Enkel gebroken door losraken ski

Vorige week zondag dacht ik om als opwarmer voor de voorjaarsvakantie te gaan skiën in de Ardennen. Samen met de dochter keken we er best wel naar uit. Toen ik de piste op kwam deed ik mijn ski’s aan en trapte nog eens goed met de rechtervoet om te controleren of die wel goed vast (om één of andere bizarre reden heb ik niet hetzelfde gedaan met de linkerski).
En toen kwam het: ik ging één meter verder, voelde mijn linkerski loskomen en viel over mijn rechterski quasi recht vooruit. Ik voelde onmiddellijk dat er iets verkeerd zat (mijn voet bengelde daar maar) en zei tegen de dochter: dit wordt het niet voor de volgende vakantie :-(.
Een ambulance is me komen ophalen en na de x-ray kwam het verdict: gebroken enkel waarbij operatie onvermijdelijk is (doordat bot verschoven was). Een dag nadien kon ik al onder het mes en ben ik de trotse bezitter geworden van enkele vijzen en een ijzeren plaatje. En nu dus 6 (ondertussen bijna 5) weken niet meer steunen op dat been om dan te kunnen starten met revalidatie.

Het vervelende is: met Pasen vorig jaar ben ik ook enkele keren een ski kwijt geraakt tijdens het skiën. Toen is er niets ernstigs gebeurd (behalve het vallen) en dacht ik dat het aan de sneeuw lag dat tussen schoen en ski zat. Niet dus… Had ik mijn ski’s laten nazien zou dit misschien niet gebeurd zijn. Alleszins een goede les voor de toekomst. Het eerste wat ik zal doen is alles eens laten controleren. Als blijkt dat er geen problemen zijn zal ik de volgende keer dat ik ga skiën (en dat zal waarschijnlijk, en spijtig genoeg, nog een hele tijd duren) met best wel wat angst zijn.

Wees dus altijd op je hoede als er iets met de ski’s gebeurt wat niet helemaal normaal is en laat ze dan nazien.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 31 jan 2023 10:59: naar juiste categorie verplaatst

Wees dus altijd op je hoede als er iets met de ski’s gebeurt wat niet helemaal normaal is en laat ze dan nazien.

Goede tip. Heel raar dat ze zo maar los gaan, maar daar heb je niks meer aan, veel sterkte met je herstel.

Wat een verhaal. Balen zeg, sterkte!

Balen inderdaad. Vreemd dat je schoen niet uit de achterbinding kwam bij het voorover vallen en dat de bindingen op andere momenten dan onverwacht los komen. Zeker die bindingen laten nakijken.

Wat waardeloos voor je! Hopelijk herstel je volledig, en kun je achterhalen wat er mis is met de binding zodat je niet bang hoeft te zijn dat het nog eens gebeurt! Sterkte de komende tijd!

Balen inderdaad. Vreemd dat je schoen niet uit de achterbinding kwam bij het voorover vallen en dat de bindingen op andere momenten dan onverwacht los komen. Zeker die bindingen laten nakijken.

Hupla op 29 jan 2023 15:26

En zeker ook je gebruikte schoenen laten nakijken, en kijken of deze wel op je bindingen passen.

Click. Click. Peace

Een gebroken enkel in je skischoen? Dan vrees ik dat je schoenen wellicht eerder de oorzaak zijn dan je bindingen! Zijn ze niet te groot? Zijn je zolen niet volledig afgesleten? Hoe is je flex, veel te slap of juist te stijf?

Heel veel sterkte.

Bindingen regelmatig laten controleren, met de skischoenen kan inderdaad nooit kwaad.
Wat ik altijd zelf doe (naast natuurlijk een regelmatige controle met specifieke apparatuur), is:

  • regelmatig controleren of de forward pressure correct staat (via de indicator achter de heelpiece)
  • voelen of de ski goed vastklikt; als de klik anders is dan ik gewend ben (zwaarder of lichter OF en ander geluid), dan controleer ik nogmaals of er geen sneeuw tussen schoen en binding zit
  • regelmatig de binding testen; proberen de ski uit te krijgen terwijl ik stil sta, door mijn voet er uit te draaien (op eigen kracht, en zonder hulp van handen o.i.d.).

Tevens geef ik mijn bindingen elk jaar ook het onderhoud, zoals voorschreven door de fabrikant (tyrolia in mijn geval, bij beide ski’s die ik heb). Heel veel mensen vergeten dit helaas.

Vorig jaar heb ik helaas al een keer de fout gemaakt om mijn ski’s niet goed af te stellen, na het wisselen van skischoenen. Waardoor mijn skis beide uitvlogen, terwijl ik redelijk stevig remde voor het toegangspoortje van de lift. gelukkig stond er niemand in de buurt en ben ik zelf ook niet gevallen; maar dit had natuurlijk ook tijdens het skiën kunnen gebeuren. Dan zie je maar dat een klein moment van onoplettendheid (vergeten de binding een standje naar voren te zetten, en daardoor onvoldoende forward pressure), als gevolg kan hebben dat de binding al niet goed functioneert. Terwijl je daar zo goed als niets van merkt bij het vastklikken (oké, het gaat iets lichter, maar niet zo veel dat het direct op valt); via de forward-pressure indicator was dit echter eenvoudig te zien.

*bericht bewerkt door dennisdennis12 op 29 jan 2023 17:37

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Inderdaad goede les: na mijn revalidatie laat ik alles controleren. Bindingen, schoenen, alles…
De forward pressure had ik al gechecked want was ook het eerste waar ik aan dacht, maar dat staat goed op het eerste zicht.
En dan hoop ik dat er iets gevonden zal worden, want anders wordt het met knikkende knieën terug de piste op!

*bericht bewerkt door Jurgen_t op 29 jan 2023 18:07

Om wat voor ski’s gaat het, en welke bindingen?

verder, wat is de huidige DIN instelling?
En welke DIN waarde moet je hebben, volgens deze site; https://www.dincalculator.com/

Bindingen die tijdens het skiën plotseling losschieten zijn zeker niet de bedoeling; zeker niet als het al meerdere keren gebeurt is. Ik vermoed dus ook sterk dat er iets niet klopt aan de binding, of dat er toch een instelling niet goed staat.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Om wat voor ski’s gaat het, en welke bindingen?

verder, wat is de huidige DIN instelling?
En welke DIN waarde moet je hebben, volgens deze site; https://www.dincalculator.com/

Bindingen die tijdens het skiën plotseling losschieten zijn zeker niet de bedoeling; zeker niet als het al meerdere keren gebeurt is. Ik vermoed dus ook sterk dat er iets niet klopt aan de binding, of dat er toch een instelling niet goed staat.

dennisdennis12 op 29 jan 2023 19:24

Het zijn Fischer Progressor F18’s met Fischer RS11 bindingen. Volgens DIN zou dat op 6 moeten staan (intermediate, tussen 16-50 jaar, tussen 67-78 kg, tussen 167 - 178 hoogte, tussen 311 en 330mm) en zo zijn ze ook ingesteld…

Heb elders wel gelezen dat als je voet vooruit gekatapulteerd wordt de bindingen niet (of te laat) loslaten, eveneens als je op trage snelheid skiet (ik stond zo goed als stil).

DIN settings altijd checken (of laten checken)! Ik doe zelf alleen maar monoski, dus dat is daarbij nog belangrijker (omdat de kracht dan telkens op 1 kant van 1 binding komt bij het indraaien)…
Mijn DIN staat 50kg hoger dan mijn eigen gewicht. En zo hoort het bij monoski.
Bij normaal skiën zette ik vroeger mijn DIN 20kg hoger dan eigen gewicht. Nooit problemen gehad.

*bericht bewerkt door sl3chtv4lk_ op 29 jan 2023 21:54

One ski, more fun.

Dat zijn op zich prima bindingen, daar verwacht ik eigenlijk niet zo snel problemen mee. Ze zijn ook nog niet echt verouderd, dus dat is ook geen probleem.

Een probleem met bindingen is inderdaad wel een specifiek soort val, maar dan juist een draaiende achteruitgaande val. Het probleem is namelijk dat de achterbak van een binding alleen omhoog kan releasen, en hierdoor de binding niet (op tijd) kan releasen. Dit zorgt echter voor een verwonding aan de knie (in het specifiek de ACL; anterior cruciate ligament) en normaal gesproken niet aan de enkel. Echter, tyrolia heeft dit seizoen wel bindingen uitgebracht die ook beter tegen ACL injuries kunnen beschermen, de protectors.

Bij een lage snelheid released de binding inderdaad ook minder makkelijk, simpelweg omdat de krachten dan lager zijn. Je kunt bindingen eigenlijk zien als een soort van momentsleutel; als een bepaald moment - uitgedrukt in DIN - bereikt is, dan released de binding.

Maar in jouw geval was er dus geen sprake van een ski die niet released, maar juist een ski die ongewenst released.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Dat zijn op zich prima bindingen, daar verwacht ik eigenlijk niet zo snel problemen mee. Ze zijn ook nog niet echt verouderd, dus dat is ook geen probleem.

Een probleem met bindingen is inderdaad wel een specifiek soort val, maar dan juist een draaiende achteruitgaande val. Het probleem is namelijk dat de achterbak van een binding alleen omhoog kan releasen, en hierdoor de binding niet (op tijd) kan releasen. Dit zorgt echter voor een verwonding aan de knie (in het specifiek de ACL; anterior cruciate ligament) en normaal gesproken niet aan de enkel. Echter, tyrolia heeft dit seizoen wel bindingen uitgebracht die ook beter tegen ACL injuries kunnen beschermen, de protectors.

Bij een lage snelheid released de binding inderdaad ook minder makkelijk, simpelweg omdat de krachten dan lager zijn. Je kunt bindingen eigenlijk zien als een soort van momentsleutel; als een bepaald moment - uitgedrukt in DIN - bereikt is, dan released de binding.

Maar in jouw geval was er dus geen sprake van een ski die niet released, maar juist een ski die ongewenst released.

dennisdennis12 op 30 jan 2023 20:04

Puur uit interesse en waarschijnlijk off topic.Mijn Fischers (the curv gt) hebben bindingen waarvan de achterbak zijwaarts kan draaien. Je kan letterlijk de achter binding op het horizontale vlak 45° naar links of rechts van de ski as draaien. Kan 't niet beter uitleggen. Is dit een evolutie om bovenstaande te voorkomen?

Aan de OP, veel sterkte en spoedig herstel!

Gebroken enkel? Balen.
Passen (of zijn) je schoenen wel goed of heb je ze te los gehad?
Dat is het eerste wat in me opkomt met zo’n blessure.
Juist omdat, met goed passende skischoenen, je enkel juist extra bescherming heeft.

@asterino zijn dit toevallig ski’s van dit seizoen. Dan heb je waarschijnlijk inderdaad de tyrolia protect bindingen (fischer gebruikt tyrolia bindingen)

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

@asterino zijn dit toevallig ski’s van dit seizoen. Dan heb je waarschijnlijk inderdaad de tyrolia protect bindingen (fischer gebruikt tyrolia bindingen)

dennisdennis12 op 01 feb 2023 19:25

Vorig seizoen. Maar zijn geloof ik wel tyrolia bindingen.

Wat ontzettend vervelend. Ik heb vorige week maandag, aan het begin van onze skivakantie, in Italië mijn enkel gebroken. Ik ski al 30 jaar zonder blessures (meerdere weken per jaar), sta van september tot april elke vrijdagavond op de rollerbaan dus aan ervaring/voorbereiding ontbreekt het niet. Ik had in oktober nieuwe skis en skischoenen gekocht en netjes laten afstellen (DIN 6), op zo’n testbank die de schoen er uit werpt. In december een week probleemloos geskied en nu ging het dan toch vorige week mis. Ik viel op een bijna vlak stukje, had weinig snelheid (denk zo’n 25-30 kmh). Plotseling draaide m’n linkerski, en uiteindelijk viel ik naar voren. Ik hoorde krak in m’n enkel en pas vlak daarna schoot de binding los. Het was s ochtends half 11. We waren net 2 uurtjes aan het skiën.

Nu achteraf denk ik, ik had mijn schoenen een tandje strakker kunnen zetten. Dat doe ik meestal s middags. Zou dat misschien verschil hebben gemaakt…

Afgelopen vrijdag in NL geopereerd. 6 schroeven en een plaatje. Komende 6 weken zitten/liggen en niet belasten, het is flink balen. Afgelopen dagen/nachten veel pijn gehad. Vannacht voor het eerst pas weer redelijk geslapen. Hopelijk dat de revalidatie na die 6 weken goed gaat. Helaas onze meivakantie in Val Thorens moeten annuleren. Hopelijk kan ik in december weer skiën, zonder restklachten en zonder last van de schroeven (op de foto lijken me 2 schroeven te lang, die steken door het bot heen).

DIN settings altijd checken (of laten checken)! Ik doe zelf alleen maar monoski, dus dat is daarbij nog belangrijker (omdat de kracht dan telkens op 1 kant van 1 binding komt bij het indraaien)…
Mijn DIN staat 50kg hoger dan mijn eigen gewicht. En zo hoort het bij monoski.
Bij normaal skiën zette ik vroeger mijn DIN 20kg hoger dan eigen gewicht. Nooit problemen gehad.

sl3chtv4lk_ op 29 jan 2023 21:51

Monoski: volgens Duret, nu failliet enkel de achterste binding +50kg en de voorste op -10kg. Maar Snowgunz heeft ook bindingen die bijna niet open gaan.
Maar het grootste gevaar bij monoskien: je knie breken of voorover uit je mono vallen en je mono met een paar salto’s door de lucht vliegt en op je hoofd valt. Heb ik al meegemaakt. En ik draag nog steeds geen helm.

Oei het is andersom. Voorste +50kg, achterste -10kg

@DeWit1970

Dat is echt balen. Ik zal duimen voor een goed herstel.

Ik heb de schnallen van mijn schoenen ook relatief los staan. De onderste van de 2 bovenste schnallen staat (iets) strakker, maar blijkbaar niet strak genoeg. Vorige week terug gekomen met een gedeeltelijk blauwe scheenbeen. Lijkt erop dat er iets teveel ruimte was, waardoor er wrijving ontstaat.

Volgende week toch maar eens de genoemde schnal een stuk strakker zetten …

Plaats een reactie