm langer of korter op 4 criteria: je eigen conditie, camber of rocker, grote of kleine radius en voorkeur voor lange of korte bochten. Bv: couch potato -2, gemiddeld 0, sportief +2 en bv full camber -2 en veel rocker +2. Die vlogger in Laax, ben de naam kwijt, heeft dat bedacht. Lijkt me wel een ok manier om wat houvast te hebben.

Eens, lichaamslengte is voor de meeste recreanten wat te lang. Tenzij je naar de bredere allmountain skis met veel rocker kijkt. Dan is lichaamslengte niet gek.

Er zit erg veel niveauverschil tussen de Cloud C11 en Head easy joy. Ik heb de Cloud C11 gehad en met nog niet zoveel ski ervaring was dit echt een brug te ver. Deze ski heeft voldoende snelheid nodig, geef je die niet dan gaat de ski met jou skiën inplaats van andersom. Later heb ik de head pure joy gehuurd en deze vond ik eigenlijk weer te slap, maar kwam er wel prima mee naar beneden. Van wat ik weet zit de easy joy qua niveau nog onder de pure joy. De pure joy is echt super flexibel in vergelijking met de cloud c11, dus ik zou wel goed nagaan of dit bij het niveau van je vriendin past. Dit kan je een hoop ellende besparen. Ik weet niet hoe de Q lijn zich verhoudt tot de C lijn, maar als dit ongeveer hetzelfde is lijkt me de stap van easy joy naar cloud 11 erg groot. Vooral als ze lekker skiede op de easy joys zou ik eerder naar de Real joys of Cloud 9 kijken.

Ik kan alleen vanuit een persoonlijke ervaring spreken. Ik ben zelf 1,60 en ik ski op 1,54. Dat bevalt goed. Ik ervaar namelijk dat je -10 cm of -15 cm niet kan rekenen bij kleinere mensen. Dan heb je het over bijna 10% korter. Terwijl dit voor een langer persoon rond de 6% korter is. Kortom denk meer in ooghoogte dan in -10 of -15 cm.

sneeuw witje en de 7 bergen

Mijn ski’s huur ik en dan ook Atomic of Head. Die zijn dan meestal 150cm. Ideaal voor mij!

Ben 1M91 en heb ski’s geskied van 165 tem 192 en alles er tussen in. Maw ski lengte hangt ook helemaal af van het soort ski, je kan je dus niet vast pinnen op een formule.

null

Ter info hierbij een foto met een tabel waarin zichtbaar is hoe het skimerk Salomon de juiste lengte van haar ski’s beschrijft. Wat hierbij opvalt, is dat niet de lengte van een persoon maar het gewicht het vertrekpunt is voor vaststellen van de juiste skilengte.

null

Ter info hierbij een foto met een tabel waarin zichtbaar is hoe het skimerk Salomon de juiste lengte van haar ski’s beschrijft. Wat hierbij opvalt, is dat niet de lengte van een persoon maar het gewicht het vertrekpunt is voor vaststellen van de juiste skilengte.

Jansg op 26 feb 2024 09:32

Dat is ook niet zo raar denk ik. Het gewicht van een skiër heeft al met al denk ik meer invloed op de krachten die erop komen te staan dan de lichaamslengte (wat ook wel iets doet in dat aspect, maar minder).

Een amateur is gewoon een liefhebber

Full camber met rocker… confused

DSvier op 26 jan 2023 07:19

Als je dit voor mekaar kan krijgen heb je de ideale ski volgens mij …

null

Jansg op 26 feb 2024 09:32

Nou, dan zou ik met mijn lichte overgewicht en veel ski-ervaring op een lichaamslengte +7cm uitkomen 🤣, terwijl ik in werkelijkheid het fijnste ski op lichaamslengte -11 tot soms wel 18 cm 😃

Maar goed, GiGi heeft mij ook ooit een advies gegeven en daarin zat hij naar mijn mening ook aan de lange kant. Dat stukje van zijn advies heb ik nooit opgevolgd. De rest wel.

Uitrusten doen we thuis wel!

Full camber met rocker… confused

DSvier op 26 jan 2023 07:19

Als je dit voor mekaar kan krijgen heb je de ideale ski volgens mij …

loe op 26 feb 2024 09:43

Dit gaat toch niet goed gaan. De ski’s gaan dan nogal “happen”.
(origineel plaatje geleend van https://skibrule.com/camber-rocker/ ).
Met een kleine rocker zal wel bedoeld worden dat de tip en tail niet richting de sneeuw wijzen.

null

Glide on!

Plaats een reactie