Step on bindingen + boots

Hello iedereen.

Wie heeft er ervaring met step on bindingen en boots? Na 10 jaar ben ik eventueel van plan om mijn materiaal te vernieuwen. Aangezien ik de enige snowboarder ben van een skigezin moeten ze regelmatig op me wachten vandaar dat ik eventueel naar die step on’s zou gaan. Is dit een aanrader of is dit toch niet zo stevig vast als gewone straps? Ik hoor graag jullie mening en bevindingen.

Ik gebruik al 3jaar deze bindingen. Ben er zeer tevreden mee.
Na wat oefenen kun je echt glijdend in de binding stappen !
Mijn reisgenoten, ook allemaal skieers, vinden het super.

Had @Rene daar geen filmpje over gemaakt? Kan 'm niet zo snel terug vinden.

Dubbel

*bericht bewerkt door Tiny-M op 29 jan 2023 12:15

Yes:

Bindingen zijn gewoon top. Ik heb ze zelf sinds 2020 en ik ben er echt heel tevreden van.

Ik heb ze inmiddels 4 jaar en ik ben er erg tevreden over. Ze zitten absoluut heel stevig vast en je bent super snel weg bij de lift. Na een gondel klik je net zo snel als een skiër in je bindingen en na een stoeltjeslift kun je, na een beetje oefenen, glijdend uit de lift je achterste binding vastklikken. Mijn skiënde vrienden zijn er daarom ook blij mee.
Mijn vriendin heb ik een jaar later gelukkig ook weten te overtuigen, want als we met z’n tweeën op pad zijn, was het niet handig dat ik alsnog op haar moest wachten.

Je zou ook nog de Nidecker Supermatic kunnen overwegen. Dit is een combinatie van een step-in binding en een traditionele strap-binding. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen, dus verdiep je daar goed in.

Annoying skiers since 2003

Ik heb ze inmiddels 4 jaar en ik ben er erg tevreden over. Ze zitten absoluut heel stevig vast en je bent super snel weg bij de lift. Na een gondel klik je net zo snel als een skiër in je bindingen en na een stoeltjeslift kun je, na een beetje oefenen, glijdend uit de lift je achterste binding vastklikken. Mijn skiënde vrienden zijn er daarom ook blij mee.
Mijn vriendin heb ik een jaar later gelukkig ook weten te overtuigen, want als we met z’n tweeën op pad zijn, was het niet handig dat ik alsnog op haar moest wachten.

Je zou ook nog de Nidecker Supermatic kunnen overwegen. Dit is een combinatie van een step-in binding en een traditionele strap-binding. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen, dus verdiep je daar goed in.

sterko op 29 jan 2023 16:01

Kan een domme vraag zijn maar die bindingen kunnen op eender welk snowboard of moet deze ook van Burton zijn? Zoals het moet met de boots?

Kan een domme vraag zijn maar die bindingen kunnen op eender welk snowboard of moet deze ook van Burton zijn? Zoals het moet met de boots?

Jonathan_Guéry_ op 29 jan 2023 17:07

Ze kunnen op elk snowboard gemonteerd worden. Burton heeft weliswaar ook zijn eigen montagesysteem, maar er zitten ook schijven bij om de bindingen op een ander merk snowboard te monteren.
Wat betreft de schoenen zijn er inmiddels ook andere merken die schoenen voor Step-on bindingen leveren, dus daarvoor zit je ook niet helemaal vast aan Burton. De keuze is alleen niet heel groot.

Annoying skiers since 2003

Ik heb mij vorig jaar flow fuse bindingen gekocht omdat ik het gaan zitten na de lift beu was. Deze bindingen zijn met alle boots bruikbaar (dus geen vendor lock-in). Het zijn instap-bindingen, waarbij de straps lichtjes omhoog komen via een soort van hefboom systeem, zodat je makkelijk instapt. SUPER TEVREDEN van. Zo goed als nooit meer gaan zitten. De eerste dag duurt het een tijdje tegen dat je de goede stand/strapspanning gevonden hebt, maar éénmaal gevonden is het “go with the flow”, bijna zoals skiërs uit de lift komen.

Wellicht ten onrechte, maar ik ben een beetje angstig dat als je op hoge snelheid aan het boarden bent of lekker in een bocht hangt op snelheid dat de druk dan te groot wordt en je eruit vliegt met alle gevolgen van dien. Nogmaals, helemaal nergens op gebaseerd behalve mijn gevoel. Misschien zou ik ze eerst eens moeten testen voordat ik overstag ga. Daarnaast ben ik inmiddels zo bedreven in het vastmaken van mijn normale bindingen dat ik én nooit meer hoef te zitten én ook al glijdend straps aan kan trekken.
Ik laat me graag overtuigen want het ziet er heel makkelijk uit die nieuwe step-on bindingen.

Wellicht ten onrechte, maar ik ben een beetje angstig dat als je op hoge snelheid aan het boarden bent of lekker in een bocht hangt op snelheid dat de druk dan te groot wordt en je eruit vliegt met alle gevolgen van dien. Nogmaals, helemaal nergens op gebaseerd behalve mijn gevoel. Misschien zou ik ze eerst eens moeten testen voordat ik overstag ga. Daarnaast ben ik inmiddels zo bedreven in het vastmaken van mijn normale bindingen dat ik én nooit meer hoef te zitten én ook al glijdend straps aan kan trekken.
Ik laat me graag overtuigen want het ziet er heel makkelijk uit die nieuwe step-on bindingen.

StevieB op 30 jan 2023 08:47

Het ziet er inderdaad gemakkelijk uit maar ik had er ook mijn bedenkingen bij vandaar dat ik deze vraag eens stel om te zien of ze me kunnen overtuigen of niet. Ik heb sowieso nieuw materiaal nodig vandaar dat dit eventueel een mogelijkheid zou kunnen zijn.

Ik heb al jaren flow op mijn board. In de drukte na een skilift heb ik vaak niet de gelegenheid om even in te stappen en vast te maken. Dan moet je toch even ongestoord rechtdoor kunnen glijden. Meteen vast zitten is ook niet altijd ideaal.

Het filmpje van Rene heeft me wel overtuigd dat dit systeem top is. (Ik denk alleen dat mijn snowboardcarriere niet meer zo lang is om nog over te stappen.)

*bericht bewerkt door Taan op 31 jan 2023 22:48

Wellicht ten onrechte, maar ik ben een beetje angstig dat als je op hoge snelheid aan het boarden bent of lekker in een bocht hangt op snelheid dat de druk dan te groot wordt en je eruit vliegt met alle gevolgen van dien. Nogmaals, helemaal nergens op gebaseerd behalve mijn gevoel.

StevieB op 30 jan 2023 08:47

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Je zit echt heel stevig in je bindingen en ze zijn inmiddels ook al uitvoerig getest. Er staan ook genoeg filmpje op Youtube waar de bindingen echt flink op hun donder krijgen en ze gaan echt niet los.

Annoying skiers since 2003

Wellicht ten onrechte, maar ik ben een beetje angstig dat als je op hoge snelheid aan het boarden bent of lekker in een bocht hangt op snelheid dat de druk dan te groot wordt en je eruit vliegt met alle gevolgen van dien. Nogmaals, helemaal nergens op gebaseerd behalve mijn gevoel. Misschien zou ik ze eerst eens moeten testen voordat ik overstag ga. Daarnaast ben ik inmiddels zo bedreven in het vastmaken van mijn normale bindingen dat ik én nooit meer hoef te zitten én ook al glijdend straps aan kan trekken.
Ik laat me graag overtuigen want het ziet er heel makkelijk uit die nieuwe step-on bindingen.

StevieB op 30 jan 2023 08:47

Er zijn inmiddels ook best wat pro riders (uiteraard met name uit de Burton stal) die op Step On rijden en ze hebben er echt massa’s van verkocht in de afgelopen jaren. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand er op snelheid uitschoot.

Ik ben in ieder geval groot fan. Heb ze nu zo’n 6 weken in de sneeuw gebruikt in de afgelopen jaren.

*bericht bewerkt door rcpk op 31 jan 2023 23:11

Vorig jaar voor het eerst gebruikt. Niet meer zitten bij de lift…heerlijk. Soms nog wel ff lastig om goed uit te stappen, maar dat is veelal de eerste dag ff wennen.

Ik heb ze ook al een aantal jaar. Als je eenmaal gewend bent wil je nooit meer terug. Er zijn tegenwoordig ook steeds meer boots te vinden voor ieder type boarder. Dat was toen ik ze kocht beperkt tot 2

*bericht bewerkt door Verschuuren op 31 jan 2023 23:22

Na 4 seizoenen, 2 paar en 1000+ piste kilometers, kan ik zeggen dat het een goed systeem is :) (eerste paar was een vrouwenschoen die net iets te klein was, maar anders was er niet te krijgen).

Ik heb ze dit seizoen voor het eerst gebruikt (‘23 model Step-On Genesis + Photon schoenen): wat een feest. Echt extreem blij mee, grote aanrader. Ik ga altijd vrijwel alleen met snelle skiërs op pad, en m’n hartslag ging al omhoog als ik bijna boven was, want ik wilde niet als laatste zijn. Nou, dat is voorbij. Je zit er zo in, het board lekker direct (maar niet té) en na de eerste paar bochten voelde het systeem voor mij al vertrouwd. Alleen zoals al genoemd is vloeiend uitstappen even wennen.

Ik heb de iets duurdere Genesis gekozen voor het ‘hangmatje’, waardoor je iets meer demping hebt. En daarnaast de Photon schoenen omdat die weer iets stijver zijn. (Ik kwam van een Burton Ruler schoen + Cartel binding).

Plaats een reactie