Sneeuwkettingen/loopvlak ketting Skoda Superb

Ik kan net voor ik op wintersport ga mijn nieuwe auto ophalen en ben inmiddels opzoek naar sneeuwkettingen.

Nu ben ik er achter gekomen dat het instructieboekje van de Skoda Superb voorschrijft dat alleen op bepaalde bandenmaat sneeuwkettingen gemonteerd kunnen worden. Ik heb bandenmaat 235/45 18 en Skoda adviseert hier geen kettingen op te leggen. Waarschijnlijk te weinig ruimte in de kast of evt te maken met elektronica.

Nu dus de vraag of loopvlak kettingen uitkomst bieden? Heeft iemand hier ook ervaring mee? Is er iemand waarvan ik ze evt. kan lenen of heeft een goed verhuurbedrijf in midden/west Brabant?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 02 feb 2023 13:30: verhuisd naar juiste categorie

ANWB al geprobeerd? Verder zou ik ff informeren op 't Skodaforum, dat is een fijne community met veel kennis van zaken (eigen ervaring).

*bericht bewerkt door havana op 02 feb 2023 11:34

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik rijd zelf in een Skoda Kodiaq en heb winterbandenmaat 235/55 18. Het instructieboekje geeft aan dat ik enkel bij 17" velgen sneeuwkettingen mag aanbrengen in verband met de ruimte in de wielkasten. Ik heb zelf loopvlakkettingen gekocht en die passen prima. Voor de zekerheid kan je inderdaad op het skodaforum kijken (heb ik ook gedaan).

Beste Jan, het betekent inderdaad dat je weinig ruimte in de wielkast hebt en dat je loopvlak kettingen moet gebruiken (deze zijn gemakkelijk te monteren maar zijn wat duurder).
Advies als je de loopvlakkettingen hebt even goed naar de beschrijving te kijken daar de ketting past op verschillende maat banden en je soms een paar schakels bij of af moet halen en pas het even van te voren als je gaat…je zal van een bout van je wiel een plastic dop moeten verwijderen en hier een opzet stukje moeten monteren waarmee je de ketting borgt, zie bijvoorbeeld;

zie bijvoorbeeld een selectie die passen op je band via deze website;
https://bepakt.nl/collections/sneeuwkettingen-voor-skoda-sup…

*bericht bewerkt door Gerjon op 02 feb 2023 17:07

Kettingen op de Kodiaq (zelfde verhaal) geen enkel probleem. :-) Check de video die ik hier over gemaakt heb:
https://www.wintersport.nl/weblog/15/12/2021/dit-is-de-makke…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie