Hoeveel tijd nodig voor köningstour ?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mühlbach am Hochkönig

Hallo,
Ik wil graag de köningstour skiën aankomende krokusvakantie.
We verblijven in Flachau en willen een dagje naar Mühlbach (9:30/45)om daar te starten en weer te eindigen.
Is het mogelijk om dat te doen zonder in tijd nood te komen ?
We zijn gemiddelde skiërs.

peet3972

Is geen probleem. Wanneer je vanuit Mühlbach start zul je zonder al te veel problemen ruim op tijd weer terug zijn. Wel zonder problemen vlot rood kunnen skiën.

*bericht bewerkt door Greenfield op 29 jan 2023 20:56

Als het wit is kun je er over naar beneden...

De tour afgelopen week geskied, is zeer goed te doen. In een gezelschap met gemiddelde en beginnende skiërs/snowboarders ca. 5 uurtjes voor nodig gehad.

Mooie vergezichten en als je je aanmeld in de skilineapp competitie krijg je nog een kleinigheidje ook wanneer je de badge laat zien bij de kassa :)

Dat red je makkelijk. Afhankelijk van je snelheid kun je m zelfs 2 keer op een dag doen :-).
Mocht het toch krap worden dan kun je de Hochmaisbahn overslaan.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik heb ff gekeken, ik heb em vorig jaar op een drukke ski dag (eerste echte ski dag sinds uitbraak Corona) in 5 uurtjes geskied, incl lunch, koffie en heel veel foto’s. Kan vrij makkelijk fors sneller.

null

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb ff gekeken, ik heb em vorig jaar op een drukke ski dag (eerste echte ski dag sinds uitbraak Corona) in 5 uurtjes geskied, incl lunch, koffie en heel veel foto’s. Kan vrij makkelijk fors sneller.

null

Roy83 op 29 jan 2023 22:20

Ziet er uit als een drukke dag inderdaad!

paar weekjes geleden andersom (van Maria Alm naar Muhlbach en weer terug) in een dikke halve dag gedaan. Rest van de dag nog wat extra pistes en een heerlijke kaasfondue als lunch gedaan.

Mooi gebied. Lange afdalingen. Vergeet niet heel erg te genieten.

Ik zou alleen wat eerder gaan. Het eerste uurtje vind ik altijd het gaafst. Je rijdt er toch zo heen vanuit Flachau?
07.30 ontbijt, 08.00 in de auto en om 08.30 de piste op.

*bericht bewerkt door Kdtl op 30 jan 2023 13:08

Totales Vollidiot

Kleine nuance op de optimistische inschattingen hierboven. Wij hebben hem twee weken geleden geskied met een groepje, en door de omstandigheden (sneeuw, matig zicht en matig geprepareerde pistes (het sneeuwde ook 's nachts) waren we wel even onderweg. En bij ons geen rijen bij liften. Idd goed te doen, maar de omstandigheden en drukte bij de liften hebben wel invloed! Mooie tocht, afwisselend, mooie uitzichten en soms fraaie afdalingen tussen de bomen.

Bedankt voor de reacties.
We gaan er zeker van genieten !!

peet3972

null

Hallo Peet,
waarschijnlijk start je (vanaf Flachau) bij 6er-Sesselbahn Fellersbach, wij starten normaal (8:50uur in dit voorbeeld onder bij de A-berg dus niet in het dorp Maria Alm) en kunnen eenvoudig (qua tijd) heen en weer. Tussen door nemen we de tijd voor een bakkie en eenvoudige lunch en genieten van de omgeving.
Onder de 6er Sesselbahn Hochmais door is niet noodzakelijk om heen en weer te kunnen maar wel een hele prettige afdaling.
veelplezier.

Gr. Ray

En @peet3972 Gelukt, wat vondt je ervan?

Dienten Die Alte schule

@elly3
Het zeker gelukt,maar wat was het een uitdaging!!
We waren 21 februari gestart om 9:30 vanuit Muhlbach richting Dienten.
Pistes waren behoorlijk ijzig met wat kunstsneeuw opzich prima te doen.
11:30 een bakkie gedaan en door naar Maria alm waar ongeveer om 13:00 arriveerde.
Onderaan Natrun onze lunch genuttigd in de zon(heerlijk)
13:45 beginnen we aan de terugtocht buikje rond en vol energie.
Dat was maar van korte duur.
De 19 was al behoorlijk slussie maar die ging nog wel,daarna naar 21 en de 13 wat was dat afzien pffff… hopen zo hoog als je knieën en van hobbel naar hobbel toen realiseerde ik mezelf dat ik echt een amateur ben op latten.
En als toetje de dalafdaling 4 naar muhlbach 16:15 weer terug op de parkeerplek.
Moe maar voldaan terug naar Flachau

Conclusie:
Met goede sneeuw en redelijke tempraturen is het mooie tocht.
Maar de dag dat wij hem deden was het uitdagend en zwaar!!!

peet3972

Was je nou maar een uurtje eerder begonnen :-)

Mooi dat je een groot deel hebt kunnen genieten van dat prachtige gebied.
Jammer dat je zo moest ploeteren op het einde.

Totales Vollidiot

Haha, de 21 is ook wel een rotpiste bij slechte omstandigheden. Zeker het einde. Ik heb daar heel wat capriolen gezien.

Hoe kun je deze route volgen? Staan er bordjes? Of moet je hem op de kaart uitstippelen.

Hoe kun je deze route volgen? Staan er bordjes? Of moet je hem op de kaart uitstippelen.

Taan op 01 feb 2024 17:32

Staat aangegeven met bordjes.

Thank God summer is over!

Overal bordjes Konigstour, de ene kant op volg je de gele borden, de andere kant op de oranje borden. Bij de liftkassa liggen kaartjes van t gebied waar t ook op aangegeven staat. En als je even googelt op Konigstour dan vind je ook genoeg info

Als je een beetje door kan skiën is de tour het mooiste als je alle pistes tussendoor ook neemt, dat haal je met goede condities best in een dag. Koffie, lunch en een drankje aan het einde als je geen lift meer nodig hebt.

Dienten Die Alte schule

Heb hem toen ik er was in 3 uur en 2 minuten gedaan (herinner het me precies want dacht het misschien binnen de 3 uur te kunnen maar dat is mij toen net niet gelukt 😉), had toen wel erg goede condities en het was behoorlijk rustig dus ik kon aardig gas geven. Belemmerende factor is voornamelijk de hoeveelheid gondels waarbij je telkens alles uit en aan moet trekken. Maar hij is dus heel makkelijk te doen binnen een dag en dan nog hou je tijd over voor extra pistes zoals @Elly3 zegt. Hele leuke ronde wel!

*bericht bewerkt door JelleK op 01 feb 2024 21:16

@JelleK wat moest jij dan allemaal uittrekken om in een gondel te stappen? Bij mij is het ski’s uitklikken, oppakken en je loopt naar de gondel. Kost je 10 seconden extra. Oh ja en aandoen is ook weer 10 seconden.

Overigens heb je het wel heel snel gedaan. Als ik in mijn eentje ben, dan vind ik het leuk om de Koningstour te doen en ski vaak flink door. Maar in 3 uur heb ik het nooit gered. In maart toch maar weer eens proberen ;-)

Peter Pos

Snowboarders he @peterpos, altijd lastig 😉 Normaal als ik tempo wil maken hou ik beide bindingen vast de stoeltjeslift in (als de lift bedienden het toe laten) en glij ik net zo snel door als skiërs, maar bij gondels ontkom je er niet aan.

Bovendien, toch 20 seconden vertraging per gondel. Er zijn 7 gondels nodig voor die tour dus dan zit je al aan die 2 minuten die ik nodig had gehad voor de 3 uur 😂

*bericht bewerkt door JelleK op 03 feb 2024 11:30

Snowboarders he @peterpos, altijd lastig 😉 Normaal als ik tempo wil maken hou ik beide bindingen vast de stoeltjeslift in (als de lift bedienden het toe laten) en glij ik net zo snel door als skiërs, maar bij gondels ontkom je er niet aan.

Bovendien, toch 20 seconden vertraging per gondel. Er zijn 7 gondels nodig voor die tour dus dan zit je al aan die 2 minuten die ik nodig had gehad voor de 3 uur 😂

JelleK op 03 feb 2024 11:19

Het is net als met de Formule 1. De pitsstops maken het verschil. :-)

7 gondels… dus je bent ook nog eens Maria Alm ingegaan. Dan ben je echt snel. Ik sla dat laatste stukje vaak over, omdat het maar om twee korte pistes extra gaat, die vind ik niet zo heel interessant.
In maart ga ik een keer klokken hoe lang ik er over doe. 3 uur ga ik zeker niet redden en dat ligt niet aan de pitsstops ;-)

Peter Pos

Plaats een reactie