Alvast over voorjaarsvakantie 2024

Wij zijn net terug van een prima week in Lermoos, met 6 volwassenen en 2 jonge kinderen. Maar jawel, het is zover, voor 2024 zitten we vast aan de voorjaarsvakantie (voor ons 17-24/2) omdat het oudste kind dan 5 jaar is.
Ik herinner me van 30 jaar geleden nog dat het toen al lastig was om iets te vinden voor die periode,en ik heb de indruk dat dat alleen maar lastiger is geworden. Ons gezelschap is nu
ook groter, nog lastiger. Destijds was het gelukt om er ergens “tussen te komen” en zijn we daar meerdere jaren achtereen geweest omdat we konden doorboeken.

Heeft het zin om nu al te zoeken, ben ik anders te laat? Of zie ik het te somber in en komt er komende herfst nog meer op de markt dan nu?
Zijn er mensen die komende voorjaarsvakantie voor de laatste keer daaraan gebonden zijn en hun stekkie willen overdoen aan ons? We zoeken een rustig (uiteraard relatief in die periode), klein gebied, liefst Oostenrijk en niet verder dan 950 km van Utrecht. Zoiets als See, Berwang, Lofer.
Wie heeft tips hoe dit het beste aan te vliegen?

Wij gaan al jaren met 3 gezinnen in de voorjaarsvakantie naar Oostenrijk. We boeken ieder jaar rond mei. Elk jaar ander gebied (dit jaar Zillertal, vorig jaar Schladming). Met wat zoekwerk tot nu toe altijd zonder veel moeite prima betaalbare appartementen weten te vinden, op loopafstand van de lift.

Dank paolie, dat stelt me wat gerust. Jouw ervaring is dus dat er in mei nog voldoende aanbod is. Hoe zoek jij? Booking.com, website van het gebied, mailtje naar de VVV, anders?

Nu heeft zeker niet zo’n zin, acco’s zullen eerst wachten op de ‘potloodboekingen’ die deze komende krokus voor volgend jaar gedaan worden.

Dank paolie, dat stelt me wat gerust. Jouw ervaring is dus dat er in mei nog voldoende aanbod is. Hoe zoek jij? Booking.com, website van het gebied, mailtje naar de VVV, anders?

Hannah op 29 jan 2023 20:04

Website van het gebied (suchen&buchen) werkt het makkelijkst. Niet meteen opgeven als je in eerste instantie niks vindt, een paar weken later kunnen zomaar weer nieuwe opties verschijnen.

Mijn ervaring is dat je net na de zomer de beste en meeste onderkomens vindt, de vaste gasten hebben dan gereserveerd en de boekingen gaan dan weer open voor de winter omdat het zomerseizoen net voorbij is.
Beste deals altijd gedaan in september en oktober.

Gezien je met 8 personen gaat zou ik boeken als je nu iets naar je zin kan vinden. Wij zoeken vaak voor 6 personen en 3 slaapkamers, maar voor een redelijk betaalbare prijs is er altijd al vrij weinig beschikbaar op loopafstand van lift. Wij boeken dan ook een jaar van te voren. Er zijn al vvv sites die beschikbaarheid hebben voor 2024. Annuleren kan je tot 3 maanden van te voren dat is wettelijk zo geregeld in Oostenrijk.

Volgend seizoen zijn wij er eindelijk vanaf. Althans voorjaar vakantie. Oudste is nu 19 dus 14 jaar ervaring 😉. Altijd inderdaad via de lokale website “suchen und buchen” gebruikt of een “anfrage” ingediend via de site. Veel is wel vrij namelijk maar wordt niet op de site geplaatst. Ik neem aan i.v.m. de kosten. Laatste 2 jaar overigens via www.traum-ferienwohnungen.de geboekt. Mooi huisje gevonden op de gerlosplatte en je boekt rechtstreeks bij een Duitse eigenaar wat vaak goedkoper is. Overigens begon ik altijd in Maart al met zoeken maar vooral omdat het onderdeel van de voorpret is.

Zo heel vroeg boeken lukt vaak alleen de jaarlijks terugkerende vaste gasten.
Als ‘nieuweling’ kan je over het algemeen niet eerder dan half mei boeken voor volgend seizoen. Dat is althans onze ervaring.
Maar je kan allicht vanaf begin maart eens wat appartementencomplexen rechtstreeks per e-mail benaderen; je weet immers maar nooit.

Ik kijk hier even mij. Ik verwacht namelijk ook dat we volgend seizoen met 6 of 8 volwassenen en 4 kinderen en accommodatie in de voorjaarsvakantie moeten vinden.
Ik zie nu voorbij komen:

  • nu boeken
  • halverwege mei
  • september/oktober

Ik heb in het verleden ook met 6 volwassenen nooit voor september geboekt.
Ik zie nu eigenlijk heel weinig beschikbaar, maar ik zal eens in mei juni ook gaan kijken wat er te vinden.
Meestal zit ik dan met de zomer in mijn hoofd en helemaal niet aan wintersport te denken.

Ik gebruik alle bronnen, maar gebiedswebsite heeft tot nu toe de beste deals gegeven.

*bericht bewerkt door jaapm op 31 jan 2023 09:03

Don`t eat yellow snow

Plaats een reactie